Thursday, October 01, 2020

שדה תעופה "סודי" בשרון ואיך הוא קשור להפצצת נתניה ע"י מטוסי הנטר ירדניים במלחמת ששת הימים

 שדה תעופה "סודי" בשרון ואיך הוא קשור להפצצת נתניה ע"י מטוסי הנטר ירדניים במלחמת ששת הימים

 

החלק המערבי של מיקום שדה התעופה (מבט מראש הר הזבל מערבה)

בצד שמאל של המפה הכביש בין הר הזבל למכון הטיהור שהוא חלקו המזרחי של שדה התעופה (מבט מהר הזבל מזרחה)

אתמול סיימתי לקרוא ספר מעניין על הקרבות בירושלים וסביבתה במלחמת ששת הימים (67 , ירושלים , מלחמה

מאת : גדעון אביטל-אפשטיין)


בפרק קצר בספר העוסק בחיל האוויר בגזרה הירדנית , נתקלתי בסיפור מעניין :

ביום הראשון למלחמה יצאה רביעיית מטוסי הנטר ירדניים לתקוף שדות תעופה בישראל

Hawker Hunter


הם תקפו את שדה התעופה סירקין (החימוש שלהם היה רקטות) והצליחו להשמיד מטוס נורד נוראטלס שחנה שם

Nord 2501 Noratlas

וחייל מילואים שעמד ליד נהרג
שמו : טוראי ביליה יעקב (קוקו) ז"ל
ניתן לקרוא עליו באתר יזכור

טוראי ביליה יעקב (קוקו) ז"ל


משם הם המשיכו והפציצו את בית החרושת "אביק" לתרופות באיזור התעשייה נתניה
באיזור של מפעל טבע באיזור התעשייה ספיר

בהפצצה היו מספר פצועים

פצועות במפעל אביק

ואת מפעל "אלבר" לערגול מתכות בכפר סבא
בהפצצה זו היו 4 אזרחים מעובדי המפעל שנהרגו
שמותיהם :

 יחיא דאוד

יחיא דאוד ז"ל

ניסים ונונו

 
 

ניסים ונונו ז"ל

ויקטור (ויטוריו) נחום ז"ל

אלפרד (אהרון) רגנסבורגר ז"ל

 מאיזה סיבה תקפו הירדנים את המפעלים האלה שלא היתה להם שום חשיבות צבאית או אסטרטגית ?

היום אנו יודעים שהמשימה של הירדנים היתה תקיפת שדות תעופה צבאיים בישראל (זה היה חלק מתוכנית ירדנית שנקראה "אל חוסיין")

מסתבר שבשנת 1952 כשהתחילה להתגבש ברית בגדד , רצתה ישראל שיתוף פעולה עם האמריקאים וכדי להתקרב אליהם האמריקאים החלו בבנייה של שדה תעופה עבור המפציצים הגרעיניים שלהם מסוג B-47

זהו מפציץ בעל 6 מנועי סילון שמכאן היה לו טווח להגיע לעומק בריה"מ

Boeing B-47 StratoJet


השדה נבנה כחלק מדוקטרינת איזנהאור במלחמה הקרה
האמריקאים שמו לב שמבסיסי התעופה הבריטים בתעלת סואץ אי אפשר לתקוף בעזרת מטוסי B-47
את שדות הנפט הסובייטים בקוקז והתכוונו לקדם שדות תעופה צפונה
הוא נבנה על אדמות הכפר הערבי הנטוש טבסור(לעתים נקרא : חרבת עזון)

 דבר שיתוף הפעולה בין ישראל בראשות בן גוריון עם ארה"ב התגלה למפלגות מק"י ומפ"ם שתמכו בבריה"מ
הם גילו זאת כנראה בגלל פרסום הדבר בעיתון הבריטי Daily Express ביולי 1952

לכן הוחלט להפסיק את הבנייה כשהשדה עדיין לא הושלם (ההחלטה כנראה ביולי 1952)
הספיקו להכין לו תשתית כורכר , אבל מעולם לא נסלל עם אספלט ומעולם לא נחתו עליו המטוסים האמריקאים
מדי פעם נחתו עליו בתרגילים מטוסים של חיל האוויר

מתוך העיתון "קול העם" , 7-8-1952

המסלול נהרס בשנת 1964 ואדמתו הועברה לטובת המושבים ירקונה וגבעת חן ואולי גם במקצת לאיכרי רעננה

