Friday, April 12, 2013

בסינגלי הגלבוע של קק"ל - סינגל הגלבוע וסינגל רום הגלבוע

תאריך :  12-4-2013

סקי בגלבוע - סינגל הגלבוע - נורית - מעל המחצבה - עין נורית - חרבת נורית - חניון כתף שאול - מצפה ויניה כהן - הסרפנטינות - כביש נוף הגלבוע - חניון שער הזהב - סינגל רום הגלבוע - הר אחינועם - כביש נוף הגלבוע - ליד מצפה הגלבוע - ליד הגדר עם הרשות הפלסטינית - מעל נחל אבנר - נחל אבנר - גבעת חוחית - למרגלות הר גיבורים - נחל גלבוע - גן נר - כביש הגלבוע - סקי בגלבוע

נקודת יציאה : חנייה של אתר הסקי בגלבוע

אורך : 48 ק"מ

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS

• היום יצאנו לסמן V על סינגלי הגלבוע (סינגל הגלבוע + סינגל רום הגלבוע במלואם)
    סה" כ 48 ק"מ שרובם סינגל - עבודה רצינית ומבורכת של הקרן הקיימת , כאשר הרבה מהקטעים בצל
    מצד שני הסינגלים די מפספסים את הגלבוע
    כמישהו שרכב הרבה פעמים בגלבוע במסלולים שונים , רובם אתגריים וחווייתיים , הסינגלים האלה דורשים הרבה עבודה אבל מספקים מעט הנאה של ממש , כלומר מעט ירידות טובות
    רוב הזמן ההרגשה היא שהסינגל מטפס
    וכאן במסלול בעל פוטנציאל הפרשי גובה טוב אין כמעט ירידה טובה (פרט אולי לירידה בסוף לגן נר)
    כל הזמו אתה בצפייה מתי תבוא הירידה הגואלת והיא לא מגיעה ושוב צריך קצת לטפס - חבל
    מצד שני קטעי סינגל ישולבו היטב בטיולינו הבאים בגלבוע
  • התחלנו באתר הסקי (1) ויצאנו מהשער האחורי (2) שהיה פתוח (אני מניח שעכשיו כשסינגל הגלבוע פופולרי הוא יהיה תמיד פתוח ולא כמו בטיולים בשנים קודמות בהם נאלצנו לזחול מתחתיו
    סינגל הגלבוע מטפס תחילה באטיות וזורם יפה
    בנקודה 4 הוא הופך לדרך 4X4 עד להמשך כסינגל בנקודה 5
    מפה הוא
    מתחיל לטפס לכיוון הכביש שעולה לכתף שאול בנקודה 7
  • הסינגל ממשיך בטיפוס בד"כ סביר עד מצפה ויניה כהן בנקודה 8
    פה בהמשך יש בלבול בסימונים בנקודה 9
    יש סימון מזרחה אבל הסינגל עם אותו סימון ממשיך תחילה דרומה ואז מזרחה (ההקלטה נכונה)
    הסינגל ממשיך
    עד נקודה 10 בה הוא מגיע לדרך הסרפנטינות שבין הר ברקן לבית אלפא
    הסינגל מתעקל והופך לדרך 4X4 ובנקודה 11 שוב סינגל וכך הוא מגיע לכביש הגלבוע ולחניון שער הזהב בנקודה 12
  • פה בעצם מסתיים סינגל הגלבוע ומתחיל סינגל רום הגלבוע
    מתחילים את הסינגל בנקודה 13 בחניון שער הזהב
