Friday, August 31, 2018

Northern Riders בעקבות גדוד רמחי ג'דפור ומייסור והשרווד ריינג'רס

תאריך :  31-8-2018

המכון לחקר הימים והאגמים - טיילת בת גלים - הקזינו - בה"ד חיל הים - רחוב העלייה השנייה - טחנת הקמח הטמפלרית של בת גלים - ליד אגד הישנה - בית הקברות הבריטי - בית הקברות הטמפלרי - המושבה הגרמנית - רח' הגפן - העלייה לסטלה מריס - סטלה מריס - סינגל הקפלה - רחוב טשרניחובסקי - ליד אתר האובליסק הבאהי - כרמל צרפתי - רחוב התשבי - בית רוטנברג - טיילת לואי - אנדרטה לביקור ווילהלם ה 2 - מרכז הכרמל - בית רוטשילד - רח' קלר - כרמליה - רחוב הירקון - חציית שדרות מוריה - רחוב דיזרעאלי - מרכז אחוזה/חורב - רחוב איינשטיין - דרך בירם - דניה - ליד אוניברסיטת חיפה - חרבת מכלול - נחל נדר - עין קדם - נחל גלים טירת הכרמל - נחל עמירם - נחל עובדיה - ליד קניון קסטרא - חציית רח' פרוייד - בתי הקברות הישנים של חיפה - נחל שיח - בוסתן כיאט - שכונת מחנה דוד - צומת דרך הים - ליד מסעדת מקסים - טיילת הכט - שקמונה - המכון לחקר הימים והאגמים

נקודת יציאה : רחבת חנייה ליד המכון לחקר הימים והאגמים

טיפוס מצטבר :  809 מ'

