Friday, March 17, 2017

שקף

תאריך :  17-3-2017

תל לכיש - חציית נחל לכיש - חציית כביש 3415 - נחל מראשה - חרבת בירם - גבעות מראשה - חרבת בית לווייה - מערות קולומבריום - רצפת פסיפס בכנסייה ביזנטית - דרך הפטרולים - ליד חרבת דוויימה - דרך מקבילה לכביש 358 - חצייה מתחת כביש 358 - ליד כרם עמי - כביש בין כרם עמי לשקף - - ליד בני דקלים - למרגלות תל עיטון - חרבת חורן - חרבת אום א שקף - נחל דומה - תעלת הסתה בנחל אדוריים - נחל אדוריים - נחל נועם - ליד מושב לכיש - מרגלות תל לכיש

נקודת יציא
ה : רחבת חנייה ליד תל לכיש (נוסעים למושב לכיש , בדיוק לפני השער פונים לדרך עפר שמאלה מקבילה לגדר עד לחנייה)

גובה מצטבר : 810 מ'

קובץ TRK ל GPS

• כשראיתי באמצע השבוע שהגשם המצופה לא רציני ובדרום לא ירד גשם החלטתי להמר על רכיבה באיזור לכיש
    מצד אחד אין לס ולכן גשם של כמה מ"מ ביום לפני לא יפגע ברכיבה (כי בלס זה עלול להיות רע מאד) ובצפון ירד גשם יותר חזק ולכן לא רציתי להכנס לבוץ ובמדבר , השנה הייתי כבר הרבה
    נפגשנו ליד תל לכיש שהרט"ג בונים שם מרכז מבקרים והתל ייסגר בקרוב בתשלום

בסופו של דבר הכל היה יבש ולא היה צריך להמר
    הכל היה ירוק והפריחה משגעת , זאת העונה
    חלק גדול מהמסלול עובר בשטחי אש פעילים ולכן מתאים רק בסופי שבוע
  • התחלנו ממרגלות תל לכיש (1) עליו נתתי הסבר מקדים לחבר'ה לקראת הסבר מעמיק יותר בהפסקה
    יצאנו בדרך שסביב המושב מזרחה ומיד בצומת הדרכים בנקודה 2 הקפנו בדרך סביב התל עד כביש 3415 המוביל לאמציה , אותו חצינו והמשכנו צפונה בדרכי 4X4 חקלאיות
    מנקודה 4 רכבנו ליד ערוץ נחל מראשה ובנקודה 5 פנינו ליובל של נחל מראשה ליד חרבת בירם
  • התחלנו  בטיפוס בדרך שבערוץ
    מנקודה 6 טיפוס קצר ותלול לאוכף וירידה לנקודה 7 והמשך שמאלה בוואדי שניכרים בו שרידי אימונים של הצבא , כמו פילבוקס לתרגול ועוד
    בנקודה 8 פנינו במעלה הדרך שבערוץ עד צומת הדרכים בנקודה 9
    פה היה שדה נהדר של תורמוס ההרים בשיא הפריחה (ראה תמונות)
    פנינו ימינה בדרך ובנקודה 10 נכנסנו למערות שבחלקם יש קולומבריום
    כל האיזור (חרבת בית לוויה) מלא שרידים מהתקופה הרומית והביזנטית
    פנינו ימינה וירדנו בסינגל מהמערות לשרידי הכנסייה הביזנטית עם הפסיפס המרשים - גולת הכותרת של המקום (11)
  • המשכנו מחרבת לוויה חזרה לצומת הדרכים בנקודה 10 ואז טסנו בירידה בדרך 4X4 והתחברנו בנקודה 12 לדרך הפטרולים ששימשה עד מלחמת ששת הימים
    הדרך מסומנת בסימון שבילים אדום
    בנקודה 13 ליד הדרך יש ציון לקרב קשה בחרבת דוויימה שנערך באפריל 1948 ובו נפלו 12 חיילי צה"ל
    במבצע יואב באוקטובר 1948 בו נכבש הכפר דוויימה היו שמועות על ירי מוגזם בערביםן הבורחים , החלה חקירה שלא הסתיימה בעצם
    המשכנו מכאן בדרך הפטרולים עד ליד כביש 353 בנקודה 14
    המשכנו לאורך הכביש עד המעבר מתחתיו בנקודה 15
  • חצינו מתחת לכביש והמשכנו בדרך 4X4 עד דרך סלולה בנקודה 16
    רכבנו בדרך הסלולה ובנקודה 17 עברנו בשער פתוח ומיד פנינו ימינה לדרך שדות (השער היה פתוח , אבל מה קורה אם הוא סגור !!!)
    דהרנו בדרך עד חיבור לכביש בין כרם עמי לשקף בנקודה 18
    פנינו שמאלה בכביש שאחרי הפנייה לשקף הופך לדרך סלולה מהאוכף בנקודה 19 ירדנו עם דרך
    בנקודה 20 עצרנו ליד באר בעומק 40 מ' שנמצאת כמה מטרים מדרום לדרך
    המשכנו בדרך עד הצומת בנקודה 21
  • בנקודה 21 פנינו שמאלה לדאבל שמטפס לחרבת אום א שקף
    מנקודה 22 מתחילים לראות את החורבות המרשימות של הכפר הנטוש
    יש פה מבנים שראשיתם בתקופה הביזנטית שנמצאים במקרים רבים מעל מערותהכפר ניטש לפני כ 200 שנה ומאז נשארו פה שרידי מבנים מרשימים
    בין נקודות 22 ל 24 יש סינגל
    ניתן לרכב בסינגל לכיוון נקודה 23 שעובר בין הבתים
    אנחנו דהרנו מנקודה 24 בוואדי לצומת הדרכים בנקודה 25
  • מכאן דהרנו בנחל דומה בסימון שבילים שחור
    מנקודה 26 טיפסנו לאוכף (27) בדרך 4X4 וירדנו עד צומת הדרכים בנקודה 28
    המשכתי בדרך שבערוץ נחל אדוריים , עברנו ליד תעלת ההטייה המרשימה בנקודה 29
    והמשכנו לאורך הנחל עד נקודה 30 על מעין מצוק קרטון
    ירדנו ימינה לערוץ בדרך תלולה והמשכנו (31) קצת בגדה הצפונית של הערוץ ואז התחלנו בטיפוס בשטח שכולו שדות חיטה עד האופק
  • בצומת הדרכים בנקודה 32 פנינו ימינה לדרך בסימון שבילים שחור שעוברת על קו הרכס ויורדת בהמשך לערוץ בנקודה 33
    פנינו שמאלה בצומת (33) וטיפסנו לרכס ומנקודה 34 פנינו לדרך בין כרמים שיורדת עד מפגש עם הדרך המקיפה את מושב לכיש שהיא גם שביל ישראל בנקודה 35
    פה פנינו ימינה עד החנייה של תל לכיש (1)