Friday, March 18, 2016

טיז אל זלמה

תאריך : 18-3-2016

צומת אלמוג - חציית כביש 1 - חציית כביש ליריחו - שרידי הכביש הישן "ירושלים-יריחו" - למרגלות רוג'ום אל קבליה - חציית כביש 1 - צומת נבי מוסא - ודי קטיף - כביש בקעת הורקניה - דרך הסוכר - חציית נחל אוג - חציית נחל חושנייה - חציית נחל קומרן - נחל סככה - רס מועקף - טיז א זלמה - נחל קומרן - הר רג'יב עייר - נחל אוג - סינגל אלמוג - למרגלות תל מוחלחל - צומת אלמוג

נקודת יציא
ה : חנייה בתחנת הדלק בצומת אלמוג

• השבוע , עקב הגשמים שירדו החלטתי לרדת למדבר הקרוב שבאיזור צומת אלמוג
    לקחתי מסלול ששכב אצלי בתכנון לירידה מהצד הצפוני של ג'בל חרמון , אבל בגלל שהיה קצר מדי הוא עדיין היה בתכנון
    החלטתי במקום ג'בל חרמון לשלב בו את רכיבת הסכינים של ראס אל מועקף וטיז אל זלמה שפרסם דודי אלון בעבר
    תוך כדי הכנת המסלול שמעתי מחובב לנדאו על הסינגל החדש שהוא בונה - סינגל אלמוג
    קיבלתי ממנו את הקלטת הקטע שכבר בנוי והוספתי אותו כחלק אחרון במסלול המתוכנן
    התקבל מסלול מצויין , עם עליות סבירות וירידות משובחות ומאתגרות באיזור שהוא כל כך בנאלי (דרך הסוכר) והרבה רוכבים עוברים בו אבל לא במסלול שרכבנו
  • יצאנו מתחנת הדלק בצומת אלמוג (1) וחצינו את כביש 1 (נקודה 2) ובה חברנו לדרך 4X4 מקבילה לכביש 1 וממשיכה במקביל לכביש ההולך ליריחו
    בנקודה 3 מסתיימת הדרך ולכן חצינו את הכביש לדרך מצידו השני (המערבי) ומיד פנינו בדבל שמאלה שחבר לשרידי הכביש הישן "ירושלים-יריחו" מהתקופה הירדנית בנקודה 4
    פה התחלנו בטיפוס סביר בדרך שמאיזור בריכות החמצון הופכת לסלולה
    בנקודה 5 פנינו שמאלה בכיוון כביש 1 שפגשנו בנקודה 6
    רכבנו קטע קצר בשולי הכביש (נקודות 6) ובצומת נבי מוסא פנינו לכביש דרומה לבקעת הורקניה
  • אחרי קטע קצר בכביש עזבנו אותו בנקודה 7 וירדנו לעתים בר בשטח לעתים על סינגל ולעתים על דבל (הכל רכיב ב 100%) עד מפגש עם שביל דרך הסוכר בנקודה 9
    פנינו ימינה באבל מקביל לסינגל של דרך הסוכר בכדי לא להתקל ברוכב שבא במהירות בסוכר
    אחרי קטע קצר פנינו שמאלה בנקודה 10 לסינגל שהוא עוד שביל אפשרי של דרך הסוכר
    בנקודה 11 עזבנו את השביל הטוב וירדנו בסימני שביל בר בשטח (הכל רכיב) והמשכנו בשבילי עזים עד הכביש של בקעת הורקניה בנקודה 12
  • פה רכבנו רכיבה מנהלתית בכביש בקעת הורקניה וחלפנו על פני מחנה נבי מוסא באיזור נקודה 13
    בנקודה 14 עזבנו את הכביש ופנינו לדאבל מזרחה אותו עזבנו לטובת שביל לא ברור שנעלם ורכבנו בר בשטח (100 % רכיב) בנקודה 15
    השטח עם עשב ירוק ולהקות חסידות ועופות אחרים עופפו מעליו
    חצינו את ערוץ נחל סככה וטיפסנו בערך ביובל שלו בר בשטח ולעתים על קוליסים עד מפגש עם דרך 4X4 בסימון שבילים שחור בנקודה 16
  • מכאן רכבנו על הדרך על גב השלוחה
    בנקודה 17 עזבנו את הדרך השחורה ורכבנו לעתים על דרך ה 4X4 ולעתים רבות בשבילי גמלים או עזים טובים וזורמים בצד הדרך עד נקודה 18 לפני פסגת ראס מועקף
    מכאן מתחילה רכיבה נהדרת על הסכין בנאקבים , שבילי אופניים וקצת בר בשטח
    עד נקודה 19 זו רכיבה לא על סכין ממש אבל משם הכל על סכינים (ראה סרטון ותמונות)
    בנקודה 20 מטפסים על כיפה בולטת , היא טיז א זלמה
    מאיפה בא השם המוזר ?
    ב 1905 הגיעה לארץ המשלחת הבריטית לחקר ארץ ישראל בשם PEF
    כשהגיעו לאיזור הם שאלו בדואי מקומי על שמות המקומות
    אחרי שהסביר להם כל היום הגיעו לכיפה קטנה אבל בולטת ללא שם והבדואי שעייף מהשאלות של הבריטים , בתור בדיחה אמר להם שהיא נקראת "טיז אל זלמה" (התחת של אדוני)
    חברי המשלחת רשמו את השם ומאז זהו שם המקום
    הטיפוס אל הפסגה הוא רגלי וקשה אבל הצלחתי להעלות את האופניים
    התצפית מלמעלה נהדרת
    מכאן ירדתי חצי ברכיבה חצי בהליכה כ 30 מ' עד חיבור לשביל שפוי ומכאן שוב ברכיבה על הסכין עד חיבור לדרך ה 4X4 בסימון שבילים אדום בנקודה 21
  • פה מתחילה דרך מג'עג'עת בעלה ורד אבל עם נוף יפה של ים המלח והגלעד
    חולפים מממערב לנו על פני רכס ג'בל חרמון ממנו ירדנו בעבר בטיולים יפים
    הדרך האדומה פוגשת דרך כחולה וממשיכה עם סימון כחול
    בנקודה 22 בצומת דרכים עזבנו את הסימון הכחול שיורד מזרחה והמשכנו בסימון שבילים שחור בדרך שמטפסת ובהמשך יורדת עד ערוץ נחל אוג בדיוק בקצה המערבי של הקניון בנקודה 24
  • מכאן טיפסנו בטיפוס תלול ודדרתי בגלל התחפרויות ג'יפים עד נקודה 25 בה פגשנו את סינגל אלמוג החדש
    ליד הכניסה לסינגל יש בטונדה של שטחי אש של הצבא
    הסינגל שהולך ונבנה בשבועות האחרונים זורם וללא אלמנטים טכניים
    עלינו בו שמאלה ואז רוב הרכיבה בקו גובה או בטיפוס או ירידה קלים
    הקטע האחרון מתפתל בירידה עד חיבור ליציאה מדרך הסוכר בנקודה 26
    הבנתי מבונה הסינגל , חובב לנדאו שהסינגל עוד יהיה ארוך יותר , כנראה מעגלי ומה שרכבנו הוא רק חלק ממנו שכבר הושלם
    מנקודה 26 המשכנו בסינגל עד כביש הגישה ליישוב אלמוג בנקודה 27 ואז בכביש עד נקודה 28 בה פניתי ימינה לסינגל קצר שחובר לתחנת הדלק (1)