Friday, July 15, 2016

נערן ופחורה , שתי נקודות חן שהכרנו היום

תאריך :  15-7-2016

מצד עטרת - כביש 91 - גשר בנות יעקב - מצפה גדות (מורתפע) - תוואי ההטייה - מעל הגלבון - מעל מפל הגילבון - עווינת א שמאלייה - עווינת א ג'נובייה - כביש 91 - נערן - ליד קדמת צבי - כביש כניסה לקדמת צבי - כביש 9098 - ליד חרבת דנקלה - נחל משושים עליון - עין פחורה - כביש 9088 - נחל משושים - עין אמפי - דרך נחל משושים - כביש 888 - בריכת הקצינים בעין אל עלמיין - כביש 888 - מחנה רעם - גשר כפר הנשיא - שרידי מפעל הטיית הירדן משנת 1953 - דרך נוף הירדן ההררי - מאגר כפר הנשיא - מצד עטרת

נקודת יציאה : רחבה גדולה בחורשה בכניסה לדרך נוף הירדן ההררי מכביש 91 ליד גשר בנות יעקב

גובה מצטבר : 796 מ'

מפת המסלול וגרף גבהים עם הנקודות שבתאור

גרף גבהים

קובץ TRK ל GPS

• רכבנו הרבה פעמים במרכז הגולן באיזור שבין נחל גילבון לנחל משושים , אבל למרות זאת הצלחנו להכיר כמה פינות חמד חדשות , ובכך להוסיף עוד אתרים מעניינים למסלולים שלנו
    כמו בכל טיולי הקיץ שאני מתכנן , המטרה מספר אחד היא  , איך למרות החום הנורא , להוציא טיול יפה , כייפי ומעניין שיעמוד בסטנדרד הטיולים שלי של 4-6 שעות טיול עם קילומטרג' מכובד
    בינתיים אני מצליח  , וזהו עוד טיול כזה
  • יצאנו מהחנייה בכניסה לירדן ההררי (1) ומיד בחיבור לכביש 91 בעיקול החד (2) פנינו ימינה לגשר בנות יעקב (3)
    עברנו בגשר מעל הירדן והתחלנו בטיפוס בשולי הכביש אל מצפה גדות (4) שנמצא על שרידי מוצב מורתפע הסורי (משמעות השם בערבית : הנישא)
    בעצם יש שני מוצבים סוריים לשעבר במורתפע , מוצב החי"ר שנמצא באתר מצפה גדות , ומוצב המרגמות שנמצא כ 800 מ' מצפון מזרח , ראה מאמר באתר נעמוש
  • ממצפה גדות פנינו לדרך 4X4 שבהגיעה לערוץ מצפון למוצב מתחילה לטפס בערוץ מזרחה
    מוצב המרגמות המוזכר במאמר ממוקם באיזור נקודה 5
    רואים שיש קוליס לשם אבל יש גדרות ושלטי אזהרה ממוקשים מצפון לדרך בה רכבנו
    המשכנו בטיפוס עד נקודה 6
    פה פנינו שמאלה בדרך 4X4 לקראת נקודה 7 יורדת ואז מטפסת (נקודות 7) בעלייה תלולה ודרדרתית אל תוואי ההטייה הסורי (על פרוייקט הטיית הירדן הסורי והקרב על המים במאמר בקישור)
    מסוף העלייה ליד עמוד החשמל רכבנו בדרך שמעל ומדרום לנחל גלבון עד הפנייה בנקודה 9 לעווינת א שמאלייה שם בנקודה 10 יש חנייה לתחילת המסלול בנחל הגלבון ולביקור במפל דבורה בנקודה 11
  • המשכנו מעווינת א שמאליה בדרך מעל הגלבון ומיד אחרי חורשת אקליפטוסים קטנה פנינו בצומת הדרכים (12) מדרומה
    בנקודה 13 עברנו ליד המסגד ששרד מהכפר הסורי לשעבר עווינת א ג'נוביה , חברנו לדרך ה 4X4 שמובילה למסלול בנחל גלבון בנקודה 14 ורכבנו בה עד כביש 91
    פה רכבנו מזרחה בכביש כמה עשרות מ' (15) ופנינו לדרך סלולה (15)
  • רכבנו קטע קצר בדרך הסלולה שמובילה כנראה לאחד היקבים החדשים באיזור ועזבנו אותה בנקודה 16 ימינה
    המשכנו בדרכי 4X4 עד שרידי נערן בנקודה 17
    פה יש על הגבעה מצפון לדרך מספר בתים סורים ובסבך הפטל והתאנים מסתתרים מבנים עתיקים יותר שחלקם משרידי הכפר הביזנטי שהיה כאן
    יש פה גם זרימה והתאנים היו משובחות
    יש כאן שרידי בית מרחץ ביזנטי
    עוד על נערן ניתן למצוא ב :
  • המשכנו בדרך ה 4X4 בטיפוס מתון וחברנו לכביש הכניסה ליישוב קדמת צבי בנקודה 18
    פנינו ימינה בכביש עד הצומת עם כביש 9088 (נקודה 19) ושם ימינה עד נקודה 20