    ומתחילים בטיפוס המתון לכיוון מעלה גלבוע
    בנקודה 14 הסינגל הופך לדרך 4X4 לצד שדה פתוח ומתחבר לגכביש הגלבוע בנקודה 15
    אחרי קטע קצר בכביש ממשיך הסינגל בנקודה 16 (קטע הכביש מסומן גם הוא כחלק מהסינגל הרשמי)
    בערך בנקודה 17 יש צומת סינגלים בה מצטרף סינגל קצר שמביא את אלה שמתחילים במעלה גלבוע (כנראה ליד השער של הקיבוץ) לסינגל רום הגלבוע
    ממשיכים עוד עם הסינגל עד נקודה 18 בו מתחילה החזרה בסינגל רום הגלבוע לכיוון שער הזהב או גן נר
  • הצפייה היתה שהקטע הזה שציפיתי שיהיה עם הרבה ירידות יהיה הסוכריה של המסלול אבל דווקא הוא היה קשה ודורש עבודה (לדעתי מיותרת) בהרבה קטעים ומעט הירידות היו לא מספקות
    הקטע הזה מתחילים בברמים משובחים ובנויים יפה
    בקטע 19 הסינגל הופך דרך ואז ממשיך משמאל לדרך וקרוב לגדר ושוב בנקודה 20 חוצה את הדרך וממשיך עד נקודה 21
    פה מי שרוצה לחזור לחניון שער הזהב ימשיך בדרך ה 4X4
  • אנחנו המשכנו עם הסינגל שיורד קלות ובנקודה 22 הסינגל עושה לופ שאפשר לקצרו בין נקודה 22 ו 23
    סה"כ הלופ הזה עובר בקטע יפה עם תצפיות לעבר ג'נין ושרידי מתקנים חקלאיים עתיקים
    בנקודה 23 ירידה נחמדה לנחל אבנר
    בקטע 24 יש עלייה מעצבנת שעולה בפיתולים ואחרי זה עוד כמה עליות קצרות עד חיבור לדרך 4X4 בנקודה 25 למרגלות הר גיבורים
  • פה מתחיל הקטע האחרון של הסינגל
    רוכבים קטע קצר על 4X4 ובנקודה 26 ממשיך הסינגל שלמרות הציפיה שיתחיל לרדת הוא מטפס ומתפתל ורק בנקודה 27 מתחילה ירידה טובה (האדמה תחוחה עדיין כי הקטע חדש אבל הוא יתהדק ויהיה משובח) , אולי הטובה ביותר במסלול לנחל גלבוע ולגן נר
    בנקודה 28 נגמר הסינגל כרגע אבל ראינו עבודות עליו
    נראה שבהמשך הסינגל יטפס בפיתולים לנקודה 29 ממזרח לגן נר ויחצה את הרכס צפונה ויחבור לאתר הסקי
    כרגע בגלל שהסינגל מסתיים כאן המשכנו בדרך 4X4 בירידה בנחל גלבוע
    בנקודה 30 נכנסנו דרך פרצה בגדר לגן נר והמשכנו בדרך מקבילה לגדר בתוך ההישוב
    במקום לפנות לכיוון השער ולחבור לדרך היוצאת צפונה בנקודה 33 התברברנו בין רחובות גן נר ויצאנו בנקודה 36 דרך השער המרווח של היישוב ואז דרך השדה (37) לכביש היוצא צפונה מגן נר והמשך בכביש עד אתר הסקי (1)
    ההמלצה כרגע להמשיך לאורך הגדר של גן נר ולהכנס בשער היישוב (32) ולהמשיך בנקודה 33 בכביש צפונה עד אתר הסקי

