Friday, April 24, 2015

חיפה במלחמת השחרור

תאריך :  24-4-2015

קניון קסטרא - עלייה לגבעת העזים - גבעת העזים - רח' סורוקה - רח' זמנהוף - רח' איינשטיין - עמק השמש - רמת אלון - מרכז זיו - בית ספר תל חי - הבית האדום - הגרנד קניון - דרך רופין - גשר רופין - רח' גאולה - רח' בצלאל - בית ספר גאולה - בית התעשייה - גשר רושמייה - בית הנגאדה - חליסה - העיר התחתית - מסגד איסתיקלל - רח' פלי"ם - ככר פריז - רח' העצמאות - רח' הנמל - רח' הבנקים - רח' המגינים - מדרגות הנביאים - רח' חסן שוקרי - גן הזכרון - רח' הרצל - רח' נורדאו - רח' ירושלים - הטכניון הישן - רח' הנביאים - רח' צידון - וואדי ניסנס - רח' הפרסים - קרית אליעזר - סטלה מריס - הקפלה - מדרגות הנזירים - מערת אליהו - כביש מקביל לים - מחנה דוד - בתי הקברות של חיפה - נחל שיח - קניון קסטרא

נקודת יציא
ה :  חניון של קניון קסטרא

זמן : 6:34 שעות (כולל הרבה עצירות לצורך הסברים והדרכה)

