Monday, December 11, 2017

נחל צין תחתון ועוד

תאריך :  11-12-2017

חניון דרך הערבה על כביש 90 - נחל עופרים - נחל סיף - כביש 227 - נחל צין - עין עקרבים - עין צין - גבי צין - גבי שיש - מפגש נחל צין וחצבה - חציית כביש 90 - סינגל חריץ בחוואר -כביש גישה לעין תמר ונאות הכיכר - עין תמר

נקודת יציאה : חניון דרך הערבה על כביש 90 (5.5 ק"מ מצפון לצומת עין חצבה (עיר אובות))

נקודת סיום : מושב עין תמר (חנינו על משטח הבטון בערוץ נחל אביה) (אם צפוי גשם או שטפון כמובן צריך למצוא מקום גבוה יותר לעמוד ולא בערוץ)

מרחק : 53 ק"מ

גובה מצטבר : 594 מ'

קובץ TRK של האלטרנטיבה לקטע הבעייתי שרכבנו (בירוק במפה בין נקודה 16 ל 22)

• לצורך רכיבה מתוכננת באיזור נחל צין תחתון יצאתי לבדוק אלטרנטיבות למסלול הסטנדרטי באיזור
    הגדרתי לחבר'ה שבאו אתי את המסלול כמסלול מחקרי
    יצא מסלול יפה ומאתגר בעיקר בגלל הקטע אותו רכבנו/הלכנו מגבי שיש בחיפוש תוואי נוח
    המסלול "המנהלתי" אותו רכבנו מכביש הערבה למרגלות מעלה עקרבים ונחל צין היה יפה וסיפק נופים שונים משאר המסלול
    נחל צין תחתון היה מרשים והמעיינות והגבים שבו היו נהדרים - חבל שהאיזור מזוהם מחומרים כימיים ממפעלי הפוספטים שבאיזור שזיהמו את מי התהום ולכן אי אפשר להתרחץ בגבים הנהדרים
    הקטע האחרון של סינגל חריץ בחוואר היה נהדר - סינגל ארוך ארוך וזורם בנוף נהדר של מצוקי טטאר הלשון
  • יצאנו מחניון דרך הערבה (1) והמשכנו בדרך ה 4X4 שחוברת כעבור כ 3.5 ק"מ לערוץ נחל סיף
    המשכנו עם הדרך שבערוץ נחל סיף
    זהו נוף מדברי מישורי עם הרבה  שיטים
  • בנקודה 2 פנינו שמאלה במעלה וודי בדאבל עד נקודה 3
    פה יש עלייה רגלית על הרכס (נקודות 3)
    על המישור שלמעלה רכבנו בשרידי דרכים או בר בשטח או בנאקבים עד שחברנו לדרך ישנה בנקודה 4
    מכאן בדרך 4X4 לא מתוחזקת שמנקודה 5 היא הופכת ישרה ותופרת גבעות קטנות
    לפי השלדות בצידיה היא שמשה למטווחים של חיל האוויר
    בנקודה 8 הדרך נתקלת בגבעה תלולה שעליה מטפסים רגלית
    משם ירידה בדאבל ובר בשטח להמשך הדרך
    בנקודה 7 הגענו לקצה המצוק שמעל נחל צין
    אי אפשר לרדת משם צפונה ולכן ירדנו בנאקב ובר בשטח עד לחיבור לכביש הבא ממעלה עקרבים בנקודה 8
  • דהרנו במורד הכביש עד הפנייה לדרך ה 4X4 המסומנת בסימון שבילים אדום שבנחל צין בנקודה 9
    מכאן רכבנו בדרך ה 4X4
    הדרך לעתים מדשדשת , אבל לא דשדוש נוראי
    הגענו ליד עין עקרבים שבו נאת מדבר מלאה צמחייה ודקלים
    המשכנו לכיוון עין צין שמחובר מבחינת הצמחייה לעין עקרבים בנקודה 10
    כאן עצרנו ליד המים
  • רכבנו מכאן בערוץ בשביל בסימון ירוק ובנקודה 11 חזרנו לדרך ה 4X4 בסימון אדום שלאורך הנחל
    בנקודה 12 הגענו לגבי צין שהוא משטח סלע יפה עם מפלון וזרימה ליד
    רכבנו על משטח הסלע הנהדר והמשכנו עם סימון דרך ה 4X4 עד גבי שיש
