Saturday, December 15, 2012

אני לא השתתפתי
המסלולים והתאורים מתוארים ע"י יוחאי ומני

הקדמה מאת מני :

ב- 13-15 לדצמבר יצאנו עשרה רוכבים לשלושה ימי רכיבה באיזור שחרות.
השתתפו: יוחאי, תומר ובנו זיו , רועי, ירון פירסט, ירון תלמי, רועי, משה פאר, אריק ואנוכי.
שהגענו היינו בהלם מ"הפחון" שזרוק באמצע שום מקום ושקלנו לנתק את היחסים שלנו עם יוחאי במיידית |יעני|.
אך לאחר שהיינו מרוצים לאחר רכיבה של היום הראשון (שחרות - נחל צאלה- נחל עבדה ושביל ישראל), הבשר שהקפיץ לנו רועי על המנגל (ותנחשו מה היה הקינוח לאחר הבשר - עוד בשר) והערק והיין שזרמו בעורקנו, נכנסנו לאווירה המחשמלת. בלילות ישנו צפופים אחד לשני על מזרונים ואפילו הנחירות "ורעם התותחים" לא הצליחו להפריד ביננו.
ביום השני יצאנו מוקדם ורכבנו משחרות לבאר אורה במסלול שכלל הקפצות (את הרכבים השארנו בבאר אורה יום קודם). בסיום הרכיבה הזמנו ארוחה מבעל החאן שסיפר לנו כי בעבר היה בורגני והגיע לשחרות מהחיים בתל אביב. כיום הוא מפעיל את מה שנשאר מהחאן ומתפרנס מטיולי גמלים ומהדרכת תיירים. כאשר הגיע ב- 19:00 הדליק מדורה והכין לנו ארוחת פויקה (עוף עם אורז בסיר יצוק), מרק, סלטים ופיתות. שוב היין, הערק, התה והקפה זרמו בעורקנו ובסיום הארוחה ב- 21:30 פרשנו לישון.
בבוקר כבר כולם סיפרו בהתרגשות כי הצליחו "להוריד" |קרמבו| בשירותי הנסורת (חור אחד עם מכסה ושקית בפנים, חור שני של נסורת עם כד. בסיום לוקחים נסורת בכד ומכסים - אני כמעט התבלבלתי והתפניתי בחור הנסורת. מזל :-D).
ביום השלישי אני פרשתי מסיבות אישיות והחבר'ה רכבו רכיבת תיירות בפארק תמנע . יוחאי יוציא סיכום ליום זה.
לסיכום - שלושה ימים של חוויה של שיכרון חושים. תודה ליוחאי על היוזמה והארגון, לרועי האקונום, לתומר שטרטר את יוחאי בתיקונים של המסלול ולשאר החברים על האווירה המשגעת.

תודה מיוחדת לאיל ינובסקי מנהל חנות רוזן מינץ באילת
ביום הראשון בערב הגעתי לחנות באילת. הסברתי שהגעתי לטיול סופ"ש באיזור, הברקס האחורי לא מתפקד.
אייל שהיה בחופש, הוקפץ במיוחד מהבית, היות והוא המומחה בענייני בלידינג.
תוך חצי שעה הוא הגיע ופתר את הבעיה - כמה נגיעות של קוסם והכל עובד בחזרה. על הדרך "שיחק" קצת במעביר האחורי.
כל התהליך לווה באורך רוח וחיוכים.
שהצעתי לו לעבור לחיפה, הוא סירב בחיוך.

כל הכבוד ותודה על השירות האדיב! |כתר|

הקדמה מאת יוחאי :

לפני שאתחיל,אני מוכרח להגיב להעצמת דברי מני האחרונים:
אייל סקוזה - למרות שמעולם לא פגשתי אותו,ומהשיחות המעטות שלי איתו קודם לכן  עשה עלי רושם של "מנש" אמיתי ועזר בייעוץ ברוחב לב נדיב כ"כ -שלא יכולתי להתאפק ותוך שאני נפעם מהנוף - והרמתי לו טלפון מפרגן והודיתו לו שוב ישירות מאמצע הדרך לאורך שביל ישראל משום שלא יכולתי שלא לחשוב על ההקדמה - אם טלפונית או בהתכתבות והקישורים שונים ב"תפוז" שהוא נתן לי לגבי הקטע המדהים הזה לאורך המצוק בפרט,ולגבי האפשרויות בנחלים האחרים באזור בכלל,פשוט חבל על הזמן הבן אדם הזה הוא נכס!!! תקצר היריעה כמו שאומרים.

