Friday, July 21, 2017

סיבוב בשולי צפון הגולן

תאריך :  21-7-2017

חניון של קייקי כפר בלום - טיילת עמי - ליד גשר יוסף - כביש 9779 - ליד עמיר - תל קליל - כביש 918 - כפר סאלד - דרך הפטרולים הישנה - צוקי זקף - מעל שמיר - בריכת הירדינון - נחל ירדינון (דופיילה) - חציית וודי אבו ג'ל - חציית וודי מע'רה - ציר הנפט - סירת א דיב - אנדרטה לרפי מוקדי ויובל בן ארי ז"ל - חציית וודי שמרין - חציית וודי אל קבל - שביל אורי אילן - תל פאחר - צומת ה AMX - חציית וואדי אל חצין - גבעת האם - חציית כביש 918 - בנייס - חניון השקד - חניון האקליפטוס - שדה נחמיה - גשר בן - טיילת עמי - כפר בלום - חניון קייקי כפר בלום

נקודת יציאה : חניון של קייקי כפר בלום

משתתפים : 10 (ענת פרשה אחרי זמן קצר)

גובה מצטבר : 702 מ'

קובץ TRK ל GPS

• הקיץ נמשך ולכן בחיפושיי אחר רעינות למסלולים מתאימים שיכללו רחצה , החלטתי על מסלול בשולי צפון הגולן
  • יצאנו מחניון קייקי כפר בלום (1) וחצינו את גשר הולכי הרגל שמעל הירדן ממזרח ליישוב בנקודה 2
    רציתי לעבור דרך קיבוץ עמיר כדי שלא ניסע פעמיים בטיילת עמי (בהתחלה ובסוף) , אבל הפשפש לכניסה לעמיר היה סגור בשעת בוקר מוקדמת
    פנינו צפונה לאורך טיילת עמי שלאורך הירדן ובסופה ליד כביש 9779 בנקודה 3 פנינו ורכבנו לאורך הכביש מזרחה עד נקודה 4
    פה ירדנו שמאלה לדרך שדות מקבילה לכביש ובנקודה 5 פנינו צפונה ורכבנו בדרך סלולה
    בדרך לתל קליל וכפר סאלד

בצומת הדרכים בנקודה 6 פנינו לדרך 4X4 מזרחה שיוצאת לכביש 918 בנקודה 7
    ממש לפני החיבור עוברים ליד תל געשי קטן , תל קליל עליו נמצאים שרידי ההתיישבות הראשונה של קיבוץ כפר סאלד שישב כאן עד אחרי מלחמת השחרור
    בהשך עבר הקיבוץ למקומו הנוכחי
    התל הגעשי נוצר כתוצאה מהעתק עזז שיצר כאן כמה גבעות געשיות ביניהן תל עזזיאת
  • רכבנו צפונה בכביש ופנינו בנקודה 8 לקיבוץ כפר סאלד
    בנקודה 9 בערך נכנסנו דרך שער הקיבוץ הפתוח (זהו שער חדש שהוזז לכאן בגלל ההרחבה)
    פסל בכפר סאלד

המשכנו דרך הקיבוץ עד הפשפש בשער בצפון מזרח בנקודה 10
    בגלל הבנייה החדשה והפחות קיבוצית צריך לחפש מעבר נוח לכביש ההקפי ולכן מומלץ מיד אחרי השער בנקודה 9 לפנות שמאלה ולטפס בכביש ההקפי שליד גדר הקיבוץ ולהגיע איתו עד נקודה 10
    הפשפש אמור להיות פתוח תמיד בבוקר (ניסיון של הרבה שנים
  • יצאנו לדרך הטובה המטפסת מכאן וחוברת למה שהיה דרך הפטרולים הישראלית עד מלחמת ששת הימים בנקודה 11
    פה התחלנו ברכיבה דרומה בדרך מעל כפר סאלד והלאה מתחת לצוקי זקף עד מעל שמיר ולבריכת הירידינון (הדופיילה) בנקודה 12
    פה יש מעבר צר בשער פתוח חלקית ונכנסים לשטח הבריכה ואחרי מספר מטרים מגיעים לבריכה הנהדרת של הירדינון
    פה שחינו ונחנו
    בבריכת הירדינון (דופיילה)

• מכאן יצאנו חזרה מהמעבר בשער בנקודה 12 ופנינו צפונה ומיד בצומת הדרכים בנקודה 13 פנינו מזרחה לדרך שעוברת מעל ערוץ נחל ירדינון (מצפון לו)
    העלייה תחילה מתונה אבל נעית תלולה וסופה לא רכיב
    העלייה במקביל לנחל ירדינון

שומעים את רחש המים בערוץ ורואים בגדה הדרומית שרידי תחנות קמח
    בצומת בנקודה 14 פתחו ירידה לערוץ ולמים
    ליד עין ירדינון

פנינו שמאלה לדרך בערך על קו גובה לכיוון צפון שחוברת בסוף לדרך הטובה העולה לציר הנפט בנקודה 15
  • פה התחלנו בטיפוס ארוך אבל סביר עד חיבור לציר הנפט בנקודה 16
    רכבנו צפונה בציר הנפט עד צומת הפנייה לסירת א דיב
    פה במבנה הרוס עצרנו בצל להסבר שנתתי על סיפורם של רפי מוקדי ויובל בן ארצי שנהרגו לא רחוק
    סיפור עצוב
    הסבר על רפי מוקדי בסירת א דיב

