Sunday, October 16, 2016

חרבת סומקה

תאריך :  16-10-2016

איזור תעשייה יקנעם - דרך עלייה מיקנעם למוחרקה - מעל נחל רקפת - דרך נוף הכרמל - שולי דליית אל כרמל - כביש "דליית אל כרמל-אליקים" - חניון אורן הסלע - דרך לחרבת סומקה - חרבת סומקה - מערת הקבורה עם סמלי המנורה בחרבת סומקה - מרגלות הר סומק - נחל מהר"ל - מטווחי אליקים - ליד בסיס אליקים - חצייה מתחת לכביש 70 - נחל תות - עין אליקים - עין העמק - כביש 672 - נחל שופט - עין ריחנייה - עמק השלום - עין פרור - עין חשרת - ליד הזורע - המושבה יקנעם - איזור תעשייה יקנעם

נקודת יציאה : חניייה של בניין כוכב יקנעם הצמוד לתחנת דלק פז

• לכבוד ערב סוכות בחרתי במסלול שמשלב את דרום מזרח הכרמל עם צפון מערב רמות מנשה
    לקחתי מסלול שפרסם דורון סלע לפני מספר שנים וקיצרתי אותו קצת והכנסתי עוד כמה שינויים
    יצא מסלול מצויין עם נופים נהדרים , הרבה עליות וירידות טכניות בגלל דרדרת ופודרה - במיוחד עכשיו בסוף הקיץ
  • יצאנו מהחנייה (1) והלאה דרך איזור התעשייה יקנעם עד צומת הדרכים בנקודה 2 בה פנינו ימינה וטיפסנו לדרך העולה לכיוון דרך נוף הכרמל (3)
    הטיפוס ארוך וחלקו בשיפועים מכובדים
    הרבה קטעים זרועים אבנים וצריכים יכולת טכנית מסויימת
    בנקודה 4 חברנו לדרך נוף הכרמל המסומנת בסימון שבילים שחור
  • פה פנינו שמאלה בדרך נוף הכרמל
    זוהי דרך לבנה טובה שחושפת נופים יפים של נחל רקפת משמאל
    בנקודה 5 פנינו לדאבל המטפס ביער לכיוון דליית אל כרמל ופוגש דרך שדות ליד מבנה בנקודה 6
    רכבנו בדרך עד גדר סביב מטע בנקודה 7
    הקפנו את השטח המגודר מדרום והמשכנו בסינגל פרות שחבר לדרך 4X4 עד כביש "דלית אל כרמל-אליקים" בנקודה 8
  • פנינו שמאלה במורד הכביש ומיד בנקודה 9 עברנו צפונה לדרך 4X4 מקבילה לכביש
    בנקודה 10 פנינו לדרך בכיוון חרבת סומקה
    הדרך מתחילה כדרך לבנה טובה , אבל בהמשך הופכת לדרדרתית ופודרתית (אבל רכיבה לחלוטין)
    בנקודה 11 אחרי ירידה תלולה ועלייה מגיעים לשטח האתר הארכאולוגי של חרבת סומקה
    במקום שרידים מעיירה יהודית מהתקופה הרומית והביזנטית עם גתות , בית כנסת , בור מים , מערת קבורה מקושתת בסמלי מנורה ועוד
    ראה :
    אחרי תצפית יפה מגת גדולה בנקודה 12 על נחל חרובים העמוק הלכנו רגלית למערת הקבורה עם סמלי המנורה (ראה תמונות ומפה)
  • חזרנו לגת (12) ורכבנו בדרך היורדת מהחרבה עד הוואדי בנקודה 14
    מכאן טיפוס קצר ועבה עד לאוכף בנקודה 15
    פה מתחילה ירידה ארוכה וכייפית בדרך 4X4 זרועת אבנים עד מטווחי אליקים בנקודה 17
    שימו לב שאמצע השבוע הרכיבה בדרך היא מול המטווחים וסופה בשטח המטווחים וסיכוי סביר שיהיו כאן יריות
    לכן מומלץ לרכב כאן רק בסופי שבוע וחגים וגם בימי ששי בבוקר לשים לב שלא יורים

• בדרך שליד המטווחים (17) רכבנו למזרח צפון מזרח והלאה בצומת בנקודה 18 בכיוון בסיס אליקים
    בנקודה 19 לפני שער הבסיס יש שלט של דרך נוף יער לקוחות חברת החשמל
    רכבנו בדרך שיורדת עד חצייה מתחת כביש 70 בנקודה 20
  • טיפסנו מצידו השני של הכביש ומיד בצומת הדרכים בנקודה 21 פנינו שמאלה לדרך שעוברת מזרחית למושב אליקים ובהמשך מתעקלת ומטפסת בין שדות עד כביש 672 מול עין העמק בנקודה 22
    פה פנינו ימינה בכביש עד הפנייה לדרך של נחל שופט בנקודה 23
  • דהרנו במורד הדרך לכיוון נחל שופט
    חלפנו על פני עין ריחנייה (שיש בו מים) בנקודה 24 והמשכנו במורד נחל שופט לעמק השלום
    בנקודה 26 פנינו ימינה לדרך מעל הערוץ אם כי בחורף כשיש מים בנחל כדאי לפנות בנקודה 27
    זאת בגלל שבאיזור עין פרור יבש עכשיו וניתן לרכיבה יש מים בחורף
    המשכנו במורד נחל שופט בדהרה עד האתר המסודר עם הדק בנקודה 29
    מכאן בדרך 4X4 שחוברת לדרך סלולה ליד השער האחורי של הזורע
  • בנקודה 31 פנינו לחובות המושבה יקנעם ורכבנו בהם עד צומת הכניסה למושבה יקנעם
    כאן בנקודה 32 פנינו לדרך סלולה שמובילה לאיזור מוסכים ליד צומת הכניסה ליקנעם עלית (33)
    פה חצינו במעבר החנייה את הצומת והלאה לאוטו (1)