Friday, October 16, 2020

בין כפר יונה לכוכב יאיר

בין כפר יונה לכוכב יאיר

תאריך :  15-10-2020

כפר יונה - כביש 562 - טיילת "קדימה-צורן" - עין שריד - שביל לב השרון - פורת - מנחת עין ורד - כביש 553 - ציר המוביל - חציית נחל אלכסנדר - דרך מקבילה לכביש 6 ממערב -ערוץ נחל אלכסנדר - מתחת גשר כביש 6 על נחל אלכסנדר - מעבר מתחת גשר כביש 444 על נחל אלכסנדר - כוכב יאיר - דרך סובב כוכב יאיר המערבית - דרך סובב כוכב יאיר המזרחית - מנחת מסוקים כוכב יאיר - נחל אלכסנדר - ליד צור נתן - סינגל המחצבה/השכונה - נחל אלכסנדר - מעבר מתחת גשר כביש 444 על נחל אלכסנדר - תחת גשר כביש 6 על נחל אלכסנדר - דרך מקבילה לכביש 6 ממערב -שער אפריים - גן עמיהוד - צומת פנייה לבארותיים מכביש 57 - בארותיים - בית ספר קדם - בורגתה - חניאל - כפר יונה
 
 
נקודת התחלה : כפר יונה
 
משתתפים : לבד

מרחק : 50 ק"מ
 
טיפוס מצטבר :  557 מ'

זמן : 4:40 שעות
 

 


(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)
 
 

 

