Wednesday, October 11, 2017

דוד המלך וסטפנוס הקדוש

תאריך :  11-10-2017

צומת האלה - חציית נחל שוכה - פרק בריטניה - ליד חרבת שקלון - סינגל הבורות - חניון האלון - סינגל עינב - חציית כביש 383 - נחל האלה - סינגל זכריה - מעל זכריה - איזור תעשייה בית שמש מערב (ברוש) - חציית כביש 38 - עלייה לבית ג'ימל - בית ג'ימל -   סינגל בית ג'ימל - נחל ירמות - תל ירמות - חרבת קולד - חרבת קייאפה - נחל האלה - כביש 375 - צומת האלה

נקודת יציאה : רחבה קטנה ליד העלייה לתחנת הדלק בצומת האלה

גובה מצטבר : 769 מ'

קובץ TRK ל GPS

YouTube Video

• מנסה לנצל את טיולי האופניים של הקבוצה לתרגול ובעיכר לקריאת חומר בנושאים שונים בידיעת הארץ הרלוונטיים לבחינות אמצע קורס מורי דרך בו אני לומד עכשיו ונבחן בשבוע הבא
    הפעם , פרט לרכיבה בשפלה והתעמקות בנושא הדרכתי את החבר'ה ב 3 נקודות , מנזר בית ג'ימל , תל ירמות ובחרבת קייאפה (בנושא העיר שהיתה במקום וסיפור דוד וגוליית)
    זה עלה לי גם בסחיבת ספר תנ"ך בתיק (יש יתרון לברית החדשה - הרבה יותר קטנה - סחבתי בתיק בטיול לתבור לפני חודש)
  • יצאנו מהרחבה ליד צומת האלה (1) וחצינו את הכביש בצומת ומיד כמה מטרים צפונה על כביש 38 , פנינו בנקודה 2 לדרך מערבה
    הדרך חוצה את ערוץ נחל שוכה וחוברת לדרך סלולה בנקודה 3
    פנינו ימינה בדרך הסלולה והתחלנו לטפס איתה עד צומת דרכי הנוף בפרק בריטניה בנקודה 4
  • פה פנינו דרומה בדרך טובה בסימון שבילים שחור עד צומת הדרכים בנקודה 5
    מכאן נכנסנו דרומה לסינגל בסימון שבילים אדום
    הסינגל מטפס כאשר הוא בדרך כלל קל פרט ל 2 נקודות עם מדרגות שבגלל השריפה שהיתה שם ניתנות לעקיפה רכיבה  ועוד קטע סלעי קצר שצריך ללכת ברגל כ 5 מ'
    בנקודה 6 פנינו מערבה לסינגל הבורות שהוא סינגל טכני בינוני עד קשה בגלל כמה דרופים בחלקו הראשון ומסומן בסימון שבילים אדום
    ירדנו בסינגל עד חיבורו לסינגל עינב של קק"ל בנקודה 7
  • בשטח סביב ניכרים סימני שריפה
    זרמנו עם סינגל עינב צפונה עד נקודה 8 בה יש גשרון קק"ל ירוק שעובר גדר
    לפני הגשרון עזבנו את הסינגל ופנינו לדרך 4X4 שתחילה מטפסת ואז יורדת עד כביש 383 העובר במקביל לערוץ נחל האלה כאן (9)
  • חצינו את הכביש ורכבנו בדרך שדות מקבילה לכביש ואחר כך בדרכי שדות עד חיבור לדרך 4X4 (נקודה 10) מסומנת בסימון שבילים ירוק שהיא חלק מסינגל זכריה של קק"ל
    רכבנו בדרך ה 4X4 הירוקה (נקודות 10) , משכנו מזרחה בדרך וחזרנו והמשכנו עם הדרך הירוקה המקבילה לנחל האלה עד ליד מבנים חקלאיים בנקודה 11
    פה סינגל זכריה חוזר להיות סינגל ומתחיל בטיפוס ארוך ,אבל נוח עם פיתולים ליער ישעי
    הסינגל טכני קל בקטע הזה
