Tuesday, April 04, 2017

ניגודים

תאריך :  4-4-2017

חנייה דרום מערבית של רכבת בנימינה - בנימינה - יקב בנימינה - אמה רומית לא גמורה ליד רח' חבצלת בבנימינה - דרך מקבילה למסילה - דרך מקבילה נחל תנינים - חצייה מתחת כביש 4 - בריכות תמסח - חציית כביש גישה לג'סר א זרקא - ליד תל מברך - אמת המים הרומית ליד בית חנניה - בית חנניה - לאורך האמה - נחל עדה - כביש לג'סר א זרקא - חצייה מעל כביש 2 - שמורת נחל נחל תנינים - סכר נחל תנינים - ג'סר א זרקא - נחל תנינים - שפך נחל תנינים - תל תנינים (קרוקודיליפוליס) - מעגן הדייג של ג'סר א זרקא - ג'סר א זרקא - הסוללה בין ג'סר א זרקא וקיסריה - סינגל הסוללה - קיסריה - פסיפס הציפורים - ההיפודרום - מחלף אור עקיבא - אור עקיבא - כניסה לאור עקיבא מכביש 4 - כביש 4 - נחל עדה - דרך מקבילה למסילה ממערב - מעבר מתחת גשר הכניסה לבנימינה הדרומי - חנייה דרום מערבית של רכבת בנימינה