הערות
  • יצאתי לסיבוב ארוך יחסית בשרון ובשולי השומרון
    התוכנית היתה לצאת מכפר יונה ולהגיע לאיזור כוכב יאיר/צור נתן
    בגלל שיצאתי מאוחר יחסית (אחרי 8:00 - מזג האוויר היה נעים , אבל בהמשך אחרי כשעתיים נהיה חם ולכן קיצרתי חלק ממה שתכננתי)
    סה"כ המסלול רכיב גם בעונה חולית זו ופרט למטרים בודדים ביותר , הכל היה רכיב
  • יצאתי מכפר יונה (1) לכיכר בכביש 562 בנקודה 3 והמשכתי עד טיילת "קדימה-צורן" בנקודה 3
    בצומת בנקודה 4 פניתי לכיוון מושב עין שריד וחברתי לשביל לב השרון בנקודה 5 ורכבתי בשולי מושב פורת למנחת עין ורד שבנקודה 7
    המשכתי בדרך שמובילה לכביש 553 בנקודה 8
  • פניתי בכביש 553 שמאלה ובנקודה 10 הגעתי לצומת ציר המוביל עם כביש 553
    אמנם הרכיבה בכביש היא קצרה , אבל נוסעים בו מהר והשוליים צרים , לכן עדיף היה מהמנחת לרכב בדרך מזרחה דרך נקודה 11 ולחבור לציר המוביל ואיתו להגיע לנקודה 10
    פניתי לציר המוביל החולי , אבל רכיב דרומה
    בנקודה 11 פניתי שמאלה ורכבתי בדרכי ה 4X4 עד נקודה 13
    פה דילגתי מעל סוללה נמוכה ועברתי לדרך ה 4X4 שבצד השני (ליד יש אנטנה גדולה)
    המשכתי בדרכי פרדסים ואחרות (חלק חולי אבל רכיב) מזרחה עד הדרך המקבילה לכביש 6 בנקודה 14
  • רכבתי בדרך המקבילה לכביש 6 שעוברת שיפוצים ודרכים מקבילות לה עבור הרכבת המזרחית ההולכת ונבנית
    על הרכבת המזרחית ועל אתרים מעניינים לאורכה ניתן לקרוא במאמר שכתבתי לפני כמה חודשים :
    https://razg.blogspot.com/2020/04/eastern-railway.html
    רכבתי דרומה בדרך עד ערוץ נחל אלכסנדר העובר מתחת למספר גשרים (15)
    במקום גשר הרכבת הטורקי ובהמשך בריטי ופילבוקס שבנו הבריטים לשמור על גשרי המסילה הגדולים
    עברתי מתחת לגשרים של נחל אלכסנדר מתחת כביש 6 והמשכתי בדאבלים ודרכים אל מתחת כביש 444 בנקודה 16 והלאה בדרך בסימון שבילים אדום עד צומת הדרכים בנקודה 17
    רכבתי לדרום מערב בדרך האדומה , פניתי בנקודה 18 מזרחה ובנקודה 19 נכנסתי לסינגל קצר עד דרך המקיפה את כוכב יאיר ממערב בנקודה 20
  • רכבתי על הדרך ההקפית עד היציאה ממנה שחסומה במחסום רכב לכביש הגישה לכוכב יאיר בנקודה 21
    רכבתי על האדמה שליד השוליים במעלה הכביש עד הכיכר בכניסה והלאה ברחובות כוכב יאיר עד ליציאה לדרך הצמודה לצד המזרחי של כוכב יאיר בנקודה 22
    ב 100 המטרים האחרונים עוברים בשכונה ההולכת ונבנית ועלולים להיות שינויים קלים - אם כי זו דרך טובה היוצאת מרחוב
  • פניתי שמאלה בדרך ורכבתי בה צפונה
    הצצתי למנחת מסוקים בנקודה 23 (סביר שנבנה עבור מופז כשהיה רמטכ"ל)
    המשכתי עם הדרך עד נקודה 24 בה פניתי ימינה לדאבל שמטפס קלות וממשיך כסינגל וחובר שוב לדאבלים ודרכי 4X4 בין מטעים וחלקות שליד חלק מהן מבנים קטנים של החקלאים הערבים שמעבדים אותן
    בנקודה 25 פניתי בדאבלים והדרכים צפונה ורואים את גדר ההפרדה
    רואים את הכפר פלאמה בו היתה פעולה של צה"ל שנכשלה בינואר 1953 והיתה אחד הגורמים להקמת יחידה 101 כשהבינו שצריכים לשנות הרבה דברים בצה"ל
    על פלאמה והפעולה ניתן לקרוא ב :
    https://www.wikiwand.com/he/%D7%A4%D7%9C%D7%90%D7%9E%D7%94
    בנקודה 26 התפתיתי לסינגל ימינה לכמה מטרים וחזרתי כשראיתי שהוא לא ממש רכיב בהמשך והמשכתי בדאבל זרוע האבנים עד חיבור לדרכי ה 4X4 שבערוץ נחל אלכסנדר בנקודה 27
  • פניתי ימינה בדרך ה 4X4
    למרות שתכננתי להמשיך עד מצפה הדר גולדין , השעה היתה מאוחרת והיה חם (יצאתי מאוחר לרכיבה היום - אחרי 8:00)
    החלטתי לקצר וטיפסתי את העלייה האכזרית לצור נתן מנקודה 28 בשביל המסומן בסימון שבילים שחור (יש בה כמה שיפועים לא שפויים שרוב הרוכבים לא יצליחו לרכב)
    סוף העלייה בחיבור לדרך 4X4 היוצאת משער נעול לרכב ולהולכי רגל בגדר של צור נתן בנקודה 29
    משם רכבתי בדרך 4X4 טובה עם סטייה פה ושם לקטעי סינגל (בין נקודה 30 ל 31) המקביל לדרך מעליה
    בנקודה 31 עליתי בדרך ימינה ומיד בנקודה 32 פניתי שמאלה לסינגל המחצבה/השכונה
    יש כאן חפירות ארכאולוגיות , כך שלקראת הגת העתיקה שבנקודה 33 הסינגל לא ברור , אבל אין בעיה לרכב
    מהגת הסינגל ברור וזורם ורכבתי בו עד סופו בנקודה 34
    פה ירדתי עם דרך ה 4X4 היורדת בתלילות במחצבה ישנה עד ערוץ נחל אלכסנדר ולדרך המסומנת בסימון שבילים אדום בנקודה 35
  • רכבתי בדרך הטובה אל הגשר מתחת כביש 444 בה עברתי קודם (16)
    פה פניתי בדרך שנעלמה בגלל שנחרשה ולכן דשדשתי בשולי שדה חרוש מדרום לערוץ (קודם רכבתי בדרך מצפון לו) עד הגשר מתחת נחל אלכסנדר בנקודה 15 ועליתי לדרך המקבילה לכביש 6 ממערב לו
  • מכאן רכבתי בדרך המקבילה לכביש 6 עד המעבר מתחת לגשר כביש "טייבה-קלנסוואה" העובר מעל כביש 6 (נקודה 36)
    אחרי המעבר מתחתיו פניתי לכביש משובש מערבה ובצומת בנקודה 37 פניתי ימינה למושב שער אפריים
    חציתי את שער אפריים והלאה ביציאה ממנו בנקודה 38
    עצרתי לרגע ליד גן עמיהוד (39) שנבנה לזכרו של עמיהוד בן יאיר שהיה בעברו מ"פ בגולני  (גיל מועלם ידידי הכיר אותו טוב בצבא) ונהרג בתאונת דרכים בשנת 97
  • מכאן המשכתי מספר מטרים בכביש צפונה ובנקודה 40 פניתי לדרך 4X4 מערבה
    המשכתי בדרכי 4X4 בין השדות עד שהדרך כמעט מסתיימת מתחת לצומת הכניסה מכביש 57 לכיוון בארותיים בנקודה 41
    עליתי על הסוללה שעליה בנוי כביש 57 וחציתי אותו במעבר החצייה
    המשכתי בכביש לכיוון בארותיים ובצומת בתוך בארותיים (42) פניתי שמאלה והמשכתי ברחובות המושב עד היציאה לכיוון בית הספר קדם
    חציתי מעל נחל אלכסנדר עם הכביש הפנימי בנקודה 43
    נכנסתי למושב בורגתה והלאה לחניאל
    בצומת והכיכר בחניאל (44) פניתי דרומה והמשכתי עד צומת היציאה מחניאל בנקודה 45
    מכאן על במדרכה ובהמשך הטיילת המקבילה בכפר יונה ומנקודה 46 בשבילי ורחובות היישוב עד הבית (1)







