Friday, March 24, 2017

איילת השחר - יער ביריה - נחל גוש חלב - נחל דישון

תאריך :  24-3-2017

איילת השחר - ליד תל חצור - חציית כביש 90 בצומת היציאה מכביש איילת השחר - חוות ינאי - נחל חסף - יער ביריה - מצפה חן - סינגל ביריה - עין עמוקה - מעל קבר יונתן בן עוזיאל - עין נבוריה - בית הכנסת בנבוריה - עמק הבוטנה -  כביש 886 - חניון עין זיתים - צומת דלתון - טיילת דלתון - ליד מנחת דלתון - כרם בן זמרה - עין עלווה - נחל גוש חלב - נחל דישון - עין גרגר - כביש 899 - חניון דישון יראון - מפגש נחל אביב ודישון - עין אביב - חציית כביש 886 - תחנת שאיבה עין אביב - יער שדה אליעזר - כביש גישה לאיילת השחר - איילת השחר

נקודת יציאה : חנייה באיילת השחר (אחרי השער ממשיכים כ 50 מ' ונכנסים לרחבת חנייה מימין)

• הגיע שוב הזמן לטיול הנהדר שמסתיים בדהירה בנחל דישון
    המסלול דומה בהרבה למסלול לפני שנתיים
    הפעם כמו בפעם הקודמת לפני שנתיים יצאנו מאיילת השחר דרומה וטיפסנו ליד חוות ינאי ליער ביריה . משם לסינגל ביריה והלאה בכביש עין זיתים למאגר דלתון וירידה דרך כרם בן זמרה לנחל גוש חלב ולנחל דישון .
    מזג האוויר היה מושלם ,  הראות היתה סבירה אבל החרמון שבדרך כלל נראה היה מעונן ואביך ולכן לא ראינו אותו
    הגשם שירד ביום הקודם (חמישי) של כ 10-12 מ"מ יצר שלוליות והשפיע , אבל לא גרם לתקיעת גלגלים או בעיות כאלה
    בניגוד לרגיל נחל דישון לא זרם פרט לקטע קצרצר וזרימה קלה בנחל גוש חלב - עצוב
    את שפריצות המים החליפו שפריצות של בוץ בשלוליות שהיו
  • התחלנו מאיילת השחר (1) ופנינו בכביש הפנימי (2) דרומה לכיוון תל חצור
    בנקודה 3 חלפנו על פני דרך שממשיכה מקביל לכביש 90 בה השתמשנו בפעם הקודמת
    והמשכנו לצומת עם כביש 90 (נקודה 4) וחצינו את הכביש
    רכיבה קצרה בשולי הכביש דרומה , ובנקודה 5 ירדנו מעל מעקה הבטיחות אל דרך ה 4X4 המטפסת לכיוון יער ביריה
  • טיפסנו בדרך וחלפנו על פני חוות ינאי ובהמשך עם הדרך במעלה נחל חסף
    קצת לפני נקודה 6 יש קיר תלול ובשלב מסויים מוליכים את האופניים
    כשהעלייה התלולה מסתיימת ב 6 ממשיכים בטיפוס סביר עד מצפה חן נקודה 7
    מכאן בדרך 4X4 עד כניסה לסינגל ביריה בנקודה 8

