Wednesday, July 08, 2020

מבשרת - מעיינות סביב לה

מבשרת - מעיינות סביב לה‎

תאריך :  8-7-2020

חניון פורצי הדרך לירושלים - נחל אילן - ליד אולפני נווה אילן - כביש 425 - ליד טלז סטון - אבו גוש - כביש לנטף - הר רפיד - מצפון למעלה החמישה - מעל נחל כפירה - חציית כביש להר אדר - ליד גדר ההפרדה - נחל כסלון - מבשרת ציון - הר אחירם - מצפה אסא - שרידי מוצב שייך עבד אל עזיז - בור עזיז - מבשרת ציון - סינגל נחל חלילים - כביש "מוצא-מבשרת ציון" - מבשרת ציון - עין מבשר - נחל כסלון - עין נקעה  - בית נקופה - מחלף חמד - עין נקובא - עין רפא - עין לימון - סינגל עין ראפה - שואבה - מחלף שורש - ליד אנדרטת פורצי הדרך - חניון פורצי הדרך לירושלים

נקודת התחלה : חניון אנדרטת פורצי הדרך לירושלים (על הכביש הפנימי המקביל לכביש 1 מצפון)

משתתפים : קבוצת רוכבים בהדרכתי

טיפוס מצטבר :  894 מ'

• פתחתי טיול בהדרכתי בהרי ירושלים
    בחרתי במסלול שהובלתי לפני שנתיים והכנסתי בו שיפורים מסויימים ולקחים מהפעם הקודמת
    יצא טיול מצויין , מרובה עיות וירידות ומרובה מעיינות - מצויין לקיץ
  • יצאנו מהחניון בנקודה 1 ורכבנו בכביש המקביל לכביש 1 מזרחה עד צומת הדרכים בנקודה 2
    פה ירדנו בדרך ה 4X4 שמאלה לנחל אילן ושם בערוץ חברנו לדרך ה 4X4 בסימון שבילים כחול העולה לכביש לנווה אילן בנקודה 3
  • פה פנינו ימינה ורכבנו על המדרכה לצד הכביש ובכיכר של כביש 425 רכבנו לכיוון אבו גוש על המדרכה בצידו המערבי
    עצרתי להסבר קצר על משטרת אבו גוש והכנסיות של אבו גוש
    בצומת באבו גוש בנקודה 4 פנינו בכביש לכיוון נטף ומעלה החמישה וטיפסנו איתו לצומת בנקודה 5 והלאה עד נקודה 6
  • פה פנינו ימינה במעבר  לדרך ה 4X4 בסימון שבילים שחור עד לשיא הגובה בנקודה מעל נחל כפירה כשמתחתינו וממולנו הכפר קטנה
    רכבנו בדרך עם הנוף היפה שעוברת ממש מעל גדר ההפרדה
    הדרך פוגשת כביש פנימי שבא מגדר ההפרדה בנקודה 8
    פנינו ימינה וטיפסנו בכביש עד הכביש להר אדר בנקודה 9
  • פה חצינו את הכביש והמשכנו בדרך 4X4 בסימון שבילים אדום החושף נוף יפה של הרי ירושלים , ואכן אחרי מרחק קצר עצרנו לתצפית
    בצומת הדרכים בנקודה 10 פנינו לדרך השמאלית בסימון שבילים כחול היורדת בפיתולים לנחל כיסלון ליד גדר ההפרדה
    החלק האחרון של הירידה דרדרתי - רכיב , אבל צריך להזהר
    בצומת הדרכים בנחל , בנקודה 11 התחלנו בטיפוס בדרך 4X4 למבשרת ציון
    מי שמעוניין בטבילה בעין נקופה (עין גרוסמן) שנמצא בנקודה 12 יכול לרכב לשם לפני העלייה
    המעיין בדרך כלל ג'יפתי , אבל השנה עדיין יש בו מים טובים לטבילה
    בנקודה 13 הגענו לרחוב במבשרת
  • רכבנו אל הכיכר ובה ברחובות צפונה עד הר אחירם ולמצפה אסא , שהוא האנדרטה לקרב על המוצב הירדני בשייך עבד עזיז בנקודה 14
    פה סיפרתי על חטיבה 10 (הראל) במלחמת ששת הימים ובעיקר על הקרב כאן של גדוד חרמ"ש 106 של החטיבה ופלוגה ט' בגדוד
    על הקרב ניתן לקרוא ב :

