Friday, October 14, 2016

חפר וזמר

תאריך :  14-10-2016

גבעת חיים איחוד - גבעת חיים מאחד - אנדרטה למצור על גבעת חיים - עין החורש - נחל אלכסנדר - מפגש נחל אלכסנדר ונחל שכם - מצפור הציפורים במאגר משמר השרון - ציר המוביל - נחל שכם - גן יאשיה - נחל בחן - הגשר והפילבוקס בנחל בחן - כביש "גן יאשיה-צומת בחן" - כביש 5714 - נחל בחן - ליד בחן - חרבת סיב - קבר שייך ג'מאל א דין - חרבת עשיר - כביש 574 - יער מגל - מרג'א - הדרך לחרבת א רחל - ביר אבת'ן - אבת'ן - נחל חביבה - חציית כביש 574 - ליד מגל - חצייה מתחת כביש 6 - כביש גישה למגל - כניסה לשדה יצחק - סינגל חביבה - דרך נוף נחל חביבה - דרך מקבילה לכביש 9 - תוואי המסילה המזרחית - תל זרור - ביצת זיתא - בית אליעזר - חדרה - החאן של חדרה - שכונת ברנדייס - חצייה מתחת כביש 9 - גבעת חיים איחוד

נקודת יציא
ה : חניייה של המרכז המסחרי בגבעת חיים איחוד ליד חומוס אליהו

גובה מצטבר : 348 מ'

קובץ TRK ל GPS

• עדיין קיץ ועדיין חם , הכל צהוב וחום עדיין וקשה , קשה לקבל רעיונות לטיולים
    החלטתי הפעם להביא את חברי הקבוצה לאיזור שרובם לא מכירים כי (אמנם אצלי זה איזור הבית בו אני רוכב הרבה) לא רכבנו בו הרבה או בכלל במסגרת הקבוצה , איזור עמק חפר ובתוספת איזור הבליטה של הקו הירוק מזרחה במועצה המקומית זמר , בו אף אחד כמעט לא מטייל ורוכב
    יצא טיול משובח , מרובה קילומטרים , מגוון למרות המישורים הרבים ועם מספר אתרים מיוחדים וייחודיים
  • יצאנו מהמרכז המסחרי בגבעת חיים איחוד (1) לככר בכניסה (2) והמשכנו לגבעת חיים מאוחד
    יצאנו משער אחורי בקיבוץ בנקודה 3 לכביש הפנימי בין גבעת חיים לעין החורש