קובץ TRK

קובץ KMZ ל GPS

• בדיוק השבוע לפני 67 שנה , ב 21-22 באפריל 1948 נערך הקרב לשחרור חיפה
    כבר הרבה שנים אני מהרהר בבניית מסלול בחיפה שיעבור דרך אתרי הקרבות ועל ההסברים שאתן
    לפני 26 שנה כשהדרכתי בחוגי סיור בחיפה העברתי סדרת פעולות/טיולים בנושא שהיו מאד מוצלחים וחיכיתי להזדמנות להרחיב את זה לטיול אופניים והשבוע הצלחתי
    כמובן שבנוסף לאתרי הקרבות וקצת נוסטלגיה משנות ילדותי בחיפה הוספתי קצת שטח אתגרי כדי שיהיה יותר מעניין
    אנסה בתאור להכניס גם קצת תוכן מההדרכה שהעברתי ולא רק המסלול עצמו
    צרפתי גם את דף ההערות שרשמתי לעצמי
  • יצאנו מחניון קסטרא (1) ורכבנו בכבישים מהקניון עד הכניסה לדרך 4X4 בנקודה 3
    הדרך עוברת בקצה שכונת מגורים ההולכת ונבנית
    בנקודה 4 פנינו לדרך 4X4 טכנית בגלל האבנים המטפסת אל "גבעת העזים" (שאני קורה לה מאז הילדות בחיפה "הגבעה")
    העלייה תלולה ויש קטעים קצרים לא רכיבים אבל מצד שני היא מספקת כמה קטעים טכניים של מדרגות סלע קטנות שמאפשרות טיפוס ברכיבה וקטע יפה של משטח סלע של כמה עשרות מ'
    בנקודה 5 מגיעים לרחבה ליד המערה שבצידה הדרום מזרחי של "הגבעה" וממשיכים בדרך ה 4X4 הטכנית בקטע מדרגות סלע קטנות נחמדות עד הגעה לרח' סורוקה בנקודה 6
  • פה רכבנו ברח' סורוקה ופנינו בצומת בנקודה 7 לרח' ווטסון (ליונל ווטסון היה מהנדס העיר חיפה בתקופת מלחמת השחרור)
    חצינו את צומת "ווטסון/חורב/אבא חושי" וטיפסנו במדרגות הקצרות לרח' זמנהוף (8)
    עצרנו בנקודה 9 להסבר על בסיס הפנימיה הצבאית שחלק מהצריפים שבו עדיין מימי המנדט
    הבסיס שמשמש היום את הפנימיה שימש כביה"ס לקומנדו הבריטי בתקופת מלחמת העולם ה II
    בהמשך בתקופת מלחמת העצמאות הוא שימש כמחנה של הלגיון הירדני יחד עם עוד מחנות באיזור משמר הכרמל שליד אוניברסיטת חיפה ורח' טבנקין בנווה שאנן
    בסוף שנת 1948 המחנה שימש את יחידת הצנחנים של צה"ל שהוקמה (טרום תקופת ה 101 ואריק שרון)
    המשכנו דרך רח' זמנהוף וחברנו לרח' איינשטיין (10) בו טיפסנו והמשכנו הלאה ברחובות בליטנטל ואגוז ועצרנו לתצפית בנקודה 11
    כאן יש תצפית מצויינת על חיפה והצפון (לא היחידה כמובן) ונתתי הסבר על המערכה ועל החשיבות של חיפה לבריטים (רואים טוב את הנמל , בתי הזיקוק , חברת החשמל , חוות מיכלי הדלק .....)
  • ירדנו דרך עמק השמש וחברנו לרח' בירם בנקודה 12
    ירדנו וחצינו את הכביש בגשר הולכי הרגל (המתאים גם לרכיבה עם שיפוע נוח לעלייה) של בית ספר אליאנס בנקודה 13
    המשכנו בשכונת רמת אלון וחברנו לרח' מאיר יערי בנקודה 15 והלאה דרך מרכז זיו עד פינת הרחובות "טרומפלדור/הגליל" וביה"ס תל חי בנקודה 16
    כאן נמצא סליק גדול ששימש את ההגנה ונבנה מוזיאון קטן להנצחת העניין והתקופה
  • רכבנו מבית ספר תל חי ברחוב הגליל למגדל המים ואז לרחוב התיכון עד האנדרטה לבני נווה שאנן שנפלו במלחמות בנקודה 17 ברח' הבנים
    המשכנו ברח' אילת והגליל ובצומת עם רח' טבנקין בנקודה 18 ציינתי את מיקום מחנה הלגיון הירדני שהיה כאן באותה תקופה
    חברנו לרח' ניסנבויים והלאה ליד לבנים עד הבית האדום בנקודה 19
    פה היתה עמדה של ההגנה בקרב על חיפה במבנה שהיה שייך לפני כן לצבא הבריטי ויש עליו עד היום כתובת מאז - MPJ
    הבית האדום כי צבעו אדום וורדרד עד היום
  • חזרנו במעלה רח' יד לבנים ופנינו לרח' אבא הלל סילבר ובנקודה 20 לרח' יוחנן רטנר איתו המשכנו עד סופו בחיבור לרח' שמחה גולן בנקודה 21
    מפה ליד הגרנד קניון ברח' שמחה גולן וחיבור לשדרות רופין בנקודה 22 ורכיבה מהירה על המדרכה עד גשר רופין ומיד לאחיו עצרנו בשטח ריק עם תצפית טובה על חלק מגשר רושמייה , איזור בית התעשייה וחליסה בנקודה 23
    פה סיפרתי את סיפור הקרב הקשה שהתחולל באיזור בית הנג'אדה וגשר רושמייה
    המחצבות שבאיזור שימשו מקום אימון טוב לאנשי ההגנה
  • רכבנו ברח' גאולה עד ליד מבנה קופת חולים כללית בנקודה 24 ששימש בימים ההם כמפקדת ההגנה בחיפה כשאחת הסיבות לכך היא שהיה בו קו טלפון (מצרך מבוקש וחסר בימים ההם)
    חזרנו למדרגות רח' בית"ר בנקודות 25 וירדנו אותן - חלקנו ברכיבה ואחרים ברגל
    ירדנו ברח' בצלאל וחלפנו על פני ישיבת בית יעקב אליו הובאו גופות הנרצחים בטבח בבתי הזיקוק בדצמבר 1947 ואז עצרנו ליד בית ספר גאולה (26) ששימש כסליק הראשי של ההגנה בחיפה (הסליקים היו בשירותי הבנים ובאולם ההתעמלות)
    ירדנו במורד הרחובות בהדר עד רח' הרצל בנקודה 27 ועצרנו ליד בית התעשייה בנקודה 28 שהיה עמדה בריטית ובסוף הקרב על חיפה היה עמדה של ההגנה
  • חצינו את גשר רושמייה (29) ועצרנו ליד בית הנג'אדה (30) ברח' הגיבורים עליו נערך הקרב הקשה ביותר בשחרור חיפה
    אחרי הסבר שם עלינו בחליסה וברחוב בית יעקב ירדנו במדרגות (31) והלאה דרך הגן בנקודות 32
    בנקודה 33 בצומת "יד לבנים/הגיבורים" עצרנו באנדרטה שבצד הדרומי לפיגוע האוטובוס משנת 2001 בו נהרגו 15 איש
    ממול הבית החצי עגול עליו גם נלחמו במלחמת השחרור
    ירדנו מכאן במורד רח' יד לבנים לעיר והלאה לאורך רחוב קיבוץ גלויות
    דילגנו על אנדרטת הרכבת החיג'זית (רכבת העמק) שנחנכה ב 1905 בכיכר פייסל בנקודה 35
    עצרנו ליד מסגד איסתיקלל (36) שהיה כאן גם אז ובו התחיל עז א דין אל קסאם את פעילותו בשנות ה 30
    המשכנו ברח' פלי"ם עד ככר פריז (37) שנקראה אז ככר חמרה והיוותה את מרכז העיר הערבית
  • רכבנו דרך הרחובות שבין רח' נתנזון לעצמאות (38) שבהם התפתחה בנייה בסגנון ריוויירה בשנות ה 20 של המאה הקודמת עם מרפסות יפות כי חוף הים היה אז איפה שהיום רח' העצמאות
    ואז ב 1927 התחילו לבנות את הנמל שנחנך ב 1933 ומילאו את רח' העצמאות ומה שמצפון לו בסלעים ואדמה וקו החוף השתנה
    רחבנו ברח' העצמאות ואז לרח' הנמל ועצרנו ליד מה שהיה אז משרדי סולל בונה (40) ועד לא מזמן משרדי מס הכנסה
    הערבים אז ניסו להכניס מכונית תופת לכאן שנעצרה ע"י המאבטחים מההגנה במחיר חייהם
    מכאן שוב לרח' העצמאות אותו חצינו בנקודה 41
    דילגנו על ביקור ליד בניין המשטרה (42) ששימש כבניין ה CID (הבולשת הבריטית) בתקופת המנדט וגולגלה אליו חבית נפץ בספטמבר 1947 ע"י האצ"ל