Sunday, October 11, 2020

סיבוב ברמות מנשה

 סיבוב ברמות מנשה

תאריך :  8-10-2020

  קצה מזרחי של המושבה יקנעם - ליד הזורע - שולי תל קירה - חנות קירה - נחל סנין - מגדל השמירה - סינגל יואש ויצחק - ברושי השניים - חציית נחל שופט - סינגל "שופט-מנשה" - הר גחר - גבעת דיצה - סינגל סינגל'ה - נחל שופט - עין אריה - רמת השופט - שביל אופניים רמות מנשה - מדרום לעין השופט - עין שולמית - סינגל "שופט-מנשה" - סינגל ריקי - נחל גחר - ליד תל זוריק - הזורע - קצה מזרחי של המושבה יקנעם
 
 
נקודת התחלה : קצה מזרחי של רח' העמק במושבה יקנעם (ליד השער להזורע)
 
משתתפים : לבד

מרחק : 34 ק"מ
 
טיפוס מצטבר :  637 מ'

זמן : 4:06 שעות
 


(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)
 
 

 

הערות
  • יצאתי לסיבוב ברמות מנשה
    בגלל שהתחלתי ביקנעם ולא במקומות הרגילים בהם אני מתחיל טיטלים כאן , בחרתי לנצל זאת ולטפס לחרבת חנות קירה שמזמן לא ביקרתי
    שילבתי כרגיל במסלול לא רק את הסינגל הידוע של קק"ל , אלא סינגלים נוספים ומבחר דרכי 4X4 , מעיין ועוד
  •  יצאתי מקצה רחוב העמק ביקנעם (1) ומיד לפני הגדר של זורע פניתי לכביש המשובש שמוביל לחניוני נחל שופט
    בכיכר בנקודה 2 המשכתי עם הדרך הסלולה אבל אפשר לפנות ימינה ומיד שמאלה לדרך מקבילה לדרך בה אני נסעתי
    בנקודה 3 עליתי לדרך המקבילה בדיוק בצומת דרכים והתחלתי בטיפוס עם הדרך על הגבעה
    באיזור 4 השיפוע גדול מאד והלכתי את רובו
    בהמשך דרכי 4X4 עליהם רכבתי עד החרבה של חנות קירה בנקודה 5
    פה היה חאן בתקופה העותמנית ונמצאו פה ממצאים מתקופות קדומות בהרבה
    ניתן לקרוא על חנות קירה במקורות הבאים :
    סקר ארכאולוגי 1
    סקר ארכאולוגי 2
    וב Wikipedia
  • מהחרבה רכבתי בדרך שבאתי עד נקודה 6
    מכאן ירידה בדרכי 4X4 עד חניון החרובים (7)
    מהחניון פניתי ימינה לדרך המטפסת וממשיכה לעמק השלום
    בנקודה 8 עזבתי את הרך ופניתי לדאבל שמטפס עד למגדל שמירה מסוף שנות ה 30 של המאה הקודמת (נקודה 9)
    פה נרצחו
    במאורעות 1936-1939 שני השומרים היהודים במקום , יואש זולר ויצחק קליצ'בסקי
    סיפורם מסופר כאן :
    http://www.plaot.com/
    document/243,56,168.aspx
    ילדיםרבים באותה תקופה נקראו על שמם
  • מהמגדל יוצא סינגל נחמד , סינגל יואש ויצחק שנבנה ע"י הלל יקיר , מי שהתחיל בעבר את פרוייקט הסינגלים כאן ובהמשך חלקם נבלעו ע"י סינגל שופט מנשה של קק"ל
    סינגל יואש ויצחק לא נכלל בסינגל קק"ל ולכן הוא לא מתוחזק
    החלק הראשון עד הדרך בנקודה 10 נשמר וזורם - הסינגל ברמה טכנית קלה עד בינונית
    החלק התחתון שלו מנקודה 10 פשוט נעלם
    הסינגל עבר בעבר ליד שני הברושים לזכר יואש ויצחק ועכשיו רכבתי שם בר בשטח
    רכבתי בדרך הכחולה מנקודה 10 לנקודה 11
    מכאן בר בשטח עד הדרך בנקודה 12
  • פניתי שמאלה לדאבל ובנקודה 13 חציתי את נחל שופט בתוואי סינגל שופט מנשה המסומן בסימון סינגלים צהוב של קק"ל בקטע זה
