Wednesday, July 05, 2017

פנצ'ר ליד הפנצר

תאריך :  5-7-2017

חניון קיאקי כפר בלום - טיילת מדרם לכביש 9779 - רח' הירדן בקרית שמונה - אצטדיון קרית שמונה - ליד ערוץ נחל עין זהב - צומת גיבור - טיילת "קרית שמונה - תל חי" - כניסה למכללת תל חי - כביש 9977 - בית הקברות של כפר גלעדי - פסל האריה השואג - אנדרטה של 12 חללי גדוד 9255 בכפר גלעדי - חציית כביש 90 - כביש לכפר יובל - חציית ערוץ נחל בית אחו - כניסה למעיין ברוך - ליד חניון מעיין ברוך - כביש גישה למעיין ברוך - טיילת מקבילה לכביש 99 - שביל מקביל לחצבני - צומת כניסה לשמורת החצבני - דרך בטחונית ושביל ישראל - תצפית גשר ע'ג'ר - ציר הנפט - נוחיילה - דרך הפטרולים הישראלית לשעבר - סכר על הדן - כניסה אחורית לדפנה - גן דפנה - חציית כביש 99 - אנדרטת אסון המסוקים - לאורך הדן - כביש 918 - לאורך הבנייס - ליד שדה נחמייה - טיילת לאורך הירדן - כפר בלום - חניון הקייקים בכפר בלום

נקודת יציאה : חניון קיאקי כפר בלום

על הקרב על המים והקרבות בנוחיילה
  • יצאנו באמצע השבוע לטיול קל בארץ פלגי מים
    אחת המטרות היתה לבקר בנוחיילה ולדבר על הקרב על המים שהתרחש בגבול הסורי החל משנת 1953 ועד מלחמת ששת הימים אבל בעיקר בשנים 1964-1966
  • יצאנו מחניון אתר הקייקים של כפר בלום (1) ומיד אחרי השער שלו (2) פנינו לדרך שדות טובה שהובילה אותנו לטיילת האופניים המקבילה לכביש 9779 מדרום (נקודה 3) ומובילה עד קרית שמונה
    רכבנו בטיילת עד הכיכר (4) בקרית שמונה
  • פה פנינו צפונה לרחוב הירדן ורכבנו בו עד ליד מגרש הכדורגל של קרית שמונה בנקודה 5
    ירדנו ימינה ורכבנו לאורך ערוץ נחל עין זהב החוצה מצפון לדרום
    ליד נחל עין זהב

בקטע כאן יש גן ובהמשך המשכנו ברחוב עד יציאה לכביש 99 בנקודה 6 ומיד שמאלה כמה מטרים עד צומת גיבור
  • פה בנקודה 7 עלינו על הטיילת העולה לתל חי בצד המערבי של כביש 90
    העלייה תלולה מהצפוי והביאה אותנו עם הטיילת לכניסה המערבית למכללת תל חי בנקודה 8
    פה התחלנו בטיפוס בכביש לכפר גלעדי ובנקודות 9 נכנסנו לדרך שבמהרה הופכת סינגל תלול , לא רכיב בעלייה (אבל יכול להיות מצויין בירידה) עד רבת החנייה של בית הקברות של כפר גלעדי
    מפה רכיבה בשביל לאנדרטת האריה השואג 10 לזכר 8 הרוגי תל חי ביניהם יוסף טרומפלדור
    אנדרטת האריה השואג

המשכנו דרך בית הקברות ליד חלקת קברי השומר עד היציאה מבית הקברות ליד כפר גלעדי שם נמצאת האנדרטה לזכר 12 חללי גדוד 9255 מחטיבת הצנחנים מילואים הצפונית שנהרגו כאן מפגיעת קטיושה במלחמת לבנון השנייה
    אנדרטת גדוד 9255 מחטיבת צנחני המילואים הצפונית בבית הקברות בכפר גלעדי

• מנקודה 11 המשכנו בדרך שהופכת לדאבל שיורד אל כביש 90 בנקודה 12
    בדרך מכפר גלעדי לכביש 90

נסיעה קצרה צפונה בכביש 90 (זהירות בירידה לכביש ובנסיעה של כ 100 מ' עליו - אין שוליים) ואז פנינו בנקודה 13 לכביש לכפר יובל
    מפה דהרנו בכביש בין ביישובים ובנקודה 14 ירדנו לדרך 4X4 מסומנת בסימון שביל ישראל
    הדרך עוברת ליד מטעי נקטרינות ועוד וחוצה בירידה דרדרתית את ערוץ נחל בית אחו
    המשכנו עם הדרך ליד הגדר של מעיין ברוך עד חיבור לכביש הגישה לקיבוץ ליד השער בנקודה 15
  • פה פנינו ימינה בכביש הראשי למעיין ברוך ודהרנו בירידה (יש מספר דרכים מזרחה שהן חסומות ברובן וגם לא מאפשרות מעבר אל נחל החצבני , אם מסיבות של שמורת הרט"ג או החקלאים או הצבא)
    בצומת הכניסה למעיין ברוך ליד החניון בנקודה 16 נכנסנו לשביל הטיילת שלאורך כביש 99 וחוצה על גשר את החצבני
    בנקודה 17 פנינו לשביל הולכי רגל/אופניים מעפר מסודר שמטפס לאורך שמורת החצבני (מחוץ לגדר) עד צומת הכניסה לשמורה ולדג על הדן בנקודה 18
  • מכאן המשכנו בדרך הסלולה צפונה בסימון שביל ישראל עד צומת הדרכים בנקודה 19
    פנינו מערבה בדרך 4X4 עד תצפית על גשר ע'ג'ר ועל גדר הגבול עם לבנון על החצבני בנקודה 20
    מצפה גשר ע'ג'ר על החצבני

