Search This Blog

Thursday, October 01, 2020

שדה תעופה "סודי" בשרון ואיך הוא קשור להפצצת נתניה ע"י מטוסי הנטר ירדניים במלחמת ששת הימים

 שדה תעופה "סודי" בשרון ואיך הוא קשור להפצצת נתניה ע"י מטוסי הנטר ירדניים במלחמת ששת הימים

 

החלק המערבי של מיקום שדה התעופה (מבט מראש הר הזבל מערבה)

בצד שמאל של המפה הכביש בין הר הזבל למכון הטיהור שהוא חלקו המזרחי של שדה התעופה (מבט מהר הזבל מזרחה)

אתמול סיימתי לקרוא ספר מעניין על הקרבות בירושלים וסביבתה במלחמת ששת הימים (67 , ירושלים , מלחמה

מאת : גדעון אביטל-אפשטיין)


בפרק קצר בספר העוסק בחיל האוויר בגזרה הירדנית , נתקלתי בסיפור מעניין :

ביום הראשון למלחמה יצאה רביעיית מטוסי הנטר ירדניים לתקוף שדות תעופה בישראל

Hawker Hunter


הם תקפו את שדה התעופה סירקין (החימוש שלהם היה רקטות) והצליחו להשמיד מטוס נורד נוראטלס שחנה שם

Nord 2501 Noratlas

וחייל מילואים שעמד ליד נהרג
שמו : טוראי ביליה יעקב (קוקו) ז"ל
ניתן לקרוא עליו באתר יזכור של חיל האוויר

טוראי ביליה יעקב (קוקו) ז"ל

משם הם המשיכו והפציצו את בית החרושת "אביק" לתרופות באיזור התעשייה נתניה
באיזור של מפעל טבע באיזור התעשייה ספיר

בהפצצה היו מספר פצועים

פצועות במפעל אביק

ואת מפעל "אלבר" לערגול מתכות בכפר סבא
בהפצצה זו היו 4 אזרחים מעובדי המפעל שנהרגו
שמותיהם :

 יחיא דאוד

יחיא דאוד ז"ל

ניסים ונונו

 
 

ניסים ונונו ז"ל

ויקטור (ויטוריו) נחום ז"ל

אלפרד (אהרון) רגנסבורגר ז"ל

 מאיזה סיבה תקפו הירדנים את המפעלים האלה שלא היתה להם שום חשיבות צבאית או אסטרטגית ?

היום אנו יודעים שהמשימה של הירדנים היתה תקיפת שדות תעופה צבאיים בישראל (זה היה חלק מתוכנית ירדנית שנקראה "אל חוסיין")

מסתבר שבשנת 1952 כהתחילה להתגבש ברית בגדד , רצתה ישראל שיתוף פעולה עם האמריקאים וכדי להתקרב אליהם האמריקאים החלו בבנייה של שדה תעופה עבור המפציצים הגרעיניים שלהם מסוג B-47

זהו מפציץ בעל 6 מנועי סילון שמכאן היה לו טווח להגיע לעומק בריה"מ

Boeing B-47 StratoJet


השדה נבנה כחלק מדוקטרינת איזנהאור במלחמה הקרה
האמריקאים שמו לב שמבסיסי התעופה הבריטים בתעלת סואץ אי אפשר לתקוף בעזרת מטוסי B-47
את שדות הנפט הסובייטים בקוקז והתכוונו לקדם שדות תעופה צפונה

 דבר שיתוף הפעולה בין ישראל בראשות בן גוריון עם ארה"ב התגלה למפלגות מק"י ומפ"ם שתמכו בבריה"מ

ולכן הוחלט להפסיק את הבנייה כשהשדה עדיין לא הושלם
הספיקו להכין לו תשתית כורכר , אבל מעולם לא נסלל עם אספלט ומעולם לא נחתו עליו המטוסים האמריקאים
מדי פעם נחתו עליו בתרגילים מטוסים של חיל האוויר


דיונים בנושא ניתן לקרוא בגליונות העיתון "העולם הזה" מאותן שנים

הירדנים שידעו על הפרוייקט , כי מטוסי הענק האלה שהיו אמורים להמריא משדה זה שהיה במרחק של 7 ק"מ מהגבול הירדני (הקו הירוק שלפני 1967) היו נכנסים לתחום האווירי של ירדן

