Friday, August 19, 2016

ירושלים בעיר ובשטח

תאריך :  19-8-2016

יד לבנים - בנק ישראל - קרית הממשלה - גן הוורדים - הכנסת - גבעת רם - מוזיאון ישראל - חצייה מעל שדרות בגין - בית הכרם - שכונת יפה נוף - יער ירושלים - סינגל הארז - מרכז ציפורי - עין כרם - מעיין מרים - שביל הדסה - בי"ח הדסה - שביל הדסה - עין שריג - סינגל המעיינות - עין תמר - עין עוזי - חרבת סעדים - מצפה בתיר - סינגל מול בתיר - מעל נחל רפאים - עין וולג'ה - שביל סובב ירושלים - עין לבן - גן החיות התנ"כי - גשר הולכי רגל מעל המסילה - טיילת המסילה - תחנת מלחה - בית ספפה - גונן - מקור חיים - תלפיות - ארמון הנציב - טיילת האז - טיילת שרובר - אבו תור - דרך חברון - אתר התחנה - צומת גן הפעמון - טיילת בלומפילד - מלון קינג דיוויד - עיריית ירולשלים - ככר ספרא - מגרש הרוסים - המוסקוביה - בית סרגיי - מאה שערים - גאולה - מחנה שנלר - רוממה - תחנה מרכזית - בנייני האומה - יד לבנים

נקודת יציאה : חנייה ליד יד לבנים ירושלים (חלק חנו שם)  וגם ברחוב יוסף בורג (וחלק כאן)

