Monday, August 27, 2018

בין רבדים לרכס מע'ר

תאריך :  27-8-2018

חנייה של חנות עידן אופן בקיבוץ רבדים - מעבר מעל כביש 6 - אנדרטה להקמת קיבוץ רבדים כאן בחוות שנלר - עין יובל - נחל תמנה - מעבר מתחת כביש 6 -  מעבר מתחת כביש 3 - יד בנימין - ליד בית חלקיה -     טיילת נחל מקנה ע"ש מושקו רום -  מעבר מתחת כביש 7 - ליד בסיס תל נוף - נחל שורק - מעבר מתחת כביש 40 - נחל עקרון - רכס מע'ר - אנדרטת הצנחנים - פינת זיכרון ליוני (ליאון) שמוכר ז"ל  - חציית נחל עקרון - צומת כניסה לקדרון - גדרה - חפירות ארכאולוגיות חדשות בגדרה - רח' הביל"ויים - מוסד חינוכי כפר אליהו - חצייה מעל כביש 7 - שביל אופניים - גני טל - חפץ חיים - החווה של חוה - מוזיאון החלוץ החרדי - שביל אופניים - כביש 3 - רבדים

נקודת יציאה : חנייה של חנות עידן אופן בקיבוץ רבדים

מוביל : עידן הלל

טיפוס מצטבר :  333 מ'

• לפי הזמנתו של עמירם אורן , הוביל אותנו עידן במסלול באיזור שלו
    התוכנית היתה לבקר באנדרטה בחוות שנלר ומשם להמשיך ולהגיע לרכס מע'ר עליו נערכו קרבות במלחמת העולם הראשונה ובמלחמת השחרור
    משם להמשיך לגדרה ולהגיע לחווה של חוה בקיבוץ חפץ חיים ולשמוע שם הדרכה מקומית במוזיאון החלוץ החרדי - כן יש דבר כזה
  • יצאנו מחנות עידן אופן שבקיבוץ רבדים (1) ורכבנו דרך הפשפש המזרחי בגדר הקיבוץ (2)
    המשכנו בדרכי 4X4 בשדות ועברנו בגשר חקלאי מעל כביש 6 והמסילה בנקודה 3
    המשכנו בדרכי שדות לאתר חוות שנלר (4)
    פה היתה חווה לילדים ערבים ויהודים יתומים שהיתה שלוחה של בית היתומים שנלר בירושלים
    בסוף מלחמת השחרור (נובמבר 1948) הגיעו לכאן חלק מעוזבי קיבוץ רבדים שהיה בגוש עציון שנפל והקימו מחדש את הקיבוץ כאן
    בהמשך בגלל שהמים כאן לא הספיקו הועבר הקיבוץ כ 2 ק"מ מערבה למקומי הנוכחי
    במקום יש אנדרטה קטנה להנצחת הקמת הקיבוץ כאן
  • המשכנו בדרכי ה 4X4 ומנקודה 5 חברנו לדרך 4X4 בסימון שבילים אדום הגיעה מימין מתל מקנה היא עקרון המקראית
    רכבנו בדרך האדומה עד עין יובל (6) שעל נחל תמנה
    המעיין כרגע כמעט יבש - עצוב
    חצינו מתחת כביש 6 והרכבת בגשרים בנקודה 7 והמשכנו בדרך בגדה הצפונית של נחל תמנה
    בנקודה 8 חצינו עם הדרך מתחת כביש 3 ופנינו מצפון לו ימינה עד הכניסה ליישוב יד בנימין בנקודה 9
  • רכבנו בתוך היישוב ויצאנו מיציאה אחורית שלו בנקודה 10
    המשכנו בשולי הכביש ובנקודה 11 פנינו ימינה לטיילת החדשה שנבנית שם לאורך נחל תמנה ע"ש מושקו רום
    טיילת נחל מקנה

