עם אופניים בשרון בעקבות שדה תעופה סודי
משתתפים : לבד
הכותרת של הטיול צריכה להיות "על אופניים בשרון , בעקבות שדה תעופה סודי משנות ה 50 , ולמה הפציצו מטוסי הנטר ירדניים את כפר סבא ונתניה"
לפני מספר ימים סיימתי לקרוא ספר מעניין על הקרבות בירושלים וסביבתה במלחמת ששת הימים
(67, ירושלים, מלחמה
מאת : גדעון אביטל-אפשטיין)
בפרק קצר בספר העוסק בחיל האוויר בגזרה הירדנית , נתקלתי בסיפור מעניין
ביום הראשון למלחמה יצאה רביעיית מטוסי הנטר ירדניים לתקוף שדות תעופה בישראל
הם תקפו את שדה התעופה סירקין (החימוש שלהם היה רקטות) והצליחו להשמיד מטוס נורד שחנה שם וחייל מילואים שעמד ליד נהרג
משם הם המשיכו והפציצו את בית החרושת "אביק" באיזור תעשייה נתניה ואת מפעל "אלבר" בכפר סבאמאיזה סיבה תקפו הירדנים את המפעלים האלה שלא היתה להם שום חשיבות
היום אנו יודעים שהמשימה של הירדנים היתה תקיפת שדות תעופה צבאיים בישראל
מסתבר שבשנת 1952 כהתחילה להתגבש ברית בגדד , רצתה ישראל שיתוף פעולה עם האמריקאים וכדי להתקרב אליהם האמריקאים החלו בבנייה של שדה תעופה עבור המפציצים הגרעיניים שלהם מסוג B-47
זהו מפציץ בעל 6 מנועי סילון שמכאן היה לו טווח להגיע לעומק בריה"מ
כאן אפשר למצוא אינפורמציה על המפציץ
https://www.wikiwand.com/en/Boeing_B-47_Stratojetדבר שיתוף הפעולה בין ישראל בראשות בן גוריון התגלה למפלגות מק"י ומפ"ם שתמכו בבריה"מ
ולכן הוחלט להפסיק את הבנייה כשהשדה עדיין לא הושלםהירדנים שידעו על הפרוייקט , כי מטוסי הענק האלה שהיו אמוים להמריא משדה זה שהיה במרחק של 7 ק"מ מהגבול הירדני (הקו הירוק שלפני 1967) היו נכנסים לתחום האווירי של ירדן
משום מה למרות שהפרוייקט לא הסתיים , המודיעין הירדני העריך שצה"ל משתמש בשדה הזה ולכן הוחלט להפציצו
הסיבה לטעות הירדנית היא כנראה בגלל שבהרצליה היה בית הספר לנ"מ ובשטחי האש שהיו אז בחוף השרון היו אנשי הנ"מ מתאמנים ומטוסים היו צוללים וטסים בגובה נמוך כדי לאמן את אנשי הנ"מ
הירדנים קראו לשדה "נתניה דרום"תוואי שדה התעופה הזה עבר בכיוון מזרח מערב
תחילתו באיזור מכון טיהור השפכים שבין בצרה לרעננה
הוא עבר בכביש המחבר את המכון עם הר הזבל וממשיך דרך הר הזבל של רעננה שלא היה קיים אז וממשיך אחריו עוד כ 1 ק"מאת המידע על השדה קיבלתי ממאמרים שכתב ד"ר ותא"ל דני אשר שצוטט בספר על מלחמת ששת הימים שקראתי ובמאמרים שכתב
כשאני קראתי את זה הפעלתי את קשריי עם ד"ר עמירם אורן ידידי שנכנס עמוק לתחקיר וקישר ביני לדני אשר
עמירם גם מצא עוד מאמרים וגם שוחח עם ערן תירוש , יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל , שחקר הרבה בשטח הזה בו נערכו קרבות במלחמת העולם הראשונה
מאמר מסודר רק על נושא זה כתבתי בבלוג שלי :
https://razg.blogspot.com/2020/10/blog-post.htmlבטיול הגעתי לעוד נקודות מעניינות באיזור הנמצאות בתיאור