• אחרי הרבה טיולי צפון , החלטתי לאור המעיינות המשובחים יחסית שראיתי בטיול הרגלי בשביל המעיינות בשבת האחרונה , להגיע לאיזור ירושלים
    תפרתי מסלול הבנוי על קטעי מסלולים שעשיתי בעבר + קטעים בעיר שאת חלקם לקחתי מאתרו של עמירם אורן ועוד קטעים שהוספתי לצורך בדיקה
    יצא אחד הטיולים הטובים ביותר שרכבתי באיזור ירושלים
    הטיול שילב רכיבה בעיר בחלקים שונים , רכיבה בפינות חמד בירושלים , סינגלים משובחים ברמות טכניות שונות , נופים נהדרים , רחצה במעיינות ומגוון אנושי מרשים בחלקים בהם רכבנו בירושלים - כל זה ב 40  ק"מ סה"כ של טיול , אפשר להגדירו כמושלם למרות שדילגנו על אתרים יפים רבים שבחלקם ביקרנו בעבר ובחלקם לא
    בכדי שלא יהיה קר מדי במעיין הראשון , העדפתי בניגוד לעבר להתחיל את המסלול בירושלים עצמה ולא באיזור מוצא או עין כרם
  • יצאתי מרח' יוסף בורג (1) לחנייה של יד לבנים (2) לאסוף את שאר החבר'ה ושוב טיפסנו לנקודה 1 והלאה ליד בית המשפט העליון וחלק מקרית הממשלה
    בנקודה 3 נכנסנו לשביל בגן הוורדים ורכבנו בגן הפסטורלי (אבל עם הרבה זבל מפוזר) עד חיבור לכביש הכניסה לכנסת בנקודה 4
    בנקודה 5 פנינו לכיוון מוזיאון ישראל , וליד המוזיאון בנקודה 7 ירדנו לשביל חמוד וסלול שעובר מעל שדרות בגין בגשרון
    בהמשך יש בשביל פרגולה נחמדה שהיתה מלאה ענבים ירוקים בשלים שזללנו בהנאה
    השביל החמוד מסתיים בנקודה 9 ברח' הגיא
    טיפסנו ברחוב היפה והמוצל בשכונת בית הכרם עד צומת עם ציר הרצל בנקודה 10
  • חצינו את הצומת שהיא על קו הרכס וירדנו מצידו השני ונכנסנו לרחוב פרחי חן בנקודה 11 שבהמשכו מתחיל השביל של יער ירושלים
    בנקודה 12 פנינו חדות ימינה לסינגל הארז
    זהו סינגל מצויין שחלקו הראשון טכני קל וזורם והמשכו מהכביש בנקודה 13 הוא טכני בינוני
    הסינגל מסתיים בדרך היער בנקודה 14
  • המשכנו בדרך היער ונכנסנו בנקודה 15 בשער הפתוח של מרכז ציפורי
    ירדנו בשבילי המקום וליד בתי המגורים בנקודה 16 חברנו לסינגל הטכני היוצא מהאתר וחובר לדרך בנחל עין כרם בנקודה 17
    עלינו בדרך עד הרחוב בעין כרם  (18) והלאה ברחובות עד עין מרים (19)
  • פה התחלנו בטיפוס בדרך בכיוון הדסה ובנקודה 20 סטינו שמאלה לסינגל שנמשך עד החניון התחתון בבי"ח הדסה
    טיפסנו בשטח בית החולים עד השער בנקודה 22
  • פה בהמלצת עמירם אורן פנינו שמאלה בכביש ובנקודה 23 נכנסנו לדרך 4X4 חסומה בשער לרכב
    פה רכבנו כשנוף יפה של בי"ח הדסה והסביבה נשקף מהשביל
    אני העדפתי לשחות באחד מעיינות עוזי כמה דקות יותר מאוחר
    עצרנו בעין עוזי המזרחי בנקודה 27 וחלק המשיכו עד עין עוזי המערבי המוצל
    הבריכה בעין עוזי המזרחי נחמדה ובעומק כ 1 מ'
    בעין עוזי המערבי העומק קצת יותרהמשכנו מכאן בטיפוס הסביר פרט לקטע קצר של כ 30 מ' שמצריך כמה מ' של הולכת האופניים
    בנקודה 28 התחברנו לכביש שיורד מיד קנדי לחרבת סעדים
  • מפה המשכנו דרך החניון עם ספסלי קק"ל ומנקודה 29 בדרכי 4X4
    בנקודות 30 סינגל טכני קצר שחותך את הפיתול בדרך
    המשכנו בדרכים עד נקודה 31
    פה פנינו ימינה בדרך 4X4 עד מצפה בתיר בנקודה 32
    מכאן תצפית יפה דרומה על נחל רפאים והכפרים בתיר וחוסאן שמעליו
    בעבר בשנות ה 80 המוקדמות היינו מטיילים בנחל המעיינות שעבר בבתיר ובו דוגמאות יפות לחקלאות עתיקה בין טרסות והשקייה בשיטות העתיקות
    מאז האינטיפדה הראשונה הטיולים האלה הופסקו
    פה נכנסנו לסינגל תלול וטכני בינוני , הוא סינגל "מול בתיר" עד נקודה 33
    ניתן להמשיך בסינגל שנהיה יותר טכני עד נקודה 34
    בנקודה 33 פנינו שמאלה בדאבל
    בין נקודות 35 ל 36 ירדנו בעוד סינגל טכני בינוני שחובר לדאבל שמתחת
    המשכנו בדאבל מנקודה 36 עד עין וואלג'ה (עין איתמר) בנקודה 37
    פה שחינו במעיין המצויין
  • המשכנו מכאן בדרך 4X4 ובנקודה 38 נכנסנו לשביל ירושלים הסלול כאן שממשיך עד עין לבן
    עין לבן בנקודה 39 היה יבש ונמצא בשיפוצים ע"י עיריית ירושלים
    המשכנו מהמעיין וחברנו להמשך שביל ירושלים (40) הסלול ובהמשך בכביש רחב  (41)  ההולך ונסלל כאן ליד ההרחבה של גן החיות
  • עלינו בנקודה 42 על גשר הברזל שמעל המסילה ובנקודה 43 אחרי שירדנו מהגשר נכנסנו לטיילת המסילה
    טיפסנו בטיילת המסילה שהוא שביל נהדר בשיפוע מתון מאד עד הצומת בנקודה 44 ברחוב גרל קניג פייר
    פנינו שמאלה ובנקודה 45 בצומת פנינו שמאלה לרחוב יהודה בשכונת תלפיות
    טיפסנו ברחוב מלווים בבתים ישנים יפים בצדי הרחוב
    בנקודה 46 חצינו את דרך חברון והמשכנו מזרחה לכיוון ארמון הנציב
    לקראת התצפית שבקצה חברנו לטיילת ועצרנו בתצפית ארמון הנציב בנקודה 47
  • מכאן רכבנו חזרה בטיילת האז וירדנו לטיילת שרובר (48)
    בקצה הטיילת בנקודה 49 ליד שכונת אבו טור שהיתה חצוייה עד מלחמת ששת הימים
    עלינו לדרך חברון בנקודה 50 ובנקודות 51 ירדנו דרך מגרש חנייה גדול לשביל המסילה
    חלפנו על פני אתר התחנה עד הצומת שליד גן הפעמון בנקודה 52
  • חצינו את הכביש ורכבנו בטיילת בלומפילד שהיא שביל סלול ובהמשך סינגל בין זיתים ואורנים עד רחבת חנייה בנקודה 53
    פה עלינו מערבה עד ליד מלון קינג דיוויד והלאה ברחובות עד עיריית ירושלים בנקודה 54
  • פה חצינו את ככר ספרא והמשכנו למגרש הרוסים והמוסקוביה (55)
    חלפנו על פני בית סרגיי המשופץ והלאה מנקודה 56 דרך השכונות החרדיות , מאה שערים , גאולה ועוד עד מחנה שנלר בנקודה 57
    מחנה שנלר שנוסד כבית יתומים סוריים ע"י נוצרים גרמנים גרמנים ב 1855
    הוא הוחרם במלחמת העולם השנייה ע"י הבריטים ועבר אחר כך לצה"ל ושימש הבסיס המרכזי בירושלים עד 2008
    עכשיו הוא מיועד לשימור
  • המשכנו ברחובות עד האנדרטה לכניסת אלנבי לירושלים במלחמת העולם הראשונה בנקודה 58