Friday, April 27, 2018

בין נווה ים לקיסריה

תאריך :  27-4-2018

חוף נווה ים - ליד נווה ים - חוף הים - תל נאמי - חוף הבונים - מפרץ הצדפים - נחשולים - המזגגה - חוף טנטורה (דור) - דור - מתקן חיבור צינור הגז לוויתן לחוף - שמורת שפך נחל דליה - בריכות דגים של מעגן מיכאל - גשר שפך נחל תנינים - נחל תנינים - מעגן הדיג של ג'אסר א זרקא - קיסריה - רח' הדר בקיסריה - פסיפס הציפורים - חוף האמה - עתיקות קיסריה - ההיפודרום המזרחי - קיסריה - חצייה מתחת כביש 2 - אור עקיבא - איזור תעשייה אור עקיבא - ליד צומת בנימינה - דרך מקבילה לכביש 4 - בית חנניה - אמת המים הרומאית - נחל תנינים - בריכות תמסח - חצייה מתחת כביש גישה למעגן מיכאל - מפעל מים רומי ליד צומת הפנייה מכביש 4 למעגן מיכאל - חציית המסילה - חציית כביש 70 על גשר חקלאי - ליד פרדיס - כביש לדור - חרבת דרכמון - עין אילה - חצייה מתחת כביש 2 - הבונים - מנחת הצנחנים ליד הבונים - דרך מקבילה לכביש 2 - כביש עתלית נווה ים נווה ים - חוף נווה ים

נקודת יציאה : חנייה של חוף נווה ים

משתתפים : 9 (דורון פרש די בהתחלה בגלל תקלה)

