Wednesday, November 11, 2020

סובב באר שבע

תאריך :  11-11-2020

חנייה של רכבת צפון בבאר שבע - גשר הולכי הרגל מעל הרכבת - אנדרטת חטיבת הנגב - שכונת רמות - חציית שדרות צה"ל - סינגל רמות - סינגל "כובשים לרמות" - מתחת למסילה - חציית כביש 406 - נחל עשן - סינגל נחל עשן - באר עשן - נחל סוללים - באר שבע - חציית רח' אצ"ל - פארק הילדים - רח' אבא אחימאיר - פארק הפרש האוסטרלי - אנדרטת הפרש האוסטרלי - מחפורות טורקיות ממלחמת העולם הראשונה מצפון מערב לבאר שבע - חציית כביש 2357 - נחל באר שבע - ליד באר לאה - חציית נחל באר שבע - באר שבע - באר שבע העתיקה - גן אלנבי - פיקוד דרום/בית הסראייה - ליד ביה"ס לילדי השייחים (מוזיאון המדע) - בית הקברות הבריטי - תחנ הרכבת הטורקית - השוק הבדואי - באר אברהם - חצייה מתחת כביש 25 - גשר הרכבת על נחל באר שבע - אגם באר שבע - מעבר מתחת כביש 40 - תל שבע - דרך מקבילה לכביש 40 - חציית כביש 60 - נחל כתף - גשר הולכי הרגל מעל רכבת צפון - חנייה של רכבת צפון

נקודת התחלה : חנייה של רכבת צפון בבאר שבע

משתתפים : קבוצת רוכבים בהדרכתי

טיפוס מצטבר :  739 מ'