יצאתי מכפר יונה (1) ורכבתי לכיוון פרדסיה
יצאתי מכפר יונה בחיבור לדרך 4X4 חולית אבל רכיבה בנקודה 2
בנקודה 3 פניתי מערבה לדרך 4X4 חולית ורכיבה שחוברת לשרידי הכביש המשובש של המעברה והבסיס הבריטי שהיה כאן בנקודה 4
המשכתי ובנקודה 5 עברתי דרך שער פתוח (תמיד ניתן למצוא כאן מעבר כלשהו) לשכונה החדשה של פרדסיה
המשכתי דר פרדסיה וחציתי את כביש 5613 בנקודה 6 ומיד נכנסתי לציור משה
פה חיפשתי את שרידי הפצצה שלא התפוצצה ונמצאת ליד בניין המרפאה של קופת חולים כללית (נקודה 7)
הפיל אותה מטוס טופולב 16 עירקי ביום השני למלחמת ששת הימים
המטוס שחדר לארץ לבד , לא זוהה בגלל שחשבו שזהו מטוס ווטור ישראלי שחזר מגיחה מעירק (באותו זמן היו גיחות הפצצה ישראליות עם מפציצי ווטור בעירק)
המטוס שלא זיהה את מטרותיו הפיל פצצה בצור משה ובמרכז נתניה
הפצצות לא התפוצצו כי לא הוציאו להן את הנצרות או משהו דומה , אבל בנתניה נהרג אדם שעמד במקום הנפילה ברח' הרצל
המטוס המשיך צפונה וניסה לתקוף את רמת דוד אבלהתפתה ותקף את מטוסי הדמה שחנו במגידו
אז הוא זיהה את בסיס רמת דוד וכשהחל בתקיפה הפיל אותו תותח נ"מ מרמת דוד ולסיום גם פגע בו מירג' עם טיל שפריר 1
המטוס לרוע המזל התרסק על בסיס מחנה עמוס , בדיוק על מאהל של אנשי מילואים ונהרגו שם 14 חיילים
בהמשך 2 חיילים ששמרו על פצצה שלא התפוצצה מהמטוס נהרגו כשהפצצה התפוצצה מסיבה שלא פורסמהמצור משה המשכתי בחציית המושב ויצאתי ממנו דרומה בנקודה 8
המשכתי בדרכים הטובות לכל רכב לקדימה אליה נכנסתי בנקודה 9
חציתי את קדימה ובצומת הדסים בנקודה 10 חציתי את כביש 4 והמשכתי לאבן יהודה
פה בנקודה 11 פניתי לרחוב שהופך לדרך עפר וממשיך בדרך חולית אבל רכיבה עד חיבור לרחוב שבין קדימה לכפר נטר בנקודה 12
המשכתי ברחוב דרומה ובנקודה 13 עברתי ליד עמדת השמירה באבן יהודההמשכתי ברחובות ובכביש היוצא מאבן יהודה לכביש 553 אליו הגעתי בצומת בנקודה 14
חציתי את הצומת וטיפסתי בדרך והלאה בדרכים עד חיבור לכביש הגישה למוסד נווה הדסה בנקודה 15
פניתי לכיוון תל יצחק ורכבתי בכביש הראשי ביישוב מנקודה 16 עד היציאה לדרך ה 4X4 המקבילה לכביש 553 בנקודה 17
בנקודה 18 לפני המסילה , פניתי דרומה ורכבתי בדרך המקבילה למסילה ממזרח
חציתי על הגשר (19) שמעל המסילה ופניתי דרומה לדרך המקבילה למסילה ממערב
הדרך רכיבה גם בעונה זו
רכבתי עליה עד כביש 5511
פה ליד מעבר המסילה (נקודה 20) פניתי מזרחה וחציתי את המסילה
בנקודה 21 פניתי לכביש המשובש המוביל לבני ציוןעזבתי את הכביש בנקודה 22 בה פניתי לדרך הלבנה דרומה לכיוון רעננה
בנקודה 23 פניתי ורכבתי בדרכי 4X4 ושדות חוליות , אבל רכיבות
חלקן סלולות לשעבר
הגעתי לעלייה להר הזבל של רעננה בנקודה 24
טיפסתי להר הזבל וצפיתי ממנו על תוואי שדה התעופה "הסודי"
