Wednesday, November 08, 2017

עתיקות ברמת הנדיב ולמרגלותיה

תאריך :  8-11-2017

מחצבת בנימינה - חרבת מנצור אל עקב - רמת הנדיב - עין צור - ליד גן הנדיב - זכרון יעקב - נחל כבארה - דרך הביובים - כביש עלייה לזכרון יעקב -  כביש 4 - גשר מעל כביש 4 למעגן מיכאל - מפעל המים הרומי ליד צומת הפנייה למעגן מיכאל על נחל כבארה - כביש הגישה למעגן מיכאל - מעגן מיכאל - בריכות הדגים של מעגן מיכאל - הגשר העותמני על נחל תנינים - חציית נחל תנינים - ג'סר א זרקא - בית חנניה - האמה הגבוהה לקיסריה - חצייה עם האמה מתחת כביש 4 - סינגל שביל ישראל - חצייה מתחת המסילה - חציית נחל תנינים - מחצבת בנימינה

נקודת יציאה : רחבת חנייה בכניסה למחצבת בנימינה

גובה מצטבר : 376 מ'

קובץ TRK ל GPS

מפה משנת 1942 של האיזור

• לפני מספר חודשים ביקש ממני עמירם אורן שאתכנן מסלול באיזור רמת הנדיב ומישור חוף הכרמל
    המסלול שכב כמה זמן בתוכניות והשבוע ביום רביעי בוצע
    הטיול כולל אתרים ארכאולוגיים מעניינים בעיקר בדגש מים , חלקם נחשפו או תוקנו השנה
    עמירם סקר בסיכום המסלול שלו בצורה מעמיקה לכן אדבר בעיקר על נקודות חשובות במסלול
  • 1-5 עלייה במחצבה הישנה של בנימינה שעכשיו היא משוקמת עד חורבת מנצור אל עקב (5)
    העלייה בדרכי 4X4 ופה ושם סינגלים קצרים
    בנקודה 17 שער בגדר סביב חלק מבתי זכרון יעקב
  • 17-22 נסיעה ברחובות זכרון יעקב
    רצינו לחבור לדרך הביובים שמקיפה את היישוב מדרום ומערב
    כל הירידות לוואדי מהרחובות היו חסומות ולכן ירדנו בדרך בנקודה 18 שיורדת עד דרך הביובים (19)
    זוהי דרך טובה שחושפת נוף יפה של נחל כבארה ובפינה יפה עם ספסל שנבנה ע"י מספר ילדים כנראה יש תצפית יפה על מערת כבארה וסביבתה
    במערת כבארה נמצאו ממצאים של האדם הניאנדרטלי מתקופה שבמערות הכרמל התקיימו אנשים מסוג הומו ספייאנס , כך שסיכוי סביר ששני מיני האדם כאן התגוררו בקרבה
    התקווה שתהיה לנו ירידה טובה מדרך הביובים התבדתה ובנקודה 20 הדרך נגמרת כ 20 מ' מהכביש שיורד מזכרון יעקב
    פה בנקודות 20 הלכנו בזהירות במצוק המדורדר עד הכביש
    מכאן ירדנו בכביש לצומת העליה לזכרון יעקב (21) ורכבנו בשולי כביש 4 עד הפנייה למעגן מיכאל בנקודה 22
  • 22-28 חצינו את הגשר מעל המסילה ומיד אחריו בנקודה 23 פנינו לדרכי עפר עד אתר מעניין בו התגלתה בשבועות 2017 בריכה של מפעל מים רומי שקדם למפעל המים של סכר נחל תנינים (נקודה 24)
    מפעל המים הוא רומי מהמאה ה 2 או ה 3 לספירה
    הבריכה הבנוייה במיטב טכניקות ההנדסה הרומית לא שקעה במשך 1800 שנה לעומת אתרים אחרים בסביבה כמו מסילת רכבת ישראל מעל ערוץ נחל כבארה שנמצא כאן
    בגלל שקיעת המסילה הגיע טרקטוריסט בשבועות השנה לנקז את הנחל ופגעע באבנים של הבריכה הזו וכך התגלתה
    במשך הרבה שנים הבריכה שהיא נמוכה מגובה המים של מפעל נחל תנינים בכ 2 מ' - האמה הנמוכה לקיסריה - ולכן הוצפה וכוסתה במי האגם/ביצה שנוצר
    תפקידה היה להשקות את השדות הקרובים לכרמל ואולי שימשה להעברת מים לעיר דור
    בפינה הדרום מערבית של הבריכה יש צינורות חרס של מפעל ייבוש ביצות כבארה משנות ה 20 של המאה הקודמת קדוח בתוך הקיר הדרום מערבי של הבריכה הרומית המרשימה
    מנקזי הכבארה לא היו מודעים להמצאות הבריכה
    חזרנו לכביש למעגן מיכאל (23) ורכבנו בכביש עד אחרי השער של מעגן מיכאל (26) ופנינו לרחוב המפעלים בנקודה 27
    המשכנו עד הדרך המקבילה לחוף הים בנקודה 28
  • 28-34 רכבנו בדרך לצד בריכות הדגים עם הרבה עופות מים ומימין נופים של הים והאיים
    בנקודה 29 ירידה לסינגל קצר בין הקנים עד לחול שליד שפך נחל תנינים
    בנקודה 30 רואים את הגשר העותמני שעבר מעל נחל תנינים והוא עכשיו בתהליכי שחזור
    הגשר נבנה לכבוד ביקורו של הקיסר הגרמני ווילהלם ה II שביקר בארץ בשנת 1898 ונחת בחיפה ועבר עם מרכבתו במישור החוף והמשיך לירושלים
    חצינו את הנחל במים
    ביקרנו בנמל הדייגים הציורי של ג'סר א זרקא (31) וחצינו את הכפר והלאה מתחת כביש 2 בכביש הגישה של ג'סר א זרקא
    נכנסנו לבית חנניה בנקודה 33 ועצרנו ליד אמת המים הגבוהה לקיסריה עם הכתובות של הלגיון ה 10 בנקודה 34
  • 34-1 רכיבה בדרך מסומנת בשביל ישראל עד מעבר של האמה מתחת כביש 4 (נקודה 36)
    המשכנו בסינגל המסומן בסימון שביל ישראל ובהמשך הופך דאבל , לעתים חרוש כחלק משדה
    מנקודה 37 חברנו לדרך טובה מקבילה לערוץ נחל תנינים
    בנקודה 39 חצינו מתחת למסילת הברזל
    סיימנו בחנייה בכניסה למחצבה (1)