• מכאן חזרנו חזרה לנקודה 19 ורכבנו בדאבל קופצני זרוע אבנים המסומן בסימון שביל ישראל עד יובל של נחל דן
    פה חתכנו בשביל מאולתר אל הדרך הטובה בנקודה 22
    ניתן היה לנסוע בדרך הטובה מקודה 21 ולא מ 19 עד נקודה 22
    המשכנו עם הדרך ליד מטיעים ושדות של תושבי ע'ג'ר באיזור נקודה 23 עד חיבור לציר הנפט (המשך צינור הנפט TAP Line מסעודיה לזהרני שבלבנון) בנקודה 24
  • פה פנינו ימינה ועברנו שער לא נעול לשרידי הכפר והמוצב הסורי נוחיילה
    בדרך לנוחיילה
    בכניסה המערבית לנוחיילה

בנקודה 25 עצרנו בצל ליד מי נחל קטן שנוצר מנביעת עין אל בריד
    בערוץ של עין אל בריד בנוחיילה

חצינו את הערוץ ורכבנו בדרך הנפט
    בנקודה 26 פנינו דרומה דרך שער לא נעול למוצב נוחיילה הסורי
    מבט מנוחיילה לתל דן

כשמתחילים לרדת צפונה ררואים מימין את טנק הפנצר 4 הסורי שנפגע כאן בתקרית עם צה"ל ב 13-11-1964
    הטנק בנקודה 27
    טנק פנצר 4 בנוחיילה
    פנצר 4 סורי שנפגע בלחמה על המים בנוחיילה

מספר עשרות מ' ממערב לו יש שלדה קבורה של תותח סער מסוג Stug III (מבוסס על תובת הפנצר 4 )
    Stug III בנוחיילה

• מכאן רכבנו דרומה בדרך שחוברת למה שהיה דרך הפטרולים הישראלית למרגלות הצפוניים של תל דן בנקודה 28
    רכבנו על הדרך מערבה ורצינו להמשיך לפי מפת שבילנט בדרך שהיתה אמורה להיות מצפון לגדר של רט"ג בנקודה 29 , אבל התברר שהדרך עכשיו בתוך התחום המגודר של שמורת דן
    המשכנו מערבה בדרך טובה ואז בין מטעים עד לסכר על נחל דן בנקודה 31
    פה יש סכר יפה אבל מסוכן להכנס למים בגלל שאיבה - יש גם שילוט אזהרה !!!
    המשכנו בדרך שמאלה אחרי הסכר והלאה עד כניסה בפשפש ליד השער האחורי של קיבוץ דפנה בנקודה 32
  • פה פנינו מערבה בכביש לאורך גדר הקיבוץ ונכנסנו לתחום גן דפנה , איזור עם דשאים ליד ערוץ נחל דן בתוך הקיבוץ
    רכבנו בשבילי הקיבוץ עד שער הכניסה לקיבוץ בנקודה 34
    פה פנינו שמאלה בכביש ומיד ירדנו לדרך מקבילה לכביש 99 מדרום
    באנדרטת אסון המסוקים

רכבנו מערבה ובצומת בנקודה 36 פנינו לכיוון בית הקברות של דפנה ואתר האנדרטה של אסון המסוקים אליו הגענו בנקודה 37
  • אחרי ביקור באתר חזרנו בכביש הגישה עד צומת הכניסה בנקודה 36 ורכבנו בדרך המקבילה לכביש תוך חצייה מעל נחל דן ואז בנקודה 38 פנינו דרומה לדרך שדות מקבילה לדן
    בנקודה 39 הדרך מגיעה לכביש 918
    עוברת בשביל אופניים את גשר הדן ואז ממשיכים כמה מטר בכביש 918 על הגשר מעל הבנייס עד נקודה 40
    מפה רכבנו בדאבל המקביל לנחל הבנייס ממזרח
    דהרנו באבל ונכנסנו בשלב מסויים לסינגל ליד זולות ליד המים של הבנייס
    בנקודה 41 עצרנו לטבילה בבנייס
    רחצה בבנייס

• אחרי הטבילה המשכנו בסינגל המוצל לאורך הבנייס ובהמשך דאבל שעובר ליד בית הקברות של שדה נחמייה
    בבית הקברות היה קבר מעניין עם מכשיר מדידות בנוי עליו
    הקבר הוא של אגון ווייס - מודד ותיק בעמק החולה עם הסטוריה מעניינת שפרטיה כאן
    המשכנו  ליד הירדן ממערב לשדה נחמיה עד ליד שער הכניסה לקיבוץ שדה נחמיה בנקודה 42
    המשכנו בכביש לצומת ואז ימינה בטיילת מתחת לגשר והלאה בטיילת מתחת לכביש 9779
    בנקודה 44 לצד הטיילת עצרנו לשחייה נוספת בירדן
    רחצה בירדן בין שדה נחמיה לכפר בלום

אחרי הרחצה המשכנו עד גשר הולכי הרגל לכפר בלום (45) והלאה לאוטו (1)