מיקום הטנק של רפי מוקדי ז"ל
    מיקום הטנק של רפי מוקדי מתוך מאמר בבלוג נעמוש

מאמר על רפי מוקדי ז"ל נפילתו ונפילת יובל בן ארצי ז"ל ומציאת גופותיהם
    לאחרונה הוקמה אנדרטה חדשה לזכרם בהמשך ציר הנפט בנקודה 18 כמה מאות מ' מערבית לנקודת נפילתם
    אנדרטה לרפי מוקדי ויובל בן ארצי ז"ל ליד סירת א דיב על ציר הנפט

• מנקודה 18 המשכנו לאורך ציר הנפט הסלול בעלייה סבירה עם עלה ורד מדי פעם עד שיא הגובה בנקודה 19
    מכאן דהירה מהירה בירידה על ציר הנפט עד הצומת בעיקול החזק בנקודה 20
    בדרך לכאן נראה נוף יפה של עמק החולה ומורדות הגולן
    ניתן מכאן להבין את קו המוצבים הסורי ורת מבנה השטח בין גבעת האם לציר הנפט ולמוצבים ואת הקושי שהיה בלחימה כאן לפני 50 שנה בשעות הצהריים ואחר הצהריים
  • בנקודה 20 פנינו כ 100 מ' ימינה לכיוון עין פיט ועצרנו ליד האבן שהיא חלק ממסלול אורי אילן (נקודה 21)
    פה עמד בשנת 1954 עמוד טלפון ששימש את המוצבים והמחנות הסוריים
    מיקום עמוד הטלפון בשביל אורי אילן מעל תל פאחר בדרך לעין פיט

בדצמבר 1954 צעד 5 חיילים לכאן במטרה להחליף מצברים למכשיר ההאזנה שצה"ל התקין כאן
    הם נתפשו בדרכם מזרחית לתל עזזיאת
    אורי אילן ז"ל אחד החיילים שהיה מסופח כדי להכיר את המסלול החליט להתאבד במהלך שהותו בכלא הסורי בחקירות כי חשש שייאלץ לגלות סודות
    הסיפור מסופר ב :
    אורי אילן (Wikipedia)
    אורי אילן ז"ל
    פרשייה שקשורה לתפישת 5 החיילים והזכרתי את זה בסיפור הארוע , היא חטיפת/יירוט מטוס נוסעים סורי בכדי להחליף את נוסעיו בחיילים
    הפעולה נעשתה ביוזמת שר הבטחון לבון
    כשמשה שרת שמע על כך הוא התנגד לפעולה פירטית כזו וביקש שהמטוס ישוחרר
    הסיפור ב :
  • מנקודה 21 חזקנו בדרך לנקודה 20 ודהרנו בירידה התלולה בציר הנפט לאתר תל פאחר בנקודה 22 וירדנו בשביל במוצב עד לאנדרטה החדשה שנחנכה השנה והחליפה את קודמתה (23)
    היו הרבה מאבקים ועדיין יש עקב טעויות בשמות על האנדרטה
    האנדרטה החדשה בתל פאחר

אינפורמציה על האנדרטה ועל חילוקי הדעות ב :
  • יצאנו מהמוצב חזרה לציר הנפט בנקודה 22
    בירידה מתל פאחר

פנינו צפונה על ציר הנפט ומיד בנקודה 24 ירדנו בדרך 4X4 בירידה מהירה עד צומת ה AMX בנקודה 25 למרגלות תל פאחר
    בנקודה זו במהלך הלחימה כאן היה טנק AMX 13 סורי
    בצומת ה AMX למרגלות תל פאחר

פה נפגע זחל"מ מרגמות של גולני ששרידיו נמצאים כאן עד היום וכאן נפגע הטנק של יעקב העליון
    מאמר על הצומת נמצא ב :

למרגלות הדרומיים של גבעת האם נמצאת שלדת זחל"מ שנפגע בקרב במקום אחר והובא לכאן
    בסוף הירידה מגבעת האם

הירידה מסתיימת בכביש 918 בנקודה 28
  • חצינו את הכביש ועלינו לדרך מצידו השני שיורדת ליד חורשת אקליפטוס עד חיבור לשביל שלאורך הבנייס בנקודה 29
    מפה רכיבה בדאבל שהופך לעתים לסינגל לאורך הבנייס עם פינות חמד
    עצרנו בנקודה 30 בחניון השקד לשחייה בבנייס
    שחייה בבנייס בחניון השקד

אחרי הטבילה המשכנו ברכיבה המוצלת במנהרות הקנים והחורשות עד לכניסה לבית הקברות של שדה נחמיה 31
    בשביל לאורך הבנייס

בנקודה 32 עוקפים את שדה נחמיה ממערב ליד המים
    בנקודה 33 חברנו לכביש הגישה לשדה נחמיה מיד אחרי שער הכניסה לקיבוץ ובנקודה 3 עברנו מתחת לגשר כביש 9779 והמשכנו בטיילת עמי שלאורך הירדן עד גשר הולכי הרגל של כפר בלום בנקודה 2 ולאוטו (1)