משום מה למרות שהפרוייקט לא הסתיים , המודיעין הירדני העריך שצה"ל משתמש בשדה הזה ולכן הוחלט להפציצו

הסיבה לטעות הירדנית היא כנראה בגלל שבהרצליה היה בית הספר לנ"מ ובשטחי האש שהיו אז בחוף השרון היו אנשי הנ"מ מתאמנים ומטוסים היו צוללים וטסים בגובה נמוך כדי לאמן את אנשי הנ"מ


בחיל האוויר קראו לשדה"השדה האדום"
הירדנים קראו לשדה "נתניה דרום"

תוואי שדה התעופה הזה עבר בכיוון מזרח מערב

תחילתו באיזור מכון טיהור השפכים הקיים היום שבין בצרה לרעננה

הוא עבר במקום בו עובר היום הכביש המחבר את המכון עם הר הזבל וממשיך דרך הר הזבל של רעננה שלא היה קיים אז וממשיך אחריו עוד כ 1 ק"מ

 

תצ"א עכשווית שעליה מצויין המיקום המשוער של שדה התעופה (הכין עמירם אורן)

מיקום השדה על מפה עכשווית (הכין עמירם אורן)

 במשך השנים השטח הפך בחלקו לשטח חקלאי והסתבר שבגלל תשתית הכורכר היה קשה לגדל כאן גידולים
לאט לאט הוסרה התשתית מחלקים מהשדה
בנוסף החלו לשפוך בחלק מהמסלול זבל שנערם להר הזבל הידוע של היום שהינו עכשיו איזור בשיקום

את המידע על השדה קיבלתי ממאמרים שכתב ד"ר ותא"ל דני אשר שצוטט בספר על מלחמת ששת הימים שקראתי ובמאמרים שכתב

כשאני קראתי את זה הפעלתי את קשריי עם ד"ר עמירם אורן ידידי שנכנס עמוק לתחקיר וקישר ביני לדני אשר

עמירם גם מצא עוד מאמרים וגם שוחח עם ערן תירוש , יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל , שחקר הרבה בשטח הזה בו נערכו קרבות במלחמת העולם הראשונה

בהמשך הגיע עמירם לאבי נבון מקיבוץ להב לו יש אוסף מפות גדול שחלקן מוצגות כאן
סיפור השדה גם מוזכר בספרו של אל"מ יואש צידון (צ'אטו) , "ביום , בליל , בערפל"

התייחסות נוספת קיבלנו מ איציק שטייגמן שכתב ספר על רעננה

בשיחה שערך המדריך יואב אבניאון עם שניים מוותיקי רשפון , מתי ניצן (חמי) וגדעון כהן
מהם אישרו שהשדה היה תמיד מכורכר וללא תשתית ביטון או אספלט

גדעון כהן זוכר מספר ,  שבשנת 1960 בתרגול יחידת הצנחנים שלו -  הם הוטסו מתל נוף , נחתו עם מטוס נורד בשדה המדובר והלכו ברגל "לפוצץ" את גשר הירקון

 

 

קטע מפה של האיזור משנת 1970 (מהאוסף של אבי נבון)

מפת 1:100000 משנת 1951 של האיזור (מהאוסף של אבי נבון)

 
 
להדרכת טיול באיזור , ברגל , ברכב או באופניים מוזמנים ליצור קשר

להדרכת טיול באיזור , ברגל , ברכב או באופניים מוזמנים ליצור קשר

5 comments:

יורם ירון said...

כתבה מעניינת ומקצועית

חיים בועז said...

הי רז
מעניין ומעשיר, ממליץ לדקור נקודת עניין ב
עמוד ענן

Raz Goren Tour Guide and MTB Guide in Israel said...

תשובה לחיים בועז
הוספתי נקודה בעמוד ענן
https://amudanan.co.il/#!wiki=P601089

.רינה said...

כתבה מעניינת . כנוסעת על כביש 531 צפונה מהיתי מה זה ההר מימין לכביש ,קרוב ליקום בערך . המפות מוסיפות עניין ומידע .


Yigal Chamish said...

סיפור מרתק! תודה.

Search This Blog

אלף שש מאות מטר של ירידות

אלף שש מאות מטר של ירידות תאריך :  23-10-2020 מצודת ביריה - הר נועזים - חציית כביש "צומת מחניים-ביריה" - סינגל ביריה - דרך האו...