שדה תעופה "סודי" בשרון ואיך הוא קשור להפצצת נתניה ע"י מטוסי הנטר ירדניים במלחמת ששת הימים
החלק המערבי של מיקום שדה התעופה (מבט מראש הר הזבל מערבה) |
בצד שמאל של המפה הכביש בין הר הזבל למכון הטיהור שהוא חלקו המזרחי של שדה התעופה (מבט מהר הזבל מזרחה) |
אתמול סיימתי לקרוא ספר מעניין על הקרבות בירושלים וסביבתה במלחמת ששת הימים (67 , ירושלים , מלחמה
מאת : גדעון אביטל-אפשטיין)
בפרק קצר בספר העוסק בחיל האוויר בגזרה הירדנית , נתקלתי בסיפור מעניין :
ביום הראשון למלחמה (5-6-1967) יצאה רביעיית מטוסי הנטר ירדניים לתקוף שדות תעופה בישראל
Hawker Hunter |
הם תקפו את שדה התעופה
סירקין (החימוש שלהם היה רקטות) והצליחו להשמיד מטוס נורד נוראטלס שחנה שם
Nord 2501 Noratlas |
וחייל מילואים
שעמד ליד נהרג
שמו : טוראי ביליה יעקב (קוקו) ז"ל
ניתן לקרוא עליו באתר יזכור
טוראי ביליה יעקב (קוקו) ז"ל |
משם הם המשיכו והפציצו את
בית החרושת "אביק" לתרופות באיזור התעשייה נתניה
באיזור של מפעל טבע באיזור התעשייה ספיר
בהפצצה היו מספר פצועים
פצועות במפעל אביק |
ואת מפעל "אלבר" לערגול מתכות בכפר
סבא
בהפצצה זו היו 4 אזרחים מעובדי המפעל שנהרגו
שמותיהם :
יחיא דאוד ז"ל |
ניסים ונונו ז"ל |
ויקטור (ויטוריו) נחום ז"ל |
אלפרד (אהרון) רגנסבורגר ז"ל |
מאיזה סיבה תקפו הירדנים את המפעלים האלה שלא היתה להם שום חשיבות צבאית או אסטרטגית ?
היום אנו יודעים שהמשימה של הירדנים היתה תקיפת שדות תעופה צבאיים בישראל (זה היה חלק מתוכנית ירדנית שנקראה "אל חוסיין")
מסתבר שבשנת 1952 כשהתחילה להתגבש ברית בגדד , רצתה ישראל שיתוף פעולה עם האמריקאים וכדי להתקרב אליהם האמריקאים החלו בבנייה של שדה תעופה עבור המפציצים הגרעיניים שלהם מסוג B-47
זהו מפציץ בעל 6 מנועי סילון שמכאן היה לו טווח להגיע לעומק בריה"מ
Boeing B-47 StratoJet |
השדה
נבנה כחלק מדוקטרינת איזנהאור במלחמה הקרה
האמריקאים שמו לב שמבסיסי
התעופה הבריטים בתעלת סואץ אי אפשר לתקוף בעזרת מטוסי B-47 את שדות הנפט הסובייטים בקוקז והתכוונו לקדם שדות תעופה צפונה
הוא נבנה על אדמות הכפר הערבי הנטוש טבסור (לעתים נקרא : חרבת עזון)
דבר שיתוף הפעולה בין
ישראל בראשות בן גוריון עם ארה"ב התגלה למפלגות מק"י ומפ"ם שתמכו בבריה"מ
הם גילו זאת כנראה בגלל פרסום הדבר בעיתון הבריטי Daily Express ביולי 1952
חברת הכנסת של מק"י , אסתר וילנסקה , העלתה בתחילת יולי 1952 שאילתה בכנסת שהתייחסה לבזבוז כספי ציבור על פרויקט הקמת שדה התעופה ולשיתוף הפעולה ההדוק עם הקפיטליזם האמריקאי
בהמשך באוגוסט 1952 הצטרפה מפ"ם השותפה לממשלה של בן גוריון לדרישה לחקור את הפרשה שהוגדרה סודית
הדרישה לחקירה הורדה מסדר היום על פי בקשתו של שר החוץ משה שרת שהכחיש ששדה תעופה כזה אכן נבנה
יותר מכך , בעקבות הפרסום בעיתון קול העם הורתה הצנזורה הצבאית לסגור את העיתון לתקופה
שאר העיתונים (למעט על המשמר) נענו לפקודת הצנזור ולא פרסמו מאמרים בנושא
לכן הוחלט להפסיק את
הבנייה כשהשדה עדיין לא הושלם (ההחלטה כנראה באוגוסט 1952)
הספיקו להכין לו תשתית כורכר , אבל מעולם לא נסלל עם אספלט ומעולם לא נחתו עליו המטוסים האמריקאים
