Friday, April 01, 2016

נחל הבשור ומה שממערב לו

תאריך :  1-4-2016

צומת אורים - כביש 241 - גשר אברהם - דרך נוף נחל הבשור - סינגל הבשור - דרך נוף נחל הבשור - תל שרוחן - עין הבשור - אנדרטת גדוד 46 - חציית כביש 232 - צומת גבולות - אנדרטת שועוט - חציית כביש 222 - מצפה גבולות - דרך השדות - חציית כביש 222 - מגדל צאלים - חציית נחל הבשור - סינגל הבשור - ליד הגשר התלוי - מאגרי הבשור - באר שרוחן - פרק אשכול -  שרידי הרכבת בשמורת אשכול - כביש 241 - צומת אורים

נקודת יציאה : תחנת דלק דור אלון בצומת אורים

• השנה לא רכבתי בבארי או בנחל הבשור עד עכשיו
    הפעם החלטתי לבנות מסלול שיכלול קטע גדול מסינגל הבשור וגם שנבקר במספר אתרים ממערב לנחל הבשור במקומות בהם לא ביקרתי כבר עשרות שנים
    יצא מסלול ארוך עם הרבה מישורים וגם מגוון , נוף של נחל הבשור עצמו , מישורים מדבריים ומישורים בשטחים חקלאיים
    כמו כן מספר אתרים מראשית המדינה ואנדרטאות לנופלים במלחמות השונות
  • יצאנו מתחנת הדלק (1) על כביש 241 מערבה
    חלפנו בנקודה 2 על פני הגשר על נחל הבשור (גשר אברהם) ומיד בנקודה 3 ירדנו דרומה לדרך מקבילה לכביש וחברנו לדרך נוף נחל הבשור המסומנת בסימון שבילים כחול
    מיד בנקודה 4 פנינו ימינה לסינגל נחל הבשור ורכבנו בקטע כייפי שלו עד חיתוך מחודש של דרך הנוף בנקודה 5
  • פה פנינו ימינה ורכבנו לאורך דרך הנוף הכחולה כשמשמאלנו נוף יפה של נחל הבשור המעורפל קמעה בזריחה
    בנקודה 6 מאחורי תל שרוחן פנינו לתל בסינגל שעולה עליו
    שימו לב שיש כבל מתוח ממזרח לדרך וצריך להעביר ידנית את האופניים מעל הכבל (30 ס״מ)
    עלינו בסינגל עד נקודת תצפית יפה בנקודה 7
  • ירדנו מהתל בסינגל לנקודה 6 וחזרנו בדרך הנוף מרחק קצר צפונה עד צומת הדרכים בנקודה 8
    פה פנינו מערבה בדרכי שדות טובות (קצת חולי , אבל לא מעכב או מפריע לרכיבה)
    בנקודה 9 המשכנו בדרך 4X4 טובה בין חממות ולולים
    בנקודה 10 עברנו את שער הכניסה האחורי של עין הבשור (השער פתוח במשך היום אבל אני מניח שעקב המיקום בעוטף עזבה השער סגור בלילה)
    בנקודה 10 משמאל לכביש הראשי פנינו לאנדרטה לגדוד 46 מחטיבה 401
    פרטים על האנדרטה ניתן למצוא כאן :

• מהאנדרטה המשכנו בכביש עד צומת הכניסה לעין הבשור בנקודה 11
    חצינו את הכביש ורכבנו בדרך 4X4 מקבילה לכביש 232 ממערב
    הדרך חולית אבל לא ברמה שמפריעה לרכיבה
    בנקודה 13 חצינו את צומת גבולות ופנינו שמאלה לכביש 222
    מיד בפנייה מאחורי תחנת האוטובוס נמצאת האנדרטה לנופלי הקרב בשועוט במלחמת השחרור
    פה נפלו 6 לוחמי פלמ״ח שסיירו לאורך צינור המים לנגב
    עוד פרטים ב : https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A0%D7%93%D7%A8%D7%98%D7%AA_%D7%97%D7%9C%D7%9C%D7%99_%D7%A9%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%98

מאחורי התחנה והאנדרטה יש שטח מגודר ובו יש מספר יענים
  • חצינו את הכביש ונכנסנו לדרך 4X4 טובה מקבילה לכביש ממזרח
     בנקודה 14
    רכבנו בדרך ובנקודה 15 פנינו ימינה וחצינו את כביש 222 והמשכנו בדרכים טובות
    בנקודה 17 הדרך המסומנת כחול בה רכבנו חברה לדרך בסימון ירוק
    פנינו ימינה והמשכנו בדרכי 4X4 טובות עד החנייה של אתר מצפה גבולות בנקודה 18
    האתר עצמו בנקודה 19 היה סגור
    זוהי אחת מ 3 הנקודות (גבולות , רביבים ובית אשל) שעלו על הקרקע לשמירה ועיבוד אדמות הקק״ל במאי 1946
    קצת על המקום : https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A6%D7%A4%D7%94_%D7%92%D7%91%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA
  • המשכנו בדרך לדרום דרום מערב עד חיבור לדרך השדות בנקודה 20
    דרך השדות בסימון שבילים אדום והיא סלולה אבל ברוחב צר מכביש רגיל
    לאורך דרך השדות יש בעונה (סוף פברואר - תחילת מרץ) ריכוז של אירוס הנגב
    בנקודה 21 ראינו עלים יבשים של האירוסים שפרחו כאן לפני כחודש
    בנקודה 22 פנינו לדרך בתוך פרדס האשכוליות עד תעלה מקבילה לכביש בנקודה 23
    חוצים את התעלה ברגל (מספר מטרים - לא נורא) ועלינו לכביש 222
  • חצינו את הכביש ומיד בנקודה 24 ירדנו בסינגל לכיוון מגדל התצפית
    רכבנו טיפה בדרך הנוף ובנקודה 25 פנינו לדאבל שהופך סינגל עד נקודה 26 בה חצינו על חלוקי נחל את נחל הבשור שקצת זורם
    מצידו השני של הערוץ עלינו אחרי כ 20 מ׳ חברנו לדאבל ואיתו רכבנו עד חיבור לסינגל הבשור בנקודה 27
  • פה מתחיל קטע כייפי בסינגל עם עלה ורד דמוי בארי
    בהמשך מגיעים מעל הגשר התלוי שנמצא בנקודה 28
    מי שרוצה לרכב עליו יכול להשתעשע (רשמית זה אסור וגם יש שם בסופי שבוע הרבה הולכי רגל שמטיילים)
    המשכנו בסינגל שזורם לעתים הופך לדבל ולעתים סינגל עם פה ושם קטעי לונה פרק קצרים
    הסינגל מסומן בסימון שבילי אופניים לבן עם אופניים ומסגרת אדומים
  • בנקודה 29 הסינגל ממשיך ימינה , אם כי ניתן גם להמשיך בסינגל צפונה (שמאלה)
    בהמשך הסינגל הופך לדרך 4X4 עליה רכבנו עד פרק אשכול ליד שרידי גשר הרכבת הבריטי ממלחמת העולם הראשונה ואנדרטת הקרון
    מכאן בדרכים שהופכות סלולות ויוצאות מפרק אשכול אל הכביש בנקודה 31
    המשכנו בכביש 241 מזרחה עד צומת אורים בנקודה (1)