    המשכתי בתוואי הסינגל ולא אכנס כאן לפרוט
    המשכתי בסינגל הצהוב עד גבעת דיצה וחברתי לדר הירוקה בנקודה 14
    המשכתי בדרך שהיא גם בתוואי הסינגל הצהוב עד נקודה 15 בה מתחיל סינגל סינגל'ה (גם הוא במקור מעשה ידיו של הלל יקיר) והיום חלק מסינגל קק"ל
    סוף הירידה הכייפית בערוץ נחל שופט בנקודה 16
  • מכאן המשכתי שמאלה בדאבל וחציתי את נחל שופט היבש עכשיו (17) במקום זה לדרך המקבילה לו ממערב
    המשכתי עם הדרך עד נקודה 18 בה יש בריכה גדולה בערוץ
    ניתן לחצות אותה בלי להרטב תוך התכופפות מתחת לצמחייה
  • המשכתי בדרך שמטפס בערוץ ללא שם עד עין אריה (מעיין האולמוסים) בנקודה 19
    זהו מעיין חמוד וכמובן טבלתי בו
  • המשכתי מכאן בדרך שהעלייה שלה התמתנה עד השער בנקודה 20
    דילגתי מעל השער (אין מעקף)וטיפסתי בדרך שמאלה שממשיכה לקיבוץ רמות מנשה
    המשכתי עם הדרך בשולי הקיבוץ שמגיעה לשער בנקודה 21 שניתן לעקוף אותו מימין
    מכאן המשך בדרך עד חיבור לכביש "רמות מנשה-עין השופט" (22)
  • פניתי שמאלה ומיד בתחנת האוטובוס ניתן לעבור לשביל האופניים הסלול המקביל לכביש
    רכבתי בשביל האופניים עד ליד מבנים ציבוריים של הקיבוץ והלאה עד נקודה 23 בה חברתי לכביש "דליה-עין השופט"
    פניתי שמאלה בכביש ומיד בנקודה 24 נכנסתי ימינה לדרך 4X4 שמקיפה את קיבוץ עין השופט מדרום
    בנקודה 25 פניתי למכלאת בקר
    רכבתי על שרידי קוליס ואחרי המכלאה הופך לדאבל זרוע אבנים
    הדאבל חובר לדרך 4X4 מסומנת בסימון שבילים צהוב והשביל עדיין זרוע אבנים עד חיבור לדרך לבנה בנקודה 26 שיוצאת מעין השופט 
  • פניתי ימינה בדרך והמשכתי בדרכי 4X4
    בנקודות 27 התפתיתי לסינגל שהיה סינגל פרות - מומלץ להמשיך בדרכים
    בנקודה 28 הגעתי לדרך הסלולה שמובילה לחלק העליון של סינגלי משמר העמק מאיזור ג'וערה
    פניתי בה שמאלה וטיפסתי , סטיתי לעין שולמית בנקודה 29 - המעיין היה יבש
    המשכתי עם הדרך הסלולה עד צומת הדרכים בנקודה 30
  • פה המשכתי ישר בדרך ה 4X4 שבהמשך מקבילה לכביש "עין השופט-משמר העמק"
    בנקודות 31 ירדתי בסינגל הקצר התלול שיורד עד לצומת הדרך עם הכביש 
  • חציתי את הכביש והמשכתי בדרך ה 4X4 שמטפסת במתינות עד מפגש עם סינגל שופט מנשה בקטע המסומן בסימון סינגלים כחול של קק"ל בנקודה 32
    מכאן התפתלות בסינגל הקק"לי בקטע חולה ה"פתלת" שלו
    דילגתי על קטע קצר של פיתולים
    בנקודה 33 הגעתי לקטע הכייפי של סינגל ריקי היורד עד סוף הקטע הסינגלי שלו בנקודה 34
    ההמשך בדרכי 4X4 עד ליד כביש 66 בנקודה 35
  • פניתי להמשך הסינגל שמקביל לכביש 66 עד חיבור לכביש של פארק מנשה בנחל גחר בנקודה 36
    המשתי עם הכביש הפנימי עד הצומת בנקודה 37 שם פניתי שמאלה לקטע הכביש המשובש שהוא שריד של כביש 66 הישן
    ניתן להתרחץ כאן בעין זוריק , אבל וויתרתי והמשכתי ונכנסתי לשטח קיבוץ הזורע בגשרון בנקודה 38
    חציתי את הקיבוץ עד הפשפש בשער האחורי בנקודה 39 והלאה לאוטו (1)
 







