Friday, October 18, 2019

עכו - נהריה

תאריך :  18-10-2019

מתחם מסחרי עין המפרץ - קיבוץ עין המפרץ - גן התומר - נחל נעמן - חצייה מתחת למסילה לעכו - חצייה מתחת כביש 4 - גני רדואן - גבעת נפולאון - עכו - שער הים בעכו - על החומה של עכו - ליד מסגד אל ג'זאר - נמל עכו - חאן אל עומדאן - יציאה מהעיר העתיקה עכו מהשער הצפון מערבי - טיילת עכו - ליד בוסתן הגליל - חציית נחל יסף - חצרות יסף - שבי ציון - חוף שבי ציון - כנסייה ביזנטית שבי ציון - טיילת נהריה - נהריה - צומת נהריה - כביש 89 - ליד בית חולים נהריה - בן עמי - עין שפע - עין גיח - חציית כביש 70 - אתר שיירת יחיעם - סינגל יחיעם - בית הקברות החדש של נהריה - סינגל יחיעם - שייך דנון - צומת כליל - כביש לכליל - עמקה - מסגד עמקא - אשרת - כביש 70 - קבר אבו מוחמד - בית העמק - נס עמים - ליד לוחמי הגטאות - חציית נחל יסף - מנחת סן ג'ין - חציית נחל עכו - כביש גישה למכר ג'דיידה - חציית כביש 85 - חצייה מתחת למסילה לכרמיאל - בריכות דגים של עין המפרץ - עין המפרץ - מרכז מסחרי עין המפרץ

נקודת יציאה :מתחם מסחרי עין המפרץ

טיפוס מצטבר :  310 מ'