• מזמן כבר רציתי לחזור על מסלול סובב באר שבע שתכננתי והובלתי בעבר
    מאז הכנסתי מספר שינויים , שיפורים ועדכונים
    יצא מסלול מצויין שגם התאים לציון היום - 11-11 - יום סיום מלחמת העולם הראשונה וגם פחות משבועיים אחרי ה 31 באוקטובר , יום כיבוש באר שבע במלחמת העולם הראשונה וגם מספר שבועות אחרי כיבוש באר שבע במלחמת השחרור
    כל אלה היו שימושיים לי לטובת הדרכה בעיר וסביבתה
    המסלול גם כלל טעימה ממספר סינגלים בגבעות שמצפון לשכונת רמות
  • יצאנו מהחנייה (1) ומיד עלינו לגשר הולכי הרגל המרשים שחוצה מעל המסילה (נקודות 2)
    יש מעלית קטנה לעלייה לגשר , ואפשרות אחרת כמובן במדרגות - אין שיפוע נוח לטיוס עם האופניים - חבל
    המשכנו עד נקודה 3 בה חצינו את הרחוב הרחב ומהצד השני נכנסנו לדאבלים המטפסים עד אנדרטת חטיבת הנגב 4
    פה פתחתי את ההדרכות הרבות יחסית בטיול זה בהסבר על תולדות באר שבע ופתיחה על מלחמת העולם הראשונה והמהלכים שקדמו לבואו של אלנבי לגזרה
  • מכאן ירדנ בסינגל קצר לדרך והמשכנו בדרך ה 4X4 עד הצומת בנקודה 5
    זהו סינגל מתוחזק ברמה סבירה על ע"י המקומיים
    יש פיתולים וברמים , ברובם לא בנויים ממש נכון , אבל נחמד ןתודה על ההשקעה
    בנקודה A , מצפון לסינגל יש מאגורה מרשימה
    בנקודה 11 חצינו את הערוץ והתחלנו בטיפוס בסינגל משמאל לערוץ עד נקודה 12 שבפסגתה בריכת אגירה למים מבטון
  • פה פנינו בדרך הלבנה צפונה ומיד בנקודה 13 פנינו שמאלה לסינגל "כובשים לרמות"
    ירדנו איתו עד חיבורו לדרך 4X4 בנקודה 14
    המשכנו בדרכים כאשר בנקודה B עברנו ליד שרידי חווה ביזנטית
    בנקודה 15 הדרך עוברת מתחת לגשר הרכבת , כאשר מפלס הדרך מתחת לגשר מוגבה מעל מפלס המסילה
    בנקודה 16 הגענו לצומת עם כביש 406
  • חצינו את הצומת במעבר החצייה ורכבנו קצת דרומה ודילגנו מעל מעקה הבטיחות בנקודה 17 וחברנו לדרך ה 4X4 מצידו השני
    מכאן בדרכי 4X4 בנחל עשן
    הדרך בנחל מסומנת בסימון שבילים אדום
    בנקודה 18 עלינו שמאלה ללא שביל מוגדר (כמה מטרים ברגל)
    רכבנו ללא שביל וחברנו לסינגל שיורד בערוץ עד חיבור לדרך האדומה בנקודה 19
  • המשכנו בדכים הטובות , תחילה באדומה ובהמשך באחרות עד ליד ערוץ נחל סוללים ושכונות חדשות של באר שבע
    בנקודה 20 הגענו לשטח הבנוי של באר שבע ובנקודה 21 חברנו לרחובות העיר
  • המשכנו ברחובות העיר עד השער לפארק הפרש האוסטרלי בנקודה 22
    הכניסה אסורה לאופניים , אפילו לא בהליכה
    השומר בכניסה שמר על האופניים שהחנינו ליד הבוטקה מהצד הפנימי של הפארק
    אנחנו הלכנו לאנדרטת הפרש האוסטרלי המרשימה
    כאן סיפרתי את סיפור קרב כיבוש באר שבע במלחמת העולם הראשונה
  • יצאנו מהפארק ורכבנו ברחובות ובהמשך בשבילי אופניים ופארק (נקודה 24)
    בנקודה 25 יצאנו מהשטח הבנוי (וההולך ונבנה) של באר שבע
    רכבנו בדרכי 4X4 שטיפסו לשטח הגבעי
    באיזור C עברנו ליד שרידי מחפורות ושוחות טורקיות של המוצבים הטורקיים שהגנו על באר שבע במלחמת העולם הראשונה
    בנקודה 26 חברנו לדרך 4X4 בסימון שבילים שחור ובהמשך בדרך בסימון שבילים אדום
    רכבנו בדרך דרומה
    בנקודה 27 חצינו את כביש 2357 המוביל לחצרים
    המשכנו מצידו השני של הכביש בדרך דרומה בסימון שבילים כחול עד חציית ערוץ נחל באר שבע בנקודה 28
  • רכבנו בערוץ ומיד טיפסנו לדרך ה 4X4 שבגדה הדרומית של נחל באר שבע
    בנקודה 29 ירדנו לערוץ הנחל ורכבנו ללא שביל מוגדר תוך חיפוש של מעבר נוח לחצות את הביוב הזורם בנחל
    בנקודה 30 מצאנו מקום שנראה יותר נוח למעבר ומספר רב של צמיגים ישנים של רכב
    בנינו לנו מעבר בעזרת הצמיגים והצלחנו ברובנו לא להרטיב נעליים - תודה לשי לוין שהסכים להרטב ותכנן את הבנייה)
    המשכנו בגדה הצפונית וטיפסנו בדרך ה 4X4 והמשכנו בה בסימון שבילים כחול עד חיבור לרחוב שעל גדת הנחל בנקודה 32
  • רכבנו בטיילת מעל הערוץ עד הצומת בנקודה 33
    פה פנינו שמאלה לרחובות העיר העתיקה של באר שבע
    בנקודה 34 עצרנו למנוחה בגן אלנבי
    פה דיברתי קצת על אלנבי ועל המבנים העתיקים באיזור
    באר שבע נבנתה החל משנת 1900 ע"י השלטון העותמני - העיר היחידה בארץ שהעותמנים בנו
  • מהגן המשכנו ברכיבה ליד המסגד , בית הסראייה (פיקוד דרום) , בית הספר לילדי השייחים הבדואים (מוזיאון המדע) והלאה לבית הקברות הבריטי (נקודה 35)
    פה ציינו את סיום מלחמת העולם הראשונה באותו יום לפני 102 שנה
    המשכנו מכאן לתחנת הרכבת הטורקית בנקודה 36
    יש פה גם אנדרטה לנופלים הטורקים בקרבות באר שבע וגם אנדרטה לכמאל אתאטורק
  • מכאן רכבנו ברחובות העיר עד ליד "באר אברהם" וחצינו את הגשר בנקודה 37 לגדה הדרומית של נחל באר שבע
    בנקודה 38 פנינו לשביל האופניים/הולכי רגל המביל לערוץ
    מכאן ירידה לחנייה של גן הארועים ושל הגן הלאומי תל שבע
  • בנקודה 46 רכבנו על המדרכה של הכביש עד נקודה 47
    פה ליד בית קברות מוסלמי נכנסנו לדרכי 4X4 שמגיעות ליד כביש 40
    בנקודה 48 הדרך המקבילה לכביש נגמרת ופנינו ימינה ללא שביל , אבל בשטח רכיב עד מעבר מתחת לגשר הכביש בנקודה 49
    בנקודות 49 רכבנו בשביל לא ברור וחצינו את כביש 60 לצידו הצפוני וטיפסנו לדרך 4X4 בנקןדה 50
  • מכאן רכיבה בדרך הטובה עד נקודה 51
    מכאן הדרך צפונה סלולה
    בנקודה 52 פנינו שמאלה לדרך עד הרחוב בנקודה 53
    רכבנו במדרכה עד נקודה 54
    פה פנינו וחצינו את הרחוב והלאה על שביל האופניים ליד איזור ההיטק
    בנקודות 2 חצינו על גשר הולכי הרגל מעל הרכבת והלאה לאוטו במגרש החנייה של רכבת צפון (1)