Thursday, October 08, 2020

בסינגלים בכרמל הקלאסי

 

בסינגלים בכרמל הקלאסי

תאריך :  8-10-2020

  בית אורן - ליד הר אורן - מעל נחל אורן - כביש בית אורן - חניון האגם - כביש לגבעת וולפסון - נחל אורן - עין אלון - שביל הפנסיונרים - חניון צומת דמון (חניון הר אלון) - חציית כביש בית אורן - סינגל יד לבנים - חניון יד לבנים - סינגל בוסתן הכרמל - חניון עליון של מצפור הצוק - סינגל נוף אורנים - סינגל המבצר האחרון - הסינגל השחור - סינגל מצפה הנשרים - סינגל נחל כלח - נחל כלח - שביל הג'יפים - חוות סוסים של בית אורן - בית אורן
 
נקודת התחלה : ליד חנות SingleTrack בבית אורן

משתתפים : לבד

מרחק : 18 ק"מ
 
טיפוס מצטבר :  586 מ'

זמן : 2:12 שעות
 


(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)
 
 

 

הערות
  • זהו איזור עם הרבה סינגלים שרבים מהם בעלי מראה "טבעי" , כלומר משתלבים יפה בטבע
    זהו הכרמל הקלאסי בו גדלתי ובו טיילתי בילדותי והרבה עשרות שנים אחרי
    יש הרבה אפשרויות טיול כאן וכאן בחרתי במסלול קצר יחסית שלדעתי הוא בכיוון הנכון מבחינת הסינגלים ,אבל מצריך תשלום בעלייה בשביל הפנסיונרים (ששמו לא מצביע על השיפוע הקשוח שלו)
    בדרך כלל מומלץ להתחיל את המסלול בחניון צומת דמון (חניון נחל אלון) , אבל בגלל סגר הקורונה לא רציתי לחנות בחניון גלוי והתחלתי מתוך קיבוץ בית אורן
  • יצאתי מבית אורן בנקודה 1 ורכבתי בקיבוץ עד יציאה ממנו לדרך 4X4 בנקודה 3
    מכאן ירידה כייפית בדרך ה 4X4 עד צומת הדרכים לפני הר אורן בנקודה 4
    פניתי שמאלה חדות והמשכתי בירידה בדרך העוברת בנוף נהדר של נחל אורן מימין
    הדרך מסתיימת בכביש בית אורן בנקודה 5
    פה פניתי ימינה במורד הכביש , זהירות מכוניות באות מהר בכביש
    אחרי מרחק קצר בנקודה 6 פניתי לכיוון חניון האגם
  • מכאן רכבתי בכביש לחניון ובנקודה 7 פניתי לכביש המשובש המטפס לכיוון גבעת וולפסון
    בנקודה 8 ירדתי בדרך ה 4X4 שמאלה
    עקפתי שער רכב של רט"ג שתמיד סגור לרכב
    בנקודה 9 חברתי לדאבל בנחל אורן
    רכבתי במעלה הדרך עד עין אלון
    עצרתי לרגע ליד הבריכה שליד המעיין בנקודה 10
    לא טבלתי כי עוד היה מוקדם ותחילת הטיול
    זאת אחת הסיבות שעדיף להתחיל מצומת דמון ואז טובלים לפני העלייה בשביל הפנסיונרים
  • מהמעיין ניתן לרכב חלקית בשבילים ובהמשך דרך 4X4 דרדרתית תלולה בנקודות 11
    עוד קטע קצר של דאבל שחובר בנקודה 12 לדרך טובה שנקראת שביל הפנסיונרים
    המשכתי ברכיבה בדרך המטפסת לעתים בתלילות רבה
    הדרך טובה ולעתים הרכיבה בדרך העשוייה מסלע קרטון
    הנופים מהדרך נהדרים
    בנקודה 14 הגעתי לחניון צומת דמון (חניון הר אלון)
  • מכאן מתחיל הכייף
    רכבתי בסינגל שמגיע לכביש בית אורן בנקודה 15
    חציתי את הכביש בקצה מעקה הבטיחות והמשכתי מצידו השני בסינגל טוב ברמה טכנית קלה עד בינונית
    הסינגל מגיע לחניון יד לבנים בנקודה 16
    המשכתי בסינגל צפונה עד תחילת סינגל בוסתן הכרמל בנקודה 17
    המשכתי בסינגל בוסתן הכרמל שהוא קל טכנית
    הסינגל ממשיך ויורד ואז הופך דאבל ומדי פעם סינגל עד החניון העליון של מצפור הצוק בנקודה 18
  • מכאן רכיבה בדרך הסלולה בשוויצריה הקטנה
    בנקודה 19 נכנסתי שמאלה לסינגל נוף אורנים שיורד לחניון נוף אורנים בו תצפית יפה מערבה
    המשכתי בסינגל שמתפצל בהמשך
    לקחתי בנקודה 20 את הסעיף שיורד שמאלה ומגיע בנקודה 21 לדרך הסלולה התחתונה של שוויצריה הקטנה
  • מצידה השני של הדרך נכנסתי לחניון המבצר האחרון שעובר ליד שרידי תעלות מתוכנית מצדה בכרמל (ולא רק , בו תכננו את עמידת יהודי א"י מול הגרמנים ב 1942 כשהגרמנים ומשתפי הפעולה איתם עוד עשו חייל גם בעירק , לבנון וסוריה וגם בלוב ואיימו על א"י עד שנעצרו בפלישה הבריטית ללבנון וסוריה וקרב אל עלמיין)
    המשכתי בסינגל המבצר האחרון שחובר לדרך סלולה בנקודה 22
    פה נכנסתי לסינגל המסומן בסימון שבילים שחור
    שיש לי חלק בפריצתו (בשנים 1985-6 במסגרת פר"ח בטבע - בו עבדנו יחד עם הגנים הלאומיים - לפני שהתאחדו עם רשות שמורות הטבע)
    רכבתי בסינגל שרובו טכני קל , אבל צר בין השיחים
    בנקודה 22 חברתי לדרך סלולה
    פניתי ימינה וירדתי בדרך עד הכניסה לסינגל מצפה הנשרים בנקודה 23
    רכבתי בסינגל עד חיבור לדאבל היורד בהמשך לנחל כלח בנקודה 24
  • פניתי ימינה וירדתי בסינגל שתחילתו מאתגרת בגלל הסלעים , אבל אחרי כמה מטרים הופך לרכבי ברמה טכנית בינונית
    ירדתי עם הסינגל והנוף היפה של נחל כלח נפתח מימין
    כשמתקרבים אל מעל המצוק השביל לא רכיב לאורך כמה מטרים - אבל הנוף ....
    המשכתי בדאבל שיורד עד גשר נל כלח בנקודה 25
    מכאן טיפוס בדאבל הנקרא "שביל הג'יפים" (כך קוראים לו חיפאים וותיקים כמוני שבילו כאן את ילדותם)
    השביל עובר ליד מקום פריחת השושן הצחור (בחודש מאי)
    סוף העלייה מנחל כלח בצומת הדרכים בנקודה 26
    מכאן המשכתי בדרך ה 4X4 עד חיבור לצומת בית אורן בנקודה 27
    פה פניתי ימינה ודהרתי בכביש הגישה לבית אורן עד לקיבוץ והלאה לאוטו (1)

