Friday, March 10, 2017

חוצה רכס אמיר

תאריך :  10-3-2017

גבעת עוז - חציית כביש 66 - יער גבעת עוז - סינגל גבעת עוז - חציית כביש 66 - ליד מחסום סאלם - סאלם - ליד שייח חמדן - נחל מלחם - חרבת מלחם - וואדי אל חרמייה - אום אל פחם - שייח איסכנדר - כביש 596 - מי עמי - שמורת טוף מי עמי - נחל שריה - עיינות שרייה - שמורת הר אמיר - כביש 596 - יער אום ריחן - בית היערן של יער אום ריחן - כביש 6513 - וואדי אל יחמור - בית עבדאללה אל יונס - קניון הנמרים - נחל נרבתא - ברטעה - צומת הסוס - סינגל אקליפטוסים עליון - אום אל קוטוף - סינגל החוצבים - סינגל עוז - חצייה מתחת כביש 6353 - חצייה מתחת כביש 6  - סינגל עוז - חציית כביש 574 - מועצה איזורית מנשה

נקודת יציא
ה : חנייה בקיבוץ גבעת עוז (ממשיכים מהשער ישר כ 200 מ')

נקודת סיום : חנייה של המועצה האיזורית מנשה

• היום הובלתי מסלול ששוכב אצלי במגירה הרבה זמן , בחבל ארץ שלא רוכבים בו הרבה , במידה מסויימת האחוריים של המדינה כמו שמישהו אמר
    המסלול חצה את רכס הר אמיר , החלק הדרומי של וואדי ערה לאורך גדר ההפרדה עם הפלסטינים
    את חלק העלייה להר אמיר מגבעת עוז לקחתי ממסלול שהוביל איל אופק לפני מספר חודשים ופרסם עמירם אורן שרכב איתו
    את קטע סינגל גבעת עוז מצא תומר דקל ועזר בשילובו במסלול שתכננתי
  • יצאנו מהחנייה בגבעת עוז (1) וחצינו את כביש 66 (2)
    מכאן בדרכי 4X4 בעמק יזרעאל ליער גבעת עוז
    בנקודה 3 נכנסנו לסינגל גבעת עוז שמטפס במתינות מכאן עד סוף הקטע הזה שלו בנקודה 4 בדרך 4X4
    הסינגל הוא מעגלי ואנחנו רכבנו רק את הקטע הרלוונטי
    ירדנו בדרך לכביש 66 (נקודה 5) והמשכנו בשולי הכביש דרומה
    בנקודה 6 ממש לפני מחסום סאלם פנינו ימינה לכביש שמטפס לכפר סאלם
  • אחרי חציית הכפר סאלם יצאנו לדרך 4X4 ובצומת הדרכים בנקודה 7 פנינו ימינה
    הדרך עוברת בדרך כלל בחורש ומנחל מלחם מטפסת עד כפר קטן בשם חרבת מלחם
    אחרי המעבר למרגלות הכפר פנינו בנקודה 8 לדרך שמתחילה בטיפוס תלול ואכזרי מעל וואדי אל חרמייה
    בנקודה 9 יש פילבוקס של הצבא הבולט לעין
    אחרי הפילבוקס הדרך הופכת כמעט מישורית לזמן מה ומתגלות השכונות הדרום מזרחיות של אום אל פאחם
    המשכנו בטיפוס עד צומת הרחובות בקצה אום אל פרחם בנקודה 10
  • פה רכבנו צפונה ברחוב ובנקודה 11 פנינו ימינה בעלייה תלולה מאד ברחוב (מעל 20 מעלות שיפוע) עד קבר שייך אסכנדר (12)
    ליד קבר השייך בעל מבנה אופייני יש 2 מסגדים , אחד מאבן רגיל ואחד עם כיפת זהב וצריח זהב מיוחד (ראה תמונות)
    ליד קבר השייח יש ספסלים ושולחנות והמקום מוצל
  • ירדתי מכאן לתצפית על אום אל פאחם שהיתה מעורפלת לחלוטין (13) וירדנו לצומת בנקודה 14
    פה פנינו לכביש שיוצא דרומה ובנקודה 14 עזבנו את הכביש ופנינו שמאלה
