Friday, April 07, 2017

ירושלים

תאריך :  7-4-2017

רחבת חנייה בנחל שורק ליד כביש 395 - שביל סובב ירושלים - ליד מאגר בית זית - גשר מוצא - עין מקלף - עמק הארזים - עינות תלם - שדרות גולדה מאיר - שדרות בגין - מעל ליפתא - השבלול - ליד גשר המיתרים - אנדרטת אלנבי - רח' שרי ישראל - רח' מלכי ישראל - מחנה שנלר - גאולה - מאה שערים - רח' שבטי ישראל - בית החולים האיטלקי מוזיאון אסירי המחתרת - מגרש הרוסים - ככר ספרא - רח' יפו - שער יפו - הקישלה - רח' סנט ג'יימז , הרובע הארמני - הרובע היהודי - רח' פלוגת הכותל - החומה הרחבה - שער ציון - בריכות הסולטן - דרך חברון - אבו תור - טיילת שרובר - טיילת האז (טיילת ארמון הנציב) - ליד פירי האמה החשמונאית - תלפיות מזרח - רמת רחל - מוצב הפעמון - רמת רחל - גן ארכאולוגי רמת רחל - שרידי כנסיית הקתיסמא - מנזר מר אליאס - הגבעה ממזרח למר אליאס - חציית כביש 60 - גילה - יער גילה - סינגל "היורד מגילה" - גן החיות התנ"כי - עלייה לקרית יובל - "המפלצת" - כביש לאורה - סינגל הכפר השבדי - עין כרם - עין מרים - סינגל לצומת כרם כביש 395
נקודת יציאה : רחבת חנייה בנחל שורק ליד כביש 395 מצפון לצומת כרם

