Friday, August 25, 2017

למרגלות תל פארס

תאריך :  25-8-2017

בוסתן משה (1 ק"מ לפני מושב יונתן) - כביש גישה ליונתן - עין ידידיה - אל חווי - שמורת אירוס הגולן-תנורייה - ציר הנפט - שמורת עינות פחם - בריכת פחם - עינות פחם - ליד גבעת טליה - ליד מאגר קשת - ליד שרידי חושנייה - חציית כביש 98 - סהל א שעף - שמורת תל פארס - למרגלות תל פארס - כביש 98 - אנדרטת הג'יפ התלוי - עין ג'וחדר (עין אורחה) - למרגלות תל ג'וחדר (גבעת אורחה) - כביש 98 - חאן ג'וחדר (חנות אורחה) - אנדרטת גדוד 405 - עין אל חרירי - רוג'ום אל הירי - סינגל שביל הגולן - עין פרס - נג'יל - כביש גישה ליונתן - בוסתן משה

נקודת יציאה : רחבת חנייה ליד אנדרטה שנקראת בוסתן משה (כ 2 ק"מ ממזרח לצומת הפנייה ליונתן מציר המפלים ו 1ק"מ מערבית ליישוב יונתן)
                    חלק חנו בצד הדרך ליד הפנייה לעין ידידיה (מהצד הדרומי של הכביש)

גובה מצטבר : 408 מ'

• החום שהזהירו אותנו מפניו הביא אותי לתכנן להיום טיול קצר וקל
    הצלחתי לבנות מסלול מעגלי במרכז הגולן עם מעט עליות ומספר מעיינות לרחצה
    בסופו של דבר לא היה כל כך חם - ההפחדות בתחזיות הן יותר מפחידות ממזג האוויר בפועל
  • יצאנו מהחנייה של בוסתן משה (1) לכביש הגישה ליונתן (2) ורכבנו מכביש מזרחה עד צומת הפנייה לעין ידידיה (3)
    פה הצטרפו אלינו שאר החבר'ה שחנו בדרך ה 4X4 שבצומת מצידה הדרומי (גם יש מקום נוח לחנייה)
    פנינו צפונה בדרך ה 4X4 לכיוון עין ידידיה
    פה ראינו זריחה יפה כשהשמש נשקפת מדרום לתל פארס (ראה תמונה)
    זריחה מדרום לתל פארס

בעין ידידיה (4) ניתן כמובן לשחות , אבל בגלל שרק התחלנו את הטיול וכמות המטיילים שישנו שם המשכנו הלאה
  • בנקודה 5 חוצים מסיל שניתן לחצייה מהצד על האבנים בלי להרטב
    המשכנו בדרכי 4X4
    בנקודות 6 רכבנו על דרך סלולה ואז הקפנו בסיס בדרך 4X4 ושוב בנקודות 7 שוב רכבנו על דרך סלולה
    פנינו לדרך 4X4 עד ציר הנפט בנקודה 8
    פנינו כאן ימינה על ציר הנפט ומיד בנקודה 9 פנינו שמאלה על דרך במקביל לערוץ שבו יש זרימה קלילה מעיינות פחם
    זהו קטע יפה עם נקודות ירוקות פה ושם ופגשנו גם סוסים
    שמורת עינות פחם
    בשמורת עינות פחם

• בנקודה 10 הגענו לצומת דרכים בה פנינו בדרך 4X4 טובה צפונה
    את הדרך מלווה צמחיית מים בגלל עיינות פחם (11)
    חוצים מים שבתקופה זו לא מפריעים לרכיבה , אבל זכורה לי פעם שהיה פה זרם ברוחב עשרות מ' ועומק כמה עשרות ס"מ
    המשכנו עם הדרך שעוברת ממזרח ליישוב קשת ולגבעת טליה
    ממזרח לדרך בנקודה 12 עוברים ליד מאגר קשת שסביבו מרבד צמחייה ירוק ומלבב במיוחד בקיץ
    מאגר קשת

