Friday, March 09, 2018

בין הכרמל לרמות מנשה

תאריך :  9-3-2018

חנייה של בניין כוכב יקנעם - איזור תעשייה יקנעם - דרך מעל נחל רקפת - דרך נוף הכרמל - כביש 672 - חניון אורן הסלע - חרבת סומקה - מערות הקבורה של סומקה - הר סומק - נחל מהר"ל - מטווחי אליקים - מחנה אליקים - מעבר מתחת כביש 70 - עין אליקים - נחל תות - אליקים - עין העמק - כביש 672 - נחל שופט - עין ריחנייה - עמק השלום - חרבת פרור - סינגל השופט הזורע - נחל שופט - הזורע - המושבה יקנעם - תל יקנעם - יקנעם עלית - חציית כביש 70 - חנייה של בניין כוכב יקנעם

נקודת יציאה : חנייה של בניין כוכב יקנעם

• עם מזג האוויר הנעים עכשיו והפריחה המשגעת והמרחבים הירוקים בכל מקום , קשה להחליט איפה לרכב כי הכל יפה
    בסופו של דבר החלטתי על רכיבה במסלול שישלב את הכרמל ורמות מנשה
    יש הרבה עליות מאתגרות וקצת טכניות בגלל האבנים וגם ירידות נחמדות ולא חלקות
    לקחתי מסלול שרכבתי בעבר והכנסתי בו מספר שינויים ששיפרו אותו אף יותר
    תודה לדורון סלע על כמה רעיונות לשינוי שהכנסתי בטיול
  • יצאנו מהחנייה של בניין כוכב יקנעם (1) ובצומת בנקודה 2 המשכנו בכביש החסום לרכב בגלל הבנייה של מנהרות כביש 6
    הכביש חסום והרוס לרכב אבל לאופניים הוא נוח ורכיב עד הצומת עם הכביש לאיזור התעשייה בנקודה 3
    מכאן רכיבה באיזור התעשייה ובקצהו הדרום מערבי בנקודה 4 פנינו ימינה לדרך שמתחילה את הטיפוס הארוך לכיוון דרך נוף הכרמל
    בצומת הדרכים בנקודה 5 פנינו שמאלה והמשכנו בטיפוס
    יש בהתחלה כמה קטעים תלולים ודרדרתיים ובהמשך העלייה מתמתנת אבל עדיין אכזרית בגלל שהיא זרועה באבנים
    בנקודה 6 פגשנו את דר נוף הכרמל הלבנה בסימון שבילים שחור
  • פנינו שמאלה ורכבנו בדרך נוף הכרמל עד מפגש עם דבל שמטפס מנקודה 7 בעלייה שהופכת לתלולה לרגע
    אחרי שטח מגודר שמקיפים אותו עם הדבל פונים בנקודה 8 לדרך 4X4
    בנקודה 9 הדרך נחסמת בגדר של שדה
    ירדנו בסינגלון קצר בנקודות 9 וחברנו לדרך 4X4 שמובילה עד כביש "דלית אל כרמל-צומת אליקים" בנקודה 10
  • פה פנינו שמאלה לרכיבה קצרה בשולי הכביש ומיד בנקודה 11 פנינו ימינה לחניון אורן הסלע
    רכבנו בדרך 4X4 שעולה במתינות לכיפה , יש שילוט של שטח אש , אז זהירות ברכיבה כאן (במיוחד באמצע השבוע)
    בנקודה 12 הגענו לאחד מחידושי המסלול : ירידה בדאבל (לעתים סינגל) דרדרתי וטכני במידה מסויימת - יופי של ירידה עד לחרבת סומקה
    הגענו לדרך ה 4X4 בחרבת סומקה בנקודה 13
  • רכבנו עד הגתות היפות (14) בחרבת סומקה שהיה יישוב יהודי גדול בתקוה הרומית והביזנטית , כלומר התפתח אחרי חורבן בית המקדש
    פה עשינו הפסקת בוקר והלכנו רגלית למערות הקברים היפות (ראה תמונות) ובהן חריתות של סמל המנורה (15)
  • חזרנו מהגתות בדרך בא באנו ופנינו לדאבל עד צומת הדרכים בנקודה 16
    מכאן רכיבה בדרך ה 4X4 שיורדת ואז מטפסת להר סומק
    מכאן מתחילות ירידות נהדרות בדרך 4X4 בכיוון מחנה אליקים
    בנקודה 18 פנינו שמאלה לדרך 4X4 שמטפסת מעט וחוברת דרך איזור הלש"ביה של מחנה אליקים לדרך המטווחים בנקודה 19
  • פנינו שמאלה ורכבנו בדרך המטווחים של אליקים צפונה ובנקודה 20 פנינו לכיוון המחנה בדרך לבנה שעולה עד ליד הש"ג בנקודה 21
    מכאן ירידה בדרך סלולה עד מעבר מתחת כביש 70 שהיה עם שלולית שהרטיבה קצת את הנעליים בנקודה 22
    חצינו מתחת לכביש ופנינו לדרך בנקודה 23 צפונה
  • הדרך מובילה לכיוןן מושב אליקים
    בנקודה 24 פנינו בדרך מזרחה עד חיבור לכביש 672 בנקודה 25
    מכאן בשולי הכביש ובדרך ליד הקיוסק שמצפון לו עד הפנייה לירידה לנחל שופט בנקודה 26
  • מכאן דהרנו במורד הדרך לנחל שופט
    עצרנו בנקודה 27 בעין ריחנייה הנהדר
    המשכנו מכאן בדרך שמצפון לנחל שופט שיורדת בתלילות ומאפשרת דהירה מהירה
    בעמק השלום בנקודה 29 פנינו ימינה לדבל שמוביל עד צומת הדרכים והסינגל בנקודה 30
  • פה נכנסנו לקטע קצר של רכיבה על סינגל "עין השופט הזורע"
    עזבנו את הסינגל בנקודה 31
    מכאן המשך דהירה במורד הדרכים לאורך נחל שופט עד הכיכר בנקודה 32 ליד הזורע ובשולי המושבה יקנעם
  • פה המשכנו עוד קצת בירידה ובנקודה 33 פנינו שמאלה ברחובות המושבה יקנעם
    בנקודה 34 עלינו בדרך הצפונית שחסומה במחסום לרכב (הפנייה ליד גן משחקים)
    הדרך מטפסת במתינות עד האוכף למרגלות תל יקנעם בנקודה 35
  • מכאן טיפוס תלול לראש תל יקנעם (36) , עליו יש תצפית יפה סביב
    בתל יקנעם היתה התיישבות לאורך אלפי שנים וכרגע הממצא הבולט ביותר באשו הוא כנסייה צלבנית
    ילדי יקנעם השקיעו בשילוט מעניין על התקופות השונות הנמצאות בתל ויש מסבירנים רבים בתל
    הקפנו את ראש התל בשביל ההקפי וירדנו חזרה לאוכף בנקודה 35
    מכאן ברחוב פעמונית (בו ניתן להגיע לתל ברכב) עד נקודה 37 בה ירדנו במדרגות שיורדות לרח' קרוב לצומת העלייה ליקנעם עלית בנקודה 38
    חצינו את הצומת בנקודה 39 והמשכנו לאוטו (1)