Friday, February 02, 2018

על גגות ירושלים

תאריך :  2-2-2018

מוצא - שביל סובב ירושלים - סינגל בית זית - בית זית - נחל רבידה - רח' יוסף וייץ - קריית משה - שדרות הרצל - בית הכרם - רח' הגיא - חצייה מתחת לשדרות מנחם בגין - גבעת רם - דרך רופין - פסל המנורה ליד הכנסת - מנזר המצלבה - מתחת שדרות חיים הזז - רחביה - רח' אלפסי - קבר יאסון - בית הנשיא - רח' דובנוב - רח' דור דור ודורשיו - המושבה הגרמנית - טיילת הרכבת - דרך חברון - טיילת האז - ליד ארמון הנציב - טיילת שרובר - דרך חברון - ימין משה - שער יפו - הרובע הארמני - רח' סנט ג'יימס - רח' אררט - רח' חב"ד - טיילת גגות השווקים - רח' פלוגת הכותל - הרובע היהודי - ככר בתי מחסה - אנדרטה לנופי הרובע היהודי - שער ציון - קבר דוד - דרך השלום - נחל קדרון - יד אבשלום - ליד כנסיית כל האומות - גת שמנים - רח' אל מנסורייה - עמק המלך - וודי ג'וז - גן לאומי עמק צורים - הר הצופים - מצפה הלברט - בית הקברות הבריטי - הגבעה הצרפתית - נחל צופים - שביל סובב ירושלים - עמק הארזים - מעבר מתחת כביש 1 - מוצא

נקודת יציאה : חנייה של מסעדת בלק סטיר לשעבר במוצא

(קטע התצ"אות מתוכנת CompeGPS)

