Tuesday, July 19, 2016

בנחלים שורק וגמליאל בין רבדים לפלמחים

תאריך :  19-7-2016

עידן אופן בקיבוץ רבדים - ליד מאגרי רבדים - נחל תמנה - חצייה מתחת כביש 6 והמסילה - חציית נחל מקנה - נחל שורק - נחל גמליאל - חצייה מתחת כביש 410 - מושב גאליה - חצייה מתחת כביש 42 - נחל שורק - חצייה מתחת כביש 4 - כביש לפלמחים - חורשת הצנחנים - כביש לפלמחים - לאורך נחל שורק - ליד כפר הנגיד - יבנה - הגשר הממלוכי - הפילבוקס על המסילה ליד יבנה - ליד בית גמליאל - גדרה - רח' הבילויים - ליד חפץ חיים - ליד גני טל - חציית כביש 3 - רבדים - עידן אופן ברבדים

• בסדרת הטיולים שלנו להכרת תאי שטח ברחבי הארץ , תאם עמירם הפעם טיול עם עידן אופן מרבדים שיוביל אותנו מרבדים לפלמחים במקביל לנחל שורק ונחל גמליאל
    בנוסף ביקרנו קצת ביבנה ובגדרה
    מזג האוויר שיחק לטובתנו ורוב הרכיבה הארוכה היו עננים שכיסו על השמש הקופחת
    זהו איזור שאני לא מכיר כמעט ולדעתי בחלקים ממנו הגעתי בצניחה מהאוויר יותר פעמים מאשר ברכב , ברגל או באופניים
    סה"כ מסלול יפה , רכיב כולו עם מעט עליות ונופים מגוונים
  • יצאנו מחנות האופניים עידן אופן ברבדים (1) ורכבנו לפשפש בגדר הקיבוץ (2)
    יצאנו מזרחה ובצומת הדרכים בנקודה 3 פנינו צפונה בדרך בסימון שבילים ירוק
    התחברנו אחרי נקודה 5 לדרך שמלווה את נחל תמנה ובנקודה 6 חצינו מתחת נתיב של כביש 6 ומתחת למסילת הברזל
    עברנו גם מתחת לנתיב השני של כביש 6 ובנקודה 7 הצצנו על חצייה רטובה של הנחל שם בנה עידן גשרון כדי להתחמק מהחלקה כמעט וודאית בחציית המים שם
    הפעם לא חצינו שם את המים אלא רכבנו צפונה בדרך מקבילה למסילה ממזרח
    בנקודה 8 חצינו מתחת כביש 7 ובנקודה 8 הגענו לערוץ נחל שורק שהיה יבש (כך זה בקיץ , בחורף יש זרימה) , בנקודה 9
  • חצינו מתחת לכביש 6 מערבה ורכבנו מעל ערוץ נחל שורק מצפון לו בדרכי 4X4
    בנקודה 11 חברנו לדרך בסימון שבילים אדום
    בנקודה 12 עזבנו את הדרך האדומה הממשיכה ומלווה את נחל שורק ופנינו ימינה לדרכי 4X4 במקביל לתעלה שהובילו אותנו עד כביש 40
    חצינו מתחת לכביש
    בנקודה 14 רואים מימיננו את רכס מרר עליו נערכו קרבות קשים בין הבריטים לטורקים במלחמת העולם הראשונה (ראה תמונות של מבנים שם בתמונות שלי)
    קצת אחרי נקודה 14 מתחברת התעלה שלאורכה רכבנו עם נחל גמליאל
    אחרי רכס מרר חברנו לערוץ נחל גמליאל (במפת שבילנט בנקודה 15 כתוב נחל עקרון , אבל זה נחל גמליאל)
    רכבנו בדרך לאורך נחל גמליאל עד נקודה 16
  • חצינו מתחת לכביש והמשכנו ממערב לערוץ נחל גמליאל והלאה בדרך מקבילה לכביש 42 עד נקודה 17
    פה חצינו מתחת לכביש והמשכנו מדרום לערוץ עד לפני מפגש  נחל גמליאל עם שורק
    חצינו את הערוץ של נחל גמליאל שהיתה בו זרימה קלה כאן בנקודה 18
    המשכנו בדרכי 4X4 מצפון לערוץ נחל שורק והתרחקנו ממנו קצת
    בנקודה 19 חצינו מתחת לכביש 4
