Friday, October 12, 2018

בנטל , אביטל ורכס חזקה

תאריך :  12-10-2018

אנדרטת גדוד סיור 134 - סינגל שביל הגולן - חציית כביש 97 - סינגל שביל הגולן - צומת העלייה להר אביטל - דבל שביל הגולן - צומת העלייה להר בנטל - צומת בנטל - כביש 959 - מאגר בנטל - שער אחורי של מרום גולן - סינגל שביל הגולן העולה להר בנטל - סינגל סובב בנטל - אוכף בין הר אביטל להר בנטל - דרך להר אביטל - שביל סובב מזרח הר אביטל - מצפון לעין זיוון - כביש 98 - צומת זיוון - דרך לצורימן - הר בני רסן - רכס חזקה - הר קורטם - הר חזק - כביש 98 - אנדרטת הנגמ"ש והארז - כביש 98 - כביש להר יוסיפון - אנדרטת גדוד סיור 134

נקודת יציאה : אנדרטת גדוד סיור 134 (מול הכניסה לקיבוץ עין זיוון)

טיפוס מצטבר :  794 מ'

• שלוש סיבות חברו לזה שבחרתי לתכנן השבוע טיול בגולן
    45 שנה למלחמת יום כיפור - כך שעברנו במספר אתרי קרבות ואנדרטאות
    בתחילת השבוע ראיתי את מסלול חוצה גולן שהיה בשבוע שעבר וראיתי קטע שרכבו על הר אביטל שלא הכרתי - החלטתי לשבץ את הקטע במסלול
    פריחת הסתווניות החלה באיזורים הגבוהים של הגולן - סתווניות במספר רב של אתרים וחלמוניות ברכס חזקה , כרגע רק ליד המוצב בהר חזק
  • יצאנו מאנדרטת גדוד הסיור 134 שליד עין זיוון (1) ונכנסנו לסינגל/דאבל שביל הגולן מערבה
    גדוד סיור 134 היה אחד הגדודים שהחל את תהליך הקמתו כשנתיים לפני המלחמה ולא סיים את התהליך
    הוא היה אחד ממספר גדודי סיור שהוקמו כיצור כלאיים של עם טנקים , נגמ"שים וג'יפים ובצה"ל לא ידעו בדיוק איך לתפעל אותו
    דבר שגרם לתפעול שונה ולעתים שגוי
    הגדוד נפגע קשה במהלך המלחמה ואיבד 33 מלוחמיו

בנקודה 2 חצינו את כביש 91 והמשכנו עם סינגל שביל הגולן שמכאן הוא רכיב במעל 95% עד צומת העלייה להר אביטל בנקודה 3
    על אנדרטאות גדוד 134    גדודי הסיור במלחמת יום הכיפורים   עוד על גדודי הסיור במלחמת יום כיפור