מדי פעם נחתו עליו בתרגילים מטוסים של חיל האוויר
(מאתר הספרייה הלאומית)
המסלול נהרס בשנת 1964 ואדמתו הועברה לטובת המושבים ירקונה וגבעת חן ואולי גם במקצת לאיכרי רעננה
דיונים בנושא ניתן לקרוא בגליונות העיתון "העולם הזה" מאותן שנים
הירדנים שידעו על הפרוייקט , כי מטוסי הענק האלה שהיו אמורים להמריא משדה זה שהיה במרחק של 7 ק"מ מהגבול הירדני (הקו הירוק שלפני 1967) היו נכנסים לתחום האווירי של ירדן
משום מה למרות שהפרוייקט לא הסתיים , המודיעין הירדני העריך שצה"ל משתמש בשדה הזה ולכן הוחלט להפציצו
הסיבה לטעות הירדנית היא כנראה בגלל שבהרצליה היה בית הספר לנ"מ ובשטחי האש שהיו אז בחוף השרון היו אנשי הנ"מ מתאמנים ומטוסים היו צוללים וטסים בגובה נמוך כדי לאמן את אנשי הנ"מ
בחיל האוויר קראו לשדה"השדה האדום"
הירדנים קראו לשדה
"נתניה דרום"
תוואי שדה התעופה הזה עבר בכיוון מזרח מערב
תחילתו באיזור מכון טיהור השפכים הקיים היום שבין בצרה לרעננה
הוא עבר במקום בו עובר היום הכביש המחבר את המכון עם הר הזבל וממשיך דרך הר הזבל של רעננה שלא היה קיים אז וממשיך אחריו עוד כ 1 ק"מ
תצ"א עכשווית שעליה מצויין המיקום המשוער של שדה התעופה (הכין עמירם אורן) |
מיקום השדה על מפה עכשווית (הכין עמירם אורן) |
במשך השנים השטח הפך בחלקו לשטח חקלאי והסתבר שבגלל תשתית הכורכר היה קשה לגדל כאן גידולים
לאט לאט הוסרה התשתית מחלקים מהשדה
בנוסף החלו לשפוך בחלק מהמסלול זבל שנערם להר הזבל הידוע של היום שהינו עכשיו איזור בשיקום
את המידע על השדה קיבלתי ממאמרים שכתב ד"ר ותא"ל דני אשר שצוטט בספר על מלחמת ששת הימים שקראתי ובמאמרים שכתב
כשאני קראתי את זה הפעלתי את קשריי עם ד"ר עמירם אורן ידידי שנכנס עמוק לתחקיר וקישר ביני לדני אשר
עמירם גם מצא עוד מאמרים וגם שוחח עם ערן תירוש , יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל , שחקר הרבה בשטח הזה בו נערכו קרבות במלחמת העולם הראשונה
בהמשך הגיע עמירם לאבי נבון מקיבוץ להב לו יש אוסף מפות גדול שחלקן מוצגות כאן
סיפור השדה גם מוזכר בספרו של אל"מ יואש צידון (צ'אטו) , "ביום , בליל , בערפל"
התייחסות נוספת קיבלנו מ איציק שטייגמן שכתב ספר על רעננה
בשיחה שערך המדריך יואב אבניאון עם שניים מוותיקי רשפון , מתי ניצן (חמי) וגדעון כהן
מהם אישרו שהשדה היה תמיד מכורכר וללא תשתית ביטון או אספלט
גדעון כהן זוכר מספר , שבשנת 1960 בתרגול יחידת הצנחנים שלו
- הם הוטסו מתל נוף , נחתו עם מטוס נורד בשדה המדובר והלכו ברגל "לפוצץ" את גשר
הירקון
קטע מפה של האיזור משנת 1970 (מהאוסף של אבי נבון) |
מפת 1:100000 משנת 1951 של האיזור (מהאוסף של אבי נבון) |
להדרכת טיול באיזור , ברגל , ברכב או באופניים מוזמנים ליצור קשר |
להדרכת טיול באיזור , ברגל , ברכב או באופניים מוזמנים ליצור קשר |
6 comments:
כתבה מעניינת ומקצועית
הי רז
מעניין ומעשיר, ממליץ לדקור נקודת עניין ב
עמוד ענן
תשובה לחיים בועז
הוספתי נקודה בעמוד ענן
https://amudanan.co.il/#!wiki=P601089
סיפור מרתק! תודה.
כתבה מעניינת . כנוסעת על כביש 531 צפונה מהיתי מה זה ההר מימין לכביש ,קרוב ליקום בערך . המפות מוסיפות עניין ומידע .
סיפור מרתק! תודה.
Post a Comment