 דיונים בנושא ניתן לקרוא בגליונות העיתון "העולם הזה" מאותן שנים

הירדנים שידעו על הפרוייקט , כי מטוסי הענק האלה שהיו אמורים להמריא משדה זה שהיה במרחק של 7 ק"מ מהגבול הירדני (הקו הירוק שלפני 1967) היו נכנסים לתחום האווירי של ירדן

משום מה למרות שהפרוייקט לא הסתיים , המודיעין הירדני העריך שצה"ל משתמש בשדה הזה ולכן הוחלט להפציצו

הסיבה לטעות הירדנית היא כנראה בגלל שבהרצליה היה בית הספר לנ"מ ובשטחי האש שהיו אז בחוף השרון היו אנשי הנ"מ מתאמנים ומטוסים היו צוללים וטסים בגובה נמוך כדי לאמן את אנשי הנ"מ


בחיל האוויר קראו לשדה"השדה האדום"
הירדנים קראו לשדה "נתניה דרום"

תוואי שדה התעופה הזה עבר בכיוון מזרח מערב

תחילתו באיזור מכון טיהור השפכים הקיים היום שבין בצרה לרעננה

הוא עבר במקום בו עובר היום הכביש המחבר את המכון עם הר הזבל וממשיך דרך הר הזבל של רעננה שלא היה קיים אז וממשיך אחריו עוד כ 1 ק"מ

 

תצ"א עכשווית שעליה מצויין המיקום המשוער של שדה התעופה (הכין עמירם אורן)

מיקום השדה על מפה עכשווית (הכין עמירם אורן)

 במשך השנים השטח הפך בחלקו לשטח חקלאי והסתבר שבגלל תשתית הכורכר היה קשה לגדל כאן גידולים
לאט לאט הוסרה התשתית מחלקים מהשדה
בנוסף החלו לשפוך בחלק מהמסלול זבל שנערם להר הזבל הידוע של היום שהינו עכשיו איזור בשיקום

את המידע על השדה קיבלתי ממאמרים שכתב ד"ר ותא"ל דני אשר שצוטט בספר על מלחמת ששת הימים שקראתי ובמאמרים שכתב

כשאני קראתי את זה הפעלתי את קשריי עם ד"ר עמירם אורן ידידי שנכנס עמוק לתחקיר וקישר ביני לדני אשר

עמירם גם מצא עוד מאמרים וגם שוחח עם ערן תירוש , יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל , שחקר הרבה בשטח הזה בו נערכו קרבות במלחמת העולם הראשונה

בהמשך הגיע עמירם לאבי נבון מקיבוץ להב לו יש אוסף מפות גדול שחלקן מוצגות כאן
סיפור השדה גם מוזכר בספרו של אל"מ יואש צידון (צ'אטו) , "ביום , בליל , בערפל"

התייחסות נוספת קיבלנו מ איציק שטייגמן שכתב ספר על רעננה

בשיחה שערך המדריך יואב אבניאון עם שניים מוותיקי רשפון , מתי ניצן (חמי) וגדעון כהן
מהם אישרו שהשדה היה תמיד מכורכר וללא תשתית ביטון או אספלט

גדעון כהן זוכר מספר ,  שבשנת 1960 בתרגול יחידת הצנחנים שלו -  הם הוטסו מתל נוף , נחתו עם מטוס נורד בשדה המדובר והלכו ברגל "לפוצץ" את גשר הירקון

 

 

קטע מפה של האיזור משנת 1970 (מהאוסף של אבי נבון)

מפת 1:100000 משנת 1951 של האיזור (מהאוסף של אבי נבון)

 
 
להדרכת טיול באיזור , ברגל , ברכב או באופניים מוזמנים ליצור קשר

להדרכת טיול באיזור , ברגל , ברכב או באופניים מוזמנים ליצור קשר

Friday, September 25, 2020

סיבוב בעמק חפר

סיבוב בעמק חפר

תאריך :  25-9-2020

כפר יונה - כביש 562 - צומת כפר יונה מזרח - ליד צומת תנובות - נחל אלכסנדר - מצפה וויקר - תצפית דרום מזרחית על מאגר משמר השרון - - ציר המוביל - חציית נחל שכם - לאורך נחל שכם - תוואי המסילה המזרחית - נחל בחן - מתח כביש 6 - מתחת כביש 5714 - ליד בחן - כביש 574 הישן - צומת זמר - ימה - דרך מקבילה לכביש 6 - תחנת דלק כביש 6 - נחל חדרה מתחת כביש 6 - כביש גישה למגל - מאחורי להבות חביבה - חרבת גלום - להבות חביבה - צומת חביבה - סינגל חביבה - דרך נוף נחל חביבה - במקביל לכביש 9 - באר המטמונים - כביש 581 - דרך למת"ש עמק חפר - מת"ש עמק חפר - שביל נחל אלכסנדר - מצפה וויקר - תל אשקף - חניאל - חציית כביש 57 - כפר יונה
 