סרטון מ 3 הימים שצילם וערך משה פאר

היום הראשון : שחרות - נחל צאלה - נחל עובדה - שביל ישראל

קובץ GPS בפורמט TRK

תיאור מסלול שחרות נ.צאלה נ.עבדה

מאת : מני

רב המסלול הוא על שביל ישראל לאופניים משחרות לבאר אורה. השביל מסומן בצורה ברורה. בכמה מקומות יצאנו מהשביל כדי "לטבל" את הטיול בנקודות עניין מיוחדות, כמו התצפית מהר ברך לבקעת תמנע והסינגל בנחל עתק.

1-2: רכיבה מחאן שחרות בכביש העולה לשחרות.

2-4: מהישוב ירדנו לנחל והתחברנו לשביל ישראל. הסינגל עולה ומתקרב למצוק לתצפיות מדהימות. ויורד לנחל זוגן בנקודה 4.

שביל ישראל לאופניים דרך נחל עשירון. קטע סינגל נחמד וזורם שמגיע למצוק.

4-5: רוכבים בסמ"ש שחור מערבה בדרך 4X4.

5-7: בנקודה 5 עזבנו את הסימון השחור וטיפסנו בשביל ישראל בעלייה טכנית ומדורדרת. בסיום העלייה יורדים לנקודה 6, עוזבים את שביל ישראל ורוכבים בנחל צאלה מערבה עד לבקעת עבדה. הנחל מעניין מאוד וכולל בחלקו רכיבה בר בשטח ובחלק אחר סינגל ברור.

7-8: רכיבת דשדש נסבלת עד לנחל עבדה.

8-9: רכיבה בדרך נחל עבדה. לרב קטעי דשדש נסבלים.

9-5: בנקודה 9 מתחברים סוף סוף לשביל ישראל. התכנון המקורי היה לחזור בנחל הגדרה לבקעת עבדה ומשם בנחל זוגן לשחרות. היות ולא נשאר לנו כח לדשדש בבקעת עבדה ויתרנו ורכבנו על שביל ישראל לכיוון צפון חזרה לשחרות. בנקודה 10 סטינו מעט מהשביל וטיפסנו למנוחה בתצפית יפה מאוד. התחברנו שוב לסימון והגענו שוב לנחל זוגן בנקודה 5. שביל ישראל בקטע הזה כולו סינגל נהדר ומספק תצפיות מדהימות לאורך המצוק. היפה בהן היא על הר ארגמן.הרכיבה היא בסגנון עולה יורד ולעיתים כוללת שיפועים חדים מאוד וטכניים. בקטעים קצרים מאוד מצריך עלייה רגלית וכולל גם כמה ירידות טכניות מעולות.

5-3: רכיבה בקטע שרכבנו בהלוך בכיוון הפוך.

3-1: בנקודה 3 עזבנו את שביל ישראל ורכבנו לכיוון נחל עשרון בשביל ישראל לאופניים. יש לשים לב כי שביל ישראל לאופניים שונה משביל ישראל ומסומן בציור של רוכב על אופניים. השביל בקטע זה הוא סינגל קליל וזורם במהירות. בנחל עשרון הוא מישורי ובפנייה מזרחה מהנחל מטפסים מעט ויורדים במהירות חזרה לחאן שחרות.

היום השני : שחרות - באר אורה

תיאור מסלול שחרות באר אורה

מאת : מני

1-2: רכיבה מחאן שחרות מערבה.

2-3: שביל ישראל לאופניים דרך נחל עשירון. קטע סינגל נחמד וזורם שמגיע למצוק.

3-4: רוכבים בעליה מתונה בסינגל על המצוק עם נוף מרהיב ויורדים לכיוון נחל זוגן.

4-5: נחל זוגן: רכיבה בסינגל מסודר וזורם, ברמה טכנית קלה, בנחל הרחב, שמוקף לעיתים משני צידיו בשני צוקים של כמה עשרות מטרים. בסופו מגיעים לבקעת עובדה.

5-6: רכיבה משעממת (מעטים מאיתנו הצליחו להנות ממנה) בדרך 4X4 העולה במתינות רבה מהגדר של בסיס עובדה עד לפיצול שבילים. שם ממשיכים בכחול לכיוון באר מלחן. לדעתי, שווה להתחבר לבאר מלחן משביל ישראל שיוצא משחרות ומקביל למצוק – אפילו שבכיוון דרומה יש צורך מדי פעם לעלות רגלית כמה עליות, כולו סינגל והוא מעניין יותר.

6-7: רכיבה בדרך רחבה בנחל מלחן עד לבאר עמוקה המכילה מים מליחים.

7-9: רכיבה בנחל מתק. בנקודה 8 פונים ימינה ונכנסים לדרך מדהימה בין קירות צבעוניים, אבנים וצורות מיוחדות – לא כדאי לוותר!