• בשנה האחרונה הייתי בסיורים רבים בירושלים במסגרת קורס מורי דרך בו אני לומד וגם בטיולים פרטיים וקיבלתי רעיונות חדשים
    החלטתי לשבץ אתרים בהם עוד לא רכבנו ברכיבות הרבות שכבר הובלתי בירושלים כאשר גולת הכותרת היא רכיבה בטיילת גגות השווקים
    הכל נתפר על ידי למסלול משובח שחשף בפני החבר'ה אתרים שהם פחות הכירו ורכיבה חווייתית בנופים שונים וגם הנאה מרכיבה טכנית בסמטאות ומדרגות
  • יצאנו מהחנייה במוצא (1) וירדנו לשביל סובב ירושלים אליו נכנסנו בנקודה 2
    אחרי רכיבה בשביל האופניים הסלול פנינו בנקודה 3 ממש לפני בית זית לסינגל קצר שמטפס עד נקודה 4 בו הוא מתחבר לרחוב בבית זית
    מכאן ברחובות ואחר כך כביש פנימי שמטפס דרך צומת הכבישים בקודה 5 והלאה לירושלים
    הטיפוס ארוך אך סביר בכביש עם מעט תנועה שמסתיים בצומת הרחובות קרית משה ויוסף וייץ ליד מאפיית אנג'ל (נקודה 6)
    פה רכבנו דרומה והלאה עד מפגש עם שדרות הרצל נקודה 7
  • פה רכבנו דרומה לאורך שדרות הרצל במקביל לרכבת הקלה ובנקודה 8 חצינו את שדרות הרצל וירדנו בשביל הולכי רגל עם שיפועים ומדרגות ובסופו רח' הגיא
    בנקודה 9 חצינו במעבר מתחת שדרות בגין וטיפסנו בצידם השני בכביש פנימי לכיוון גבעת רם (10) ומפגש עם דרך רופין בנקודה 11
  • המשכנו בשדרות רופין לדרום מזרח ופנינו בנקודה 12 שמאלה ורכבנו ברחוב לכיוון הכנסת
    עצרנו ברחבה של סמל המדינה - המנורה בנקודה 13
  • חזרנו כמו שבאנו עד נקודה 12 , חצינו את הכביש הראשי דרומה ומיד בנקודה 14 ירדנו ימינה לסינגל קצר שמתחבר למערכת השבילים שבעמק המצלבה
    בנקודה 15 פנינו לשביל שמאלה שעובר למרגלות מנזר המצלבה המרשים
    בנקודה 16 עברנו במעבר מתחת לשדרות חיים הזז וטיפסנו בשביל מתפתל לשכונת רחביה
  • מנקודה 17 רכבנו ברחובות רחביה וברח' אלפסי בנקודה 18 עצרנו בקבר יאסון המרשים
    זהו קבר מימי בית שני , כנראה של סוחר
    המשכנו דרך השכונה וליד בית הנשיא לשכונת טלבייה
    בנקודה 19 ירדנו בסינגל קצר שחצה שטח פתוח לרחוב שמדרום (רח' דור דור ודורשיו) והמשכנו למושבה הגרמנית
    בנקודות 21 רכבנו בטיילת המסילה והמשכנו הלאה לדרך חברון (22) והלאה עד הקצה המזרחי של טיילת האז (טיילת ארמון הנציב) בנקודה 25
    דרך קיצור דרך רחוב , חסום בשל בנייה בנקודה 23
  • רכבנו בשביל למרגלות הטיילת (טיילת שרובר) לכיוון אבו טור
    בנקודה 26 חברנו לרחוב ובנקודה 27 הגענו לדרך חברון
    מכאן רכיבה בדרך חברון , חלק על המדרכה וחלק בכביש
    ירדנו בנקודה 28 לכיוון העיר העתיקה ובנקודה 29 חצינו על גשרון להולכי רגל לכיוון שכונת ימין משה
    רכבנו ברחוב שלמרגלות ימין משה עד הגן בנקודה 30
  • חצינו את הגן שליד החומה וממילא וטיפסנו לכיוון שער יפו (32) מנקודה 31
    נכנסנו לעיר העתיקה ואחרי הסבר שנתתי על תולדות המגדלים של הורדוס (פצאל , היפיקוס ומרים) וקצת על המצודה והארמונות שהו כאן (ארמון הורדוס , המלך הצלבני) , המשכנו עד נקודה 34 לסמטאות העיר העתיקה
  • פה נכנסנו לקטע יפב של רכיבה בסמטאות
    רכבנו ברח' סנט ג'יימס שברובע הארמני והלאה לרח' אררט (35) והלאה לרח' חב"ד בו פנינו צפונה עד המדרגות העולות לטיילת גגות השווקים בנקודה 35
    רכבנו על הגגות ככל האפשר כשריח השווקים שמתחת עולה באפינו
    רואים מכאן מראות ייחודיים של כנסיית הקבר , כנסיית הגואל הלותרנית (37) , הר הבית , בית הכנסת החורבה ועוד רבים מהכיפות והצריחים והמבנים של העיר העתיקה
    גם הרכיבה כאן היא חווייתית וכוללת מדרגות וכדו'
    ירדנו מהגגות (38) לרח' פלוגת הכותל שברובע היהודי והמשכנו בסמטאות הרובע עד כיכר בתי מחסה (39) ליד בית רוטשילד
    המשכנו לאנדרטה לחללי הרובע שנפלו בימים האחרונים של הקרב על הרובע היהודי בין ה 13 ל 28 במאי 1948 (נקודה 40) והמשכנו בסמטאות וברחובות עד שער ציון בנקודה 41
  • יצאנו מהעיר העתיקה והמשכנו לקלוייסטר שליד קבר דוד שמעליו נמצא גם חדר הסעודה האחרונה (42)
    המשכנו עד חיבור לרח' מעלה השלום (דרך האפיפיור) בנקודה 43
  • מכאן רכבנו במורד מעלה השלום
    עברנו על פני שער האשפות ובנקודה 44 ירדנו בשביל שבו מדרגות רבות היורד לנחל קדרון
    ירדנו בשביל עד יד אבשלום (45)
    אחרי התבוננות בקברים והמצבות מימי בית שני המשכנו בשביל שבסופו עלייה עם מדרגות לאיזור כנסיית כל האומות וגת שמנים וצומת הכבישים בנקודה 46
  • עלינו ברחוב אל מנסוריה בעלייה תלולה עד נקודה 47
    פה נכנסנו לשביל "גן המלך" המסומ גם בסימון שבילים כחול
    רכבנו בו ולפני גן של המורמונים בנקודה 48 ירדנו שמאלה עם הסימון בסינגל שתחילתו מאתגרת לרכיבה לאורך כ 10 מ' והמשכו רכיב עד חיבור לדרך שבנחל קדרון בנקודה 49
    רכבנו בדרך שבוודי ג'וז צפונה
    בנקודה מסויימת השביל מתחיל בטיפוס תלול לעבר הצומת שבין אוגוסטה וויקטוריה והר הצופים
    עלינו בדאבלים שהביאו אותנו בסוף לרחוב ליד האוניברסיטה המורמונית בנקודה 51
  • פה רכבנו בכביש שמקיף את הר הצופים ממזרח ליד מצפה הלברט בנקודה 52 והלאה ליד הבסיס הצבאי ומעל עיסוויה עד לצמת עם הכיכר בנקודה 53
    חצינו את האוניברסיטה ואיזור המעונות לכיוון בית הקברות הצבאי הבריטי עד הצומת בנקודה 54 ברחוב אהרון קציר
    המשכנו צפונה ואחר כך מזרחה דרך הגבעה הצרפתית עד צומת הגבעה הצרפתית בנקודה 55
    חצינו את קומפלקס הכבישים ומהצד השני הגענו לשביל ירושלים (56)
  • פה התחילה הדהירה שלנו בשביל סובב ירודלים הסלול
    ירדנו ורדנו , חצינו במעבר מתחת לשדרות מנחם בגין וחצנו במעבר חצייה את שדרות גולדה מאיר והמשכנו בדהרה עד המפגש עם הכביש הבא ממבשרת ציון ממש לפני שהוא נכנס למנהרה קטנה מתחת כביש 1 בנקודה 57 והלאה לכיכר מהצד השני (58)
    מהצד השני רכבנו בכביש במוצא עד החנייה (1)