Friday, June 17, 2016

תל פאחר

תאריך :  17-6-2016

חניון קייקי כפר בלום - גשר על תעלת הירדן המזרחית - סכר ליד כפר בלום - חציית כביש 977 - לאורך תעלת הירדן המזרחית - כביש 977 - ליד שמורת עין אלה - גונן - צומת גונן - כביש 959 - ציר המוסכים - נחל עורבים - בריכת הירדינון - נחל ירדינון (דופילה) - עין ירדינון - חרבת אל פריש - וואדי אבו ג׳ל - וואדי מע׳רה - ציר הנפט - סירת א דיב - חלת ענקור - נחל שונית - וואדי שמרין - תל פאחר - דרך בין תל פאחר לבורג׳ בביל ותל עזזיאת - בורג׳ בביל - דרך הפטרולים הסורית - וואדי אל חצין - גבעת האם - יער כפר סולד - חציית כביש 918 - שביל הבנייס - שדה נחמיה - גשר יוסף - טיילת עמי - חניון קייקי כפר בלום

נקודת יציאה : חניון של קייקי כפר בלום

גובה מצטבר : 641 מ'

זמן : 6:06 שעות (היו הרבה הסברים יחסית לרגיל וגם 2 שחיות)

גרף גבהים

קובץ TRK ל GPS

תמונות FaceBook (אלי שהרבני)