9-11: המשך בדרך להר ברך בדרך רחבה. בנקודה 10 ניתן להמשיך מערבה בשביל ישראל לאופניים (קטע סינגל, המגיע עד לנחל בטם - נקודה 12). אנו העדפנו לטפס לתצפית בהר ברך, המשקיפה על בקעת תמנע. התצפית היפה ביותר שהייתי בה עד היום!

11-12: ירדנו מהר ברך בסינגל טכני קצר בסימון אדום ומיד טיפוס רגלי קצר לגבעה שמדרום להר ברך. המשכנו באדום על הסכין היורד במעלה ברך לנחל בטם, שם התחברנו לשביל ישראל לאופניים. הפחד מהתהום – כמה זה בריא לנפש! תענוג אמיתי ומומלץ ביותר!

12-13: כאן שביל ישראל לאופניים הוא קטע סינגל זורם ונחמד, פעם עולה ופעם יורד. מדי פעם ראינו שילוט "זהירות, נא לרדת מהאופניים". מצחיק, היות ומדובר על ירידות לא תלולות והסינגל יחסית רחב.

13-15: הדובדבן שבכפית העמבה. הקטע הכי כיפי – לא לוותר!!   החלטנו לצאת מהסינגל שממשיך מנקודה 13 מערבה. אנו פנינו לנחל עתק – סינגל מיוחד מאוד. עד נקודה 14 הוא זורם וקל. בנקודה זו יש לשים לב להמשיך דרומה בסימון הירוק. טיפסנו קלות ואז ירידה מהירה על אבנים קטנות ומשוחררות, הדרך ממשיכה על סכין צרה היורדת ושוב התהום עד לנחל. בנחל פה ושם חוצים רגלית כמה בולדרים (קצר ביותר). כאשר יוצאים מהנחל משתלבים שוב בשביל ישראל לאופניים.

15-באר אורה: רכיבה בדרך רחבה ומהירה עד באר אורה. אני אישית פחות אהבתי את הקטע הזה. בדיעבד, הייתי מתחבר לאחד המעלות ויורד בדרך מעניינת יותר – אולי בפעם הבאה.

היום השלישי : תמנע - האגם הנסתר

קובץ GPS בפורמט TRK

תאור המסלול בפרק תמנע
מאת יוחאי

החנינו המכוניות באליפז(הסיפור עם כניסה לחניה בתוך הישובים באר-אורה ואליפז - אפשר לכתוב על זה ספר בנפרד...),
התקדמנו על הכביש עד קצת לפני שער הכניסה לאתר ופנינו ימינה/צפונה בשביל ישראל לאופניים עד המפגש עם נחל תמנע ופנינו מערבה ב"דאבל" עד המפגש עם הסינגל השחור.
התכנית שלי הייתה לעלות איתו צפונה ולהמשיך מקצהו מערבה עד "ציורי המרכבות" כדי להכניס עניין למסלול ולהשלים דרך הHighlights של האתר - מסלול מעגלי באגם תמנע לפני היציאה ל"אגם הנסתר".
בפועל - כשהגענו אחרי כשעה של "דשדוש" חולי לקצה הסינגל השחור לא נשארו בנו אנרגיות להעמיס האופניים על הכתפיים כדי לעבור מצוק שעמד בדרכנו לכוון מערב,וקיבלנו החלטה לסגת  ולהגיע ל Highlights של האתר דרך הכביש הראשי של השמורה.
תוך כדי הנסיעה מערבה גילינו את שביל ישראל לאופניים הנמצא בתהליך בניה שמשך אותנו מדרכנו ל"ציורי המרכבות":-( ,המשכנו איתו "לפטריה" ודרום מזרחה עד אגם תמנע כשאנחנו מדלגים גם על "עמודי שלמה":-(.
במהלך ההפסקת קפה בסביבות 12:30באגם תמנע התעורר דיון אם להמשיך ל"אגם הנסתר" או לחתוך חזרה לאליפז והוחלט להמשיך לאגם הנסתר.
לאחר חציית מספר תלוליות/מחסומי עפר שחסמו את הדרך וכבר די קרוב לאגם -כחצי ממספר חברים "תפסו אזימוט" לאליפז ונוצר נתק בקבוצה שאילץ גם את מי שלא אצה לו דרכו - לחזור לאליפז.
כך יצא שרק נתי ואנוכי הגענו/חזרנו לבסוף ל"אגם הנסתר" כשהתמונות כלל לא ממחישות כלל את הוד - קדושת המקום נוכח גובה המצוקים הסובבים את מי הטורקיז והדרך העקלקלה וסבוכת הגדרות להגיע לשם גם עם האופניים,פשוט מקום מדהים ביופיו!!!