מהאנדרטה המשכנו לעין החורש ויצאנו מהקיבוץ מיד אחרי הרפת בנקודה 5
    המשכנו בדרך 4X4 טובה עד חיבור לדרך שלאורך נחל אלכסנדר בנקודה 6
  • דהרנו בדרך שמצפון לערוץ נחל אלכסנדר ופנינו בנקודה 7 עם הדרך שלאורך הנחל
    בנקודה 8 חצינו בגשרון מעל ערוץ האלכסנדר והמשכנו בדרך בגדתו המערבית עד נקודה 9 בה חצינו על גשר אירי את נחל אלכסנדר וטיפסנו למצפה עופות המים שבמאגר משמר השרון
    המאגר היה מלא בשקנאים
  • מכאן נכנסנו לדרך 4X4 שעוברת בין שדות , לולים וחממות וחוברת לציר המוביל בנקודה 11
    פנינו צפונה בציר מוביל וחצינו את נחל שכם בגשר האירי שגובה המים שם כ 15 ס"מ בנקודה 12
    פנינו לדרך שלאורך נחל שכם על גדתו הצפונית
    בצומת הדרכים (13) בין מטעים פנינו שמאלה בכיוון שולי מושב גן יאשיה עד המושב (14) בו פנינו ימינה לאורך משתלה עד צומת הדרכים בנקודה 15
    פה פנינו שמאלה עד נחל בחן שעליו נמצאים שרידי גשר המסילה המזרחית והפילבוקס ששמר עליו בתתקופת מנדט (16)
  • המשכנו בדרך צפונה עד כביש 581 ליד בית הקברות בנקודה 17
    מכאן רכיבה בשולי הכביש עד צומת בחן בנקודה 18
    רכבנו ימינה בכביש עד שמעקה הבטיחות בצידו המזרחי נגמר בנקודה 19
    חצינו את הכביש ועברנו במעבר מאולתר בגדר שם
  • עלינו על דרך שדות ממזרח לכביש והלאה בדרך מדרום לערוץ נחל בחן עד נקודה 20
    פה הסתכלנו על קבר שייך ג'מאל א דין (22) שאין גישה ישירה אליו מכאן
    המשכנו מזרחה בדאבל עד חיבור בנקודות 21 לדרך סלולה שמטפסת לחרבת סיב בה נמצאים מספר בתים שצבע הבולט שבהם וורוד
    עברנו מצפון לבתים והלאה בדאבל שיורד לקבר השייך (22)
    מצידו הדרומי של איזור הקבר יש שער פתוח ונכנסנו לקבר ולמבנה שלו (ראה תמונות)
    זהו קבר של גיבור מוסלמי שמצאתי מספר מקורות שונים על תקופתו (המאה ה 13 או ה 15)
  • מקבר השייך נסענו בדרך 4X4 בין כרמי זיתים עד נקודה 23 והלאה צפונה בדרך עד נקודה 24
    פה פנינו לסינגל מאולתר בכרם הזיתים עד חרבת עשיר (25) שהיא חרבה גדולה ויפה
    בחרבה בוסתנים עם רימונים ולימונים
    טיפסנו מהחרבה בכרם בסינגל מאולתר וליד בית עד כביש 574 (נקודה 26) שנקטע בגדר ההפרדה
  • דהרנו במורד שרידי הכביש עד נקודה 27
    פנינו ימינה לדרך המטפסת ביער מגל (שטח של קק"ל) בסימון שבילים אדום
    בשלב מסויים עזבנו את האדום וטיפסנו עם דרך ה 4X4 עד הצומת בנקודה 28
    הדרך ימינה מכאן נקטעת ליד גדר ההפרדה
    לכן פנינו שמאלה וטיפסנו בדאבל שסופו בכרם זיתים עד רחוב במרג'א בנקודה 29
    רכבנו במרג'א לצומת ליד המסגד הגדול בנקודה 30 ופנינו בכביש שעל הרכס מזרחה עד נקודה 31
  • פה פנינו לדרך 4X4 טובה שמובילה לחרבת א רחל
    בנקודה 32 פנינו שמאלה לדאבל שהופך סינגל פה ושם שיורד ומתפתל כאילו נבנה לאופניים בוואדי שמוביל לשולי הכפר אבת'ן
    הירידה מסתיימת בכפר אבת'ן ליד באר אבת'ן בנקודה 33
    מכאן ברחובות הכפר עד מפגש עם הכביש המוביל לכפר בנקודה 34
  • המשכנו צפונה בדרך שדות טובה עד ערוץ נחל חביבה אותו חצינו על גשר בנקודה 35
    המשכנו בדרך מקבילה לערוץ מצפון עד נקודה 36 בה חצינו את כביש 574
    רכבנו בשוליו עד נקודה 37
    בעבר חציתי מיד ליד הגדר של מגל (38) אבל הפעם שמו שם גדר תיל חדשה שחסמה את המעבר מהכביש לדרך והשדות מערבה
    רק בנקודה 37 פנינו לדרך לשדות ועליה חזרה צפונה עד נקודה 38 והלאה מערבה בדרך טובה מקבילה לגדר קיבוץ מגל
    לפני כביש 6 פנינו שמאלה ועברנו מתחת כביש 6 בנקודה 39 מצפון לתחנות הדלק הצפוניות של כביש 6
    המשכנו עם הדרך למערב צפון מערב עד חיבור לכביש הגישה למגל בנקודה 40
  • פה רכבנו בשולי הכביש עד צומת הכניסה לכיוון מגל מכביש 581 בנקודה 41
    רכבנו בשולי כביש 581 עד הגשר על נחל חביבה ומיד אחריו דילגנו מעל מעקה הבטיחות ולדרך שדות שהובילה עד הכניסה לכיוון  מושב שדה יצחק בנקודה 43
  • פה נכנסנו לאיזור של דרך נוף נחל חביבה
    נכנסנו לסינגל המצויין ו"הלונה פארקי" , סינגל חביבה
    זהו סינגל המקביל לנחל חביבה באורך כ 900 מ' ועולה יורד , כייף ברכיבה מהירה
    הסינגל מסתיים בנקודה 44 ומכאן רכיבה בדרך הנוף במקביל לנחל חביבה עד נקודה 45 בה יש מספר שולחנות קק"ל
    פנינו עם הדרך המקבילה מכאן לכביש 9 מדרום לו עד צומת הדרכים בנקודה 46
  • פה פנינו ימינה ועברנו מתחת כביש 9
    מיד אחרי המעבר פונים ימינה מעל הערוץ
    המשכנו בתוואי המסילה המזרחית בנקודה 47
    בנקודה 48 פנינו ימינה
    חלקנו עלו לתל זרור וחלקנו למרגלותיו
    בנקודה 49 עלינו לדרך על סוללת בריכות הדגים
    רכבנו כשביצת זיתא מדרום לנו ובבריכות הדגים שמצפוננו עופות מים רבים (ראה תמונות)
    לקראת נקודה 50 קצת אחרי שעזבנו את הסוללה והמשכנו בדרך בסימון שבילים כחול , הדרך הופכת חולית
    בנקודה 50 ליד מוסד נווה חורש פנינו שמאלה לדרך שמובילה לשכונת בית אליעזר (שכונה של חדרה) ובנקודה 51 הגענו לרחוב המוביל לבית אליעזר
  • מפה רכיבה ברחובות חדרה
    לפני החאן קצת בסמטאות שחשבצתי שיובילו לחאן
    בנקודה 52 עלינו לחאן של חדרה בו נתתי הסבר על תולדות חדרה וראשית ההתיישבות בה
  • רכבנו ברחובות חדרה דרומה עד שיצאנו משכונת ברנדייס בנקודה 53
    בנקודה 54 פנינו מזרחה בדרך טובה עד מעבר מתחת לכביש שמסתיים כאן שאמור לחבר את בית אליעזר לכביש 9 בנקודה 55
    המטרה היתה להמשיך בדרך הטובה המקבילה לכביש 9 מצפון עד המעבר מעליו בנקודה 56
    חלקנו אכן רכבו כאן
    אני ועוד כמה טעינו וחצינו במעברים מתחת כביש 9 (נקודות
    57 ) והלאה בנקודה 58 עלינו על הדרך שמדרום לכביש שהיא חולית
    בנקודה 59 פנינו לדרך טובה שחוצה את איזור הפרדסים ובנקודה 60 פנינו מערבה לפשפש בגדר של גבעת חיים איחוד
    נכנסנו דרך הפשפש בנקודה 61 והלאה עד האוטו (1)