    גבי שיש הוא קניון נהדר בנקודות 13
    משטחי הסלע והקניון על סלעיו הלבנים והגבים מרשים
    שוב חבל ועצוב לראות את המים המזוהמים בפוספטים שלא מאפשרים שחייה
  • מגבי שיש רכבנו מעל הקניון שבו עובר שביל הולכי הרגל שסימונו ירוק
    פגשנו את השביל בנקודה 14 וטיפסנו איתו תחילה כמה מטרים רגלית בעלייה תלולה , אבל במהרה בנאקב צר ויפה מעל המצוק (ראה תמונות)
    הרכיבה עליו משכה אותנו להמשיך עוד מעל המצוק
    בנקודה 15 השביל הירוק חבר לדרך ה 4X4 המסומנת אדום שמחברת בין שער האשמדאי שבפתח המכתש הקטן לנחל צין ממערב לגבי שיש
    רכבנו בדרך עד נקודה 16
  • פה התפתיתי להמשיך לרכב מעל המצוק בנאקבים
    עקפנו ברגל גבעה קטנה עד נקודה 17
    תחילה הרכיבה היתה סבירה עם קטעים קצרים של הליכה ברגל
    במהרה באיזור נקודה 18 התחילו ערוצונים צפופים שירדו לנחל צין
    פה התחתי להבין שאכלנו אותה במלכודת דבש
    הלכנו בברגל בדרך כלל וחיפשתי דרך לרדת לערוץ נחל צין שקירו מצוקי
    אחרי כ 1 ק"מ מייגע בנקודה 19, הגענו לערוץ שיורד בצורה סבירה (מצוקים שניתן לרדת די בקלות) לערוץ נחל צין בנקודה 20
    מכאן רכיבה עםקצת הליכה בערוץ של נחל צין עד מפגש עם דרך ה 4X4 בסימון כחול בנקודה 22
  • הלקח מהקטע שרכבנו בין נקודה 16 ל 22 במפה המצורפת במסלול שצבוע באדום שרכבנו בפועל , הוא לא להתפתות ולהמשיך לרכב בדרך המסומנת בסימון שבילים אדום (צבוע בירוק במפה המצורפת - יש קובץ שהכנתי)
    הדרך מטפסת בצורה סבירה עד ליד פתח המכתש הקטן
    בנקודה 22 היא פוגשת דרך בסימון שבילים כחול שבא מפתח המכתש
    המשכנו בדרך הכחולה בירידה בערוץ נחל חצרה ואז כשמגיעים ליד מפל וקניוןן נחל חצרה פנינו ימינה עם הדרך עד חיבור לנחל צין בנקודה 22
  • בגלל שהתעקבנו דאגתי שניקלע לחושך
    לכן מכאן הרבצנו רכיבה מהירה בלי הרבה התלבטויות והצלחנו להגיע לנקודת הסיום המתוכננת בדיוק לשקיעה
    רכבנו מכאן בדרך ה 4X4 בסימון שבילים כחול בתוך ערוץ נחל צין
    הסינגל זורם בכיוון כללי של ירידה
    דוהרים בו במהירות עם פיתולים כייפיים בחוואר הלשון הלבן
    הסינגל נכנס בין הקירות הזקופים של הנחל
    פה ושם יש סימון של שביל אופניים , אבל לא כדאי להסתמך על הסימונים אלא פשוט לזרום עם הסינגל שהוא ברור וגם החיתוכים הקצרים והמעקפים חוזרים לתוואי הראשי
    בנקודה 27 יוצא הסינגל מהמצוקים וחובר לכביש הגישה למושב עין תמר
    פה פנינו דרומה לאורך הכביש לכיוון המושב
    מיד משמאל ראינו את עין פלוטית , מעיין מים חמים מצויין לרחצה
    הבעייה שהיה מאוחר ורצינו להספיק להגיע לאותו לפני החושך , אז וויתרנו
    נכנסנו למושב דרך הש"ג המאובטח בנקודה 29 והגענו למכוניות אותן השארנו בבוקר בערוץ נחל אביה (במקרה של חשש משיטפון , אל תשאירו את המכוניות שם אלא בחנייה גבוהה ותר)
  • איזה הרפתקה היתה לנו !!!