Friday, April 13, 2018

תל בורנה , בריכת צאנן וחרבת בית לווייה

תאריך :  13-4-2018

תחנת דלק ליד גן לאומי בית גוברין - נחל גוברין - ליד כביש 353 - תל בורנה - כביש "בית ניר-צומת בית גוברין" - חרבת אלים - מערת זוגן - דרך מקבילה לכביש 38 - מערת רסק - מערות למרגלות תל גודד - כביש 38 - חרבת רפע - נחל נחושה - סינגל עדולם - חרבת כפר ביש - חציית כביש 35 - נחל צנובר - באר נאווה - בריכת צאנן - דרך הפטרולים הישנה - גבעת תם - באר רהט - חרבת בית לווייה - כנסייה ביזנטית בחרבת בית לווייה - חרבת אל באשא - נחל מראשה - חרבת בירם - אנדרטה למירה ועמנואל ריוה ז"ל - ליד כביש 35 - הכניסה לבסיס מג"ב בית גוברין ("הגוש") - כביש 35 - צומת בית גוברין - תחנת דלק ליד גן לאומי בית גוברין

נקודת יציאה : רחבת חנייה גדולה ליד תחנת דלק "דלק" ליד גן לאומי בית גוברין

• לאחרונה קראתי מאמר על תל בורנה שבו היתה חפירה בשנים האחרונות בשרידי העיר הכנענית שהיתה כאן בתקופת הברונזה המאוחרת
    במקום בנוסף לפיתסים ענקיים (כדים גדולים לאחסון תבואה ונוזלים) וביליבילים (כדים קטנים ומאורכים לאחסון נוזלים , אולי אפילו אופיום) מצאו 3 אבנים מונוליתיות שהן כנרה מצבות (אבן שמשמשת ליצוג האלוהות הכנענית בתקופות אלו)
    זה גרם לי לרצות לבקר במקום ולתכנן מסלול באיזור שיעבור שם
    הוספתי לזה את הצורך בטבילה - כי כבר חם , לכן הכנסתי את בריכת צאנן לתכנון
    בנוסף הוספתי ביקור בחרבת בית לוויה שבה מערות עם בית בד , מקווה , קולומבריום ועוד
    וגם שרידי כנסייה ביזנטית עם פסיפס נהדר
    יצא מסלול נהדר ומגוון
  • יצאנו מרחבה גדולה (1) מול (מערבית) לתחנת הדלק שליד הגן הלאומי בית גוברין בו יש אמפיתאטרון מרשים
    מכאן יוצא שביל ישראל שכאן הוא על דרך 4X4
    רכבנו בו עד צומת הדרכים בנקודה 2 והלאה בדרכים טובות עד ליד 353 וכמה מ' מדרום לו בשער בקר בנקודה 3 נכנסנו ימינה לדרך 4X4 שעולה לתל
    לא לשכוח לסגור את השער
    בנקודה 4 הגענו לריבועים של החפירה ממערב לשיאו של תל בורנה (4)
  • ירדנו מהתל בדבל שיורד מערבה ובנקודה 5 עברנו שער בקר שחיבר אותנו לדרך 4X4 טובה יותר בה המשכנו מערבה
    בנקודה 6 התחברנו לכביש "בית ניר-בית גוברין" שעובר כרגע שיפוץ
    רכבנו על הכביש דרומה ובנקודה 7 פנינו שמאלה לדרך 4X4
    בנקודה 9 למרגלות חרבת אלים התחברנו לדרך הנוף שחלקה סלול ורכבנו בה דרומה עד נקודה 10
    מכאן בדרכי 4X4 עד כביש 38 בנקודה 11
  • פה רכבנו בכביש כמה עשרות מ' ובנקודה 12 חזרנו שמאלה לדרך מהכביש
    בנקדה 13 עצרנו לביקור במערה , אחת מני רבות למרגלות תל גודד
    רכבנו לכביש 38 בנקודה 14
    רכבנו בכביש כי לא היו דרכים לידו ובנקודה 15 פנינו לדרך 4X4 ימינה
    תחילה המשכנו בכביש אבל הכביש ששופץ גרם לשינווים בדרכים והדרך במפה בנקודה 16 לא קיימת יותר בגלל חוסר שימוש
  • רכבנו בדרך מנקודה 15 ובנקודה 17 פנינו ימינה וטיפסנו בעלייה קצרה ותלולה לאוכף של חרבת רפע בו יש מערכת מסתור מעניינת
