Sunday, September 27, 2015

עמק בית שאן הוא עמק המעיינות

תאריך :  27-9-2015

חנייה של הגן גורו
- חנייה דרומית של הסחנה - נחל קיבוצים - לאורך הגדר של ניר דוד - כביש 669 - ליד עין קיבוצים - נחל עמל הקדום - חרבת תרעי - גשר הקנטרה - נחל חרוד - יער בית שאן - ליד תל נהרון - בית שאן - למרגלות תל בית שאן - הגשר הקטוע - גשר שאן - קניון הבזלת - חציית כביש 71 - נווה איתן -  עין צמד (עין המסיל) - נחל אבוקה - בריכת אבוקה - אנדרטת אבוקה - תחנת טיבוע שמורת תל סהרון - עין אל ברך - עין מרים - כביש גישה לטירת צבי -  עין נזם (עין חונזיר) - שדה אליהו - ליד מצפה יצחק - עין רחוב - עין הנצי"ב - המפלים הלבנים - צומת שלוחות - שלוחות - שלחים - נחל מודע - עין מודע נחל קיבוצים - חנייה דרומית של הסחנה - חנייה של הגן גורו

נקודת יציאה :  חנייה של הגן גורו (פונים מכביש 669 לסחנה ובכיכר פונים שמאלה ונכנסים לחנייה)

