Monday, September 17, 2018

בעקבות קרבות לטרון

תאריך :  17-9-2018

תחנת דלק אלון בלטרון -חציית כביש 3 - ליד מנזר לטרון - שרידי המבצר הצלבני והכפר לטרון - נחל נחשון - ליד עין חילו - דרך האיילות - נחל דרך בורמה - עין מסילה - כביש מקביל לכביש 38 - גבעת חתולה/מצפה שער הגיא - מעבר מתחת כביש 1 - דיר איוב - רכס התותחים - סינגל רכס דרומי - ליד משלט י"ד - כניסה לפרק קנדה - חציית כביש 3 - פרק קנדה המערבי - דרך מקבילה לכביש 1  - מעבר מתחת כביש 1 - עמק איילון - כביש 424 - חעד מיני ישראל - ליד קיבוץ נחשון - חצייה מתחת כביש 3 בנחל נחשון - ליד מנזר לטרון - כביש 3 - תחנת דלק אלון בלטרון

נקודת יציאה : תחנת דלק אלון בלטרון  - ליד פונדק אסא

טיפוס מצטבר :  571 מ'

זמן : 6:57 שעות (הזמן הארוך הוא בגלל הרבה הדרכות וזמן שחיכינו לטיפול בפצועים ואיסוף אבודים)