קובץ TRK של הקטע הזורם בירידה לעין קדם

• בתחילת השבוע עברתי טיפול שהצריך לקיחת אנטיביוטיקה , לכן חיפשתי רעיון למסלול קל יחסית
    ראיתי פרסום של מטיילים שהראו את מצב המים בעין קדם ואת פריחת החצבים המרשימה שם ומיד הצטייר לי המסלול המתאים ליום ששי
    למי שתוהה מה השם המוזר של הטיול , אלה היחידות ההודיות והבריטיות שכבשו את חיפה ב 23 בספטמבר 1918 , החודש לפני 100 שנה
    במספר נקודות בטיול דיברתי על קרב כיבוש חיפה ע"י הבריטים (האימפריה) במלחמת העולם הראשונה
  • יצאנו מהמכון לחקר הימים (1) ורכבנו בטיילת החדשה עד בת גלים והטיילת שלה והמשך ברח' שאחרי הקזינו
    לפני מחנה חיל הים בנקודה 2 פנינו ברח' ימינה עד חיבור לרח' העלייה ה 2 בו המשכנו ונכנסנו לסמטה קטנה בה נמצאת טחנת הקמח הטמפלרית בנקודה 3
    טחנת הקמח הוקמה ב 1871 ע"י הטמפלרים והיתה המבנה הראשון באיזור בת גלים שהיתה אז איזור שדות החיטה של הטמפלרים
    מהר מאד בגלל שהרוחות כאן לא היו מספיקות הנעתה שונתה לדיזל
    בשנות ה 20 של המאה ה 20 היא הפסיקה את פעולתה מחור כדאיות עם פתחת טחנות קמח גדולות בחיפה
    מאז שימשה למגורים או סתם עמדה ריקה
  • מכאן המשכנו ברחובות לצומת שליד אגד הישנה בנקודה 4
    פנינו מזרחה לרחוב יפו ומיד אחרי הכניסה הראשית לבית הקברות הבריטי ממלחמת העולם הראשונה , פנינו לבית הקברות הטמפלרי שמאחוריו (5)
    מימין יש חלק מבית הקברות הבריטי שבו חלקה ללא קברים המנציחה את החיילים ההודים שנפלו במלחמה - גופותיהם נשרפו ואפרם פוזר כמקובל אצלם
    בית הקברות הטמפלרי היה סגור אבל יכולנו להציץ ושם סיפרתי על אליס אוליפנט שלאחרונה קראתי מאמר מעניין על מעלליה
  • המשכנו ברחובות העיר ופנינו בנקודה 6 לשדרות בן גוריון או המושבה הגרמנית
    טיפסנו במעלה הרחוב כש"כיפת הזהב" של הבאהים והגנים שלהם נראים לפנים
    בצומת בן גוריון ורח' הגפן בנקודה 7 פנינו ימינה עד הצומת בנקודה 8
  • מכאן טיפוס במעלה הרחוב לסטלה מריס
    בגלל המכוניות החונות וחוסמות את המדרכה , תחילת העלייה בכביש
    בהמשך ניתן לרכב על המדרכה הצרה כשמימיננו נוף יפה
    לקראת סוף העלייה , בגלל עצים שצומחים במדרכה ולא מאפשרים מעבר יורדים שוב לכביש
    הגענו עד ליד בית הקיץ של עבדאללה פאשה שהיום הוא בסיס של חיל הים בנקודה 9
  • מכאן ירידה בסינגל כייפי עם קצת דרדרת  לקפלה שמתחת לסטלה מריס (10) שהיתה בעבר טחנת רוח ושינתה יעודה לקפלה בשנות ה 60 של המאה ה 20
    מהקפלה טיפס חזרה בסינגל הפעם חלק ברגל בגלל השיפוע
    המשכנו בטיפוס ברחוב טשרניחובסקי דרך הכרמל הצרפתי
    ניסינו לתהות על קנקנו של האובליסק הבאהי שנמצא בנקודה 12 , בקצה רח' דוד מרכוס , אבל הוא סגור ומסוגר ואסור להכנס לשם
  • רכבנו חזרה לרח' טשרניחובסקי בנקודה 11 והמשכנו עד הפנייה לרח' התשבי בנקודה 13
    המשכנו דרך רח' התשבי והלאה ברחובות חיפה וחלפנו ליד בית רוטנברג עד טיילת לואי בנקודה 14
    עלינו בשביל ועצרנו ליד האנדרטה לביקור ווילהלם ה II , האובליסק והתותח בנקודה 15
    כאן עצרנו ודיברתי על ביקור וילהלם ה II קיסר גרמניה בארץ ב 1898 , על ירידתו במזח הטמפלרי בחיפה וביקור של נתיניו הטמפלרים במושבה הגרמנית
    משם הוא המשיך בכרכרה והגיע לגשר שנבנה לכבודו על נחל תנינים ליד ג'סר א זרקא , בהמשך מפגשו עם הרצל במקווה ישראל והפוטומונטאג' הידוע והפגישה שלהם בירושלים
    בהמשך הוא נתן כספים לכנסיות הגרמניות בירושלים : דור מיציון , אוגוסטה ויקטוריה (ע"ש אישתו) וכנסיית הגואל הלותרנית
