באר המושבים
תאריך : 6-9-2024
חנייה ליד בית הרצל ביער חולדה
-יער חולדה - נחל שחם - כביש 411 - צומת פנייה לאנדרטת חיל ההנדדה וקיבוץ משמר דוד - צומת נחשון - חרבת בית פאר - באר המושבים - נחל הראל - נחל שורק - תחנת הצומת (תחנת רכבת וואדי צראר) - אנדרטה להודים ופועלים מצרים , חציית נחל תמנה - תל עקרון - דרך מקבילה לכביש 6 - עין יובל - חציית נחל מקנה - כביש 7 - מעבר מתחת לכביש 6 והמסילה - ליד יד בנימין - חצייה מתחת כביש 7 - ליד בסיס תל נוף - חצייה מתחת מסילה - גשר חקלאי מעל כביש 6 - גשר חקלאי מעל מסילה - חציית כביש 411 - כביש הקפי של חולדה - דרך סביב חולדה - שדרת הוושינגטוניות היורדת לבית הרצל - בית הרצל
נקודת התחלה : חנייה ליד בית הרצל ביער חולדה
Waze לנקודת התחלה
משתתפים : 5
מרחק : 42 ק"מ
טיפוס מצטבר : 360 מ'
זמן : 5:15 שעות ברוטו
- לטיול השבועי של קבוצת Northern Riders שאדריך , בחרתי במסלול שבו אוכל להשלים עוד באר או מעיין
שחודש לאחרונה , והפעם באר המושבים שבנחל שורק
בניתי מסלול נחמד שעבר באתרים עם סיפורים היסטוריים , נופים פסטורליים וחקלאיים ועוד - יצאנו מהחנייה של בית הרצל שביער חולדה (1)
ירדנו לכיוון נחל שחם בדרך הסלולה למזרח צפון מזרח
פנינו ימינה בנקודה 2 לאורך נחל שחם ורכבנו בו דרומה
בנקודה 3 רציתי הכנס לשטח של אנדרטת חיל ההנדסה , אבל השטח גודר ויש שער נעול (שלא כמו בעבר) , דבר שאילץ אותנו לרדת לכביש 411 (נקודה 4) ולנסוע בשוליים הרחבים בצידו הצפוני עד הפנייה למשמר דוד בנקודה 5
בצומת פנינו שמאלה ואז לדרך 4X4 ימינה בנקודה 6 עם ירידה ונוף פסטורלי של בוקר ומטוס ריסוס שעושה בזים בשדות ליד
הגענו לצומת נחשון בנקודה 7 - חצינו במעבר החצייה והמשכנו טיפה מעבר לצומת מזרחה ואז פנינו בנקודה 8 , מול תחנת הדלק לדרכי 4X4
ממזרח לטל שחר
בסוף הירידה ירדנו לעמק הרחב של נחל שורק והדרך הביאה אותנו עד באר המושבים שבנחל הראל (נקודה 9) קצת לפני השפכו לנחל שורק
זו היא באר ששופצה וניכר שהושקע בה ובסביבתה
חבל שהסולם הרבה יותר רעוע מהסולם בבאר האלה בו ביקרנו בטיול שהדרכתי ביום רביעי השבוע
בגלל שהמים נראו פחות מזמינים וכנ"ל הסולם והיה מוקדם בבוקר , וויתרנו על הטבילה הפעם
המשכנו במקביל לערוץ נחל הראל וחיבורו לנחל שורק - בנקודה 10 עדיין בנחל הראל יש חצייה של מים קצת מסריחים
בנקודה 11 כבר לאורך נחל שורק חצינו לגדה הדרומית שלו והלאה בדרך המקבילה לגדה עד תחנת הצומת היא תחנת הרכבת הישנה של וואדי צראר בנקודה 12
על התחנה נערך קרב חשוב בין הצבא המצרי והטורקים במלחמת העולם הראשונה ב 14 בנובמבר 1917
למזלם של הבריטים בכוח המשלוח המצרי , הם הצליחו לתפוש 2 קטרים טורקים שהתאימו למסילה צפונה שהיתה ברוחב 105 ס"מ ולא 142.5 ס"מ הסטנדרטי שהבריטים בנו ממצרים
כך יכלו הבריטים להעביר מטען מהרכבות עם התקדמות בניית המסילה שלהם או החלפת והרחבת המסילה הטורקית - המשכנו עם הדרך מערבה ובנקודה 13 עברנו מתחת למסילה המודרנית
מהצד השני כביש פנימי שמוביל לבסיס ומתקנים בטחוניים שיש באיזור
רכבנו בכביש וטיפסנו לאוכף עם הכביש
בצד ימין בנקודה 14 יש אנדרטה ל 7 חיילים הודיים , 112 פועלים מצריים שבנו את המסילה הבריטית ומספר חיילים טורקים