• כבר מזמן לא רכבתי בעיר העתיקה של עכו ולכן החלטתי שהגיע הזמן
    תכננתי מסלול שיכלול את עכו
    כדי לא להתקע בהמונים הצפופים הגענו לעכו בהתחלת הטיול מוקדם בבוקר
  • יצאנו מהמתחם המסחרי של עין המפרץ (1)
    דיברתי עם החבר'ה בהתחלה קצת על עין המפרץ - הקיבוץ בו נולדתי וחייתי עד גיל שנה וחצי בערך - השתנה קצת מאז
    רכבנו דרך הקיבוץ מכביש הכניסה 2 לכיוון גן התומר (3)
    התומר הבודד הוא הסמל של עין המפרץ
    בנקודה 4 חצינו על גשרון מעל תעלה המתחברת לנחל הנעמן והמשכנו לגשר בנקודה 5 החוצה מעל הנעמן
    מכאן בדרך מקבילה לנחל מצפון
    בנקודה 6 עברנו מתחת למסילת הרכבת ובנקודה 7 מתחת לכביש 4
    המשכנו מכאן בדרכים מצפון לגני רדואן הבאהים שבדרך כלל סגורים לביקור
    בנקודות 8 חצינו בשביל לא ברור עד חיבור לשביל העולה לתל נפוליאון
  • עלינו לתל נפוליאון בשבילים ועצרנו לתצפית וסקירה הסטורית על עכו ועל נפוליאון בראש התל בנקודה 9
    ירדנו מהתל בשבילים וחברנו לכביש 85 והלאה ברחובות עכו עד הכניסה לעיר העתיקה דרך שער הים בנקודה 10
  • נכנסנו לעיר העתיקה ועלינו על הרמפה לחומה (11) של העיר שבנה ג'זאר פחה אחרי הניצחון על נפוליאון
    אחרי הסבר על החומה ירדנו ברמפה השנייה והמשכנו בסמטאות העיר ועתריה עד שיצאנו מהעיר העתיקה בשער הצפן מערבי ליד המצודה בנקודה 12
  • המשכנו ברכיבה לאורך הטיילת שליד הים
    בנקודה 13 מסתיימת הטיילת והמשכנו בדרך 4X4 חולית , אבל רכיבה כולה צפונה
    בנקודה 14 עצרנו ליד מגדל שהופעל ע"י הבריטים מנמל חיפה במהלך מלחמת העולם ה II לגילוי צוללות
    כבלי חשמל חוברו ממנו לים והיו אמורים לחוש תנועת גופים מתכתיים גדולים
    יש בחוף גם מקלחות , כך שזה יתרון
  • המשכנו מכאן צפונה בדרך 4X4 לכיוון טיילת נהריה
    בדרך חולפים על פני שרידי כנסייה ביזנטית עם פסיפס
    בנקודה 19 חברנו לטיילת של נהריה ורכבנו לאורכה עד סופה בנקודה 20 קצת אחרי החצייה מעל שפך הגעתון
  • מכאן ברחובות של נהריה , תחילה לאורך הים ואז מזרחה עד צומת היציאה מהעיר בנקודה 21
    המשכנו ברחובות מצפון לכביש 89
    בנקודה 22 חצינו את כביש 89 דרומה והמשכנו על המדרכה ובהמשך בשולי הכביש עד נקודה 23 מול בית החולים של נהריה
  • פה פנינו לדרך דרומה ואז בדרך מזרחה שהכניסו אותנו למושב בן עמי בנקודה 24
    חצינו את המושב והמשכנו במטעים שלו
    בנקודה 25 יש שער שניתן לעקפו מצידו הימני בטיפוס קליל
    המשכנו עם דרכי המטעים עד נקודה 26 בחיבור לכביש 70
    יש מעבר מצידו הצפוני של השער ברוחב המתאים לאופניים
  • חצינו את כביש 70 ומיד נכנסנו לדרך 4X4 מקבילה לכביש שהביאה אותנו לכניסה לאתר שיירת יחיעם
    ליד האנדרטה , פנינו בנקודה 27 דרומה בלי שביל של ממש וחברנו לדרך 4X4 בנקודה 28
    המשכנו בדרך עד נקודה 29
    פה אמורים להכנס לסינגל יחיעם , אבל הוא לא מתוחזק כאן ומלא קוצים
    לכן המשכנו דרומה בדרך 4X4 שהכניסה אותנו לבית הקברות החדש של נהריה (נקודות 30)
    אחרי בית הקברות המשכנו בדרך מנקודה 30 מזרחה
  • בנקודה 31 נכנסנו דרומה לסינגל יחיעם שכאן הוא ברור וללא קוצים
    אחרי קטע סינגל קצר , עזבנו אותו דרומה בנקודה 32 בלי שביל וחברנו מיד לדרך 4X4 עד חיבור לרחובות הכפר שייך דנון בנקודה 33
    עלינו ברחובות הכפר עד מבנה עגול רב קומתי עליו יש תצפית טובה אליה ניתן לעלות במדרגות
    בקומה הראשונה יש תחנה של מד"א (נקודה 34)
  • מכאן ירידה ברחובות הכפר שייך דנון בנקודה 35 פנינו ימינה לדאבל שעובר קרוב לכביש 70 ואז ממשיך וחובר לצומת הפנייה לכביש לכבול וכליל בנקודה 36
    רכבנו מזרחה בשולי הכביש לכליל עד נקודה 37
    פה ירדנו דרומה ללא שביל של ממש
    צריך לדלג מעל תעלה (כחצי מ') ולהמשיך עד חיבור לדרך (נקודות 37)
    המשכנו בדרך מטעים לתוך מושב עמקה
    רכבנו ברחובות המושב עד שרידי המסגד של הכפר הערבי עמקא שהיה כאן עד 1948
    המסגד בנקודה 38 מגודר בגדרות פח לטובת שיפוץ , או סתם מניעת ביקור (בטיול באיזור פני כמה שנים היה פתוח)
  • המשכנו מהמסגד ברחובות עמקה למושב אשרת ולצומת הכניסה למושבים בנקודה 39
    פנינו שמאלה בכביש 70 עד הכניסה לקיבוץ בית העמק בנקודה 40
  • נכנסנו לקיבוץ בית העמק וחצינו אותו
    יצאנו מהשער האחורי בנקודה 41
    במקרה והשער סגור ניתן לצאת עם אופניים מימין לו בפתח רחב מספיק לאופניים
    המשכנו בדרכים הרחבות כאשר מעלינו מרחפות דיות שחורות ועקבים שבאים למזבלה שיש באיזור
    בנקודה 42 הגענו לכביש הגישה ליישוב נס עמים
    רכבנו בכביש לתוך היישוב בכוונה לצאת מהשער האחורי בנקודה 43
    השער היה נעול והגדר גבוהה
    למזלנו עבר לידנו תושב המקום שמיד הלך לביתו שהביא מפתח וכך עברנו בשער
  • המשכנו בדרכי ה 4X4 מכאן ובנקודה 44 לפני קיבוץ לוחמי הגטאות פנינו דרומה
    רכבנו בדרכי ה 4X4 וחצינו את ערוץ נחל יסף היבש
    בשדה ממערב לנו (מזרחית לקיבוץ שמרת) נחתו צנחנים (ראה תמונות)
    המשכנו בדרך ובנקודה 45 עברנו ליד מסוק בל 429 שחיכה ללקוחותיו (ראה תמונות)
    זהו קצה של מנחת מתקופת המנדט ששימש את הבריטים במלחמת העולם ה II
    ב 1942 חנתה פה טייסת 98 האמריקאית עם מטוסי B-24 ליברייטור שהפציצו את הגרמנים בצפון אפריקה
    מקצה המסלול בנקודה 46 , המשכנו בדרכי 4X4 ודרכים חקלאיות בין שדות ומטעים עד חיבור לכביש הגישה ליישוב מכר ג'דיידה בנקודה 47
  • רכבנו לצומת הכניסה בנקודה 48 וחצינו את כביש 85
    מעבר לכביש המשכנו דרומה בדרך 4X4 שעברה מתחת למסילת הרכבת לכרמיאל בנקודה 49
    הדרך המשיכה מדרום למסילה , חברה לקטע סלול במחלף של מעבר חקלאי מעל כביש 85 בנקודה 50 והמשיכה דרומה
    עברנו בין בריכות הדגים של עין המפרץ ובנקודה 5 חצינו על גשר מעל נחל הנעמן
    המשכנו במקביל ומצפון לתעלה עד נקודה 51 בה חצינו דרומה על גשר לתוך עין המפרץ
    מכאן בכביש הגישה לקיבוץ עד הכניסה לכביש בנקודה 2 ולאוטו במרכז המסחרי (1)