• בדרך כלל אנחנו מגיעים למסלולים מהסוג הזה בשיא הקיץ (יולי - אוגוסט) , אבל בקשה של ארי שנמצא בסוף השבוע בצימר בכפר בלום כיוונה אותי למסלול באיזור
    בנוסף קראתי ועדיין קורא הרבה על מלחמת ששת הימים לאחרונה ושמחתי על ההזדמנות לדבר קצת על קרב תל פאחר לאור החומר המעניין שקראתי באתר נעמוש המצויין https://naamoush.wordpress.com/ שמביא חקירה של כל ארועי וקרבות פיקוד הצפון במלחמת ששת הימים ובעיקר תל פאחר
    בנוסף נתתי הסבר מעמיק על מלחמת ששת הימים סיבותיה והתקופה בכלל
  • יצאנו מהחנייה של קייקי כפר בלום (1) דרך שער לשטח קיבוץ כפר בלום
    פה לגשר על הירדן בנקודה 2
    מיד אחרי החצייה פנינו ימינה בנקודה 3 לדרך לאורך התעלה המזרחית של הירדן מצידו המזרחי
    רכבנו בדרך 4X4 עד נקודה 4
    פה ירדנו ימינה כמה עשרות מ׳ עד לתצפית על מפל/סכר על הירדן בנקודה 5
    חזרנו לנקודה 4 והמשכנו בדרך בין מטעים ושדות ובמקביל לנחל עד כביש 977 בנקודה 6
    חצינו את הכביש והמשכנו בדרך מקבילה לנחל עד נקודה 7
  • פה פנינו ימינה לסינגלון של כמה מ׳ שמתחבר לדרך שדות מזרחה והלאה בדרכי בריכות הדגים עד נקודה 9
    פה בנקודות 9 הולכנו את האופניים בסבך קטן של כ 5-10 מ׳ עד כביש 977
  • פה עלינו על הכביש ורכבנו בו עד צומת גונן בנקודה 10
    לפני גונן מתחילים בטיפוס בכביש ובצומת גונן ממשיכים בטיפוס סביר עד נקודה 11 בה נכנסים למה שנקרא ציר המוסכים (השם ניתן לו בגלל שג׳יפים , אחרי נסיעה כאן הגיעו בד״כ למוסך)
  • הדרך המבוססת על ציר הפטרולים הישראלי מלפני מלחמת ששת הימים מסומנת בסימון שבילים אדום
    בנקודות 12 נכנסנו דרך השער הצר לאיזור בריכת הירדינון
    זוהי אחת הבריכות הטובות באיזור
    אחרי הרחצה המשכנו כמה מ׳ עם הדרך ובנקודה 13 פנינו לדרך חתחתים המטפסת והופכת לעתים ללא רכיבה במעלה נחל ירדינון
    בנקודה 14 ליד עין ירדינון (דופילה) (יש נביעה אבל המים לא נאגרים כאן) ממשיכה הדרך צפונה
    זוהי דרך 4X4 עם הרבה אבנים אבל רכיבה כולה
    היא מסתיימת בחיבור לדרך טובה בנקודה 15 העולה משמיר לציר הנפט
    פנינו ימינה ורכבנו במעלה הדרך בעלייה סבירה עד חיבור לדרך הנפט בנקודה 16 ליד אתר משאבות מגודר
  • מכאן ג׳עג׳נו במעלה ציר הנפט צפונה
    חלפנו בנקודה 17 על פני צומת דרכים שחוצה את שרידי הכפר סירת א דיב
    מכאן עלה כוח של חטיבה 8 במלחמת ששת הימים ואחרי התקלות במגנן נ״ט שנמצא מעל הכפר ממזרח המשיך עד קלע
    עברנו פה מספר פעמים בטיולים בעבר בדרכנו לאיזור הדובדבנים של מסעדה
    הפעם המשכנו בציר הנפט עד שיא הגובה בנקודה 18
    פה יש תצפית נהדרת על כל גזרת ההבקעה של צה״ל בצפון הרמה במלחמת ששת הימים - מקום טוב לספר את סיפור הקרב
    מכאן מתחילה ירידה תלולה ומהירה על ציר הנפט עד הכניסה לתל פאחר בנקודה 19
  • בתל פאחר ניכר ששיפצו ויש אנדרטה חדשה וגם התעלות נוקו וסודרו
    הוסיפו שם גם מערכת שמספרת את סיפור הקרב
    פה בנקודה 20 נתתי לחבר׳ה הסבר ארוך על מלחמת ששת הימים
  • חזרנו לכניסה לתל פאחר (19) ופנינו צפונה ומיד נכנסנו שמאלה לדרך 4X4 תלולה שהיתה כאן גם ב 1967
    זו היא ירידה משובחת ובנוסף היא מאפשרת לראות את המוצב המאיים
    המשכנו למטה וחלפנו על פני המוצב הקטן בורג׳ בביל שהיה בנקודה 22 והלאה עד צומת הדרכים בנקודה 23
    פה הגענו לדרך הפטרולים הסורית לשעבר המסומנת בסימון שבילים אדום
    רכבנו בדרך הסורית מלאת האבנים וטיפסנו בעלייה עד צומת הדרכים בנקודה 24
  • פה פנינו שמאלה לדרך שיורת עד גבעת האם
    בנקודה 25 חצינו צומת דרכים והמשכנו לרדת עד צומת הדרכים שלידה נמצא זחל״מ שנפגע במלחמה (26)
    הזחל״מ הזה שנפגע באיזור תוואי ההטייה ונהרגו בו 4 לוחמים מונח עכשיו למרגלות גבעת האם והוא די מוזנח (חבל)
    המשכנו בירידה התלולה עד חיבור לכביש 918 בנקודה 27
  • חצינו את הכביש ומצידו השני עלינו דרומה בדרך לחורשת אקליפטוסים ובצומת בנקודה 28 פנינו מערבה עד שביל הבניאס בנקודה 30
    פה רכבנו בשביל הבניאס הנהדר שהוא דאבל ולעתים סינגל מוצל הרבה פעמים
    השביל חולף על פני זולות נהדרות בנחל
    בנקודה 31 עצרנו לטבילה
    המשכנו הלאה בשביל הבניאס כאשר בנקודה 32 עברנו מימין לחניון לרכב והמשכנו בשביל עד ליד הגדר של קיבוץ שדה נחמיה בנקודה 33
    השביל עובר מימין לגדר ולאורך הנחל עד אחרי השער של הקיבוץ בנקודה 34
  • פה עלינו על כביש הגישה לקיבוץ שדה נחמיה וחצינו עם הטיילת מתחת לגשר יוסף
    מכאן יש טיילת נהדרת עם סככות עם גפנים
    בנקודה 3 פנינו לגשר (2) שהחזיר אותנו לחניון בו חנינו (1)