    משיא הגובה , הסינגל יורד ביער בירידה מהירה וכייפית עד מפגש עם דרך שממנה ניתן להתחיל את הסינגל למי שרוצה לעשות רק את סינגל זכריה בנקודה 12
  • אחרי הפסקה קצרה חזרנו לטפס בסינגל זכריה השגם פה ממשיך ביער ישעי עד צומת השבילים בנקודה 13
    פה עזבנו את סינגל זכריה ורכבנו בדרכי 4X4 ביער עד כביש באיזור תעשייה בית שמש (ברוש) מערב (14)
    רכבנו בכביש כמה מ' מערבה (נקודות 14) ופנינו ימינה לדרכי 4X4 שיורדות עד צונת הפנייה לבית ג'ימל בכביש 38 (נקודה 15)
  • חצינו את הכביש בצומת והתחלנו בטיפוס ארוך בכביש העולה למנזר בית ג'ימל
    קרוב לשער של המנזר עצרנו להסבר על המנזר ובכלל על תולדות הנזירות הנוצרית ועל הנזירות הקטולית ומאפייניה (מה לעשות , בחינה בנושא בקורס מורי דרך עוד מספר ימים)
    בנוסף גם סיפרתי את סיפורו של סטפנוס הקדוש , המרטיר הנוצרי הראשון שמצא את מותו בסקילה ביושלים ועל פי האמונה יש אפשרות שקברו כאן במערת קבורה בתוך הכנסייה בבית ג'ימל
  • מהמנזר המשכנו בדאבל נחמד שעולה עד מבנה ששימש כנראה ביצור כלשהו בראש הכיפה בנקודה 17
    מכאן מתחיל סינגל טכני בינוני עד נקודה 18 בה הוא הופך לטכני קשה שיורד בירידה תלולה עם כמה דרופים פה ושם עד כביש הגישה לרמת בית שמש בנקודה 19
    פנינו ימינה בכביש אחרי שחצינו אותו ורכבנו עד נקודה 20
    פה מתחיל איזור בנייה גדול שעלול להשתנות בשנים הבאות
    התחלנו בטיפוס בדרך 4X4 תלולה מאד עד צומת הדרכים בנקודה 21
    פה כל השטח מכוסח והדרכים הם דרכי שטח בנייה
    פנינו תחילה שמאלה עד ליד החפירות של ביצורי תל ירמות (22) שהיתה עיר גדולה ומבוצרת בתקופה הכנענית ובתקופה הישראלית ומוזכרת מספר פעמים בתנ"ך
    קצת על הממצאים ניתן למצוא כאן :  http://www.iaa-conservation.org.il/Projects_Item_heb.asp?id=46&subject_id=6&site_id=25
  • חזרנו חזרה לנקודה 21 ורכבנו בדרכי אתר הבנייה , לעתים מצריך תמרון בין דרכים עד נקודה 23
    פה עזבנו את אתר הבנייה ורכבנו בסינגל לא ברור עד חיבור לדרך ה 4X4 בנקודה 24
    מכאן רכיבה בדרך 4X4 שחושפת נוף יפה של עמק האלה ותל שכה שמעליו עד נקודה 25
    מכאן עלייה באחד ממספר שבילים לא ברורים אל שרידי חרבת קייאפה בה התמקמנו להדרכה שלי תחת עצי הזית בנקודה 26
    חרבת קייאפה היא אתר חשוב בגלל שהוא מוכיח שממלכת יהודה היתה גדולה ושלטה עד כאן כמסופר בתנ"ך
    עדיין יש וויכוח גדול בעניין בין החוקרים וניתן לקרוא על כך במקורות השונים
    אחרי שדיברתי על העיר שישבה כאן (המעגלה , שעריים) סיפרתי והקראתי את סיפור קרב דוד וגוליית שנערך בעמק מתחתנו
  • מכאן ירדנו בדרך 4X4 דרדרתית עד עמק האלה בנקודה 27
    מכאן בדרכי 4X4 ודרכי שדות עד כביש 375 (נקודה 28) ועליו ימינה ומיד שמאלה לרחבה בה חנינו (1)