• רכבנו למה שהיה המרכז המסחרי החדש ב 1948 (המתחם של רח' הבנקים) בנקודות 43
    מכאן לככר ההגנה (44) בצומת "המגינים/שיבת ציון/אלנבי" בו נפגשו הכוחות מהעיר (הפלי"ם) והכוחות מהדר (כרמלי) ובעצם הסתיים הקרב על חיפה
    טיפסנו ברח' אלנבי וצהיון ואז רח' ה 93
    פנינו למדרגות , טיפסנו בכמה מדרגות ואז שביל סלול שמטפס עד מדרגות הנביאים (46) ועוד קצת מדרגות ועלייה עד צומת "הנביאים/חסן שוקרי" בנקודה 47
    במקום בו עומד מגדל הנביאים עמד ב 1948 בית חורי ששימש כמשרדי הרכבת ועליו נערך קרב קשה והבניין לבסוף בער
  • פנינו לרח' חסן שוקרי ונכנסנו לגן הזיכרון (48) בו דיברתי על הקרב באיזור הבורג' (מתחת לגן הזיכרון) ומרכזת הטלפונים (בזק היום)
    מכאן דרך רח' ברוולד לרח' הרצל ובית הקרנות
    חצייה במעבר התת קרקעי של רח' בלפור (50) וטיפוס לרח' נורדאו
  • רגבנו ברח' נורדאו עד גן בניימין (51) וליד התאטרון העירוני ששימשו גם הם לאימונים של ההגנה
    נכנסנו לרח' ירושלים על בתיו המיוחדים (ראה בדף ההערות שלי) והלאה לטכניון הישן בנקודה 52
    בטכניון היה סליק באיזור כבלי התקשורת וכמובן שהטכניון היה מקום בו פותחו אמצעי לחימה רבים כמו מרגמת הדוידקה
    הזכרתי את בית הספר הראלי שנמצא ליד ואת מבנה מה שהיה הית חולים של הדסה ברחוב שמריהו לוין בנקודה 53
  • ירדנו דרך עמק הזיתים לרח' הנביאים ואחרי מה שהיה קולנוע ארמון פנינו בנקודה 55 לרח' צידון ועצרנו להסבר בעיקול ה 90 מעלות שבו בנקודה 56 בה היה קו התפר ועמדו בנינים ששימשו עמדות בריטית , ערבית (עירקית) , אצ"ל
    בגזרה זו החזיק האצ"ל
    המשכנו וירדנו בכמה מדרגות לוואגי ניסנס בנקודה 57
    המשכנו ברחובות הוואדי
    חצינו את שדרות הציונות בנקודה 58 ואז ברח' סנט לוקס ולרחוב הפרסים היפה עד רח' אלנבי בנקודה 59
  • פנינו למושבה הגרמנית והמשכנו דרך רחובות קרית אליעזר עד צומת "אלנבי/הברון הירש" (62)
    מכאן טיפסנו בכיוון סטלה מריס ועצרנו למעלה ברחבה לתצפית (64) ולהסבר שנתתי על האיזור ועל מבצע פיצוץ הרדר הבריטי ע"י הפלמ"ח בפברואר 1946 בתקופת תנועת המרי
  • מכאן ירדנו בסינגל משובח בנקודה 65 אל הקפלה בנקודה 66
    מכאן מתחיל שביל הנזירים שרובו מדרגות
    הוא מאד טכני בגלל גובה המדרגות ורובנו הלכו בו קטעים רבים
    השביל מסתיים במערת אליהו בנקודה 67
    ירדנו לקצה רח' אלנבי וחצינו על הגשר (68) מעל רח' ההגנה והמסילה וירדנו לרח' בעלייה השנייה המקביל לים
  • רכבנו בגביש המקביל לים עד ליד שקמונה ונכנסנו בנקודה 69 לטיילת הכט ודהרנו בשביל האופניים שבה עד לפני מלון מרידיאן בנקודה 70
    כאן עזבנו את הטיילת ועברנו מעל דרך ההגנה בגשר הולכי הרגל בנקודה 71
    פנינו לשכונת מחנה דוד ליד בית הקברות וטיפסנו לרח' המקביל לבתי הקברות ממזרח (72) עד העלייה לכיוון נחל שיח ליד שער ברוש של בית הקברות של חיפה בנקודה 73
    פה טיפסנו מעל הבתים בדרך טובה עד מעל בית הקפה של משפחת כיאט עם הבריכות
    הבריכות בנקודה 74 היו מג'וייפות ולכן לא שחינו
    שניים מאתנו המשיכו בטיפוס עד עין משוטטים ושחו שם (ראו בסרטון של יניב)
    ירדנו חזרה לכביש בתי הקברות והמשכנו ישר דרומה עד קניון קסטרא (1)