• כבר זמן מה אני מתכנן לרכב ולהדריך במסלול שיעבור על קרבות לטרון במלחמת השחרור
    היו 5 קרבות בלטרון שכולם נכשלו והשאירו את מובלעת לטרון בשטח ירדן ויצרו טראומה קשה
    במלחמת ששת הימים נכבשה לטרון בקלות ע"י חטיבה 4 ואחרי החלטה של עוזי נרקיס אלוף פיקוד מרכז חוסלה המובלעת ו 3 כפרים (עמוואס , בית נובא ויאלו פונו מתושביהם|
    היום עובר באיזור כביש 1 ופארק קנדה בחלק הצפוני וקשה להבין את מהלך הקרבות באיזור ואת הנקודות השונות בלי לעבור בהם ולתצפת עליהם
    זה בעצם מה שעשינו ועכשיו לדעתי הדברים מובנים וברורים בהרבה
  • יצאנו מהחנייה של תחנת הדלק ליד משטרת לטרון (1) ורכבנו דרך מגרש החנייה המזרחי עד מעקה הבטיחות על כביש 3 בנקודה 2
    פה חצינו את הכביש מול הפינה הצפון מערבית של מתחם מנזר לטרון
    התחלנו לטפס בדרך העולה לרכס לטרון ופנינו לכיוון שרידי המבצר הצלבני (3) שהכפר לטרון ישב בצמוד לו עד 1948
    פה עשינו תצפית ב 360 מעלות על הגזרה
    דיברתי על הקרב הראשון בלטרון - מבצע בן נון א' שמכאן רואים יפה את ערוץ נחל נחשון בו נלחמה פלוגה ב' מגדוד 32 של אלכסנדרוני על חייה
    רואים את נווה שלום שהגבעה עליה הוא בנוי נקראה אז גבעה 314 ועליה ישבה פלוגה א' של גדוד 32 וחיפתה על הפינוי הנורא
    דיברתי גם על הארועים שקדמו למבצע בן נון א' , תפישת המשטרה הזמנית ע"י הראל וגבעתי עד שנקראו לעזור בגזרותיהם ועזבו
    מעבר שיירת היתום ועוד שיירה אחריה
    הגעת הירדנים ללטרון בין ה 16 עד ה 23 במאי 1948 בה כבר ישבה כאן חטיבת הלגיון השלישית
  • ירדנו מהמצודה ורכבנו בסינגל קצר בנקודות 4 והלאה בדרכי 4X4 לכיוון ערוץ נחל נחשון
    בנקודה 6 חצינו את תוואי מה שהיה הכביש לירושלים אז , בזמן הקרבות קצת מצפון לערוץ נחל נחשון (ראה מפה מתקופת המנדט המצורפת למפה שעליה אני מפרט את המסלול)
    חצינו את ערוץ נחל נחשון ובנקודה 7 פנינו לדרך מקבילה לערוץ וחלפנו ליד עין חילו (במפת שבילנט מצויין עין חילו לא במקומו) , מופיע נכון במפה המנדטורית
    בנקודה 8 בערך פנינו לדרך שהיא על תוואי דרך שהיתה כאן ב 1948 ונקראה דרך האיילות שחלקה בהמשך באיזור נחל דרך בורמה שימשה את תוואי דרך בורמה
    דרך בורמה שבאה מאיזור נווה שלום אחרי שירדה בסרפנטינות התחברה בערך בנקודה 9 לדרך האיילות
    המשכנו בדרכים שרובן טובות עד ליד כביש 38 בנקודה 10
  • פה פנינו שמאלה בכביש פנימי המקביל לכביש 38 והלאה שמאלה לכיוון מצפה שער הגיא שנמצא על גבעת חתולה
    פה המצפה שסודר לאחרונה ע"י קק"ל עצרנו להמשך הסברים (11)
    דיברתי פה על מבצע בן נון ב' שאמנם התנהל גם בגזרה המערבית באיזור המשטרה אליה פרצו עם זחל"מים של גדוד 73 מחטיבה 7
    בגזרה המזרחית עלו חיילי גדוד 52 של גבעתי לכפר דיר איוב (איזור נקודה 15) וכבשו אותו (היה ברובו ריק) ונכשלו בניסיון הכיבוש של נבי איוב (נקודה 16)
    כוח נוסף עלה לכיוון גבעה 395 (רכס התותחים) ונתקל באש חזקה ולכן איגף אבל לפני ההסתערות קיבל פקודת נסיגה עם עלות השחר
    כאן בגבעת חתולה היתה מפקדת הגדוד ורתק של מקלעים בינוניים (גבעת חתולה נקראה אז גבעה 369)
    כוח חסימה ישב גם בגבעה הדרומית יותר (במפת שבילנט נ.ג 378 אז נקראה גבעה 377)
    המשך המבצע לכיוון יאלו (תל איילון) שתוכנן עבור פלוגה מגדוד 72 של חטיבה 7 לא בוצע כמובן בגלל הנסיגה
    בחלק הצפוני של גבעת חתולה רואים סוללות עפר שהובאו לכאן כשחיברו את כביש 38 לכביש 1 אחרי המלחמה והובאו לכאן כדי להסתיר את כביש שער הגיא מעמדות ירדניות ברכס איילון