Saturday, October 03, 2020

עם אופניים בשרון בעקבות שדה תעופה סודי‎

עם אופניים בשרון בעקבות שדה תעופה סודי

תאריך :  30-9-2020

כפר יונה - כביש המעברה - פרדסיה - צור משה - אנדרטה לפצצה ליד מבנה קופת חולים כללית בצור משה - קדימה - צומת הדסים - אבן יהודה - בי השומר באבן יהודה - חציית כביש 553 - ליד נווה הדסה - תל יצחק - דררך מקבילה למסילה - כביש "חרוצים-יקום" - הר הזבל של רעננה - מכון טיהור מצפון לרעננה - בצרה - איזור תעשייה רעננה צפון - קאנטרי קלאב רעננה - אתר טאבסור לשעבר - גבעת מאיר - בצרה - מחלף כלא השרון - תחנת דלק סד"ש - חציית כביש אחורי לתל מונד - צומת דרור - ליד קניון דרורים - בית ספר דרורים - קדימה - טיילת בין "קדימה לצורן" - כביש 562- כפר יונה
 
נקודת התחלה : כפר יונה


משתתפים : לבד


מרחק : 56 ק"מ

טיפוס מצטבר :  571 מ'

זמן : 5:00 שעות
 


 

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)
 
 

 

הערות

  • הכותרת של הטיול צריכה להיות "על אופניים בשרון , בעקבות שדה תעופה סודי משנות ה 50 , ולמה הפציצו מטוסי הנטר ירדניים את כפר סבא ונתניה"
    לפני מספר ימים סיימתי לקרוא ספר מעניין על הקרבות בירושלים וסביבתה במלחמת ששת הימים
    (67, ירושלים, מלחמה
    מאת : גדעון אביטל-אפשטיין)
    בפרק קצר בספר העוסק בחיל האוויר בגזרה הירדנית , נתקלתי בסיפור מעניין
    ביום הראשון למלחמה יצאה רביעיית מטוסי הנטר ירדניים לתקוף שדות תעופה בישראל
    הם תקפו את שדה התעופה סירקין (החימוש שלהם היה רקטות) והצליחו להשמיד מטוס נורד שחנה שם וחייל מילואים שעמד ליד נהרג
    משם הם המשיכו והפציצו את בית החרושת "אביק" באיזור תעשייה נתניה ואת מפעל "אלבר" בכפר סבא

    מאיזה סיבה תקפו הירדנים את המפעלים האלה שלא היתה להם שום חשיבות
    היום אנו יודעים שהמשימה של הירדנים היתה תקיפת שדות תעופה צבאיים בישראל
    מסתבר שבשנת 1952 כהתחילה להתגבש ברית בגדד , רצתה ישראל שיתוף פעולה עם האמריקאים וכדי להתקרב אליהם האמריקאים החלו בבנייה של שדה תעופה עבור המפציצים הגרעיניים שלהם מסוג B-47
    זהו מפציץ בעל 6 מנועי סילון שמכאן היה לו טווח להגיע לעומק בריה"מ
    כאן אפשר למצוא אינפורמציה על המפציץ
    https://www.wikiwand.com/en/Boeing_B-47_Stratojet

    דבר שיתוף הפעולה בין ישראל בראשות בן גוריון התגלה למפלגות מק"י ומפ"ם שתמכו בבריה"מ
    ולכן הוחלט להפסיק את הבנייה כשהשדה עדיין לא הושלם

    הירדנים שידעו על הפרוייקט , כי מטוסי הענק האלה שהיו אמוים להמריא משדה זה שהיה במרחק של 7 ק"מ מהגבול הירדני (הקו הירוק שלפני 1967) היו נכנסים לתחום האווירי של ירדן
    משום מה למרות שהפרוייקט לא הסתיים , המודיעין הירדני העריך שצה"ל משתמש בשדה הזה ולכן הוחלט להפציצו
    הסיבה לטעות הירדנית היא כנראה בגלל שבהרצליה היה בית הספר לנ"מ ובשטחי האש שהיו אז בחוף השרון היו אנשי הנ"מ מתאמנים ומטוסים היו צוללים וטסים בגובה נמוך כדי לאמן את אנשי הנ"מ
    הירדנים קראו לשדה "נתניה דרום"