    יש שם שער ברזל גדול ויש בו פשפש פתוח בו עברנו ועלינו על דרך 4X4 על קו הרכס
    בנקודה 15 הדרך התחברה לכביש 596
  • פנינו ימינה ואחרי תצפית על אום אל פאחם מנקודה 16 רכבנו בכביש מצפון למי עמי עד נקודה 17
    פה מתחיל קטע נהדר עם נוף , פריחה ותופעות גיאולוגיות מעניינות (שמורת מי עמי)
    רכבנו בדרך 4X4 עד נקודה 18
    כאן ירדנו בסינגל קצר (נקודות 18) על אדמת טוף וסלעי בזלת
    היתה פה גם פריחה של תורמוס ההרים
    המשכנו בדרך 4X4 שיורדת לערוץ נחל שריה בנקודה 19
    המשכנו בדרכי 4X4 שמטפסות עד חיבור לכביש 596 בנקודה 20
    בדרך היתה פריחה יפה של כלניות וצבעונים
  • פנינו ימינה בכביש ורכבנו בו (זהירות , אין שוליים) כ 600 מ' ובנקודה 21 פנינו לדרך טובה המובילה לבית היערן ביער אום ריחן (22)
    אחרי תצפית מגג הבניין יצאנו בדרך בא באנו ובנקודה 23 פנינו שמאלה לדרך שחיברה אותנו בנקודה 24 לכביש 6513 לכיוון קציר
    אחרי ירידה מהירה בכביש פנינו בנקודה 25 לדרך 4X4 שיורדת לוואדי אל יחמור שהוא יובל של נחל נרבתא
    עברנו בכפר הקטן בית עבדאללה אל יונס ובנקודה 27 פנינו לדרך 4X4 ימינה שמגיעה לערוץ בנקודה 28
  • פה יש קטע הליכה בערוץ ובמהרה בכרם זיתים צעיר ומצריך מעבר של 3 גדרות
    הקטע של כ 200 מ' לא רכיב (נקודות 28)
    מכאן רכיבה/ הליכה בשביל קניון הנמרים (רכיב ב 50%) הנהדר
    הסינגל עובר מעל המצוק של הקניון המרשים (ראה תמונות)
    בעבר היה כאן סימון שבילים כחול שנשארו רק שרידים ממנו (כנראה לא מתוחזק) ויש סימון פיראטי בצבע ירוק (קו עם ראשי חצים בשני צדדיו)
    המסלול בקניון מסתיים בערוץ נחל נרבתא בו נבנה שם גשר או משהו דומה (29)
    כרגע חציית הערוץ על גשרון מאולתר (ראה תמונות) בנקודה 29
  • מפה רכבנו ברחובות הכפר ברטעה שהיה חצוי עד מלחמת ששת הימים
    היום הכפר כולו בצד "הטוב" של הגדר
    יצאנו מהכפר בנקודה 30 והמשכנו בדרך ה 4X4 היוצאת ממנו עד צומת הסוס (31)
    פה נכנסנו לשטח סינגלי מענית
    המשכנו בדרך מערבה ומיד בנקודה 32 נכנסנו שמאלה לסינגל אקליפטוסים עליון בו זרמנו עד מפגש עם הדרך בנקודה 33
    המשכנו בדרכי 4X4 ושוב בסינגל בנקודות 34
    מכאן בדרכים ובר בשטח הפתוח ליד אום אל קוטוף עד הכניסה לסינגל החוצבים הנהדר בנקודה 35
  • רכבנו בסינגל החוצבים שעובר על פי תהום מעל מחצבת ורד
    הסינגל מסתיים בדרך 4X4 בנקודה 36
    מכאן בדרכי 4X4 בעלייה מתונה עד מפגש עם סינגל עוז בנקודה 36
    רכבנו בסינגל עוז שיורד בפיתולים , עובר מתחת לכביש 6353 לחריש וקציר ואח"כ מתחת כביש 6
    הסינגל מטפס מעט ואז שוב יורד את כל הדרך ומסתיים בנקודה 40
    מכאן בדרך עד כביש 574 אותו חצינו (41) והמשכנו בכביש למועצה האיזורית מנשה ולחנייה שלה בנקודה 43