• הרכיבה בסינגל ביריה זורמת וחולפת מעל קבר יונתן בן עוזיאל והופכת דרך בנקודה 9
    פה רוכבים בדרך 4X4 שהיא חלק מסינגל ביריה ומטפסים איתה
    בנקודות 10 עזבנו את תוואי הסינגל המסומן ופנינו שמאלה לדרך תלולה מאד ולא רכיבה של כ 100 מ' שחיברה אותנו לדרך הנוף המסומנת בסימון שבילים ירוק שמעליה
  • טסנו  בדרך הנוף הירוקה ובנקודה 11 טיפסנו לבית הכנסת העתיק בנבוריה
    אחרי ארוחה קצרה המשכנו בסינגל שיורד ואז מטפס לעמק הבוטנה הנהדר
    בוטנה (פיסטוק) נראה נהדר בעונה זו
    בנקודה 12 עזבנו את סינגל ביריה והמשכנו בדרכי 4X4 עד חיבור לקצה דרך הנוף של יער ביריה  ואיתה לכביש "צומת עין זיתים-עלמה" בנקודה 13
  • רכבנו בשולי הכביש צפונה עד צומת דלתון בנקודה 14
    פה נכנסנו לשביל הטיילת שמתחיל מדרום לכביש ואז חוצה אותו וממשיך בכיוון גוש חלב
    בנקודה 15 פנינו לדרך 4X4 צפונה לכיוון שער אחורי של המושב כרם בן זמרה
    מניסיוני השער פתוח תמיד בשעות היום
    נכנסנו בשער בנקודה 16 ופנינו על הדרך שסביב היישוב שמאלה ויצאנו מהשער הפתוח גם הוא בנקודה 17 ליובל של נחל גוש חלב
    יורדים בדרך 4X4 תלולה ומהירה עד עין עלווה בנקודה 18
    פה עברנו את הערוץ ליד המעיין ורכבנו בסינגל קצר שחובר לדבל שהופך לדרך עד צומת הדרכים והוודיות בנקודה 19
    פה דהרנו בדרך ה 4X4 במורד נחל גוש חלב (יש עלייה אחת קטנה ותלולה של מספר מטרים) עד מפגש עם נחל דישון בנקודה 20
  • נבנה כאן חניון עם ספסלים ודרך 4X4 סבירה שמגיעה מכביש 899
    ראיתי שלא תהיה זרימה של ממש בדישון , דבר שהתממש - חבל
    היתה זרימה עלובה בערוץ כאן
    בגלל שידעתי שיהיה בוץ בשלוליות בגלל הגשם של אתמול ולעומת זאת מעט או ללא מים בחציית הנחלים העדפתי לרכב בדרך החדשה היבשה עד הכביש (נקודה 21)
  • אחרי התלבטות הערכתי שלא יהיו מים בחציית הנחל בקטע שמצפון לכביש 899 ולעומת זאת יהיה בוץ
    לכן ויתרתי על קטע זה ורכבנו בכביש
    חלק מהחבר'ה שהתעכבו ופרשו מהטיול שלנו בשלב מסויים רכבו מאוחר יותר בקטע שמעבר לכביש ואמרו שהיתה זרימה בנחל בקטע בין נקודות 21 ל 22 והיה כייף
    אנחנו כפי שאמרתי דהרנו במורד הכביש עד שהוא חוצה את נחל דישון בחניון יראון-דישון בנקודה 22
  • המשכנו בדרך ה 4X4 שלאורך הדישון שממשיכה בחציות הערוץ מדי פעם והיה יבש
    הפריחה בצדדים היתה נהדרת בכל הצבעים
    מרבדים סגולים של כרמלית נאה , מרבדים צהובים של מצליבים שונים , חלבלוב מגובשש ועוד , כלניות , נוריות ופרגים
    המצוקים הנהדרים בצדדים עם המערות מרשימים
    המצוק בנקודה 23 הוא אולי הקטע היפה בנחל הנהדר הזה
    בנקודה 24 הדרך חוצה את כביש 886 וממשיכה בקטע סלול עד תחנת השאיבה של עין אביב
    מכאן ממשיכים בדרך ה 4X4 בערוץ הדישון תוך המשך חציות של הערוץ שהיה יבש עד צומת הדרכים בנקודה 25
  • מכאן טיפסנו בדרך והלאה בירידה ארוכה עד המעבר מתחת כביש 90 בנקודה 26
    בנקודה 27 פנינו ימינה בכביש הגישה לאיילת השחר בכיוון איילת השחר עד החנייה (1)