נקודת התחלה : כפר יונה


משתתפים : לבד


מרחק : 48 ק"מ

טיפוס מצטבר :  180 מ'



זמן : 3:45 שעות


 

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

 



הערות

  • סגר - לכן יצאתי לרכיבת ששי לבד מהבית
    החלטתי שהפעם אבדוק מה מצב חלק מהדרכים בחלק המזרחי של עמק חפר
    חלקן בתוואי המסילה המזרחית החדשה שמשתנות מדי פעם בגלל עבודות
    בדתי גם דרכים באיזור בחן ועוד בשדות ליד ג'ת 
  • יצאתי מהבית (1) ורכבתי ברחובות כפר יונה עד נקודה 2
    פה פניתי לדרך 4X4 קצת חולית שמתחברת לכביש 562 בנקודה 3
    רכבתי בשולי הכביש עד הצומת של כביש 57 ו 562 בנקודה 4
    חציתי את כביש 57 ורכבתי שמאלה לתחנת האוטובוס בה יש מעבר לדרך המקבילה מצפון בלי לרדת מהאופניים (5)
  • רכבנו בדרך ה 4X4 המקבילה לכביש עד כביש הגישה לבורגתה בנקודה 6
    חציתי את הכביש ונכנסתי לדרך ה 4X4 שחוברת לנחל אלכסנדר
    באיזור 7 יש קטע של כ 20 מ' של עבודות שהופכות את הקטע לחולי מעצבן
    מניח שישתנה בתקופת הגשמים
    רכבתי לאורך הדרך המקבילה לנחל אלכסנדר צפונה עד ליד מצפה וויקר בנקודה 8
  • פה פניתי מזרחה בדרך עד נקודה 9 בה עליתי לתצפית הדרום מזרחית על מאגר משמר השרון
    לא היו שקנאים במאגר (השעה היתה בסביבות 7:00)
    ירדתי והמשכתי בדרכי ה 4X4 עד חיבור לציר המוביל בנקודה 10
  • רכבתי צפונה בציר המוביל
    חציתי את נחל שכם הזורם , ניתן לחצות בלי להרטיב רגליים אם רוכבים לאט
    מיד אחרי החצייה פניתי ימינה בנקודה 11 לדרך ה 4X4 המקבילה לנחל שכם מצפון
    באיזור נקודה 12 יש בנייה של הרכבת
    הדרכים עלולות להשתנות בגלל הבנייה
    כרגע הכל רכיב ונוח
    רכבתי בדרך בתוואי המסילה המזרחית עד ערוץ נחל בחן
    פה מעבר לערוץ יש שרידי פילבוקס מתקופת מאורעות 1936-1939 ששמר על גשר המסילה שהאומנות שלו נמצאות בערוץ
    על הרכבת המזרחית ניתן לקרוא במאמר שכתבתי בעבר :
    https://razg.blogspot.com/2020/04/eastern-railway.html

