Monday, November 28, 2016

במענית עם עמירם

תאריך :  28-11-2016

מועצה איזורית מנשה - נחל עירון - חציית כביש 574 - ליד גבעת חביבה - נחל נרבתא - סינגל ירמי - פיינת ירמי - הבאר הרומית במענית - בליד בית הקברות של מענית - חצייה מתחת כביש 6 - שולי חריש - סינגל קוקה - נחל נרבתא - מיסר - ליד מצר - פינת המנגל ממזרח למצר - חרבת ביר אל אסיאר - אבן גבול ממזרח לצר - עוד אבן גבול ממזרח למצר - חרבת מהו - סינגל מהו - נחל נרבתא - חצייה מתחת כביש 611 - למרגלות מצפה אילן - החלק הדרומי של אום אל קוטוף - מוזיאון פאטימה למורשת הכפר הערבי באום אל קוטוף - - סינגל הטווילים - סינגל חרבת מודר - חרבת מודר - הפינה הדרום מזרחית של מחצבת ורד - החלק הצפוני של אום אל קוטוף - חציית  כביש 6353 - סינגל המנהרה - חצייה מתחת כביש 6 - סינגל עוז - חציית כביש 574 - מועצה איזורית מנשה

נקודת יציא
ה : חנייה של המועצה האיזורית מנשה

• זהו עוד טיול מטיולי עמירם להכרת קו התפר שאני רוכב עם עמירם אורן
    הפעם התבקשתי ע"י עמירם להוביל מסלול בדגש קו התפר באיזור מענית שאני מכיר היטב
    רוב הרכיבות שלי כאן הן בגלל הסינגלים הרבים כאן
    הפעם שילבתי הרבה אתרים ואפילו ביקור במוזיאון באום אל קוטוף
    היתה רכיבה טובה ומעניינת ואפילו הצליח להכניס את עמירם אורן למספר רב של סינגלים , חלקם טכניים והוא עמד בהם בכבוד

• יצאנו מהחנייה של המועצה (1) ורכבנו על המדרכה עד נקודה 2 בה חצינו את הכביש למועצה איזורית מנשה ונכנסנו לדרך שדות מקבילה לנחל עירון
    בנקודה 3 בצומת הדרכים המשכתי עוד 3 מ' צפונה ועברתי על גשרון הולכי רגל נחמד את הערוץ
    מכאן בדרך שדות עד דדרך מקבילה לכביש 574 בנקודה 4
    המשכנו בדרך דרומה ובנקודה 5 חצינו את הכביש והמשכנו בדרכי 4X4 עד צומת הדרכים בנחל נרבתא בנקודה 6
  • פה פנינו שמאלה לדרך שנראה שעכשיו ממשיכה לשכונה חדשה שנבנית בקיבוץ מענית
    בנקודה 7 עשבנו את הדרך הטובה ימינה לדרך 4X4 ובנקודה 8 פנינו לסינגל ירמי
    הסינגל מסתיים בנקודה 9 ליד פינת ירמי לזכרו של ירמי טנא , קצין תותחנים שנפל בגולן במלחמת יום כיפור
    המשכנו מכאן בדרך ובנקודה 10 פנינו שמאלה לגדר ולשער
    אחרי השער להולכי רגל (לא נעול במנעול) פנינו שמאלה לבאר הרומית (11)
    פה יש פינת זכרון לזכר שניים שנרצחו כאן במאורעות ב 1937
    הסיפור מובא כאן : http://www.maanit.org.il/viewArticle.aspx?articleID=466

