Monday, January 08, 2018

נחל חימר

תאריך :  8-1-2018

תחנת דלק אלון בכניסה לערד - שביל אופניים מקביל לכביש 31 - איזור תעשייה ערד - כביש למנחת של ערד - מנחת ערד - הר קינה - רכס זוהר - הר יהל - הר כיפון - נחל להבה - חצייה מתחת כביש 258 - נחל חימר - מפל נחל חימר - עלייה בסינגל הכחול בגדה הצפונית של נחל חימר - דרך אדומה מעל נחל חימר - חציית נחל חלמיש - חציית כביש 31 - מעלה זרון - מצד זוהר - נחל זוהר - נווה זוהר
נקודת יציאה : תחנת דלק אלון בכניסה לערד ליד פאב המוזה

נקודת סיום : צומת דרך הכניסה לכיוון מצד זוהר על כביש 90 ליד נווה זוהר

ירידות מצטברות : 1380 מ'

• אחרי הגשמים שהיו בסוף השבוע החלטתי שזה הזמן לרכב במדבר והחלטתי על מדבר יהודה בדגש איזור נחל חימר
    לקחתי את המסלול שהובלתי בו בעבר קבוצה של רוכבות לפני מספר שנים : https://sites.google.com/site/mountainbikeridesinisrael/Home/mtb-israel/nashim/nashim2
    עשיתי אותו יותר מאתגר ויותר מתאים לחבר'ה שלי
    יצא טיול מצויין ולא קשה שרובו זורם
  • יצאנו מחניית פאב המוזה בערד (1) ורכבנו בשביל האופניים על המדרכה עד צומת פנייה לאיזור התעשייה של ערד בנקודה 2
    פה פנינו לאיזור התעשייה ורכבנו בכביש המוביל למנחת
  • בנקודה 3 מול הכניסה למנחת פנינו מהכביש לדרך 4X4 טובה שמאלה בסימון שבילים ירוק
    זוהי דרך טובה ורכבנו עליה בכיוון כללי דרום דרום מזרח
    פה ושם יש מעקפי סינגל לכמה פיתולים או עליות בדרך
    דוגמא לזה היא בנקודות 5 בה עקפנו עלייה בעזרת סינגל חמוד על קו גובה
    בנקודה 6 יש תצפית נהדרת על האיזור מהר יהל
    ניתן לראות יפה למה נחל חימר נחשב בד"כ כגבולו הדרומי של מדבר יהודה ומדרום לו מתחיל קמרי הנגב
    רואים יפה מצפון ומערב את היישובים הבדווים הקטנים שליוו אותנו עד עכשיו
  • מכאן דהירה מהירה בדרך הטובה שחוצה את הר כיפון בנוף מדהים של מדבר יהודה והנגב
    בנקודה 7 עזבנו את הדרך וירדנו שמאלה לערוץ נחל להבה
    הירידה בתחילה היא בר בשטח , בוחרים את התוואי הנוח , אבל אחרי כמה מטרים יורדים בשרידי נאקב עד האוכף בנקודה 8
    מכאן רכיבה בנאקבים זורמים ורכיבים המורד נחל להבה
    לפעמים בוחרים בנאקב על מדף סלע ולעתים יורדים לנאקב שנראה זורם יותר בערוץ הוואדי
    כיף של רכיבה
    בנקודה 9 מגיעים לסוללה גבוהה עליה עובר כביש 258
    עברנו במעבר בטון מסודר עם הערוץ לצד המזרחי של הכביש במקום בו נחל להבה נשפך לנחל חימר
  • רכבנו עכשיו בערוץ הרחב של נחל חימר
    בוחרים תוואי נוח ורוכבים
    אין בעיה מיוחדת למצוא תוואי רכיב
    בנקודה 10 הערוץ נהיה צר יותר , אם כי גם כאן רוחבו עשרות מ'
    פה ושם יש קניונון יפה ולעתים משטחי סלע יפים
    יש בערוץ סימון שבילים כחול אבל לא תמיד הוא ברור ולכן לא עקבנו אחריו בקטע זה , אלא לפי התוואי הנוח ביותר לרכיבה
    לקראת נקודה 11 הגענו לאיזור הקניון שמעל המפל
    רכבנו על מדף סלע עד המפל האדיר של נחל חימר בנקודה 11
  • אחרי התצפית במפל חזרנו חזרה במעלה הנחל כ 400 מ' עד נקודה 12 בה חברנו לסימון השבילים הכחול
    פה עלינו בסינגל המסומן בסימון כחול שמטפס אל המצוק שבגדה הצפונית
    הסינגל כאן רכיב לחלוטין
    בנקודה 13 צומת שבילים
    ניסינו בטעות לעלות על שלוחת סכין לנקודה 14
    זו עלייה מיותרת ולא נותנת כלום
    ירדנו חזרה לנקודה 13 והמשכנו עם הסינגל הכחול עד צומת הסינגלים בנקודה 15
    פה עזבנו את הסינגל הכחול והמשכנו בנאקב נוח שמטפס בצורה סבירה אל הדרך בסימון שבילים אדום שמעל נחל חמר
    יש קטע קצר בעלייה של מספר מטרים שהוא לא רכיב בגלל אבנים על השביל , אבל התוואי של הנאקב ברור
    בנקודה 16 חברנו לדרך האדומה
  • הדרך האדומה היא דרך 4X4 טובה בד"כ ודהרנו עליה מזרחה
    מדי פעם יש תצפיות נהדרות על נחל חימר שנמצא עמוק למטה
    בנקודה 17 לדוגמא יש תצפית נהדרת על ערוץ נחל חימר העמוק (ראה תמונות)
    מכאן הדרך מתחילה למשוך לצפון מזרח
    בנקודה 18 היא חוצה את נחל חלמיש בו רכבנו בטיולים אחרים באיזור בעבר ומתועדים באתר
    ניתן כמו שעשינו בטיולים אחרים לרכב למפל היפה של נחל חלמיש (19)
    הפעם לא רכבנו לשם והמשכנו ברכיבה בדרך עד כביש 31 בנקודה 20
  • חצינו את הכביש (זהירות המכונית טסות בכביש) ומצידו השני עלינו וחברנו אחרי מספר מטרים לדאבל שהופך דרך 4X4 משובשת
    טיפסנו עם הדרך עד שהיא התחברה לדרך הטובה המסומנת בסימון שבילים כחול בנקודה 21
    פנינו ימינה בדרך וירדנו לוואדי בו עובר סינגל מעלה זרון בנקודה 22
  • מעלה זרון הולך ונהיה רכיב יותר עם הזמן
    בעבר הוא היה זרוע אבנים ולכן היה מאד קשה לרכיבה רצופה ועלה במעבירים רבים , כולל שלי באחת הפעמים
    הפעם הוא זרם כמעט לחלוטין
    פה ושם בכמה דרופים שלא נראו לי הורדתי רגל או שירדתי בזהירות , אבל פרט לזאת הוא היה כולו רכיב בשבילי וזורם
    הקטע הבעייתי היחיד הוא בסוף בנקודות 23 בו יש קטע של כ 100 עד 150 מ' עם שיפוע גדול ומדורדר מאד ובו הלכתי בקטעים רבים
    הסינגל מסתיים במצד זוהר המרשים
    מכאן רכבנו בדרך ה 4X4 הטובה שמעל ערוץ נחל זוהר מנקודה 24 עד היציאה של הדרך לכביש 90 בנקודה 25