הערות מתוך הסיכום של ארי על סינגלי הגלבוע (השמטתי כמה משפטים באמצע) :

רז  |תודה|   : תודה על יוזמת הטיול ועל תכנונו: הפעם מסלול חדש ביוזמת קק"ל : סינגל מלא וארווווווווווווווווווך שהם "תפרו" לאורך כל הגלבוע , כולל סינגל רום הגלבוע .

קודם כל כמה מילות שבח לקק"ל : בשנים האחרונות הם הרימו את הכפפה ועושים עבודה חשובה ומבורכת ע"י פרצת תוואים ביערות , שילוט וגם מעברי בקר .מקובל מאוד לבנות סינגלים עולים- יורדים בתדירות מאוד גבוהה כדי להאריך סינגלים ביחידות שטח קטנות ( אחד הדוגמאות המצוינות : סינגל תחרות בינלאומית במעלות ) . מאידך , לרוב , מטרת רוב הרוכבים היא לטפס כדי אח"כ להתענג בירידות .

וכאן המקום לשלוח את בוני הסינגל בגלבוע ( המסלול המלא ) "לחשיבה מחודשת" (עידנתי את הטקסט - רז) : הסינגל רובו בנוי על מקטעים עולה-יורד , כאשר העליות לפעמים די ארוכות ורוב הירידות מאוד קצרות ( כמה עשרות מטרים בודדים ) .יתרה מזאת : רוב מקטעי הירידה מסתיימים בפתאומיות במעברים מפותלים ( חלקם במעבר צר בין שתי אבנים ) ואח"כ ממשיכים ישר בטיפוס.  יוצא מן הכלל קטע קצר היורד מרום גלבוע ושני המקטעים האחרונים היורדים לעמק הדרומית לגן נר .

תאום הציפיות ממש בעייתי : גם כשכבר מגיעים לשיא הגובה בהר הגיבורים , מתחילים לרדת ומיד הסינגל מתחיל לטפס ולטפס . נראה שבוני הסינגל קבעו לעצמם לבנות סינגל ארוך ודורש " עבודה" , סינגל שמטרתו לטפס ....ולטפס . היו מספר קטעים שנבנו בצורה "סרפנטינה" שממש הרגיזו אותי :-[ : הכיוון הכללי הוא לטפס . אתה עובר את הפיתול ואז ...יורד קצת או נוסע באופקי ובקצה שוב פיתול !

בנוסף , פני הסינגל לרוב מלאי אבנים ( להבדיל מגושי אבן שזה דבר מבורך בסינגל ) , דבר שמאוד מקשה על הזרימה בטיפוסים ובירידות . בהתחלה הסינגל מעולה : מהודק וזורם , אך בהמשך הוא ממש לא זורם . שני המקטעים האחרונים בנויים בצורה כייפית בסימן ירידה ארוכה , אך כרגע הם טריים תחוחים ולא מהודקים וקשה לרכב במהירות בהם .
אגב , עוד דוגמא לחוסר ההיגיון של בוני הסינגל . כרגע הסינגל מסתיים מדרום לגן נר . ממול היציאה ( שלא מוסדרת עם גדר בקר כרגע ) ראיתי טרקטורוני כף עובדים בהר מעל גן נר בגובה מעל 30-40 מטר מעלי . פירוש הדבר , שאחרי מעל 45 ק"מ ו-900 מטר טיפוס , הסינגל ימשיך עוד כמה קילומטרים בטיפוס חד מעל גן נר ואח"כ יריד ושוב יעלה לכיוון סקי בגלבוע .

...........................

בהמתנה לאחרונים  במהר גיבורים אלי לאופר אמר : " רק חסר עכשיו שהירדה תהיה בדרכי 4X4 או דאבלים" . אחרי זה יצאתי ראשון ולפי הסימון , פניתי לירידה 4X4 שהתבררה כ"מלכודת דבש " . פספסתי אחרי כמה מטרים את המשך הסינגל ( כמובן , ניחשתם נכון : בסימן עלייה ! ) והמשכתי בירידה דרדרתית "גוטה" מטה . למעשה , הירידה היחידה כייפית בכל היום |בנדנה| ! 700 מטר יותר מאוחר וכ- 90 מטר מטה עצרתי להמתין לקבוצה במאסף . אחרי המתנה של רבע שעה וללא קליטה בטלפון , הסקתי את המסקנה שכנראה אני צריך לטפס את כל מה שירדתי |טמבל|  !!!! למעלה , לקראת התחלת הירידה , הבחנתי בסימון הסינגל והמשכתי איתו  עד סופו .
אגב , בזכות התדרוך הטלפוני מרז , עקפתי את גן נר בסמוך לגדר של היישוב וכ-50 מטרים מהשער הראשי פניתי שמאלה לשער הצפוני ( סמוך לבסיס משמר הגבול ) ומשם לכביש עפולה- מעלה גלבוע .

המלצות להמשך : לשלב רק קטעים מובחרים של הסינגל ובשום פנים לא לרכב אותו לכול אורכו בשנתיים הקרובות , עד שהגשמיים , הרוכבים ..... ישפרו אותו !!!!