Friday, April 15, 2016

בין שני גשרים טורקיים

תאריך :  15-4-2016

מטע תמרים ליד הכניסה לנווה אור - קיבוץ נווה אור , שער אחורי של נווה אור - מאחורי מושב ירדנה - תל ישמעאל - תל רעואל - חממות של בית יוסף - חציית כביש 90 ליד חוות דושן - נחל יששכר - גשר הרכבת הטורקי על נחל יששכר - למרגלות תל יששכר - נחל יחמי - נחל גבול - חרבת סהדה - עין יובלה - דרך הביטחון ליד מולדת - רמת כוכב - ציר הנפט של צינור IPC - חרבת דנה - נחל דנה - נחל תבור - עין שחל - חרבת תכא - חציית כביש 90 - גשר הרכבת הטורקי מעל נחל תבור - סוללת מסילת רכבת העמק - מטע תמרים ליד הכניסה לנווה אור

נקודת יציאה : מטע תמרים כ 100 מ' לפני שער קיבוץ נווה אור (בעבר היה מקום כ 100 מ' דרומית לשער , אבל נראה שהוא נהרס ונחסם - ראה טיולים קודמים באיזור)

• בימים שלישי עד חמישי בבוקר עקבתי בדאגה אחר התחנות המטאורולוגיות האיזוריות שמדווחות על כמות הגשם שירד ב online , לאט לאט נפסלו איזורים בגלל כמות הגשם שירדה בהם
    החלטתי לרכב באיזור נחל תבור ויששכר בהם ירדה כמות מועטה של גשם , פחות מ 10 מ״מ מצטבר במשך השבוע
    לקחתי מספר מסלולים שרכבתי באיזור בעבר ותפרתי משהו דומה אבל שונה בכמה קטעים , כדי לא לחזור על אותו מסלול
    למרות שזה אמצע אפריל זוהי סוף התקופה לרכיבה כאן השנה כי הכל הצהיב מוקדם מהרגיל בגלל מיעוט הגשמים כאן השנה
  • יצאנו ממטע התמרים בו חנינו (1) ונכנסנו בפשפש בשער קיבוץ  נווה אור (2)
    חצינו את הקיבוץ ויצאנו מהשער האחורי (3)
    מניסיון העבר שערים אלה כבר פתוחים בשעות אלה (6:45)
    רכבנו בדרך סלולה כמו רבות מהדרכים כאן (נסללו בשנות ה 50 עד ה 70 מחשש שמחבלים ימקשו אותן - ואכן מיקשו אותן בתקופות שונות)
    בנקודה 4 הדרך מתעקלת שמאלה ומיד בצומת הדרכים ירדנו עם דרך סלולה את מצוק חוואר הלשון
    הדרך ממשיכה למרגלות המצוק ובהמשך עוברת בין שדות מוקשים מסוף שנות ה 60
    בנקודות 5 הדרך השתבשה לחלוטין ולכן עלינו על שביל פרות ממערב לדרך , השביל רכיב חלקית
    שימו לב לא לעבור מזרחה לדרך כי שם יש שדה מוקשים (מגודר ומשולט)
    בנקודה 5 חברנו לדרך המערכת
  • מכאן רכיבה לאורך דרך המערכת עד הצומת בנקודה 6 בה פנינו דרום מערבה בדרך סלולה עד נקודה 7
    מכאן בדרכי שדות שחלקן סלולות וכולן טובות עד כביש 90 בנקודה 8
  • חצינו את הכביש ונכנסנו לדרך המסומנת בסימון כחול במעלה נחל יששכר
    בנקודות 9 ירדו לדרך 4X4 שעוברת יד הגשר הטורקי של רכבת העמק
    אחרי ביקור בגשר המרשים שנבנה בשנת 1904 חברנו לדרך ה 4X4 הראשית (9) והמשכנו בטיפוס המתון בד"כ בנחל יששכר
    המסלול בנחל יששכר מסומן בסימון שבילים כחול אותו עזבנו בנקודה 10 לטובת דרך קרובה יותר לערוץ שחוסכת קצת טיפוס
    בנקודה 11 מיד אחרי מכלאת בקר שצריך לחצות את שערי הברזל שלה (נפתחים בקלות - לא לשכוח לסגור) חוברים שוב לדרך הכחולה
    בנקודה 12 חוצים את הערוץ הזורם ליד עין יובלה (לא בעיה)
    בנקודה 13 חברנו לדרך הביטחון
  • דרך הביטחון נסללה  כציר חלופי לכביש הבקעה מסיבות בטחוניות בשנות ה 50
    היא מסומנת בסימון שבילים שחור

טיפסנו בדרך ובנקודה 14 עזבנו את דרך הביטחון ופנינו ימינה לדרכי שדות טובות ימינה ואז שמאלה בטיפוס סביר עד מפגש עם ציר הנפט בנקודה 15
    ציר הנפט שכאן הוא דרך 4X4 נבנה לאורך צינור IPC שעובר מכרכוך שבעירק עד ליד נמל הקישון בחיפה
    שדות התעופה לאורכו סימנו בסימן H ומספר (Haifa) כמו שדות התעופה H3  ו H4  שבעירק
    בעבר בתקופת מאורעות 1936-39 היו ערבי הכפרים בסביבה פוגעים בצינור ולכן מספר מהפעולות של פלוגות הלילה בראשות אורד וינגייט היו באבטחת הצינור ובפגיעה במחבלים בו
    הסימון גם פה שחור
    בנקודה 16 חלפנו ע״י שרידי הכפר דנה שבו קבר שייך יפה (ראה תמונות) שהוחלט ע״י היהודים לפני כמה עשרות שנים שהוא קבר דניאל בן יעקב
    בנקודה 17 עזבנו את ציר הנפט והמשכנו בטיפוס בדרכי שדות עד הירידה לנחל תבור בנקודה 18 בה יש שער צינור
    של  רט״ג למניעת כניסת רכב
  • פה מתחילה ירידה תלולה ולעתים דרדרתית ומשובחת
    טסנו בה עד צומת הדרכים בנקודה 18 בה פנינו לדרך ימינה שחיברה אותנו אחרי חציית הערוץ לדרך הראשית בנחל תבור בסימון שבילים אדום
  • מכאן רכיבה בדרך במורד נחל תבור עד שער הרכב של הרט״ג בנקודה 20
    דילגנו מעל השער והמשכנו בדרך טובה עד הצומת בנקודה 21 ואז ימינה בדרך עד מפגש עם כביש 90 בנקודה 22
  • אחרי חציית הכביש המשכנו בדרך 4X4 מצידו המזרחי ובנקודה 23 פנינו לדרך 4X4 שמובילה עד גשר הרכבת טורקי על נחל תבור
    טיפסנו אל הגשר מצידו הצפוני בעלייה תלולה (24) וחצינו עליו את נחל תבור
    רכבנו על סוללת המסילה עד נקודה 25 ושוב בנקודה 26 חצינו את הסוללה
    בהמשך רכבנו בדרכי 4X4 שמובילות עד בריכת המים בנקודה 27
    אחרי שעוקפים את הבריכה ממערב ממשיכים בדרכי 4X4 עד כביש הגישה לקיבוץ נווה אור ולאוטו (1)