• יצאנו חזרה לדרך לנקודה 10 והמשכנו בדרך ה 4X4 והלאה בדרבלים/סינגלים מנקודה 12 עד המעבר מתחת כביש 6 בנקודה 13
    חצינו מתחת לכביש ורכבנו בדרכי 4X4 שנבנו על תוואי צינור הגז ודרך מעל כביש 6
    סינגל חריש וסינגל קוקה שהיו כאן אינם עוד בקטע זה
    בנקודה 14 חברנו לסינגל קוקה שחלקו מכאן דרומה שרד
    ירדנו איתו עד נקודה 15 ומכאן בדרך 4X4 עד נחל נרבתא ליד מיסר בנקודה 16
  • חצי נו את הערוץ והמשכנו בטיפוס קל בכםר מיסר עד הככר בנקודה 17 ליד המסגד
    פנינו ימינה וירדנו בכביש עד חיבור לכביש 5923
    חצינו את הכביש והמשכנו בדרך טובה דרומה והקפנו איתה את קיבוץ מצר כאשר מדרום לנו פרברי בקה אל ע'רבייה
    בצומת הדרכים בנקודה 19 ליד המאגר פנינו ימינה והתחלנו בטיפוס קל מזרחה
    עלינו לזולה/נקודת תצפית/פינת מנגל שמזרחית למצר בנקודה 20
    זהו שטח יפה עם דשא , ספסלים וצריף
  • ירדנו משם חזרה לדרך והמשכנו בטיפוס על השלוחה מזרחה
    בנקודה 22 עזבנו את הדרך ללא שביל למרחק כמה עשרות מ' עד אבן הגבול (23) שסימנה את הקו הירוק עד 1967
    היום גדר ההפרדה נמצאת מזרחית לכאן
    חזרנו לנקודה 22 והמשכנו בדרך עד נקודה 24
    פה יש זולה עם שולחן שבעבר היתה יפה יותר והיתה בה נדנדה
    ליד , מצד ימין נחספה אבן גבול שלא הכרתי
    היא נחשפה כנראה בגלל שריפה שהיתה כאן בשנים האחרונות
  • מכאן ירדנו בדרך המדורדרת והתלולה והמשכנו ליד כרמי זיתים על תוואי מה שהיה הקו הירוק
    התחלנו בטיפוס הארוך לחרבת מהו
    בנקודה 25 נכנסנו לסינגל מהו
    מכאן ראינו עשן שהחל להתפתח באיזור נקודה 26 ודיווחנו למכבי האש (כנראה שהאש לא התפשטה)
    עלינו בסינגל מהו ואחר כך ירדנו בחלק הכייפי והטכני עד מפגש עם הדרך בנחל נרבתא בנקודה 27
  • רכבנו צפונה בדרך בערוץ ופנינו לדאבל שמוביל למעבר מתחת לכביש 611 בנקודה 28
    המשכנו בדרך במזרח לערוץ (יש כאן 2 דרכים אפשריות שהו מקבילות בתחילתן
    בנקודה 29 פנינו בצומת שמאלה והתחלנו בטיפוס ארוך שמתחיל דרדרתי ובהמשך סביר יותר עד ליד בריכת המים של חריש (הבריכה עצמה בנקודה 30) והלאה בדרך שהופכת סלולה לכיוון אום אל קוטוף
    בנקודה 32 הדרך חוברת לכביש העולה  לחלקה הדרומי לאום אל קוטוף
    פנינו לכביש וטיפסנו לגרעין הכפר אום אל קוטוף עד ליד המסגד והמוזיאון (33)
    פה פגשנו את עבד אל רחים כבהא שמתחזק את מוזיאון פאטימה למורשת הכפר הערבי
    עמירם תאם איתו את הביקור
    עוד על המוזיאון כאן וכאן
  • אחרי הביקור במוזיאון המשכנו ברחובות הכפר לתצפית מזרחה בנקודה 34 ליד מגדל המים
    המשכנו בירידה מהחלק הדרומי לחלק הצפוני ובנקודה 35 פנינו לדרך 4X4 ימינה
    בנקודות 36 רכבנו בחלק מסינגל הטווילים שנחתך בדרך חדשה שהונח לאורכה צינור
    התברר מאוחר יותר שהיינו יכולים לחצות את הדרך ולמצוא את המשך הסינגל
    אנחנו פנינו ימינה בדרך והמשכנו בדרכי 4X4 עד כניסה לסינגל העולה לחרבת מודר בנקודה 37
    מכאן רכיבה בסינגל כאשר חלפנו על פני אפשרות החיבור של סינגל הטווילים (נקודות 38)
    הסינגל טכני בינוני בעלייה סבירה והגענו לראש חרבת מודר בנקודה 39
  • מכאן ירדנו בדאבל שהופך לסינגל עד לגבעה בפינה הדרום מזרחית של מחצבת ורד
    קצה הסינגל עושה לופ בראש הגבעה (ראה בהקלטה ובמפה)
    ירדנו בדאבל מהגבעה אל דרך בנקודה 40
    מכאן המשכנו בדרך 4X4 מדרום למחצבה והגענו לחלק הצפוני של אום אל קוטוף בנקודה 41
    חצינו את הכפר וירדנו בדרך המובילה אליו עד כביש 6353 בנקודה 43
  • חצינו את הכביש ורכבנו בדרך (חלקה סלולה) מדרום לכביש
    יש פה עבודות פיתוח נרחבות של חריש
    בכדי לחצות מתחת לכבישים הרבים נכנסנו למוביל המים שהוא מנהרה ארוכה שלא רואים את קצהה שאני קורה לה "סינגל המנהרה" (44)
    כדאי להצטייד בפנס
    בפנים שומעים את העטלפים
    זוהי מנהרה באורך כ 250 מ' ורכבנו דרכה לצידה השני
    מכאן הגענו לחצייה מתחת כביש 6 בנקודה 45
    המשכנו מהצד השני בסינגל עוז שמטפס תחילה ואחר ממשיך בירידה ארוכה וזורמת עד סופו בנקודה 47 במפגש עם דרך
    מכאן קטע קצר בדרך מערבה , חציית כביש 574 (נקודה 48) והמשך דרך תחנת הדלק והמדרכה המקבילה לכביש למועצה האיזורית מנשה עד חניית המועצה (1)