Monday, January 02, 2017

מסע בארץ השקמים

תאריך :  2-1-2017

חוות פיליפ - נחל מאחז - נחל שקמה - תל חסי - ליד חרבת תחש - ליד תל שקף - ליד חרבת אבי זרע - נחל חצב - סינגל רוחמה - נחל שקמה - נחל רוחמה - חציית כביש 334 - נחל דורות - סינגל רוחמה-דורות - שמורת בתרונות כורכר רוחמה - חציית כביש 334 - כביש כניסה לרוחמה - סינגל רוחמה - נחל רוחמה - רוחמה - קניון נחל סד - תל נגילה - חוות פיליפ

נקודת יציא
ה : חנייה ליד הקיוסק בכניסה לחוות פיליפ ממערב לכביש 40

• יצאתי היום לטיול באיזור הירוק של צפון מערב הנגב
    המסלול חושף מרחבים ירוקים , נוף בתרונות , תלים עתיקים , וחלק גדול מהמסלול בסינגלים קלים של קק"ל ויש גם סינגל טכני על שפת תהום בנחל סד
  • יצאת מחוות פיליפ (1) ורכבתי בדרך ממנה צפונה
    בנקודה 2 בזווית הגדר של החווה פניתי שמאלה בדרך שמטפסת בקלילות
    בצומת הדרכים בנקודה 3 פניתי בדרכים לצפון מערב שיורדות לתוך נחל שקמה
    הרכיבה בדרך בערוץ נוחה ולא היתה בעיית בוץ אחרי כשבוע ללא גשם כאן
    בנקודה 6 פניתי מהדרך בה רכבתי המסומנת בסימון שבילים אדום , לדרך אל תל חסי (7)
    תל חסי שהחפירות הארכאולוגיות בו החלו ב 1890 זוהה בשלב מסויים כתל לכיש , אבל בהמשך זה התבדה כשזיהו וודאית את תל לכיש
    השערה אחרת שהעלו ועדיין לא הופרכה זה שהתל הוא העיר עגלון שמוזכרת ביהושע
    קצת על תל חסי : https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%9C_%D7%97%D7%A1%D7%99

• דהרתי מהתל במורד הדרך חזרה לדרך האדומה בנקודה 8
    בצומת הדרכים בנקודה 9 עזבתי את הדרך האדומה ופניתי לדאבל שמטפס מעל הערוץ
    בנקודה 10 כשמשמאל רואים שרידי חורבה ביזנטית ואת תל שקף בו היתה התיישבות עתיקה , פניתי דרומה בדרך
    כאן מופיעים שקמים מרשימים (מכאן שם הטיול)
    המשכתי בדרכי 4X4 טובות בין השקמים (יש גם אקליפטוסים ואשלים) בנוף פסטורלי
  • בנקודה 13 עזבתי דרך טובה בסימון שבילים שחור ופניתי ימינה לסינגל רוחמה הקק"לי
    הסינגל בקטע זה לא מתוחזק יותר מדי אבל זורם
    יש פה ושם שלטים שמצביעים על הסינגל
    זרמתי בסינגל עד נקודה 14
    פה הסינגל מתפוגג ורכבתי בדרכי 4X4 עד הדרך המסומנת בסימון שבילים ירוק בנקודה 15
  • פה רכבתי ימינה בשדרך הירוקה שהיא חלק מסינגל רוחמה
    בנקודה 17 נכנסים שוב לסינגלהזורם בין הגבעות עד נקודה 19 בנחל רוחמה
    פה קטע סינגל בערוץ מערבה עד לדרך ה 4X4 איתה חצינו את כביש 334 לכיוון דורות בנקודה 20
  • חציתי את איזור הכניסה לדורות שבו ניתן לחנות ולהתחיל מסלול
    פניתי לדרך 4X4 מזרחה
    בנקודה 21 ממשיך הסינגל
    הסינגל זורם ביער אקליפטוסים בנחל דורות ובהמשך נכנס לשמורת בתרונות כורכר רוחמה (22) בו הסינגל על דרך 4X4
    אחרי השמורה ממשיך הסינגל עד שהוא פוגש את כביש 334 בנקודה 23
  • חציתי את הכביש ונכנסתי בכביש לכיוון קיבוץ רוחמה
    בנקודה 24 פניתי שמאלה לדאבל שמתחבר אחרי כמה מ' לסינגל רוחמה (25)
    המשכתי עם הסינגל שמטפס ויורד לערוןץ נחל רוחמה בנקודה 26
  • פה פניתי ימינה לדרך 4X4 בערוץ שבמהרה מלווה את גדר הקיבוץ המתרחב כאן
    בצומת הדרכים בנקודה 27 פניתי שמאלה וטיפסתי
    בנקודה 28 פניתי לדאבל שחיבר אותי לדרך הטובה המסומנת בסימון שבילים כחול בנקודה 29
    טסתי בדרך הכחולה ליד מבנה חווה עד הערוץ ואז עלייה עד צומת הדרכים הטובות בנקודה 31
  • פניתי שמאלה בדרך בסימון שבילים אדום וגם שביל ישראל
    בנקודה 32 עזבתי את הדרך וירדתי ימינה בסינגל המסומן בסימון שביל ישראל שעובר ליד גדר
    בנקודה 33 הסינגל חוצה את ערוץ נחל סד ועובר מכאן על הגדה המזרחית
    הרכיבה בנחל סד טכנית ברמה בינונית ועוברת מעל תהום של הקניון
    אורך הסינגל כ 1 ק"מ
    הסינגל מסתיים בדרך בנקודה 34
  • מכאן בדרך 4X4 בסימון שבילים כחול עד צומת הדרכים בנקודה 35
    פה פניתי שמאלה עם סימון שביל ישראל עד ראש תל נגילה (36)
    התצפית מכאן מרשימה
  • ירדתי מתל נגילה בירידה תלולה לערוץ נחל שקמה וחציתי את הקטע הבוצי בלי ללכלך רגליים
    המשכתי בדרכי 4X4 עד נקודה 38
    פה פניתי ימינה בדאבל בערוץ עד הדרך בנקודה 39
    פניתי שמאלה בדרך ובמהרה נכנסתי לדאבל בכרם זיתים של חוות פיליפ (40) והגעתי לגדר נפולה (מעליה דילגתי בקלות) של החווה ליד החנייה והאוטו (1)