Friday, April 27, 2012

קניון הנמרים

תאריך :  27-4-2012

מועצה איזורית מנשה - סינגל מיה - אום אל קוטוף - כביש לקציר - מעל ברטעה - קניון הנמרים בנחל נרבתא - עין ברטעה - בית עבדאללה אל יונס - שולי יער ריחן - נחל נרבתא  - ברטעה - מצפה אילן החדש - מאגר מצר - הסינגל המזרחי - סינגל הזאבים המסתובבים - תל זאבים - סינגל הגללים והסברס - נחל נרבתא - מועצה איזורית מנשה

נקודת יציאה : חנייה של המועצה האיזורית מנשה (מיד אחרי האלונית)

אורך :  39 ק"מ

זמן :  6:08 שעות (מה לעשות - הרבה הליכה רגלית בסבך)

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS

• תכננתי מסלול להכרת השטח באיזור שמדרום לוודי ערה בין הגדר לוודי ערה
    התוכנית היתה ללהתחיל בסינגלי מענית הצפוניים ולהמשיך דרך אום אל קוטוף
    לעקוף את ברטעה מצפון ולרדת לקניון הנמרים
    לטפס ליער ריחן ולחזור על או במקביל לדרך הפטרולים לאיזור מצר ולסינגלי מענית הדרומיים
    בגלל שהשטח בהרבה מקרים שונה מהמפה , דרכים לא קיימות , שבילים מסומנים לא קיימים או לא מתוחזקים ובנייה חדשה (ערבית ויהודית)
    בנוסף שימוש רב מדי ב GPS ומעט במפה גורם להסתמכות גדולה מדי על ה GPS
    הלחות והזיעה גרמו לי לא לראות בבירור את המפה ב GPS ולכן לא בדיוק הזדהיתי במקומי ובגלל שהשביל עליו הסתמכתי בתכנון היה קרוב חשבתי שאני במקום אחר
    זה גרם להסתבכות מיותרת בסבך של יער ריחן
    הלקח להוועץ יותר במפה , ואם לא רואים אותה בבירור ב GPS אז לשלוף מפה
  • 1-13 יצאנו מהחנייה של המועצה (1) ואחרי חציית כביש "צומת כלניות-צומת ברקאי" נכנסנו לדרך 4X4 (נקודה 2)
    בנקודה 3 נכנסים שמאלה לסינגל "מיה" שהולך ומשתבח (יש בו שני גשרונים דמויי גשרוני קק"ל שנבנו כנראה ע"י משה שפירא מעין שמר שגם בונה את הסינגל)
    בנקודה 4 הסינגל מגיע לדרך 4X4 ובנקודה 5 יורדים עם המשך הסינגל שמאלה ליד עמוד עץ של שביל 2X6
    הסינגל ממשיך וזורם , עובר מתחת כביש 6 במנהרה ארוכה (6) ומיד אחרי המעבר מתפצל שמאלה (הסינגל שממשיך ישר הוא סינגל "האמבטיות")
    בנקודה 7 עוברים מתחת כביש "ברקאי-חריש" ומיד אחרי המעבר פנינו בדבל שמאלה והמשכנו בסינגל בנקודה 8 תוך טיפוס עד מפגש עם דבל בנקודה 9
    מכאן לא המשכנו עם הסינגל אלא טיפסנו בדבל עד נקודה 10 ואז ירידה מהירה לצומת הכביש העולה לכפר חרבת א טווילה (11)
    המשכנו על כביש "ברקאי-חריש" ובנקודה 12 פנינו לכביש שעולה לאום אל קוטוף איתו עלינו עד הפנייה לדרך ה 4X4 בנקודה 13
  • 13-18 פה פנינו ימינה לדרך 4X4 והמשכנו בהן עד נקודה 14 לפני ברטעה
    פה פנינו שמאלה בכדי לעקוף את ברטעה מצפון
    המשכנו בדרכי 4X4 עד כביש הגישה לברטעה בנקודה 16