נקודת יציאה : החנייה הדרום מערבית של רכבת בנימינה

מוביל : איל אופק

• שם הטיול היום נלקח משני היישובים העיקריים בהם עברנו : ג'סר א זרקא וקיסריה , חוצים סוללת עפר ורואים את ההבדל ...
    אבל גם אור עקיבא וקיסריה או בית חנניה וג'סר א זרקא מציגות ניגודים
    חלק גדול מהטיול עקב אחרי מפעל המים הרומי-ביזנטי של קיסריה
    איל הדריך והסביר
  • יצאנו מתחנת הרכבת (1) ןחצינו את בנימינה צפונה
    בנקודה 2 אחרי הצומת שליד יקב בנימינה המשכנו בשביל מקביל למסילה מדרום
    בנקודה 3 יש שרידי אמה שנבנתה ע"י הרומאים אבל מעולם לא השתמשו בה בגלל שהשיפוע שלה לא היה טוב
    המשכנו בדרך שיוצאת מבנימינה ומקבילה למסילה ולנחל תנינים
    בנקודה 4 חצינו מתחת לגשר הארוך על כביש 4
  • פה פנינו דרומה וניסינו למצוא מעבר לכיוון עינות תמסח
    אחרי סיבוב וחזרה לנקודה 6 חזרנו עד צומת הדרכים בנקודה 5 ושם פנינו בדרך לנקודה 7
  • פנינו לדרך צפונה ובנקודה 8 חצינו על גשרון מעל תעלה צפונה והמשכנו עם דרך 4X4 עד השביל הצר הנכנס לכיוון בריכות תמסח
    השארנו את האופניים ליד הגשרון בנקודה 9 והלכנו עד הבריכה הנהדרת של עינות תמסח
    מכאן חזרנו ורכבנו כמו שבאנו עד נקודה 7 והלאה דרומה עד חציית הכביש לג'סר א זרקא בנקודה 11 והלאה עד האמה הרומית בנקודה 12 וכתובת הלגיון ה 10 בנקודה 13
  • עברנו מתחת לאמה לדרך שמקבילה לה בתוך מושב בית חנניה והלאה חצינו את נחל עדה בנקודה 14
    החצייה רטובה אבל המים בעומק סנטימטרים בודדים שלא מרטיבים את הנעליים אלא רק את הגלגל
    רכבנו בתוואי שביל ישראל ובנקודה 15 עברנו מתחת לאמה
    המשכנו בדרך 4X4 עד כביש הגישה לג'סר א זרקא בנקודה 16
  • רכבנו בכביש מערבה בנקודות 16 והמשכנו עם הכביש הימיני  לכיוון הגשר שמעל כביש החוף בחלק הצפוני של ג'סר א זרקא
    חצינו עלה גשר מעל הכביש בנקודה 17 ובצומת בנקודה 18 פנינו צפונה לאתר סכר נחל תנינים המוחזק ע"י הרט"ג
    פה צריך להשאיר את האופניים ולהסתובב ברגל
    עשינו מסלול לסכר הענק , לאמות ולטחנות המגלש וחזרנו לכניסה 18
  • המשכנו מכאן דרך שולי הכפר ג'סר א זרקא וערימות הזבל שלו וירדנו בנקודה 20 לדרך עד חיבור לסינגל לאורך נחל תנינים בנקודה 21
    זהו קטע יפה למרות העזובה והזבל הנראים פה ושם (ראה תמונות)
    בנקודות 22 רכבנו בדרך 4X4 עד לשפך נחל תנינים
    מכאן עלייה קלה לתל תנינים וירידה למעגן היפה של ג'סר א זרקא (23)
    מהמעגן עלינו לכיוון הכפר ובצומת בכפר בנקודה 24 פנינו דרומה ויצאנו מהכפר בנקודה 25 לכיוון הוללה שמפרידה בין ג'סר א זרקא לקיסריה
    מעניין שהסוללה עשוייה אדמת חמרה , כלומר הובאה לכאן מאיזור גבעות החול האדום
    מצאנו מקום עם עלייה סבירה (רגלית) אל הסוללה בנקודה 26
  • מכאן רכיבה בסינגל חמוד על הסוללה שבחלקה עם עצים (ראה תמונות)
    הניגוד בין שני צידי הסוללה זועק - מימין כפר ערבי עלוב עם מזבלות , עשן וכל המאפיינים, ומשמאל קיסריה , יישוב ווילות אחד העשירים בארץ , מטופח ומסודר
    ירדנו מהסוללה בנקודה 27 והובלנו את האופניים בקטע חולי של כ 100 מ' עד הרחוב בקיסריה (28)
  • רכבנו בתוך קיסריה בשבילי אופניים וברחובות עד הווילה הביזנטית עם פסיפס הציפורים הנהדר בנקודה 29
    אחרי הביקור בפסיפס ירדנו חזרה לרחוב ובצומת הרחובות בנקודה 30 פנינו מערבה עד נקודה 31
    פה ירדנו דרומה בדרך 4X4 שהובילה אותנו לשרידי ההיפודרום שבמרכזו אובליסק מגרניט בנקודה 32
    האובליסק וכן בסיסי עמודים הובאו לכאן ממחצבות באסוון שבמצרים בערך בשנת 200 לספירה - מרשים
  • יצאנו מצידו המערבי של ההיפודרום ליד שרידי בסיסי העמודים , 2 מ' של שביל לא ברור ועלינו על דרך 4X4 שהחזירה אותנו לדרך בה באנו וכביש/רחוב בנקודה 31
    קצת לפני ההגעה לכביש חלפנו על פני מבנים ישנים נטושים
    המבנים היו חלק מהכפר הבוסני שהיה כאן בתקופה הטורקית
    הבוסנים התאסלמו כשהיו תחת השלטון העותמני וכשאוסטרו הונגריה כבשה את שטחם היו כאלה שביקשו מהעותמנים שידאגו להם
    הם נתנו להם להתיישב כאן בקיסריה
  • מכאן רכבנו בכביש מזרחה דרך קיסריה (30) והלאה למחלף אור עקיבא (33)
    חצינו את אור עקיבא ואת צומת הכניסה אליה בכביש 4 בנקודה 34
    פנינו שמאלה בשולי כביש 4 בצידו המערבי
    רכיבה קצרה בשוליים ואחרי הגשר מעל המעבר מתחת לכביש שאין אליו כניסה טובה מאור עקיבא אלא רק מהשדות , פנינו ימינה לדרך לבנה מקבילה לכביש בנקודה 35
  • מכאן רכבנו בדרך דרומה והתעקלנו איתה מזרחה במקביל לנחל עדה מצפון לו
    בצומת הדרכים בנקודה 36 פנינו לדרך שהמשיכה במקביל לנחל עדה עד גשר הרכבת מעל הנחל בנקודה 37
    המעבר מתחת לגשר לשמורת אחו בנימינה מלא מים (כמה עשרות ס"מ)
    פנינו שמאלה לדרך במקביל למסילה ממערב לה והמשכנו עם הדרך מתחת לגשר הכניסה הדרומית לבנימינה (38) והלאה עד האוטו בחניון הרכבת (1)