• בעקבות סדרת טיולים בירושלים בנושא בית ראשון ובית שני בקורס מורי דרך בו אני לומד , והנוף היפה עכשיו באיזור , החלטתי לבנות מסלול בו אוביל את קבוצתי בסיבוב ארוך בירושלים בה אנחנו רוכבים כמעט פעם בשנה בטיולים שמשלבים שטח ואורבן וגם הדרכה
  • יצאנו מהחנייה (1) ומיד בנקודה 2 חברנו לשביל האופניים הסלול , שביל סובב ירושלים
    השביל זורם בעמק של נחל שורק בו נבנה מאגר בית זית שהיה ריק בשונה משנים קודמות
    בנקודה 3 ממש לפני הכבישים והגשרים ירדנו שמאלה בדרך אל  הערוץ וחצינו מתחת לגשרים הוותיקים (4) של מוצא כשגבוה מעל נמצא הגשר החדש
    מהצד השני דאבל עד ליד בריכת עין מקלף והנקבה של המעיין שלידו
    עין מקלף נקראת על שם מרדכי מקלף , הרמטכ"ל השלישי שהיה ממוצא
    נראה שניתן להתרחץ בבריכה הקטנה (ראה תמונה)
  • המשכנו מכאן בסינגל עד הכביש העולה למבשרת בנקודה 6
    חצינו את הכביש והמשכנו בסינגל מצידו השני עד נקודה 7
    פה חיפשנו המשך של הסינגל שמופיע במפת שבילנט , אבל נראה שהוא התפוגג
    עברנו בדרך במטע עד חיבור לדרך 4X4 טובה בנקודה 9
  • רכבנו על הדרך המסומנת בסימון שבילים כחול דרך עמק הארזים כאשר באיזור המפגש עם נחל חלילים היורד ממערב אחרי חציית דרך סלולה פוגשים את שביל האופניים הסלול
    המשכנו בשביל האופניים ליד עינות תלם והלאה עם טיפוס סביר מדי פעם עד ליד מחלף יגאל ידין בנקודה 10
    שביל האופניים הסלול ממשיך מתחת למחלף ומטפס הלאה בנחל צופים
    אנחנו ירדנו מהשביל והמשכנו במדרכה הרחבה בצד המערבי של הכביש והתחלנו בטיפוס ארוך אך סביר לאורך שדרות בגין עד השבלול (11)
    השבלול הוא מין גשר הולכי רגל מתפתל שעולה עד מפלס הכביש שלמעלה (רכיב כולו)
    עלינו בשבלול והמשכנו על המדרכה עד מעבר החצייה ליד צומת גשר המיתרים
    חצינו את הכביש בנקודה 12
  • מכאן ברחובות לאנדרטה לכבוד כניסת אלנבי לירושלים בדצמבר 1917 (כן , לפני 100 שנה) בנקודה 13
    המשכנו ברח' רי ישראל וחלפנו על פני בנין הטלוויזיה ורשות השידור - האקטואלי עכשיו
    המשכנו ברח' מלכי ישראל , חלפנו על פני מחנה שנלר שהמבנים שלו הולכים ומשתקמים
    עברנו בשכונות החרדיות (גאולה , מאה שערים ועוד ) (14) והמשכנו עד הפנייה לרח' שבטי ישראל בנקודה 15
    פה חלפנו על מבנה משרד החינוך היושב במה שהיה בית החולים האיטלקי ואכן הזכיר לי את טוסקנה
    פנינו בנקודה 16 ליד מוזיאון אסירי המחתרת לכיוון מגרש הרוסים והלאה לככר ספרא
    ירדנו במדרגות לצומת חיל ההנדסה-יפו-המלך דוד (17) והמשכנו לכיוון שער יפו (18)
  •  נכנסנו דרך שער יפו ומיד פנינו ליד הקישלה לרובע הארמני ודרך רח' סנט ג'יימס (19) וסמטאות הרובע הארמני לרובע היהודי בו רכבנו לרח' פלוגת הכותל ול"חומה הרחבה" (20)
    פה נתתי לחבר'ה הסבר על ירושלים , גבולותיה וחומותיה בעבר ועל המצור של סנחריב שאת תחילתו הדרכתי לחבר'ה שהיו אתי בטיול באיזור לכיש לפני מספר שבועות
    מכאן דרומה ברובע היהודי והלאה לשער ציון (21)
  • רכבנו בשביל שמחוץ לחומה עד השביל שיורד לבריכות הסולטן (22) איתו ירדנו לצומת שליד הבריכה (23)
    טיפסנו בדרך חברון וחפנו על פני הסינגמטק , בי"ח סנט ג'ון , הכנסייה הסקוטית
    אחרי הצומת הגדולה חלפנו על פני מתחם התחנה הישנה
  • בצומת הכניסה לאבו תור (24) פנינו שמאלה ומיד בנקודה 25 נכנסנו לטיילת שרובר שמובילה לארמון הנציב
    רכבנו בטיילת שעולה בסופה בפיתולים לצד המערבי של הטיילת המישורית של ארמון הנציב (26)
    המשכנו לאורכה עד הקצה המזרחי ועברנו את הכביש שיורד לג'בל מוכבר
    מצידו השני עלינו לדשא ליד אחד מהפירים של האמה החשמונאית (27)
    פה נתתי לחבר'ה הסברים על מערכות המים לירושלים בימי בית שני ובעצם עד תקופת המנדט
  • מכאן המשכנו בחציית הרחוב והלאה בשביל בגן שבו מפה של האמות לירושלים עד חזרה לרחוב בשכונת תלפיות מזרח בנקודה 28
    המשכנו ברחובות לכיוון רמת רחל כשבנקודות 29 חיתוך קצר בשביל בגן והמשך ברחובות
    בנקודה 30 ליד הפינה הצפון מזרחית של רמת רחל רכבנו בכביש ועברנו ליד השער והמשכנו לאנדרטה המעניינת ליד מוצב הפעמון (31) והלאה לתצפית על שרידי המוצב שהקטע האחרון הוא בסינגל קצר (32)
  • מכאן רכבנו חזרה לרמת רחל אליה נכנסנו בשער הראשי בנקודה 33
    באיזור הגן הארכאולוגי חיפשנו יציאה מהגדר לכיוון ירושלים אבל כל השערים היו נעולים
    יצאנו לבסוף מרמת רחל מהשער בנקודה 34
    מכאן בדרך 4X4 אל מעל תחנת הדלק ולדרך חברון ומיד עם ההגעה לדרך עצרנו בנקודה 35 ליד שרידי כנסיית הקתיסמא המרשימה
  • המשכנו משם על המדרכה דרומה עד הכניסה למנזר מר אליאס (36)
    יש דאבל שעולה מצפון ואז מזרחה אל ראש הגבעה שממזרח למנזר
    על הגבעה יש שרידי מוצב ירדני (37)
    ממוצב זה ירו על ארכאולוגים בקיבוץ רמת רחל ב 23-9-1956 וזה היה אחד הגורמים לפעולת התגמול בחוסאן בליל 25-26 בספטמבר 1956
    ירדנו מהגבעה ורכבנו עד צומת הכניסה לגילה מכביש 60 בנקודה 38
  • מכאן רכבנו דרך גילה בעיקר על המדרכות
    בנקודה 39 פנינו דרומה ורכבנו בצד הדרומי של גילה עם תצפיות יפות לכיוון בית ג'לה ובית לחם
    הגענו עד חורשה עם ספסלים (יער גילה) בנקודה 40
  • פה מתחיל קטע נהדר של סינגלים
    ניסינו תחילה סינגל לנקודה 41 שהתפוגג ולכן חזרנו לנקודה 40
    מכאן רכבנו בדאבל כמה מטרים צפונה ואז נכנסנו לסינגל "היורד מגילה"
    סינגל ברמה טכנית קשה בגלל השיפועים בכמה מקומות
    יש מספר קטעים יפים מעל הוואדי
    הסינגל מסתיים בנקודה 43 בדרך 4X4 עליה רכבנו עד הכביש לעין יעל ואז ימינה  לכביש (נקודה 44)
  • חצינו את הכביש ורכבנו בשביל האופניים עד גשר הברזל לגן החיות ולצידו השני (45)
    פה פנינו ימינה ובצומת (46) התחלנו בטיפוס לכיוון קרית יובל
    רכבנו ברחוב לכיוון אורה
    בנקודה 49 מעל "הכפר השוודי" ירדנו לשביל שהופך דאבל הנקרא סינגל הכפר השוודי
    הדאבל הופך סינגל ומנקודה 50 הופך תלול
    הקטע מכאן הופך לסינגל דאונהיל שמדי פעם אילץ אותנו ללכת בדרופים ובשיפועים הגדולים
    מצד שני יש הרבה קטעי זרימה רכיבים לכולנו
    סה"כ כ 90-95% רכיב
    הסינגל מסתיים בכביש פנימי בעין כרם בנקודה 51
    מכאן ירדנו בכביש לעין מרים ומיד אחרי כ 20 מ' ירדנו לסינגל נחמד (52) וזורם בקושי טכני קל שהביא אותנו עד צומת כרם (53)