• אחרי התלבטות בימים האחרונים איזה טיול לעשות בששי , החלטתי שהכי מתאים טיול באיזור החוף
    כך לא מסתכנים בגשם מפתיע במדבר או בבוץ רב שראיתי בגליל העליון והתחתון אתמול או בבוץ רב בגלל כמות המשקעים הגדולה בהרי ירושלים והשפלה
    היום הוכח שזו היתה בחירה נכונה
    כמות הבוץ היתה סבירה וכמעט לא הפריעה , החול היה מהודק במקרים רבים מהגשם והפריחה יפה
    למרות שהטיול מישורי לחלוטין כמעט , היתה עבודה בגלל החול
    היו אתגרים טכניים פה ושם בגלל סלעי הכורכר עליהם רכבנו לעתים
    המסלול היה מגוון למרות שהיינו באיזור מישורי : חול , יפ , איים , יישובים , עתיקות , כורכר , שדות , איזור חממות , שבילים לבנים , דרכים עם אדמה וקצת סינגלים
  • יצאנו מהחנייה של חוף נווה ים (1) בכביש (2) לכיוון עתלית
    בנקודה 3 פניתי לדרך דרומה לכיוון שכונת ההרחבה של נווה ים והלאה בדרך 4X4 עד נקודה 4
    פה פניתי בדאבל לכיוון החוף ומנקודה 5 רכבנו בחוף הים
    בגלל שלא ירד מספיק גשם , היו קטעים שהקשו על הרכיבה גם בחול הלח ופה ושם הלכנו
    הרכיבה נהדרת עם נופי ים ומפרצים
    חלפנו על פני תל נאמי והמשכנו בחוף עד הספינה הטרופה שמצפון לחוף הבונים בנקודה 6
  • מכאן רכבנו בחוף הבונים
    עלינו לרכס הכורכר עם המפרצונים בנקודה 7 ורכבנו עליו בסינגלים עד חיבור לדרך בנקודה 8
    מכאן בדרך 4X4 חולית לעתים אבל רכיבה כל הזמן לכיוון חוף דור (טנטורה)
    חברנו בצומת הדרכים בנקודה 9 ליד בית הקברות של נחשולים לדרך טובה דרומה עד ליישוב נחשולים בנקודה 10והלאה בתוך היישוב עד המזגגה בנקודה 11
    המזגגה נבנתה לייצור בקבוקי יין עבור היקב בזכרון יעקב , אבל החול לא התאים והבקבוקים היו באיכות לא טובה ולכן נעזב
  • מכאן רכבנו לכפר הנופש בהחותרים ולרחבת החנייה הגדולה של חוף טנטורה ולחוף (12)
    רכבנו בכביש מהחוף מזרחה עד הצומת בה פנינו למושב דור בנקודה 13
    רכבנו דרך המושב ובנקודה 14 פנינו לדרך 4X4 שחיברה אותנו לדרך הטובה שמשמשת את בוני אתר החיבור לחוף של הגז של לוויתן בנקודה 15
    המשכנו ובנקודות 16 עקפנו ממערב את אתר לוויתן ההולך ונבנה
    הסינגל הולך בין בריכת מים לגדר איזור הבנייה
  • אחריו המשכנו בדרכי הבריכות דרומה עד נקודה 17
    פה פנינו ימיה לסינגל קצר שמוביל לגשר בשפך נחל תנינים שנבנה לכבוד ביקור קיסר גרמניה ווילהלם ה II ב 1898
    חצינו את הנחל תוך נשיאת האופניים על הכתף (ראה סרטון) בנקודה 18
  • אחרי החצייה רכבנו לרגלי תל תנינים בלי שביל מוגדר ונכנסנו לנמל הדיג של ג'סר א זרקא בנקודה 19
    המשכנו קצת בחוף ועלינו לדרך 4X4 חולית ובנקודות 21 פנינו מזרחה בדרך 4X4 מאד חולית שלפעמים מצריכה הליכה מרוב חול עד כיכר בקצה רחוב בקיסריה
  • רכבנו ברחובות קיסריה וחלפנו על פני ביתו של ביבי בנקודה בנקודה 22 והמשכנו הלאה ברחובות או בשביל האופניים המקבילים להם עד הווילה עם פסיפס הציפורים בנקודה 23
    אחרי מנוחה בחורשה ליד הווילה רכבנו בסינגל לא ברור לגמרי וחברנו לרחוב ההולך לכיוון חוף האמה בנקודה 24
  • רכבנו במורד הרחוב וממש לפני חוף האמה פנינו שמאלה לדרך 4X4 חולית רכיבה שחולפת על פני עתיקות ומגיעה צמוד לגן הלאומי ולחומה הצלבנית בנקודה 26
    רכבנו בטיילת שסביב החומה מבחוץ עד הצומת בנקודה 27
    פה פנינו לכביש מזרחה ובנקודה 28 פנינו דרומה לדרך 4X4 עד מבנה שאיבה או משהו דומה (29) ועברנו כמה מטרים רגלית בלי שביל לשטח ההיפודרום והלאה ברכיבה לאובליסק המרשים שבמרכז ההיפודרום המזרחי של קיסריה (30)
    אחרי ההסבר המשכנו בשטח ההיפודרום עד הדרך בנקודה 31
    המשכנו איתה וחלפנו על פני הבתים ששימשו את הבוסנים שגרו כאן בתקופה העותמנית וחברנו לכביש בנקודה 32
  • פה חצינו את הכביש לשביל האופניים ופנינו ימינה
    עברנו בצומת ברחוב הראשי של קיסריה בנקודה 33 והמשכנן בשביל האופניים שמצפון לכביש עד חצייה במחלף אור עקיבא (34)
    המשכנו בשביל האופניים והלאה ברחובות אור עקיבא עד הכיכר בנקודה 35
    פה פנינו מזרחה בכביש לבנימינה
  • בנקודה 36 ממש לפני הפנצ'ר מאכר פנינו שמאלה לדרך 4X4 צפונה מקבילה לכביש 4
    בנקודה 37 פנינו שמאלה בדרך טובה עד למושב בית חנניה 38 ליד שרידי האמות הרומיות/ביזנטיות
  • פה פנינו צפונה בכביש המושב , חצינו בנקודה 39 את כביש הגישה לג'אסר א זרקא והמשכנו בדרך ה 4X4 צפונה
    בנקודה 40 פנינו לצפון מזרח לדרך 4X4 על גשרון עץ לכיוון עינות תמסח והלאה בלי להכנס לאתר עצמו עד מעבר מתחת לגשר מעל המסילה בכביש הגישה למעגן מיכאל בנקודה 41
    פה פנינו שמאלה ומיד ימינה ורכבנו מצד מערב לשדרת הברושים עד אתר מפעל המים מהתקופה הרומאית שנתגלה בשבועות לפני שנה בנקודה 42
    זוהי בריכה גדולה מהתקופה הרומית שתפשה נביעה של מים מתוקים יותר מהמעיינות שסביבה
    הם כנראה השקו שטחים חקלאיים ממזרח לבריכה ואולי אף שימשו כמקור מים לעיר דור (אין ממצאים לכך)
    ליד הפינה הדרום מערבית מוצאים קידוח וצינור ממפעל ייבוש ביצות כבארה במאה ה 20
  • מהבריכה חזרנו קצת בדרך בה באנו ובנקודה 43 חברנו לדרך לבנה מקבילה למסילה
    פה רכבנו עד צומת הדרך עם דרך סלולה בנקודה 44
    פנינו ימינה על הדרך הסלולה תוך חציית המסילה ובנקודה 45 פנינו שמאלה לדרך 4X4 עד הגשר החקלאי בנקודה 46 מעל כביש 70
    המשכנו בדרכי שדות ומטעים טובות ליד פרדיס עד שבנקודה 48 חברנו8 לכביש הגישה לדור תוך דילוג מעל גדר נמוכה ורעועה
  • פנינו שמאלה בכביש לדו ובנקודה 49 פנינו7 ימינה לדרך 4X4 מקבילה לרכס הכורכר ממזרח
    הדרך הובילה אותנו בסופו של דבר למושב עין איילה תוך מעקף של השביל את השער שבנקודה 50
    המשכנו בשולי המושב ובנקודה 52 עברנו מתחת לכביש 2 במעבר מסודר ואחרי טיפוס וירידה בצידו השני הגענו לדרך מקבילה למסילה ממזרח בנקודה 52
  • מכאן רכבנו בדרך במקביל למסילה ומקביל למושב הבונים
    בנקודה 53 הגענו למנחת הצנחנים שמצפון להבונים ואחריו תוך דילוג על סלע חברנו לדרך ה 4X4 הממשיכה צפונה
    דהרנו בדרך המקבילה לכביש 2 עד מעבר מתחת הגשר שמעל המסילה בעתלית
    בנקודה 54 עלינו על הגשר ורכבנו עד נווה ים והחנייה (1)