    חצינו את הכביש וטיפסנו בדבל ביער עד נקודה 17
    מכאן טיפוס רגלי בשביל אש לא מתוחזק חרוץ מזרימה שהיתה בו בחורף עד הכביש לחריש בנקודה 18
  • 18-24 פה רכבנו בשולי הכביש לחריש עד נקודה 19 בה פנינו לדרך 4X4 שיורדת עד נקודה 20
    פה הדרך המסומנת במפת 1:50000 לא קיימת וירדנו בלי שביל של ממש ובהמשך בסבך לנחל נרבתא שכאן נקרא קניון הנמרים
    בערוץ הזה (20-21) רק כמה עשרות מטרים רכיבים
    בנקודה 21 מגיעים לעין ברטעה לרחבה יפה עם דקלים (כנראה איזה מין גן אירועים)
    דרך מגיעה עד לכאן מברטעה
    מכאן המשכנו בסינגל על הגדה השמאלית (צפונית) בעלייה
    בירידה הסינגל רכיב ב 95% , לעומת זאת בעלייה כמו שאנחנו הלכנו הוא רכיב רק בקטעים מסויימים
    בנקודה 22 התחברנו לדבל ומנקודה 23 עלינו על כביש צר סלול שעולה למחבר את ברטעה לכפר הקטן בית עבדאללה אל יונס
    טיפסנו בכביש עד הככר הקטנה (ראה תמונות) ופנינו ימינה להמשך הכבישעד נקודה 24
  • 24-26-24 בנקודה 24 היה אמור לטפס שביל מסומן בסימון שבילים כחול עד בית השומר ביער ריחן
    השביל לא היה וכן הסימון
    לעומת זאת עלתה בערך באותו כיוון וקצת מדרום לשביל הצפוי דרך שהתחילה טוב אבל בהמשכה היה חשיפה של השטח לטובת כרמי זיתים
    אנחנו התפתינו ואני לא בדקתי במפה ולכן הסתבכנו בסופו של דבר בסבך כמעט לא עביר (ראה בסוף הסירטון)
    אחרי שבזבזנו קרוב לשעה בססך החלטנו לחזור לנקודה 24
    פה הבנתי שהזמן קצר וגם הטמפרטורות לא היו נעימות וגם מצב המים לא מי יודע מה
    החלטתי לחתוך דרך ברטעה לאיזור מצר
  • 24-31 רכבנו חזרה וטיפסנו שמאלה בכביש לברטעה המזרחית ובנקודה 27 נכנסנו לדרך טובה עד הכביש הראשי בברטעה בנקודה 28
    חצינו את ברטעה ויצאנו מהכפר בנקודה 30
    בנקודה 31 התחברנו לדרך בה רכבנו מוקדם יותר
  • 31-38 פה המשכנו בדרכי 4X4 עד נקודה 33
    המשכנו עם הדרך שהסתיימה בנקודה 34 ולכן חזרנו לנקודה 33 וטיפסנו קצת ואז בירידה עד כביש "חריש-ריחן" החדש שחצינו מתחתיו בנקודה 35
    המשכנו בדבלים עד מאגר המים שליד מצר בנקודה 36 והלאה עד הגדר הגבוהה שיש מעבר מימינה בנקודה 37
    מכאן טיפוס בדבל העולה למצפה אילן עד נקודה 38
  • 38-1 פה נכנסנו לסינגל המזרחי החדש וזרמנו איתו עד לדבל בנקודה 39
    המשכנו וחברנו לסינגל "הזאבים המסתובבים" בנקודה 40 וטופסנו איתו לתל זאבים
    בנקודה 41 ירדנו בסינגל הטכני "הגללים והסברס" עד סופו בנקודה 42
    מכאן החלטנו שאנחנו עייפים בשביל הסינגלים ודהרנו בדבל שלאורך נחל נרבתא והמשכנו עד ליד המסעדות שבצומת נרבתא
    חצינו את כביש "צומת כלניות-צומת ברקאי" בנקודה 46 והמשכנו בדבלים עד לגשרון החמוד על התעלה שליד עין שמר בנקודה 48