ליד הר הזבל יש כל מיני גושי ביטון - האם יש להם קשר לפרוייקט שדה התעופה שהיה כאן , לא יודע , כנראה שלא
צילמתי כמה ואולי מישהו יוכל לענות לי
צפיתי תחילה מהמצפה בצד המערבי (25) ואז מהמזרחי (26)ירדתי מהר הזבל לנקודה 24 ורכבתי תחילה ליד בחיפוש שרידים מהשדה
בנקודות 27 דרך חולית מקבילה לתוואי אבל כבר מחוץ למה שהיה שדה התעופה
חזרתי לנקודה 24 ורכבתי לכיוון מכון טיהור השפכים בתוואי המסלול שבנו פה , תילה בדרך 4X4 ואז בכביש שלידו שביל אופניים סלול
מנקודה 29 ירדתי בדרך 4X4 חולית והגעתי לבצרה בנקודה 30
הגעתי לקצה של בצרה לשער רכב סגור בנקודה 31
רכבתי לאיזור התעשייה רעננה צפון ולקניון רנניםעליתי בדרך לגבעה שחלקה הגדול חשוף ליד הקאנטרי קלאב של רעננה בנקודה 32
פה ישב הכפר הערבי טבסור עד אפריל 1948
הכפר הגדול שישב שהיה כפר בת של הכפר עזון שמזרחית לקלקיליה ולכן נקרא חרבת עזון והוקם במאה ה 19 , התרוקן מרוב יושביו כבר בדצמבר 1947 ובאפריל נצטוו שאר התושבים לעזוב ע"י ההגנה
זהו הכפר הערבי הראשון שניטש בשרון במלחמת השחרור
המקום נמצא צמוד לקאנטרי קלאב של רעננה
במהלך מלחמת העולם הראשונה היה פה מוצב טורקי וקצת דרומה לכאן עבר הקו בין הבריטים לטורקים - קו העוג'ות , מדצמבר 1917 עד קרב מגידו ב 19-9-1918
מכאן המשכתי ברחובות לאנדרטה פרטית בשם גבעת מאיר (נקודה 33) , המנציחה את מאיר ריינר זכרונו לברכה שהיה מראשוני רעננה ונרצח ביוני 1954 ע"י מחבלים בשטח הנחלה שלו ברעננה
במקום יש תצוגה של כלים חקלאיים ישנים וממצאים ממלחמת העולם הראשונה כמו עמודים להחזקת גדרות תיל , פגזים
יש אקדח שנראה טורקי ישן יותר ועודמכאן כשכבר היה חם התחלתי בדרך חזרה לכפר יונה
רכבתי ברחובות איזור התעשייה ובדרכי 4X4 חוליות מנקודה 34
נכנסתי לבצרה בנקודה 31
חציתי את בצרה ובני ציון והמשכתי בכביש הפנימי 5511 מנקודה 35בסופו בנקודה 36 פניי מזרחה ועברתי מתחת מחלף כלא השרון , והלאה בשטח בדרך 4X4 מזרחה
פניתי לדרכי 4X4 חוליות בנקודה 37
בנקודות 38 היה קטע שלא יכולתי לרכב
בנקודה 39 חברתי לכביש ליד תחנת הדלק סד"ש
רכבתי בכביש הפנימי וחציתי את כביש "תל מונד-כביש 4"
המשכתי בכביש פנימי צפונה לכיוון צומת דרורים
חציתי מתחת כביש 553 ובנקודה 41 נכנסתי לשביל האופניים/הולכי רגל
בנקודה 42 חברתי לכביש פנימי לבית הספר דרורים
המשכתי בכביש הפנימי ובנקודה 43 פניתי מזרחה בין בתי האריזה וחברתי לדרך חולית עם כמה קטעים מאתגרים עד לא רכיבים בעונה זו שהביאו אותי לקדימה בנקודה 44חציתי את קדימה ובנקודה 45 חברתי לשביל האופניים המקיף ורכבתי בו צפונה עש הכיכר בנקודה 46
מכאן בטיילת לכיוון צורן
בכיכר בנקודה 47 עזבתי את הטיילת והמשכתי בכביש 562 לכפר יונה
בנקודה 48 פניתי בכיכר שמאלה ונכנסתי לכפר יונה ומשם עד הבית (1)
No comments:
Post a Comment