Friday, February 08, 2013

מקידר לים המלח דרך מנזר מרסבא וקרן אל חג'ר

תאריך :  8-2-2013

קידר דרום - תערת א דחדח - ואדי רהוה - ודי אום אל הווא - נחל קדרון - המצוק ממזרח למרסבא - ביר א דיקה - נחל קידרון - קובור א דווערה - קרן אל חג'ר - נחל סמך - מצוקי דרגות - כביש העלייה למצוקי דרגות - כביש ים המלח - מצפה שלם

נקודת יציאה : קידר דרום , ברחבה ליד הש"ג מחוץ ליישוב

נקודת סיום : במצפה שלם מיד אחרי המעבר בשער היישוב בצד ימין

משתתפים : 23 (יניב שהרגיש לא טוב ורועי שנפצע פרשו באמצע העלייה אחרי נחל קדרון ורכבו דרך בקעת הורקניה לאלמוג)

אורך : 42 ק"מ

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS

• בשנה שעברה כשרכבתי לראשונה למנזר המרסבא עלתה לי מיד ההברקה שהמסלול לטיול השנתי יהיה מסלול שהצטייר לי בראש : מקידר דרך מרסבא לקרן אל חג'ר וסיום בים המלח במצפה שלם
    המסלול שהצטייר לי בראש באותו רגע הועלה למפה (יותר נכון למפה ב COMPEGPS) ועם שינויים קלים בוצע בסוף השבוע והוכח כאחד הטיולים המשובחים שרכבתי
    זהו טיול מדבר מדהים שנותן הכל מהכל
    חשוב להדגיש שמי שרוצה לשחזר אותו צריך לקחת בחשבון שהטיול קשה ומאתגר פיזית וטכנית וכן מבחינת ניווט - אבל נותן את המקסימום מבחינת סיפוק והנאה
  • יצאנו מקידר דרום (1) וירדנו בדרך 4X4 שבוואדי בנקודה 2 מתחברת לדרך 4X4 טובה וזורמת בסימון שבילים אדום
    בנקודה 3
    פנינו לדרך שיורדת לוואדי רהוה
    בתוך הואדי
    מנקודה 4 השביל משתנה מדבל לסינגל וחוזר חלילה ןזורמים איתו עד הגשר על נחל קדרון בנקודה 5 (שמו הערבי של הקדרון המתחבר כאן הוא ודי אל היא)
    הפעם בניגוד לטיול בשנה שעברה המשכנו בגדה המזרחית (לא עברנו על הגשר) ורכבנו בדבל שבקטעים הופך סינגל על הגדה עד צומת הדרכים בנקודה 6
  • פה טיפסנו שמאלה בדרך 4X4 תלולה עד נקודה 7
    פה מתחיל נאקב מדהים על המצוקים לכיוון המצוק שמול המרסבא
    זו רכיבה מדהימה על נאקב צר בין סלעים מעל תהום עמוקה , כשנחל קדרון זורם מתחת (מהגובה לא מריחים את הביוב) ופתאום נחשף המראה של המנזר - מדהים
    בנקודה 8 מגיעים לנקודה בה תצפית על המרסבא ומכאן המשכנו עד נקודה 9 בה פגשנו דרך 4X4
  • עלינו עם הדרך עד נקודה 10 בה פנינו לנאקב שיורד עד ערוץ נחל קדרון ליד עין א דיקר (11)
    מכאן רכבנו לאורך נחל קדרון על גדתו הצפונית בסינגל שמשתנה לדבל חליפות וחצינו אותו בשלב מסויים על אבנים בזהירות לא להרטב מהביוב
    ובנקודה 12 הנאקב מטפס ימינה עד מפגש עם הדרך בנקודה 13
  • פה התחלנו בטיפוס הארוך לקרן אל חג'ר
    מתחילים בטיפוס תלול בדרך ה 4X4 עד נקודה 14
    מכאן בנאקב זורם עד מפגש עם דרך 4X4 בסימון אדום בקובור אל דווערה (15)
    המשכנו עם הדרך האדומה עד נקודה 17 בה פנינו שמאלה לנאקב רכיב שמטפס בוואדי עד מרגלות קרן אל חאג'ר
    אני טיפסתי רגלית במאמץ קשה עם האופניים עד הקרן בנקודה 20
    רוב החברה המשיכו וחברו לשביל בסימון כחול לנקודה 21 ומשם חלק נחו וחלק טיפסו רגלית לקרן אל חג'ר
  • מהקרן ירדתי בירידה טכנית רכיבה ברובה לנקודה 21
    פה מתחיל קטע ארוך וכייפי , רובו ירידות , יש כמה עליות קצרות אבל תמיד אחריהם קטעי נחל לונה פרקיים
    ירדנו על הסכין מנקודה 21 עד נקודה 22 בה פוגש הנאקב דרך 4X4
    רוכבים על הדרך כ 150 מ' דרומה עד נקודה 23 ואז פונים שמאלה לנאקב שמטפס לנקודה 24

מכאן יורדים לערוץ לונה פרקי בו דוהרים על הגדות ובערוץ
    בנקודות 25 צריך לעצור את הריצה ולטפס לשלוחה בעלייה קצרה ועבה ואז שוב יורדים לנחל סמך וממשיכים בערוץ בדהירה כייפית בסימון שבילים ירוק עד מפגש עם דרך ה 4X4 הרחבה בנקודה 26
    הדרך מסומנת אדום
  • ממשיכים ברכיבה על הדרך עד צומת הדרכים בנקודה 27 מערבית למצוקי דרגות
    פנינו בדרך שמאלה עד ליד השער של כפר הנופש מצוקי דרגות בנקודה 28
  • ליד השער מתחברים לדבל דרדרתי שיורד בתלילות (הרוב רכיב - הבעיה היא הדרדרת) עד חיבור לכביש העולה למצוקי דרגות בנקודה 29
    המשכנו בירידה בכביש עד למחסום הצבאי שעל כביש ים המלח בנקודה 30
    מכאן דהירה מהירה בשולי כביש ים המלח עד הפנייה למצפה שלם בנקודה 31 והלאה אל קיבוץ מצפה שלם (32)