המשכנו בדרך 4X4 ליד גדר של מטעים עד חיבור (נקודה 13) לדרך 4X4 שבאה משרידי הכפר הצ'רקסי חושנייה ומסומנת בסימון שביל הגולן
    המעבר מהדרך שבאנו אל הדרך של שביל הגולן הוא דרך פשפש (זהירות , יש לו קפיץ חזק)
  • עלינו בדרך ה 4X4 בעלייה מתונה ובשלב מסויים עזבנו את שביל הגולן שממשיך דרומה כשביל הולכי רגל
    בנקודה 14 חצינו את כביש 98 והמשכנו בכביש ישן סלול לכיוון תל פארס
    בנקודה 15 פנינו מהכביש דרומה לדרך 4X4 בשמורת תל פארס עד מפגש עם כביש הגישה לראש תל פארס בנקודה 16
    עד כאן רוב המסלול טיפסנו
    מכאן רוב המסלול הוא בירידה
    טסנו בירידה בדרכי 4X4 כשמצידנו גפנים של ענבים סגולים (מגודרים היטב)
    בירידה מכיוון תל פארס לג'וחדר

הנוף הוא של מרחבים של פתחת רפיד
    בנקודה 17 הגענו לכביש 98 ורכבנו עליו עד הפנייה לכיוון עין ג'וחדר (עין אורחה) בנקודה 18
    רכבנו בדרך ה 4X4 עד הבריכה הנהדרת בנקודה 19
    עין ג'וחדר - עין אורחה
  • אחרי ארוחת בוקר ורחצה כייפית בבריכה העמוקה חזרנו לכביש (18) וירדנו בו קטע קצר עד הצומת עם הדרך בנקודה 20
    פה פנינו לדרך 4X4 שעוברת ליד אנדרטות של גדוד תותחנים 405 ממלחמת יום הכיפורים
    בטיולים קודמים במקום התעכבנו באנדרטאות הללו
    המשכנו בדהירה עם הדרך שעוברת בין רפתות
    יש חצייה רטובה רדודה של אחד מהמסילים שמתחברים לנחל דליות אחרי שעוברים ליד עין אל חריר
    בנקודה 22 פנינו לסינגל דרומה לכיוון רוג'ום אל הירי שכבר נראה מרחוק
    פונים לרוג'ום אל הירי

חוצים זרימה קטנה בהליכה בגלל הסלעים וממשיכים ברכיבה בסינגל עד צידו המזרחי של רוג'ום אל הירי (נקודה 23)
    מכאן יש שביל רגלי עד למבנה המרכזי של האתר המרשים שמצוי כאן
    נכנסנו למבנה שבמרכז (אין צורך בפנס) (ראה תמונות)
    מתוך המבנה במרכז רוג'ום אל הירי
  • מכאן המשכנו והתחברנו לסינגל שביל הגולן בנקודה 24
    רכבנו מכאן בסינגל די מעצבן כי כל 30-100 מ' הוא חוצה טרסה והאבנים שלה לא מאפשרות רכיבה וצריך להוליך את האופניים 1-3 מ'
    בנקודה 25 ליד מרבץ פרות הסינגל חוצה נחל (רגלית בגלל האבנים - לא צריך להרטב - מדלגים על האבנים) וממשיך מצידו השני
    הסינגל מסתיים בדרך בנקודה 26
    פנינו בדרך שמאלה ומיד ימינה ובנקודה 27 פנינו לדרך 4X4 מערבה עד שביל קטן של כ 20 מ' שמוביל לעין פרס
    פה עצרנו לרחצה בבריכה המצויינת , אם כי לא מוצלת (נקודה 28)
    עין פרס
  • מהבריכה חזרנו לדרך בנקודה 27 ופנינו בדרכי ה 4X4 צפונה עד לצומת הכניסה לכיוון עין ידידיה בנקודה 3
    פה פנינו על הכביש מערבה לנקודה 2 ופנינו לאוטו בבוסתן משה (1)
 בוסתן משה
סמ"ר משה צימרמן מחיפה, לוחם התותחנים, נפל במקום זה בקרבות הבלימה ביום השני למלחמת יום הכיפורים, י"א בתשרי תשל"ד (7.10.1973).
במקום הוצב סלע ובו מסבירן קולי המספר את סיפורו של משה צימרמן ושל מושב יונתן.
הפרויקט בוצע במסגרת אירועי היובל לחידוש ההתיישבות היהודית בגולן ע"י ילדי מושב יונתן ומשפחתו של משה צימרמן ז"ל.