Wednesday, June 20, 2018

פרדס חנה כרכור

תאריך :  20-6-2018

רח' הערבה בכרכור - רח' הבנים - בית האריס - הספרייה של כרכור - פסל השילוב - ככר השמינייה בפרדס חנה - באר ישנה בפרדס חנה ברח' רבי עקיבא - באר ישנה בפרדס חנה ברח' החרובים - חציית רח' הנדיב - באר ישנה בפרדס חנה ברח' השדה - שרידי מחנות בריטיים מצפון לפרדס חנה - נווה שלווה - נחל משמרות - נחל ברקן - יער אלוני יצחק - סינגל אלוני יצחק המערבי - נחל ברקן - כפר פינס - סינגל ליד נחל משמרות - שייך כרכור - רח' הערבה בכרכור
נקודת יציאה : רח' הערבה בכרכור

מוביל : דורון קדמיאל

טיפוס מצטבר : 200 מ'

• היום ביקש דורון קדמיאל להוביל אותנו באתרים באיזור פרדס חנה כרכור אליו עבר לאחרונה
    הרעיון היה להכיר מקומות מראשית ימי המושבות כרכור שנוסדה ב 1913 ופרדס חנה שקמה ב 1929
    בהמשך יצאנו לאיזור הבסיסים הבריטיים שהיו מצפון ליישוב שסביבו נבנו בסיסים רבים במהלך מלחמת העולם השנייה
  • יצאנו מרח' הערבה (1) ורכבנו ברחובות כרכור
    בנקודה 2 פנינו לרח' הבנים ובנקודה 3 בצומת הבנים והמייסדים ראינו את אחד הבתים הראשונים , בית האריס (כנראה מ 1920) ומולו את הספרייה שהיתה הבית הציבורי הראשון במושבה כרכור
    בנקודה 4 פסל מעניין המייצג את "השילוב" , החיבור של המושבות כרכור ופרדס חנה ב 1969 , האנדרטה הקמה לכבות 15 שנה לחיבור ביניהן
    בנקודה 7 פנינו לרח' רבי עקיבא שהוא רחוב רחב עם ערוץ שעובר בין הנתיבים
    בנקודה 8 נמצאת אחת מ 4 הבארות שנחפרו בפרדס חנה עם הקמת המושבה ב 1929
    המבנים אחידים
    פה המבנה שעל הבאר נמצא בכניסה לחצר פרטית
  • בנקודה 9 פגשנו את הבאר השנייה שמשולבת בבית ברחוב חרובים
    חצינו בזהירות את רח' הנדיב הסואן שמחבר בין בנימינה לפרדס חנה ובנקודה 10 עצרנו ליד הבאר השלישית שהיא היחידה עליה נמחקה הכתובת תרפ"ט - 1929 בה היא נבנתה
    בנקודה 11 עזבנו את הרחובות ופנינו שמאלה לדרכי עפר
    בנקודה 12 חברנו לכביש פנימי
    בנקודה 13 פנינו באיזור שבו מבנים רבים שהם שריד לבסיס בריטי גדול (ראה תמונות)
    בנקודה 14 נמצאת הבאר הרביעית
    לא רחוק יש פסל לחייל הבודד של איזה ניסיון להקים פה מכינה או מכון ללימוד לחיילים בודדים ואחרים (לפי השילוט בשטח)
  • מכאן חזרנו באותה דרך לנקודה 13 המשכנו בכביש הפנימי ופנינו מיד אחרי  מוסד נוער ובית חולים בנקודה 15 לדרכים
    בנקודה 16 פגשנו סכר שהוא חלק ממערכת הסכרים והתעלות משנות ה 60 שמשמשים להכנסת מים לאקוויפר החוף
    בנקודה 17 עוד סכר עם עץ דולב גדול לידו
  • פה המשכנו בדרכים ליד עוד סכרים עד יער אלוני יצחק בנקודה 20
    נכנסנו בדרך ה 4X4 ליער עד מפגש עם סינגל אלוני יצחק המערבי בנקודה 21
    פה עשינו שני סיבובים נגד כיוון השעון בסינגל הנהדר בתוך היער ויצאנו ממנו בנקודה 22 לדרך הסולינג הישנה בנקודה 22
  • מכאן רכבנו בדרך הטובה דרומה עד צומת הדרכים בנקודה 24
    פה פנינו ימינה ובנקודה 25 ראינו תחנת אוטובוס מוזרה , אחת ממספר תחנות אוטובוס שמיקומן כאן באמצע השטח החקלאי לא ברור
    בנקודה 26 יש עוד תחנת אוטובוס
    בנקודה 27 נכנסנו לפר פינס וחצינו את היישוב ויצאנו ממנו בנקודה 28
  • בנקודה 29 נכנסנו לסינגל חמוד שעובר ליד ערוץ ובשדרת אלוני תבור
    בנקודה 30 יש עמדה , כנראה שריד למאורעות 1936-39
    יצאנו מהסינגל לרחוב בנקודה 32
    פנינו שמאלה ברחוב ואז ימינה לדרכי 4X4 שהביאו אותנו לאלון הבודד (האלון הנבוב) (33) שנמצא במקום הנקרא שייך כרכור בו ישב בעבר הכפר כרכור
    זוהי נקודת תצפית יפה
    מכאן ירדנו עד לרחובות בכרכור בנקודה 34 ולאוטו (1)