Wednesday, May 24, 2017

בעקבות קרבות תחנת וואדי צראר ותל גזר במלחמת העולם הראשונה

תאריך :  24-5-2017

טל שחר - נחל שורק - דרך מקבילה למסילה - אנדרטה בריטית ממלחמת העולם ה I - תחנת וואדי צראר - נחל שורק מקביל לכביש 3 - חצעייה מתחת כביש 3 - בית קברות של יסודות - מעבר מעל כביש 6 - חצייה מתחת למסילה - מזכרת בתיה - בית הכנסת הגדול במזכרת בתיה - גני יוחנן - רמות מאיר - גני הדר - נען - בית הקברות של נען - חצייה מתחת המסילה - דרך במקביל למסילה - חורבות נענע - תחנת רכבת נען - חצייה מעל כביש 6 - פתחיה - כביש 44 - חורבות אבו שושא - תל גזר - עין וורדה - יער המגינים - כביש 44 - ליד משמר דוד - נחל שחם - אנדרטת חיל ההנדסה - כביש 411 -צומת חולדה - טל שחר

נקודת יציא
ה : תחנת דלק אלון בכניסה לטל שחר

גובה מצטבר : 478 מ'

קובץ TRK ל GPS

• יצאנו לרכיבה להכרת האיזור בו נערכו קרבות ומהלכים מכריעים במהלך "מרדף פלשת" בו רדפו הבריטים אחר הטורקים הנסוגים , שהצליחו להאט בצורה מכובדת את הבריטים
    הקרבות שעסקנו בהם היו קרב רכס מע'ר (שאליו לא הגענו הפעם , אלא רק צפינו) , כיבוש תחנת הצומת היא תחנת וואדי צראר (נחל שורק) שהיתה תחנת הרכבת הגדולה בצומת המסילות הטורקיות בין רמלה ובאר שבע והמסילה בין יפו וירושלים ונכבשה תוך ניצול ההצלחה של כיבוש רכס מע'ר , וקרב כיבוש תל גזר (אבו שושא)
    בסיום קרבות אלה יכלו הבריטים לשלוח חלק מהכוח שלהם לכיוון ירושלים
    בגלל שעמירם אורן יתאר בדף באתר שלו את כל ההיסטוריה והגיאוגרפיה של האיזור , אני נכנס כאן רק לתאור המסלול , ונקודות מעניינות בו מבחינת הניווט
  • יצאנו מתחנת הדלק שליד טל שחר (1)
    בנקודה 2 נכנסנו לטל שחר (אין בעיה להכנס עם האופניים גם בשעות מוקדמות)
    חצינו את טל שחר ויצאנו מהמושב בשער בנקודה 3 (השער לא מפריע לאופניים
    בנקודה 4 חצינו על גשרון מעל נחל שורק ופנינו ימינה לדרכי ה 4X4 מדרום לערוץ נחל שורק
    מנקודה 5 הדרך עוברת מצפון למסילת הברזל עד צומת הדרכים בנקודה 6
    פה עלינו על גשר חקלאי מעל המסילה ורכבנו דרומה עד ליד האנדרטה לזכר העובדים המצרים וחיילים הודים שנהרגו כאן במלחמה (7)
  • מכאן חזרנו ועלינו על הגשר(6) ורכבנו בדרך מצפון למסילה עד תחנת הצומת (8)
    המשכנו בדרך המקבילה למסילה
    בנקודה 9 פנינו עם דרך מתחת למסילה ורכבנו ליד גדר בסיס צבאי
    ליד הש"ג המשכנו לרחבת חנייה מכורכר שבקצה שלה 10 נכנסנו לדאבל שהולך לאורך נחל שורק מדרום לערוץ
    הכניסה לדאבל לא מאד ברורה בגלל הצמחייה הכוללת גם הרבה קוצי נינג'ה
    הדרך משתפרת במקצת
    הגענו איתה עד לגשר מתחת לכביש 3 בנקודה 11
  • אחרי החצייה מתחת לגשר הגענו לחניון ובהמשך רחבה ליד בית הקברות של יסודות
    בנקודה 12 פנינו לדרך שמטפס לבית הקברות והמשכנו בדרכי 4X4 עד צומת הדרכים בנקודה 13
    מכאן דרך סלולה (נסללה ממש לאחרונה) מיסודות
    בנקודה 14 המשכנו בדרך 4X4
    בנקודה 14A חצינו מעל כביש 6 בגשר חקלאי וחצינו מתחת המסילה בנקודה 15