  • ירדנו מגבעת חתולה בדרך 4X4 דרדרתית (זהירות !!) שהובילה אותנו לחצייה מתחת לכביש 1 ונספחיו בנקודות 12
    אחרי החצייה רכבנו בדרכים של איזור הבנייה של מנהרת הרכבת ובנקודה 13 מצאנו מעבר בפרצה בגדר והליכה של כ 5 מ' עד לחיבור לסינגל עד שנמשך עד נקודה 14 בה חברנו לדרך 4X4
    המשכנו בדרך וטיפסנו עד הצומת בנקודה 15 בתוך שרידי הכפר דיר איוב
    הכפר ניטש כבר ב 1948
    דיברתי כאן על מבצע יורם שהזכרתי גם במבצר לטרון כי משם רואים את משלט י"ג וי"ד עליהם נערך הקרב במבצע זה
    משלט י"ג נמצא בנקודה 21 (אז גבעה 350) ומשלט י"ד בנקודה 22 (אז גבעה 315)
    מדיר איוב טיפוס תלול בדרך 4X4 עד רכס התותחים בנקודה 17
  • כאן דיברתי על הקרב הרביעי בלטרון שנערך בליל ה 15-16 ביולי 1948 ע"י כוח מהגדוד ה 6 של הפלמ"ח מחטיבת הראל
    הכוח תפש את גבעה 395 (נקודה 18 במפה שלי) אבל בגלל מחסור בכלי נ"ט נסוג עם שחר ממתקפת שריוניות ירדניות
    המשכנו בדרך ה 4X4 מערבה עד נקודה 19
    פה ירדנו שמאלה בסינגל טכני קשה הנקרא סינגל רכס דרומי
    חלק רכבו את רובו ואחרים רגלית עד חיבור לדרך 4X4 בנקודה 20
    מכאן רכיבה בדרך ה 4X4 בסימון שבילים אדום עד נקודה 23
    פה עצרנו ליד שביל הולכי רגל לא רכיב למשלט י"ד עליו נלחמו במבצע יורם
    אז הגדוד ה 5 של הפלמ"ח מחטיבת הראל יועד לכבוש את משלט י"ג (נקודה 21 במפה) אבל בגלל טעות ניווט הגיע וכבש את משלט י"ד בנקודה 22
    הגדוד ה 3 של הפלמ"ח מחטיבת יפתח שהיה מיועד לכבוש את משלט י"ד ולעבור דרך משלט י"ג שהיה אמור להיות בידינו , נתקל באש ממשלט י"ג ונעצר
    הוחלט בסופו של דבר על נסיגה
  • מנקודה 23 במשכנו בדרכים שהופכות סלולות בפרק קנדה עד הכניסה הראשית לפרק מכביש 3 בנקודה 24
    חצינו את הכביש ורכבנו בחלק המערבי של פרק קנדה עד לדרך מקבילה לכביש 1 מצפון בנקודה 25
    דהרנו בדרך המקבילה לכביש 1 עד המעבר מתחת לכביש בנקודה 26
  • חצינו מתחת לכביש וטיפסנו בעלייה מתונה לנקודה 27
    פה סיפרתי על הקרב החמישי בלטרון שנערך ב 18 ביולי שנקרא מבצע מיקי
    הפעם המשימה הוטלה על חטיבה 8 ששלחה כוח של 2 טנקי קרומוול ו 7 זחל"מים מאיזור אל קובאב (ליד כפר בן נון של היום) לכיוון המשטרה
    הטנק המוביל ירה 2 פגזים ובשלישי נתקע התותח
    הטנק הסתובב ושאר הכוח אחריו והמבצע נכשל
  • המשכנו בחצייצ עמק איילון ובנקודה 28 עלינו על כביש 424 שהיה גם אז הכביש מרמלה ללטרון
    פנינו עליו ימינה ומיד ליד הכניסה למיני ישראל נכנסנו לדרך 4X4 מצפון לכניסה למיני ישראל בנקודה 29
    המשכנו בין מטעי שקדים עד צומת דרכים בנקודה 31
    נקודה זו היא על מה שהיה הכביש ממסמייה ללטרון והלאה למעלה בית חורון ורמאללה
    פה הראיתי את גבעה 200 שנמצאת בשטח קיבץ נחשון (נקודה 30 במפה שלי)
    הגהעה 200 ישבו שני תותחי 65 מ"מ (נפוליונצ'יקים) במבצע בן נון ב' והפגיזו את המשטרה וניסו לסייע לכוח הזחל"מים שהתקיף את המשטרה , הצליח לפרוץ אליה אבל נכשל בניסיונותיו להכניע אותה
  • מכאן נסענו במה שהיה הכביש לרמאללה וחצינו מתחת לכביש 3 במקום בו חוצה אותו נחל נחשון בנקודה 32
    מכאן בדרכי 4X4 בשולי שדות עד חיבור לשרידי הכביש לירושלים מ 1948 ליד מנזר לטרון בנקודה 33
    רכבנו על שרידי הכביש עד הצומת בנקודה 34 ואחרי חצייה במעבר החצייה המשכנו לאוטו בתחנת הדלק (1)