• פה פנינו ימינה לדרך טנקים שחוצה את ערוץ נחל משושים עליון ובנקודה 21 פנינו לדרך כייפית היורדת במקביל ומעל לערוץ  המשושים
    בנקודה 22 עצרנו בנקודה יפה נוספת , עין פחורה
    בריכה קטנה בעומק כ 30 ס"מ בצל חורש תאנים ופטל
    מיד נכנסנו לטבילה בבריכה
    המשכנו מכאן עם דרכי 4X4 עד כביש 9088 ליד קצרין
  • פנינו בכביש צפונה ורכבנו עליו עד נקודה 23 מיד אחרי חצייה של הכביש מעל נחל משושים
    בנקודה 24 פנינו לדרך רחבה ומאובקת שבהמש יש בה קטעים סלולים משובשים
    דהרנו במורד הדרך שמלווה את נחל משושים מצפון
    הנחל נהיה קניוני יותר עם ההתקדמות בדרך
    בנקודות 25 ליד מעבר בגדר הבקר נכנסנו לעין אמפי הנהדר
    זוהי אחת הבריכות הטובות בגולן וזוכים בה לפדיקור מהדגים ששם
  • אחרי הרחצה שם המשכנו בדרך הסלולה עד חיבור לדרך שיורדת לאורך נחל משושים בנקודה 26
    הדרך שיורדת מכאן לכנרת נקראת גם "דרך המיתלה הסורית" בגלל שרידי הרכב הסורי שנפגעו כאן במלחמת ששת הימים (שיירת נ"מ שחוסלה ע"י חיל האוויר) שהזכירו את כלי הרכב המצרים שנפגעו ע"י חיל האוויר במיתלה באותה מלחמה
    פנינו על הדרך ימינה עד מפגש עם כביש 888 בנקודה 27
  • פה פנינו שמאלה במורד הכביש עד הכניסה לכיוון בריכת המשוים של עין אל עלמיין בנקודה 28 מיד אחרי שחולפים משמאלנו על פני הכניסה למחנה ירדן
    ירדנו בדרך עד הבריכה בנקודה 29
    זוהי בריכת הקצינים הגדולה ביותר בגולן - כיף של מקום
  • טיפסנו חזרה מהבריכה לכביש 888 (28) ופנינו בכביש ימינה בירידה בחלפנו על פני מחנה רעם בנקודה 30 ומיד אחריו נכנסנו לדרך ימינה (31) שבהמשכה מנקודה 32 יורדת בפיתולים אל הירדן
    הנוף בירידה נהדר ורואים את כל איזור הירדן ההררי ואת הכנרת
    בנקודה 33 חצינו מעל הירדן בגשר כפר הנשיא
    הירדן היה עלוב מבחינת כמות המים - זה המצב בירדן ובמקורותיו השנה
    מכאן טיפוס תלול בדרך 4X4 טובה עד מפגש עם דרך נוף הירדן ההררי בנקודה 35
  • פה פנינו ימינה עם דרך נוף הירדן ההררי
    לצד הדרך רואים כאן שרידי תעלה מדופנת ועוד מתקנים ממפעל הטיית הירדן שהיה חלק מתוכנית המוביל הארצי הראשונית בשנת 1953
    הסורים הכשילו את המפעל באיזור זה ובלחץ בין לאומי ישראל הפסיקה את בניית תחילת המוביל הארצי כאן והעבירה אותו לאיזור המשאבות הנוכחי
    על המפעל ותעלת ההטייה מהתקופה ההיא ניתן לקרוא ב : https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A2%D7%9C%D7%AA_%D7%94%D7%94%D7%98%D7%99%D7%94
    המשכנו ברכיבה צפונה בדרך הנוף עד האוטו (1)