המשכנו בדאבל בסימון שביל הגולן ובנקודה 4 עלינו ימינה בסינגל עם סימון שביל הגולן עד ליד צומת העלייה להר בנטל בנקודה 5
  • מכאן בכביש צפונה עד צומת הפנייה מכביש 959 לכיוון מרום גולן (צומת בנטל)
    פה פנינו מזרחה בכביש עד הפנייה למאגר בנטל בנקודה 7
  • פה מיד ליד הדרך בצד המערבי של המאגר נכנס צינור מים חמים שמועלים כנראה מעמק החולה מהגייזר
    בעבר המים מהגייזר הועלו למאגר עורבים שמצפון לצומת וואסט
    הקפנו את המאגר מדרום
    בצומת הדרכים בנקודה 8 עלינו תחילה ימינה בדרך טובה לכיוון מרום גולן ונכנסנו לקיבוץ דרך שער אחורי שהיה פתוח בנקודה 9
    המשכנו עד נקודה 10 בתקווה לעלייה לכיוון הר בנטל
    ראינו שאין עלייה ולכן ירדנו חזרה לנקודה 8 והמשכנו בדרך ה 4X4 עד נקודה 11
  • פה טיפסנו בסינגל המסומן בסימון שביל סובב גולן
    הסינגל בשיפוע סביר ורכיב עד נקודה 12
    בנקודות 12 עלייה תלולה ודרדרתית בה דוחפים את האופניים עד החפיר שסביב הר בנטל עליו עובר סינגל סובב בנטל
  • רכבנו בסינגל סובב בנטל שעובר בחפיר שסביבו
    הנוף משם נהדר ולטוף מראות נהדרים
    עזבנו את הסינגל בצומת הדרכים/סינגלים בנקודה 13
    פה ירדנו בדרך 4X4 לאוכף בין אביטל לבנטל (14) כשבדרך פגשנו חברים שטיילו עם גיל מועלם ועמירם אורן בטיול אחר
  • מהצומת באוכף בנקודה 14 עלינו בדרך 4X4 תלולה שמתחילה רכיבה אבל בהמשך עד נקודה 15 מאד תלולה ורכיבה רק לחלק
    מנקודה 15 הדרך ממשיכה על קו גובה ובהמשך בעלייה סבירה אבל ארוכה בתוך החפיר שסביב הר אביטל
    אם מרימים את הראש מעל החפיר אפשר לראות נוף נהדר ופה ושם גם תופעות טוף יפות כמו בהר בנטל
    שיא הטיפוס בנקודה 16
    מכאן רכיבה על קו גובה עד מפגש עם הכביש העולה למוצבי הר אביטל בנקודה 17
  • פה פנינו שמאלה בכביש ומיד בנקודה 18 פנינו שמאלה לדרך 4X4 שבמהרה הופכת תלולה ודרדרתית
    ירדנו איתה עד מפגש עם סינגל/דאבל בנקודה 19
    פנינו שמאלה לסינגל והמשכנו איתו כשבהמשך הוא הופך לדרך עד צומת הדרכים בנקודה 20
    פה רכבנו בדרך עם שרידי סלילה שבדיוק היה טרקטור שעבד עליה עד מפגש עם כביש 98 בנקודה 21
  • פנינו ימינה בכביש ובצומת זיוון המשכנו שמאלה עם הכביש עד הפנייה לעין מוקש בנקודה 23
    רכבנו לעין מוקש (24) בדרך ה 4X4
    המים בעין מוקש היו בעומק של כ 4 מ' למרות שגובהם ירד למה שהיה בתחילת הקיץ , אז הם היו גבוהים בכ 2 מ' יותר
    התרחצנו ושתינו קפה
    כרגע נערכות עבודות על הדרך לעין מוקש ונראה שישימו שם גדרות וכנראה גם יחפרו בבריכה לפי דברי הקבלן
    העבודות מטעם אגודת תיירות גולן
  • מעין מוקש רכבנו חזרה לכביש 98 בנקודה 23 ופנינו מזרחה עד הצומת בעיקול ה 90 מעלות בנקודה 25
    המשכנו בדרך הסלולה לדרום מזרח
    חלפנו על פני מחסום רכב צהוב והמשכנו בדרך עד נקודה 26
    פה פנינו ימינה וטיפסנו בדרך עד צומת הדרכים בנקודה 27 ושם פנינו שמאלה וטיפסנו עם הדרך להר בני רסן עליו נמצאות טורבינות להפקת אנרגיית רוח
    עצרנו בנקודת התצפית המסודרת בנקודה 28 בראש ההר
  • אחרי התצפית סביב ירדנו בדרך היורדת לדרום מערב
    בצומת הדרכים בנקודה 29 המשכנו דרומה בדרך המטפסת לרכס חזיקה
    תחילה העלייה סבירה אבל דרדרתית
    בצומת הדרכים בנקודה 30 העלייה נהיית תלולה וקשה לרכיבה
    השיפוע מתמתן בנקודה 31 ואז שוב ניתן לרכב בצורה סבירה
    בנקודה 32 ליד הר קרטם חברנו לדרך טובה יותר ופנינו שמאלה לדרך שעולה להר קורטם
    שם עמדנו וצפינו לכיוון סוריה (נקודה 33)
  • ירדנו מפסגת הר קורטם חזרה לצומת בנקודה 32 ורכבנו דרומה עד מפגש עם הכביש המשובש העולה להר חזק בנקודה 34
    עלינו עם הכביש עד צומת הדרכים בנקודה 35
    פה פנינו שמאלה בעלייה בכביש העולה למוצב הצבאי
    קצת לפני המוצב פנינו ימינה לשטח מיושר השייך לצבא ובקצהו עצרנו (36)
    פה סביב בשטח יש פריחה נהדרת של סתווניות וחלמוניות
  • מכאן ירדנו בכביש הסלול דרך נקודה 34 בה עברנו קודם והלאה בכביש המשובש העולה להר מכביש 98 עד הכביש בנקודה 37
    על כביש 98 פנינו ימינה ומיד נכנסנו לאנדרטת הנגמ"ש והארז (נקודות 38)
    יש פה אנדרטה ל 8 מלוחמי גדוד הסיור 134 שנהרגו כאן בערב סוכות 1973 מפגיעה ישירה של פגז מרגמה בנגמ"ש שלהם
    אחרי המלחמה ניטע ארז במרכז הנגמ"ש שצמח למימדים מרשימים ומנציח את הנופלים
  • המשכנו עוד צפונה בכביש 98 ופנינו שמאלה לכביש המשובש (נקודה 39) לכיוון תל יוסיפון
    בנקודה 40 פנינו ימינה לדאבל זרוע אבנים לעתים אבל סה"כ זורם צפונה עד מפגש עם כביש הגולן בנקודה 41
    פה פנינו שמאלה בשביל הגולן שכאן הוא דרך 4X4 ולעתים דאבל עד חניון האנדרטה לגדוד הסיור 134 בנקודה 1