הטיילת מוארת בלילה
    רכבנו לאורך הטיילת צפונה עד נקודה 12 בה היא מסתיימת באנדרטה
    המשכנו בדרך ה 4X4 עד הגשר מתחת כביש 7 בנקודה 13
  • פה פנינו ימינה בדרכי 4X4 בין שדות מטעים , מחסנים חקלאיים ואתרי בנייה עד ליד בסיס תל נוף
    המשכנו בדרכים שבאיזור נקודה 14 קיימות אבל עלולות להשתנות בגלל גידור חקלאי , אבל אין בעיה למצוא מוצא
    בנקודה 15 פנינו שמאלה לדרך טובה שהביאה אותנו לערוץ נחל שורק
    מכאן בדרך בסימון שבילים אדום על הגדה המזרחית של נחל שורק
    בנקודה 16 עזבנו את גדת נחל עקרון והשביל האדום והמשכנו בדרכי 4X4 עד מעבר מתחת לכביש 40 בנקודה 17
  • עלינו לגדה הדרומית של הנחל והלאה בדרך עד נקודה 18 לא רחוק מגדר הבסיס שמצפון לו
    פה פנינו ימינה , חצינו את הערוץ והמשכנו בטיפוס ב דריכ 4X4 לצומת הדרכים בנקודה 19 והלאה שמאלה בדרכים עד עד ליד בריכות המים שברכס מע'ר בנקודה 22
    אחרי תצפית והדרכה בנושא קרב רכס מע'ר במלחמת העולם ה I , ירדנו חזרה כמו שבאנו עד נקודה 23
    רכבנו צפונה במקביל לכביש 40
    חלפנו על פני חניון הגן הלאומי שנבנה עכשיו בנקודה 24 והלאה עד אנדרטת הצנחנים בנקודה 25
  • מאנדרטת הצנחנים רכבנו באותה דרך המקבילה לכביש 40 ממערב עד נקודה 23 והלאה לצומת הדרכים בנקודה 27 כאשר בנקודה 26 חלפנו על פני אנדרטה ופינת זיכרון ליוני (ליאון) שמוכר ז"ל מסיירת מטכ"ל שנפל במלחמת לבנון השנייה
    בנקודה 27 פנינו שמאלה ובנקודה 28 חצינו את נחל עקרון והמשכנו בדרכי 4X4 בין מטעי רימונים ואחרים עד צומת הכניסה למושב קדרון בנקודה 29
  • מכאן רכיבה בקדרון והלאה לגדרה בנקודה 30
    באיזור נקודה 31 עצרנו באתר הארכאולוגי המרשים שנחשף לאחרונה
    על האתר ב :
    המשכנו ברחובות גדרה שמרכזה באיזור נקודה 32
    בנקודה 33 עצרנו בגן הלל לזכר הסבא והסבתא של עידן שהוביל את הטיול שהיו בין מקימי גדרה
    יצאנו מגדרה בגשר מתחת כביש 7 בנקודה 34
  • מכאן בשביל האופניים שעובר בשולי הכבישים שבין היישובים כאן
    נקודה 35 פנינו לדרך בין מטעים ליישוב גני טל (מפוני גוש קטיף) ונכנסנו ליישוב בנקודה 36
    בנקודה 37 כיכר מעניינת בכניסה לגני טל שמראה בצד צפון את החורבן בפינוי ובצד דרום את הצמיחה וההתאוששות בעזרת הדשא הירוק
    הכיכר בכניסה לגני טל

המשכנו מכאן לצומת בין גני טל וחפץ חיים בנקודה 38 והמשכנו לקיבוץ חפץ חיים ובו ביקרנו בחווה של חוה (39)
    זוהי חווה עם אטרקציות בעיקר לילדים
    בנוסף נמצא כאן מוזיאון החלוץ החרדי
    חפץ חיים הוא אחד משני הקיבוצם החרדיים היחידים
    הוקם ע"י פועלי אדודת ישראל ב 1944
  • אחרי הדרכה מקומית במקום המשכנו החוצה מחפץ חיים ובצומת בנקודה 38 המשכנו בשביל האופניים שעל המדרכה עד סופו בנקודה 40
    חצינו את כביש 3 במעבר החצייה ומצידו השני רכבנו על המדרכה עד הפנייה לכיוון רבדים בנקודה 41