    תוואי שדה התעופה הזה עבר בכיוון מזרח מערב
    תחילתו באיזור מכון טיהור השפכים שבין בצרה לרעננה
    הוא עבר בכביש המחבר את המכון עם הר הזבל וממשיך דרך הר הזבל של רעננה שלא היה קיים אז וממשיך אחריו עוד כ 1 ק"מ

    את המידע על השדה קיבלתי ממאמרים שכתב ד"ר ותא"ל דני אשר שצוטט בספר על מלחמת ששת הימים שקראתי ובמאמרים שכתב
    כשאני קראתי את זה הפעלתי את קשריי עם ד"ר עמירם אורן ידידי שנכנס עמוק לתחקיר וקישר ביני לדני אשר
    עמירם גם מצא עוד מאמרים וגם שוחח עם ערן תירוש , יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל , שחקר הרבה בשטח הזה בו נערכו קרבות במלחמת העולם הראשונה
    מאמר מסודר רק על נושא זה כתבתי בבלוג שלי :
    https://razg.blogspot.com/2020/10/blog-post.html

    בטיול הגעתי לעוד נקודות מעניינות באיזור הנמצאות בתיאור

    • יצאתי מכפר יונה (1) ורכבתי לכיוון פרדסיה
      יצאתי מכפר יונה בחיבור לדרך 4X4 חולית אבל רכיבה בנקודה 2
      בנקודה 3 פניתי מערבה לדרך 4X4 חולית ורכיבה שחוברת לשרידי הכביש המשובש של המעברה והבסיס הבריטי שהיה כאן בנקודה 4
      המשכתי ובנקודה 5 עברתי דרך שער פתוח (תמיד ניתן למצוא כאן מעבר כלשהו) לשכונה החדשה של פרדסיה
      המשכתי דר פרדסיה וחציתי את כביש 5613 בנקודה 6 ומיד נכנסתי לציור משה
      פה חיפשתי את שרידי הפצצה שלא התפוצצה ונמצאת ליד בניין המרפאה של קופת חולים כללית (נקודה 7)
      הפיל אותה מטוס טופולב 16 עירקי ביום השני למלחמת ששת הימים
      המטוס שחדר לארץ לבד , לא זוהה בגלל שחשבו שזהו מטוס ווטור ישראלי שחזר מגיחה מעירק (באותו זמן היו גיחות הפצצה ישראליות עם מפציצי ווטור בעירק)
      המטוס שלא זיהה את מטרותיו הפיל פצצה בצור משה ובמרכז נתניה
      הפצצות לא התפוצצו כי לא הוציאו להן את הנצרות או משהו דומה , אבל בנתניה נהרג אדם שעמד במקום הנפילה ברח' הרצל
      המטוס המשיך צפונה וניסה לתקוף את רמת דוד אבלהתפתה ותקף את מטוסי הדמה שחנו במגידו
      אז הוא זיהה את בסיס רמת דוד וכשהחל בתקיפה הפיל אותו תותח נ"מ מרמת דוד ולסיום גם פגע בו מירג' עם טיל שפריר 1
      המטוס לרוע המזל התרסק על בסיס מחנה עמוס , בדיוק על מאהל של אנשי מילואים ונהרגו שם 14 חיילים
      בהמשך 2 חיילים ששמרו על פצצה שלא התפוצצה מהמטוס נהרגו כשהפצצה התפוצצה מסיבה שלא פורסמה

      מצור משה המשכתי בחציית המושב ויצאתי ממנו דרומה בנקודה 8

      המשכתי בדרכים הטובות לכל רכב לקדימה אליה נכנסתי בנקודה 9
      חציתי את קדימה ובצומת הדסים בנקודה 10 חציתי את כביש 4 והמשכתי לאבן יהודה
      פה בנקודה 11 פניתי לרחוב שהופך לדרך עפר וממשיך בדרך חולית אבל רכיבה עד חיבור לרחוב שבין קדימה לכפר נטר בנקודה 12
      המשכתי ברחוב דרומה ובנקודה 13 עברתי ליד עמדת השמירה באבן יהודה

      המשכתי ברחובות ובכביש היוצא מאבן יהודה לכביש 553 אליו הגעתי בצומת בנקודה 14
      חציתי את הצומת וטיפסתי בדרך והלאה בדרכים עד חיבור לכביש הגישה למוסד נווה הדסה בנקודה 15

      פניתי לכיוון תל יצחק ורכבתי בכביש הראשי ביישוב מנקודה 16 עד היציאה לדרך ה 4X4 המקבילה לכביש 553 בנקודה 17

      בנקודה 18 לפני המסילה , פניתי דרומה ורכבתי בדרך המקבילה למסילה ממזרח
      חציתי על הגשר (19) שמעל המסילה ופניתי דרומה לדרך המקבילה למסילה ממערב
      הדרך רכיבה גם בעונה זו
      רכבתי עליה עד כביש 5511
       

      פה ליד מעבר המסילה (נקודה 20) פניתי מזרחה וחציתי את המסילה
      בנקודה 21 פניתי לכביש המשובש המוביל לבני ציון 