  • המשכנו צפונה בדרך מקבילה למסילה ממערב
    עברנו מתחת לכביש 411 בנקודה 16 ובצומת בנקודה 17 פנינו לדרך לכיוון מזכרת בתיה
    בנקודה 18 נכנסנו לשכונת החדשות של מזכרת בתיה
  • חצינו את רחובות מזכרת בתיה והתרשמנו מהיישוב שעבורי זו הפעם הראשונה שהייתי במושבה
    הרחובות והשילוט ייחודיים
    הכיכרות יפות ומעניינות
    יש אנדרטה לשיירות לירושלים שעברו כאן
    יש גן יפה לברון
    הרחוב הישן שמור בצורה יפה יחסית למקומות אחרים בארץ ואפלו באחת הככרות יש שיר על האופניים של ביאליק שלא הכרתי
    יצאנו מהמושב ה למושב הצמוד גנו יוחנן ומשם לשטח בנקודה 20
  • רכבנו בדרכי ה 4X4 שמנקודה 21 קצת חוליות (אבל רכיבות לחלוטין) עד למושב רמות מאיר (22)
    חצינו את המושב ויצאנו צפונה למושבה גני הדר והלאה לפשפש ממנו נכנסו לקיבוץ נען בנקודה 23
    חצינו את נען ויצאנו מהשער של הקיבוץ בנקודה 24
    המשכנו וביקרנו בבית הקברות של הקיבוץ מדרום לכביש (25)
    עצרנו ליד קברו של שמריה גוטמן שלזכותו גילויים ארכאולוגיים מעניינים
    המשכנו בכביש הגישה לנען עד נקודה 26 בה פנינו לדרך 4X4 דרומה
  • רכבנו דרומה בדרכי מטעים והמשכנו לכיוון תל נענה שהיה כפר ערבי שישב כאן עד 1948
    בנקודה 30 עברנו מול תחנת הרכבת של נען שנמצאת מהצד המערבי של המסילה
    יש כאן מעבר מתחת למסילה בו לא עברנו הפעם
    בנקודה 31 עברנו בגשר חקלאי מעל כביש 6 והמשכנו בדרים עד הכניסה האחורית במושב פתחיה
    חצינו את המושב ויצאנו ממנו בדרך ששימשה בעבר ליציאה מהמושב בנקודה 34
  • רכבנו בכביש 44 קטע קצר בנקודות 34 ופנינו שמאלה לדרך טובה
    המשכנו בדרכים בין המטעים עד למרגלות תל גזר בנקודה 36
    מכאן סינגל שמטפס לראש התל במקביל לשדרך טובה
    בנקודה 37 עצרנו בתצפית הדרומית בתל גזר מעל מפעל המים
  • חצינו את התל בדאבל נחמד שחוצה אותו ובו כמה אלמנטים כייפיים של עלה ורד
    מנקודת התצפית הצפונית (38) ירדנו בדבל דרדרתי לעתים עד צומת הדרכים למרגלות התל בנקודה 39
    מכאן שמאלה בדרך טובה בסימון שבילים אדום עד עין וורדה (40)
    שחיתי במעיין שעוד שבוע שבועיים יהיה יבש ולא יאה לטבילה
  • מכאן רכבנו בדרכי 4X4 טובות עד חיבור לדרך הסלולה בנקדה 42 ליד בית הקברות של כרמי יוסף
    הדרך מטפסת עד נקודה 43 ואז יורדת בד"כ ביער המגינים ליד אנדרטאות רבות עד כביש 44 בנקודה 44
    רכבנו בשולי הכביש מרחק קצר ודילגנו מעל מעקה הבטיחות לדרל 4X4 (נקודות 44)
    מכאן בדרכי 4X4 מצפון למשמר דוד עד לדרך בערוץ נחל שחם בנקודה 45
    המשכנו לאורך הנחל ובהמשך הדרך עוברת ממזרח לכביש 411 עד אנדרטת חיל ההנדסה בנקודה 46
  • אחרעי ביקור באנדרטה חצינו את הכביש והמשכנו בשדרך ממערב בנקודות 47
    לא כדאי להמשיך לטל שחר כי יש גדר שחוסמת את המעב מהדרך המקבילה לכביש
    מנקודה 47 המשכנו בכביש עד צומת חולדה בנקודה 48 והלאה בכביש עד הפנייה לטל שחר בנקודה 49 ולאוטו בתחנת הדלק (1)