• בטיול הקודם אמרתי שאני מגרד את תחתית החבית , אבל הפעם בתחתית החבית ישב מסלול נהדר בעמק המעיינות שהיה אחד המסלולים הטובים שרכבתי
    לפני מספר שבועות נתקלתי במסלול שמישהו פרסם (מצטער לא זוכר מי) שהתפירה שלו נראתה לי מצויינת
    הורדתי אותו ושמרתי בצד לביצוע
    השבוע
    היתה לי הרגשה שמזג האוויר הנעים יחסית יתאים למסלול , במיוחד כאשר הוא כולל מלא רחצות במעיינות שיצננו אותנו
    בדקתי גם עם יעקב חברנו לקבוצה שגר באיזור שאמר שנראה לו שיהיה בסדר
    פרט לשינויים קלים שוליים , ביצענו את המסלול שהורדתי בדיוק לפי ההקלטה - תודה למי שפרסם ואני לא זוכר את שמו - מסלול נהדר תפרת לנו
  • התחלנו בחנייה של הגן גורו (1) , הקפנו את הסחנה מדרום ובנקודה 2 ביציאה מהחנייה המשכנו בדרך 4X4 לאורך גדתו הצפונית של נחל קיבוצים
    בנקודה 3 בצומת הדרכים פנינו שמאלה אל שער אחורי של קיבוץ ניר דוד (תל עמל) ובשער בנקודה 4 פנינו ימינה ורכבנו בדרך שסביב הגדר מחוץ לקיבוץ עד מפגש עם כביש 669 (5)
    פה , רכבנו כמה מ' בכביש ובצומת הכבישים בנקודה 6 פנינו לדרך 4X4 לכיוון גשר הקנטרה
  • רכבנו בדרך הלבנה עד צומת הדרכים בחורשת האקליפטוסים בנקודה 7
    בדרך יש מגדלי תצפית על בריכות הדגים שסביב
    בחורשה יש שולחנות קק"ל
    פנינו שמאלה לדרך שעוברת בחניון עד גשר הקנטרה (8) אותו חצינו בהליכה (על הגשר יש אמת מים שבקטעים ניתן לרכיבה ובקטעים בגלל הרוחב מצריך הולכת האופניים)
  • מיד אחרי הגשר פנינו ימינה בגדה הצפונית של נחל חרוד לדרך שיורדת במקביל לנחל (מסומנת בסימון שבילים כתום)
    זוהי רכיבה כייפית ומוצלת בירידה
    מי נחל מזוהמים ולכן לא לחשוב על רחצה (אם לא שמים לב בגלל הריח)
    בנקודה 9 הדרך עוברת במעבר מעוגל ונוח מתחת לכביש שמחבר את בית שאן לכביש 71
    אחרי החצייה מתחיל שביל אופניים סלול שממשיך יורד לאורך נחל חרוד
    השביל בנוי יפה ונחמד וזורם עם מספר גשרונים בערוץ שבצדדיו תל בית שאן מדרום ותל אצטבה מצפון
    יש מעבר יפה בשרידי הגשר הקטוע (ראה תמונות)
    לקראת נקודה 10 השביל הסלול נגמר ובנקודה 10 עוברים בשער פרוץ (לא נראה שהוא ייסגר אי פעם , או יקשה על מעבר) והמשכנו בדרך ובנקודה 11 עזבנו את הדרך שמעל הערוץ וירדנו לדאבל שמקביל לערוץ נחל חרוד ואיתו המשכנו עד נקודה 12 בה עברנו בשביל אופניים שהתחיל כאן מתחת לכביש 90
    פה המשכנו בשביל האופניים שמקבל סימון שבילים כתום ועובר בגשר מתכת ארוך מעל קניון הבזלת בנקודה 13
  • המשכנו עם שביל האופניים וצפינו לקניון הבזלת הנהדר עם המפלים שלו
    בנקודה 14 עזבנו את שביל האופניים ופנינו לדרך 4X4 שהובילה לבריכות הדגים
    פה נחשף מראה מדהים של הבריכות בזריחה
    הכל מלא עופות מים שונים ודורסים
    זו היתה רכיבה קסומה על הדרכים בשולי הבריכות עד מפגש עם כביש 71 בנקודה 15
  • חצינו את הכביש והמשכנו בכביש הגישה לקיבוץ נווה איתן ומיד לפני שער הקיבוץ בנקודה 16 פנינו שמאלה לשביל אופניים סלול (עדיין לא מופיע במפות)
    בנקודה 17 עזבנו את שביל האופניים ופנינו ימינה לדרך 4X4 שהופכתסלולה ליד בית הקברות של נווה איתן
    בהמשך עוזבים את הדרך הסלולה כשחוצים את וואדי אל חברי וממשיכים בדרכי 4X4 עד צומת הדרכים בנקודה 18
    פה פנינו שמאלה עד הבריכה של עיו צמד (עין מסיל) בנקודה 19
    זוהי בריכה בעומק של כ 50 ס"מ ובה היתה הרחיצה הראשונה
  • חזרנו אחורה בדרך ובנקודה 20 המשכנו ימינה בדרך 4X4 המקבילה לנחל אבוקה ממזרח
    בנקודה 21 חצינו את נחל אבוקה ועצרנו ליד בריכת אבוקה
    זוהי בריכה גדולה המתאימה לרחצה
    בגלל שהיינו עוד רטובים מקודם וידענו שמצפות לנו בריכות רבות בטיול לא התרחצנו כאן
    המשכנו עם הדרך ובנקודה 22 מימין לדרך פגשנו את האנדרטה לקיבוץ אבוקה שישב כאן בין השנים 1941 ו 1952 והתפרק בסופו של דבר מסיבות חברתיות