    ירדנו מהאוכף בירידה כייפית בדרך לנחל נחושה בנקודה 18
    פנינו שמאלה במעלה הדרך הטובה וחתכנו בר בשטח לסינגל עדולם של קק"ל
    טיפסנו עם הסינגל עד האוכף בנקודה 19 על דרך לבנה
    בנקודות 19 ירדנו ושוב נכנסנו להמך סינגל עדולם שיורד בקטע הראשון ואז ממשיך עם מעט עלייה ועל קו גובה עד נקודה 20
    מכאן ירידה בסינגל עד לדרך 4X4 בנקודה 21 והלאה בדרכי 4X4 עד חיבור לכביש 35 בנקודה 22
  • חצינו את הכביש והמשכנו בדרך לבנה שהיא דרך הפטרולים הישנה ששמשה לפני מלחמת ששת הימים
    בצומת בנקודה 23 פנינו שמאלה והמשכנו בדרך הלבנה עד בריכת צאנן בנקודה 24
    הבריכה המלאה כל ימות השנה היא כייפית לשחייה
    כשהיינו בבריכה הגיעה קבוצת "נשים רוכבות" בהובלת לורי קופנס גם היא לבריכה - נחמד להפגש
    לפעמים כשלורי לא יכולה , אני מוביל את הקבוצה הזו
  • מהבריכה חזרנו בדרך בה הגענו אליה עד צומת הדרכים בנקודה 23 ופנינו שמאלה על דרך הפטרולים המסומנת בסימון שבילים אדום
    חלפנו על פני חרבת צנובר שבה מערכת מסתור
    חרי כמה עליות סבירות וירידות נחמדות עם הדרך הלבנה הגענו לצומת הדרכים בנקודה 25
    פה פנינו ימינה לדרך 4X4 שמטפסת לכיוון חרבת בית לווייה
    תחילה ירדנו מהדרך לסינגל קצר שהביא אותנו לשרידים ארכאולוגיים בהם אבני ריחיים ועוד (26)
    10 מ' אחריהם בהליכה הגענו למערה גדולה (ניתן לזהות את מיקום המערות ע"י מעקות הברזל שנבנ סביבן לבטיחותהמטיילים)
    מומלץ להביא פנס כדי להכנס לעומק המערה
    במערה יש שרידים של בית בד עם אבני רכב ושכב ועוד
    יש חלקים מהמערה ששימשו לגידול יונים (קולומבריום)
    מכאן חזרנו לדרך ואחרי רכיבה קצרה של מספר מאות מ' הגענו לשרידי הכנסייה הביזנטית בנקודה 27
    בכנסייה רצפת פסיפס מרשימה ברמה אומנותית מצויינת של האומן (בהשוואה לרצפות פסיס אחרות מהתקופה)
  • מחרבת בית לווייה המשכנו בדרך ה 4X4 הטובה מערבה
    ירדנו ועלינו לאוכף בנקודה 28 ושוב ירידה , הפעם לערוץ נחל מראשה
    מכאן רכיבה בערוץ הרחב , לצד שדות
    היה שם מראה מרהיב של חסידות שחיכו בשדות שהיו בדיוק בקציר ונאכלו מכל הבא ליד :
    חרקים , מכרסמים , גרעינים .... (החסידה אוכלת כל)
    רכבנו "בין" החסידות - נהדר
    בצומת הדרכים בערוץ נחל מראשה בנקודה 29 למרגלות חרבת בירם פנינו לצפון מזרח והמשכנו בדרך בערוץ
    בנקודה 30 אנדרטה למירה ועמנואל ריוה ז"ל שנרצחו בפיגוע בבלגיה ב 2014
    יש שם שולחן קק"ל
    המשכנו עד צומת הדרכים בנקודה 31
  • פה פנינו צפונה לדרך הסלולה בסלילת אספלט ישנה
    זהו שריד לדרכים באיזור שהיו סלולות מחשש למיקוש כשהאיזור היה איזור ספר בשנות ה 50 וה 60 של המאה הקודמת והיה חשש מחוליות של פדאיון שהסתובבו בו
    בנקודה 32 ממש לפני כביש 35 פנינו לדרך 4X4 מקבילה לו עד נקודה 33
    פה מול הכניסה לבסיס מג"ב בית גוברין שבעבר נקרא "הגוש" (בשנות ה 50 חולקו איזורים בטחוניים לגושים - מכאן הכינוי) , עלינו על הכביש ודהרנו עד צומת בית גוברין (34) ולאוטו (1)