וב : https://web.archive.org/web/20140812055114/http://www.zmz.co.il/news.aspx?cid=70&aid=942
  • אחרי ההסבר על הקרב כאן ירדנו לדרך והמשכנו צפונה עד לפני גדר ההפרדה בנקודה 15
    פה פנינו ימינה לדאבל שמוביל בקצהו לבור עזיז בנקודה 16
    הבור נמצא מתחת לגג בטון
    זהו בור בגודל כ 3X5 מ' ועומק מקסימלי של כ 2 מ'
    יש שני פתחים מכוסים עם מכסי ברזל
    פתחנו אותם ונכנסנו מהפתח המזרחי בו יש סולם חבלים
    גילינו שליד הפתח המערבי שבו אין סולם חבלים יש מדרגות בתוך המים שמקלות על היציאה
    אחרי הרחצה צריך לזכור לסגור את הפתחים כדי שהמים יישמרו פחות מג'וייפים
  • מהבור חזרנו בדרך ה 4X4 לנקודה 15 והלאה לאנדרטה וירידה ברחובות מבשרת עד הכיכר בנקודה 18
    פה פנינו שמאלה ורכבנו ברחובות מבשרת עד הכניסה לכיוון סינגל נחל חלילים בנקודה 19
    המשכנו בשטח עד תחילת הסינגל של נחל חלילים בנקודה 20 שסימונו ירוק
  • הסינגל של נחל חלילים מתחיל זורם ורכיב , אבל נהיה מאתגר בחציו השני רמה טכנית בינונית עם נקודות ודרופים המצריכים הליכה של מטר או שניים מרובנו
    בניגוד לפעם הקודמת המשכנו בסינגל חלילים עד סופו
    בנקודה 21 שאליו מגיע קטע זורם של הסינגל יש ברושים וספסל למנוחה
    מיד אחרי מרחק קצר בנקודה 22 חברנו לדרך 4X4
  • פנינו ימינה בדרך ה 4X4 עד חיבור לכביש העולה ממוצא למבשרת ציון בנקודה 23
    טיפסנו בכביש עד תחילת השטח הבנוי בנקודה 24
  • מכאן רכיבה ברחובות מבשרת ציון
    בנקודה 25 ירדנו לעין מבשר
  • אחרי הטבילה המצויינת בעין מבשר , המשכנו במעלה הרחובות של מבשרת עד נקודה 26 ברחוב יסמין
    פנינו לרחוב שמסתיים בנקודה 27
    מכאן ירידה שמתחילה בדרך סלולה ובמהרה דרך טובה לערוץ נחל כיסלון בנקודה 28
    דהרנו בנחל כסלון בדרך הטובה שממשיכה במקביל לכביש 1 מצפון לו ובנקודה 29 חברה לכביש הגישה לבית נקופה
  • המשכנו בכביש ועברנו מעל כביש 1 במחלף חמד (30) ודהרנו בכביש לכיוון עין רפא
    קצת אחרי היציאה מהכפר לדרך 4X4 עלינו לעין לימון שנמצא מדרום לערוץ בנקודה 31
    בגלל קוצר זמן ובגלל שהיינו רטובים עדיין מהרחצה בעין מבשר , והאנשים הרבים שהיו במעיין , החלטתי לוותר על הטבילה בעין לימון
  • נכנסנו לסינגל עין רפא בנקודה 32 וטיפסנו בחלק הצפוני של סינגל עין ראפה
    בהמשך זרמנו בסינגל הנחמד עד הצומת של הסינגל עם דרכים בנקודה 33
    פה טיפסנו בדרך ה 4X4 בעלייה מתונה עד מחסום לרכב בכניסה למושב שואבה בנקודה 34
    מכאן טיפוס תלול ברחובות המושב עד הכיכר בכביש הראשי בנקודה 35
    ירדנו בכביש שעובר מתחת כביש 1 אל הכיכר מצידו השני בנקודה 36 בה פנינו לדרך הסלולה המקבילה לכביש 1 מצפון עד האוטו בנקודה 1