קצת אחרי סוף העלייה בנקודה 15 עזבנו את הדרך הסלולה ופנינו ימינה בירידה לכיוון נחל תמנה
עצרנו בנקודה 16 בזולה נחמדה עם שולחן קק"ל
אכלנו שם תאנים - המשכנו בדרך היורדת ובנקודות 17 רכבנו עם הדרך ליד גדר של מתקן בטחוני
אז פנינו בחציית נחל תמנה (היבש) ועלינו על תל מקנה - הוא עקרון הפלישתית (אחת מחמש עריהן של חמשת סרני פלשתים)
הפעם פרט לענת לא ביקרנו בבארשליד שיא התל
חלפנו ליד בתי הבד ש 200 כמותם נמצאו בתל ושימשו בתקופה האשורית
בנקודה 19 ירדנו מהתל והמשכנו בדרכי ה 4X4 עד לדרך שמקבילה לכביש 6 בנקודה 20
רכבנו בדרך עד עין יובל בנקודה 21 בנחל תמנה
פה טבלנו (או יותר נכון שכשכנו)
במקום מונצח סמל אריאל אוחנה מהצנחנים שנפל בקרבות בבארי ב 8-10-2023הוא בן רבדים , הקיבוץ הקרוב - המשכנו מכאן בדרכים צפונה וקיוויתי לעבור
במעברים מתחת לכבישים , אבל התאכזבנו ונאלצנו לאלתר
בהמשך אציע אלטרנטיבות שהן בדוקות מטיולים קודמים שהדרכתי באיזור
בנקודה 22 ראינו שאין מעבר מתחת לכביש כמו שציפיתי
רכבנו בשולי כביש 7 ובאיזור 23 שנוח לעבור את הכביש חצינו לצידו הצפוני
רכבנו בצידו הצפוני עד נקודה 24
פה ירדנו לדרך 4X4
בנקודה 25 פנינו לדרך צפונה שלא פנתה שמאלה בנקודה 26 כמו שציפיתי
חצינו בנקודות 26 בר בשטח וירדנו לתעלה שמקבילה לכביש 6
רכבנו בתעלה עד איזור נקודה 27
פה מצאנו שביל בקנים שהזכיר את ג'ונגלי וויטנאם עם מקלות הפונג'י
חברנו למעבר מתחת לכביש 6 והמסילה ויצאנו טיפסנו שאלה עם הדרך מצידו השני
מה שהיינו צריכים לעשות כאן היה לרכב בדרך מנקודה 25 בתוואי הדרך המסומן ב A
ואז בלי סבך להגיע עם הדרך למעבר בין 27-28 - המשכנו עד נקודה 29 בה ציפיתי שיהיה מעבר מתחת לגשר
הסתבר שאין והשטח מתחת לגשר מלא מים
לכן המשכנו עם הדרך עד המעבר שהכרתי בנקודה 30
עברנו מתחת כביש 7
המשכנו בככונה לרכב בדרך המסומנת סימון שבילם אדום , אבל בנקודה 31 יש מחסום וגשר גבוהה
לכן חזרנו קצת אחורה ופנינו בנקודה 32 לדרך שהכרתי שוהמשכנו בדרכים שהביאו אותנו לחוות זרעים בנקודה 33
מה שהכי נוח לעשות הוא מעין יובל בנקודה 21 לרכב מתחת לכביש 6 והלמשיך בתוואי נקודות B שחלקו הראשון דרכי עפר עד כביש 3 ואז שביל אופניים סלול עד ליד נקודה 30 - מנקודה 33 המשכנו בדרך 4X4 שקרובה לגדר של בסיס תל נוף
המשכנו בין שדות וכרמי ענבים עד הזולה היפה שנראית כמו שומרה עתיקה בנקודה 34
מכאן פנינו צפונה בדרך 4X4 עד שפונה צפונה בנקודה 35 לאורך המסילה
בנקודה 36 עברנו מתחת למסילה במעבר נוח
מצידו השני במשכנו בדכים עד מעבר מעל כביש 6 בנקודה 37
בנקודה 38 מעבר נוסף ליד המסילה
אחריו רכיבה עד צומת הכניסה לחולדה בנקודה 39 - חצינו את כביש 411 ונכנסנו לדרך ההקפית
המערבית של קיבוץ חולדה
בחלקו הצפון מערבי של הקיבוץ בנקודה 40 המשכנו בדרכי 4X4 סביב הקיבוץ וחברנו לשדרת הוושינגטוניות המרשימה היורדת ליער חולדה בנקודה 41
דהרנו בירידה חזרה לבית הרצל תוך התייחסות לאנדרטה לאחים שרה ואפריים צ'יזיק ולקבר אפריים צ'יזיק בנקודה 42
שרה נהרגה בקרב תל חי ב 1920 ואפריים נהרג בהגנת בית הרצל ביער חולדה במאורעות 1929
מכאן עוד כמה מטרים וסיימנו בבית הרצל בנקודה 1
No comments:
Post a Comment