  • פה בנקודה 13 פניתי לדרך 4X4 מקבילה לערוץ נחל בחן
    כמה מטרים לפני כביש 6 פניתי שמאלה וירדתי לערוץ
    עכשיו (לא בעונת הגשמים) ניתן לרכב בערוץ הנחל
    רכבתי מתחת לכביש 6 ובהמשך מתחת כביש 5714 (נקודות 14)
    יצאתי ימינה לדרך 4X4 הממשיכה מדרום לערוץ הנחל
    בקצה קרוב לנקודה 15 עברתי עם הדרך בשטח בו יש ערמות חול ואבנים ממחצבה
    חברתי לכביש 574 הישן בנקודה 15
  • מכאן רכיבה בכביש הישן
    במקום יש מכוניות בודדות שמחכות לשב"חים שיוצאים מכרם הזיתים ועולים על כלי הרכב
    למה מתירים את זה ? ...... מדינת ישראל
    הגעתי עם הכביש לצומת זמר בנקודה 16
  • פה פניתי שמאלה בכביש שמאלה
    מיד נכנסתי לדרך מקבילה לכביש מעבר למעקה הבטיחות
    בנקודה 17 בצומת הדרכים והכביש פניתי ימינה ורכבתי בדרכים לבנות בין חממות ושדות עד חיבור לדרך מקבילה לכביש 6 בנקודה 18
  • רכבתי בדרך המקבילה לכביש 6
    בנקודה 18A יש ערוץ והדרך נקטעת
    ירדתי בזהירות בגדה המשופעת ועליתי בצד השני - קשה אבל אפשרי (לקח בערך דקה)
    עד לצומת דרכים ליד גשר מתח כביש 6 מיד מצפון לתחנת הדלק של כביש 6 בנקודה 19
    המשכתי קצת בדרך צפונה אבל השטח מצפון מגודר מכביש 6 ועד בקה אל ע'רביה
    לכן חזרתי לנקודה 19
    עברתי בדרך שבגדה הדרומית של נחל חדרה והמשכתי מצידו השני עד חיבור לכביש הגישה למגל בנקודה 20
  • פה פניתי בכביש ימינה ומיד בנקודה 21 נכנסתי לדרך שמובילה לשער אחוריבקיבוץ להבות חביבה
    השער נעול
    טיפסתי בדרך המטפסת במקביל לגדר הקיבוץ עד נקודה 22
    פה פניתי בכביש שהופך דרך ומוביל משער אחורי של הקיבוץ בנקודה 2 לבית הקברות
    המשכתי עם הדרך סביב בית הקברות לראש הגבעה שעליה כרמי זיתים
    בנקודה 23 רכבתי בכרם למספר סלעים ולידם בור בעומק כ 4-5 מ' (ראה תמונות)
    על חרבת גלום ניתן לקרוא ב :
    http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail.aspx?id=1795&mag_id=118
    וב :
    http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail.aspx?id=1591&mag_id=117
  • חזרתי בדרך לבית הקברות ולשער בנקודה 22
    השער היה פתוח ורכבתי דרך הקיבוץ ויצאתי מהכניסה הראשית של והלאה לצומת חביבה בנקודה 24
    המשכתי עוד קצת בכביש הגישה למושב שדה יצחק
  • בנקודה 25 פניתי ימינה ונכנסתי לסינגל חביבה
    הסינגל מסתיים בנקודה 26 בדרך נוף נחל חביבה
    רכבתי בדרך הנוף במקביל לכביש 9 מדרום לו
    בנקודות 27 עברתי מתחת לכביש 9 ורכבתי בדרך החולית (אבל רכיבה) בצידו הצפוני של הכביש ושוב חציתי חזרה
    המשכתי עם הדרך ואז התעקלתי עם הדרכים דרומה
  • מכאן רכבתי דרומה בדרכי הפרדסים הטובות (לא חוליות כמעט)
    בנקודה 28 נמצאת "באר המטמונים"
    על באר המטמונים כתבתי מאמר ב :
    https://razg.blogspot.com/2020/04/the-treasure-well.html
  • המשכתי בדרכ ה 4X4 הטובות בי הפרדסים וחברתי לכביש 581 בנקודה 29
    פניתי שמאלה ומיד בנקודה 29 פניתי ימינה לדרך הסלולה לכיוון מכון טיהור השפכים
    עברתי שר רכב נעול (מעבר הולכי הרגל משמאל)
    דהרתי בכביש והלאה בדרכים עד צומת הדרכים בנקודה 31 ליד נחל אלכסנדר
  • מכאן דרומה בדרך המקבילה לנחל אלכסנדר עד צומת הדרכים בנקודה 32
    פה פניתי מערבה לדרך ה 4X4 לכיוון תל אשקף
    בנקודה 33 פניתי שמאלה וטיפסתי בשביל התלול הרכיבה חלקית לראש תל אשקף
    מכאן ירדתי לצידו השני ולדרך ההולכת לבית הקברות של חניאל ובורגתה
    והלאה לכביש המחבר בין חניאל לבורגתה בנקודה 34
  • המשכתי ברחובות חניאל והלאה מנקודה 35 בטיילת שלצד כביש הגישה עד כביש 57
    בנקודה 36
    המשכתי על המדרכה במקביל לכביש 57 ומצידו השני בשביל האופניים
    בנקודה 37 פניתי שמאלה לגן יחזקאל בכפר יונה והלאה בשבילים ורחובות כפר יונה עד הבית (1)












מעבר חדש מתחת כביש 2 ליד מכמורת

  מעבר חדש מתחת כביש 2 ליד מכמורת תאריך : 12 -4 -2024 כפר יונה - חציית כביש 57 בצומת כפר יונה מערב - שכונת גבעת אלונים - בית קברות כפר יונה ...