    הדרך שוב הופכת סלולה
    בנקודות 23 בצומת הדרכים פונים ימינה ושוב שמאלה וממשיכים עם הדרך דרומה ליד אתר טיבוע עופות נודדים
    ממשיכים עם הדרך הסלולה בד"כ דרומה
    בנקודה 24 נכנסים למטעי תמרים של קיבוץ טירת צבי
    בנקודה 25 פונים עם הדרך ימינה דרך המטעים ובנקודה 26 פונים כמה מ' שמאלה עד לעין מרים (27)
    עין מרים היא בריכה יפה בעומק כ 60 ס"מ שמנקזת את מי התהום
    יש פה פינת חמד עם סככה ועוד
    בדיוק פגשנו פה שניים מחברי טירת צבי שבנו פה סוכה לכבוד החג וסיפרו לנו את סיפור המקום
    הבריכה סודרה ושופצה ע"י אבנר רוז מטירת צבי
    היא הוקדשה לזכר סבתו מרים שנפטרה
    לפני שנה נהרג אבנר רוז בתאונת אופנוע
  • המשכנו חזרה לדרך בנקודה 26 והלאה בכיוון טירת צבי
    בנקודה 28 עלינו ימינה על כביש שמוביל לשער אחורי של טירת צבי
    בנקודה 29 הגענו לכביש הגישה לטירת צבי ומצידו המערבי חברנו לשביל אופניים סלול עליו פנינו צפונה
    בנקודה 30 עזבנו את שביל האופניים ופנינו שמאלה לדרך סלולה בסימון שבילים כחול ומיד בנקודה 31 עזבנו אותה והמשכנו מערבה בדרך 4X4 עד צומת הדרכים בנקודה 32
    פה פנינו ימינה וטיפסנו בסינגל מעל תלולית קטנה בנקודה 32 והמשכנו בסינגל עד דק וסככה ליד בריכת עין נזם (עין חונזיר) בנקודה 33
    זוהי בריכה נהדרת וגדולה (עשרות מ') בעומק מעל 2 מ'
    הרחצה בה נהדרת
  • המשכנו אחרי הרחצה בדאבל עד נקודה 35 בה עלינו על דרך טובה ימינה
    בנקודה 36 פנינו שמאלה לדרך סלולה סביב הגדר של קיבוץ שדה אליהו
    עד נקודה 38
    פה עזבנו את הדרך שסביב שדה אליהו ופנינו שמאלה בדרכי שדות עד ליד בית קברות בנקודה 39
  • פה (לא להבהל , לא צריך לעלות לתל שלפנינו) פנינו צפונה בדרך 4X4 שהופכת למסומנת בסימון שבילים כתום עד צומת הדרכים בנקודה 40
    כאן פנינו ימינה ובצומת בנקודה 41 שוב שמאלה (צפונה) בסימון הכתום עד ליד כביש "עין הנצי"ב-טירת צבי" בנקודה 43
    פה פנינו שמאלה בשביל אופניים מקביל לכביש ליד הגדר של עין הנצי"ב
    בנקודה 44 בשער של עין הנצי"ב רצינו להכנס ולשחות במעיין הנהדר עין יהודה שנמצא בנקודה 45
    אבל ראינו הרבה מאד אנשים שחונים בכניסה לקיבוץ והולכים לשחות שם ולכן החלטנו לוותר על ההמונים ולשמוע לעצה שקיבלנו קודם בעין מרים ולבקר במפלים הלבנים
    בנקודה 44 פנינו דרך כרם הזיתים צפון מזרחה עד חיבור לדרך 4X4 בנקודה 46
    שם כבר שמענו את המים של המפלים
    פנינו שמאלה עם הדרך ועברנו עם הדרך מעל הערוץ ובנקודה 47 ירדנו למפלים
    זוהי פינת חמד נהדרת עם מפלים וסבך צמחייה שמזכירה במקצת את הבנייס
    המים לא קרים כמו בבנייס ואפשר לשבת בג'קוזי הטבעי ולהנות מהזרם הנהדר
  • יצאנו מהמפלים ובנקודה 48 בצומת הדרכים המשכנו מערבה בגדה הדרומית שלהנחל עד הכביש בנקודה 49
    פה חברנו לשביל אופניים מצידו המזרחי ורכבנו איתו עד נקודה 50 ליד צומת שלוחות
    חצינו את הכביש ונכנסנו לשביל אופניים מקביל לכביש 669
    בנקודה 51 עזבנו את השביל ופנינו בכביש הגישה לשלוחות והמשכנו לתוך הקיבוץ
    בנקודה 52 פנינו בתוך בקיבות ימינה עד היציאה האחורית ממנו בנקודה 53
  • פה פנינו שמאלה בדרך 4X4 טובה שהופכת סלולה ובנקודה 54 פנינו לכביש סלול חדש שנסלל כנראה לשרת את דרכי עמק המעיינות
    בנקודה 55 פנינו שמאלה בדרך הסלולה בסימון שבילים כחול
    המשכנו עם הדרך עד הצומת בנקודה 56
    פה פנינו ימינה בכיוון עין מודע
    בנקודה 57 נמצא המחסום שלא מאפשר לרכב להמשיך לעין מודע
    המשכנו עם הדרך עד עין מודע הנהדר בנקודה 58
  • אחרי הרחצה בעין מודע המשכנו בשביל האופניים של עמק המעיינות עד לגדה הדרומית של נחל קיבוצים והלאה עם השבילים המסודרים עד החנייה הדרומית של הסחנה בנקודה 2 והלאה עד האוטו (1)