    מיד אחריו יש משמאל לדרך מבנה עליו כתוב לקבר ראובן בן יעקב (או בשם המקום הנוכחי - נבי רובין)
    איזור המבנה היפה של נבי רובין מלא חולות ולא ניתן להגיע ברכיבה
  • המשכנו בדרך מצפון לערוץ ועלינו ימינה על כביש הגישה לפלמחים בנקודה 20
    ירדנו חזרה לדרך שליד הערוץ (21) אחרי שעברנו על גשר הכביש
    עצרנו להפסקה בחורשה הגדולה בנקודה 22
  • מהחורשה חזרנו בדרך לכביש לפלמחים ופנינו עליו מזרחה , ירדנו חזרה לדרך בנקודה 23 והפעם המשכנו בדרך הקרובה יותר לנחל שהיתה קצת מדושדשת בגלל שחרשו אותה יחד עם השדה שלידה
    חצינו מתחת לכביש 4 באותו מקום כמו קודם (19) ובנקודה 24 חצינו את ערוץ נחל גמליאל הזורם (מספר ס"מ בודדים של מים)
    המשכנו בדרך קרובה יותר לנחל שורק והלאה לאורך נחל שורק דרומה ממזרח לגדה
    באיזור נקודה 25 יש שטחי גידול דשא שבהם היו הרבה קורמורנים וגם קצת אנפות
    מראה מרהיב
    כשהתקרבנו לכפר הנגיד , ראינו באמצע השדה מספר עצים ובית קברות קטן , ללא דרך גישה בנקודה 26
    רכבנו אליו דרך השדה הקצור
    יש שם 7 מצבות של יהודים שנקברו כאן בתחילת שנות ה 50 של המאה הקודמת (1953 , 1954)
    לפי מידע שעמירם אורן מצא לאחר הטיול , זהו בית קברות של ראשוני כפר הנגיד
    המשכנו ברכיבה במקביל לנחל עד לכביש 42 ליד יבנה
  • עלינו על הכביש כי לא היה מעבר אחר ורכבנו בשוליו קטע קצר עד הצומת ביבנה בנקודה 28
    חצינו את הרחוב ומצידו השני נכנסנו לשביל סלול בשולי יבנה שמוביל עד הגשר הממלוכי שעל כביש 410 בצומת היציאה מיבנה בנקודה 29
    מהצד השני של הכביש המשכנו בשביל סלול בשולי היישוב שמסתיים קצת לפני מסילת הרכבת
    תוואי המסילה לאשקלון עובר בתוואי המסילה שהיתה פה לעזה בתקופת הבריטים ולכן מיד אחרי החצייה מתחת למסילה יש פילבוקס שנבנה ע"י הבריטים לאבטחת המסילה
     בנקודה 31
  • מכאן המשכנו בדרך לאורך נחל שורק מצידו המערבי
    בנקודה 32 בצומת הדרכים פנינו שמאלה לכיוון בית גמליאל ובצומת בנקודה 33 פנינו דרומה בדרך לאורך נחל שורק ממזרח לערוץ
    בנקודה 34 פנינו דרומה ועזבנו את ערוץ  נחל שורק
    המשכנו בדרכי 4X4 בין מטעים עד כביש 40 בכניסה לגדרה
    בצומת בגדרה בנקודה 37 נכנסנו ליישוב ורכבנו ברחובות
    בנקודה 38 רצינו להתחבר לרח' הישן , רח' הבילויים , אבל נראה שיש שם שיפוץ והוא היה חסום
    חזרנו , עלינו במדרגות בנקודה 39 והגענו לרח' הבילויים לא רחוק מהצריף ששימרו בנקודה 40
  • מכאן המשכנו ברחובות גדרה עד קצה היישוב בנקודה 43
    מכאן בשביל אופניים מסודר המסומן על המדרכה לאורך הכבישים עד החיבור לכביש 3 בנקודה 46
    פה יש מעשה חלמאות של מע"ץ : את קצה שביל האופניים לפני חיבורו לכביש הבא מחפץ חיים חסמו במעקה בטיחות אימתני
    רואים שמעקה הבטיחות נבנה אחרי שבנו את שביל האופניים - טיפשות לשמה ובזבוז כסף וגם סכנה
  • חצינו את כביש 3 במעבר החצייה בצומת ורכבנו בצידו השני עד הכניסה לכיוון רבדים (47)