    סיפרתי כאן על קרב כיבוש חיפה ע"י הבריגדה ההודית 15 שכללה את  גדוד רמחי מייסור שעלה יחד עם השרווד ריינג'רס דרך נחל קטיע ועד מרכז הכרמל שם היו התותחים האוסטרו הונגרים
    וסיפור רמחי ג'דפור שתקפו את המקלעים מעל צומת הצ'קפוסט של היום והמשיכו לתוך חיפה
    זאת אחרי ש 2 מסוסיהם טבעו בביצות הקישון
  • המשכנו ברכיבה בטיילת לואי וחצינו לשדרות הנשיא
    חצינו את מרכז הכרמל במדרכות ובמעברי החצייה ומיד אחרי האודיטוריום פנינו לשביל שליד בית רוטשילד שנכנס למה שהיה גם מושבה גרמנית של הטמפלרים בשם כרמלהיים (איזור נקודה 17)
    חלפנו ליד מספר בתים יפים והמשכנו לכרמליה
    בנקודה 18 המשכנו לכיוון רח' הירקון כאשר פה ושם באיזור זה יש מבנים יפים בסגנון הבין לאומי
    בככר קרית ספר  (19) המשכנו לרח' דיזרעאלי והלאה דרך אחוזה/חורב (20) ורחוב איינשטיין
    רכבנו הלאה ברכס הכרמל עד צומת דניה בנקודה 22
  • המשכנו בטיפוס בדרכים מקבילות לדרך בירם והדרך לאוניברסיטה עד סיומם בנקודה 23 והלאה בשולי הכביש עד הפנייה לחניון בנקודה 24
  •  מכאן מתחילות הירידות
    ירדנו בדרך ה 4X4 בחורשה שתחילתה משמשת חניון לסטודנטים בימי הלימודים
    בהמשך ליד צומת הדרכים ליד חרבת מכלול יש שער רכב על הדרך (25)
    המשכנו בדרך ה 4X4 היורדת עד נקודה 26
    הדרך לכאן וגם המשכה דרדרתית , ירידה מהירה וכייפית
    בנקודה 26 עצרתי כי ראיתי סינגל קטן שסומן במפת שבילנט שיורד לכיוון עין קדם וקיוויתי שיחסוך את העלייה הקצרה עם נמשיך עד נחל גלים
    אכן הסינגל התחיל יפה , אבל בערך בנקודה 27 הוא התפוגג והצריך הליכה בסבך של כמה עשרות מטר עד חיבור לסינגל המסומן בסימון שבילים שחור בערוץ בנקודה 28
    מכאן המשכתי בסינגל עד עין קדם (29)
  • רוב החבר'ה המשיכו במסלול שתכננתי בדרך עד חיבור לנחל גלים בנקודה 30 במסלול המופיע בסגול במפה
    מכאן פנייה לתוך נחל קדם בדאבל שהופך במהרה לסינגל בעלייה עד עין קדם בנקודה 29
    כאן נכנסנו לנקבת המעיין שבה יש מים עד הברכיים
    אורך הנקבה כ 30 מ' וניתן להגיע עד הנביעה בקצה
    כמובן יש צורך בפנס
    מומלץ מאד הביקור במעיין הנקבה הנהדר עין קדם (וודי שלושת המעיינות בפי החיפאים הוותיקים)
  • מכאן דהרנו במורד הנחל המלא בפריחת חצבים לנחל גלים (30) והלאה בדרך , גם היא עם חצבים לטירת הכרמל
    נכנסנו לרחובות טירה בנקודה 31
    המשכנו עד הקצה הצפוני של טירה בנקודה 32
  • מכאן בדרך 4X4 עד איזור קניון קסטרא , קניון חיפה ונספחיהם בנקודה 33
    רכבנו ברחובות וחצינו את דרך פרויד בצומת בנקודה 34 והמשכנו צפונה בכביש לבית הקברות של חיפה הישן עד נקודה 35 מול שער ברוש של בית הקברות
    פה פנינו ימינה טיפסנו בדרך עד בוסתן כיאט
    ירדנו במדרגות לבריכה המזרחית המלאה מים שמגיעים מהמעיינות של נחל שיח בנקודה 36
    המקום היה בוסתן יפה של משפחת כיאט הנוצרית לפני קום המדינה
    המקום בד"כ מוזנח , אם כי נראה שמישהו החל לתחזק אחת מהבריכות - זו שטבלנו בה
    שני אנשים שחיפשו סכין לחיתוך האבטיח שלהם התחלקו בו איתנו בזכות הלדרמן שהלווינו להם - איזה אבטיח מצויין אחרי רכיבה ארוכה
  • ירדנו חזרה מהבריכה לכביש בתי הקברות בנקודה 35 והמשכנו הלאה ברחובות שכונת מחנה דוד עד צומת דרך הים/מסעדת מקסים (37)
    חצינו את כביש החוף ומיד אחרי החצייה מתחת לגשר הרכבת נכנסנו לטיילת הכט שבה שביל אופניים בנקודה 38
    מכאן עוד קצת בטיילת הכט חזרה לאוטו ליד המכון לחקר הימים והאגמים (1)