      עזבתי את הכביש בנקודה 22  בה פניתי לדרך הלבנה דרומה לכיוון רעננה
      בנקודה 23 פניתי ורכבתי בדרכי 4X4 ושדות חוליות , אבל רכיבות
      חלקן סלולות לשעבר
      הגעתי לעלייה להר הזבל של רעננה בנקודה 24
      טיפסתי להר הזבל וצפיתי ממנו על תוואי שדה התעופה "הסודי"
      ליד הר הזבל יש כל מיני גושי ביטון - האם יש להם קשר לפרוייקט שדה התעופה שהיה כאן , לא יודע , כנראה שלא
      צילמתי כמה ואולי מישהו יוכל לענות לי
      צפיתי תחילה מהמצפה בצד המערבי (25) ואז מהמזרחי (26)

      ירדתי מהר הזבל לנקודה 24 ורכבתי תחילה ליד בחיפוש שרידים מהשדה
      בנקודות 27 דרך חולית מקבילה לתוואי אבל כבר מחוץ למה שהיה שדה התעופה

      חזרתי לנקודה 24 ורכבתי לכיוון מכון טיהור השפכים בתוואי המסלול שבנו פה , תילה בדרך 4X4 ואז בכביש שלידו שביל אופניים סלול
      מנקודה 29 ירדתי בדרך 4X4 חולית והגעתי לבצרה בנקודה 30


      הגעתי לקצה של בצרה לשער רכב סגור בנקודה 31
      רכבתי לאיזור התעשייה רעננה צפון ולקניון רננים

      עליתי בדרך לגבעה שחלקה הגדול חשוף ליד הקאנטרי קלאב של רעננה בנקודה 32
      פה ישב הכפר הערבי טבסור עד אפריל 1948
      הכפר הגדול שישב שהיה כפר בת של הכפר עזון שמזרחית לקלקיליה ולכן נקרא חרבת עזון והוקם במאה ה 19 , התרוקן מרוב יושביו כבר בדצמבר 1947 ובאפריל נצטוו שאר התושבים לעזוב ע"י ההגנה
      זהו הכפר הערבי הראשון שניטש בשרון במלחמת השחרור
      המקום נמצא צמוד לקאנטרי קלאב של רעננה
      במהלך מלחמת העולם הראשונה היה פה מוצב טורקי וקצת דרומה לכאן עבר הקו בין הבריטים לטורקים - קו העוג'ות , מדצמבר 1917 עד קרב מגידו ב 19-9-1918
       

      מכאן המשכתי ברחובות לאנדרטה פרטית בשם גבעת מאיר (נקודה 33) , המנציחה את מאיר ריינר זכרונו לברכה שהיה מראשוני רעננה ונרצח ביוני 1954 ע"י מחבלים בשטח הנחלה שלו ברעננה
      במקום יש תצוגה של כלים חקלאיים ישנים וממצאים ממלחמת העולם הראשונה כמו עמודים להחזקת גדרות תיל , פגזים
      יש אקדח שנראה טורקי ישן יותר ועוד

      מכאן כשכבר היה חם התחלתי בדרך חזרה לכפר יונה
      רכבתי ברחובות איזור התעשייה ובדרכי 4X4 חוליות מנקודה 34
      נכנסתי לבצרה בנקודה 31
      חציתי את בצרה ובני ציון והמשכתי בכביש הפנימי 5511 מנקודה 35 

      בסופו בנקודה 36 פניי מזרחה ועברתי מתחת מחלף כלא השרון , והלאה בשטח בדרך 4X4 מזרחה
      פניתי לדרכי 4X4 חוליות בנקודה 37
      בנקודות 38 היה קטע שלא יכולתי לרכב
      בנקודה 39 חברתי לכביש ליד תחנת הדלק סד"ש
      רכבתי בכביש הפנימי וחציתי את כביש "תל מונד-כביש 4"
      המשכתי בכביש פנימי צפונה לכיוון צומת דרורים
      חציתי מתחת כביש 553 ובנקודה 41 נכנסתי לשביל האופניים/הולכי רגל
      בנקודה 42 חברתי לכביש פנימי לבית הספר דרורים
      המשכתי בכביש הפנימי ובנקודה 43 פניתי מזרחה בין בתי האריזה וחברתי לדרך חולית עם כמה קטעים מאתגרים עד לא רכיבים בעונה זו שהביאו אותי לקדימה בנקודה 44

      חציתי את קדימה ובנקודה 45 חברתי לשביל האופניים המקיף ורכבתי בו צפונה עש הכיכר בנקודה 46

      מכאן בטיילת לכיוון צורן
      בכיכר בנקודה 47 עזבתי את הטיילת והמשכתי בכביש 562 לכפר יונה
      בנקודה 48 פניתי בכיכר שמאלה ונכנסתי לכפר יונה ומשם עד הבית (1)

       

       

בסינגלי עדולם וקנים ועוד קצת

בסינגלי עדולם וקנים ועוד קצת תאריך : 25 -3 -2024 תחנת דלק פז צומת האלה - סינגל עדולם - חוות צוק - הר שוכה - מפגש סינגל עדולם וקנים -  חרבת ...