סיבוב במערב עמק יזרעאל
משתתפים : 3
מרחק : 46 ק"מ
גובה מצטבר : 367 מ'
זמן : 5:28 שעות
(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)
- התבקשתי ע"י עמירם אורן לתכנן ולהוביל מסלול בעמק יזרעאל במסגרת טיולי החקר שלנו בחבלי ארץ שונים
תכננתי מסלול שמקיף את עמק יזרעאל המערבי - יצאנו
מתחנת הדלק בצומת הכניסה להזורע (1) ורכבנו דרך הקיבוץ עד נקודה 3 בה פנינו
לדרך 4X4 ובנקודה 4 חצינו את התעלה על גשרון לשרידי כביש 66 (חיפה-ג'נין)
הישן
רכבנו בשרידי הכביש עד צומת חיבורו לכביש 66 בנקודה 5
פה חצינו את הכביש ועברנו את מעקה הבטיחות לדרך מצידו הצפוני של כביש 66 -
רכבנו בדרך המקבילה לכביש מזרחה ומיד אחרי מעבר ערוץ (או תעלה) פנינו שמאלה לדרך מקבילה למוביל הארצי (6) הוא ציר המוביל (המוביל הארצי טמון ממערב לדרך)
רכבנו בדרך הטובה עד הקישון (7) ומיד אחרי החצייה שלו פנינו ימינה לדרך על גדתו הצפונית של הקישון
המשכנו בדרך טובה כאשר באיזור נקודה 8 מתבצעות עבודות על ניקוי האפיק ומדרום עוד עבודות של מאגרים וכדו'
בנקודה 9 עברנו ליד דרך כניסה אחורית לכפר ברוך ובנקודה 10 עברנו מתחת מסילת הרכבת
בכיכר בצומת שבנקודה 11 נמצא כביש הגישה לכפר ברוך -
אנחנו המשכנו מכאן בדרך טובה צפונה והלאה בדרכים טובות עד השער האחורי של קיבוץ רמת דוד בנקודה 12
בין נקודות 11 ל 12 עברנו קרוב יחסית משמאלנו לגדרות בסיס חיל האוויר ברמת דוד
חצינו את הקיבוץ ובנקודה 13 יצאנו מהקיבוץ
בנקודה 14 פנינו מהדרך שמאלה לדרך לתל סייפן
חלפנו על פני עין סייפן שאין בו מים גלויים
המשכנו עד מרגלות הגבעה בחורשה עם ספסל קק"ל (15)
במקום נמצאו שרידים מתקופות רבות
בראשו שרידי עמדת נ"מ בריטית ממלחמת העולם ה II
המקום מתוחזק לזכר עודד ליברמן בן נהלל שבזמן ששמר בנהלל ב 1943 , הוכה ע"י המתקיפים בכת רובה ובסופו של דבר מת מפצעיו בשנת 1949 -
מכאן המשכנו חזרה לדרך בנקודה 14 והלאה בדרכים ובהמשך בכרחובות נהלל
חצינו את מרכז המושב ויצאנו מדרך בצפונו
בנקודה 17 הדרך ישר לא טובה ופנינו שמאלה ושוב ימינה בדרך טובה יותר שמסתיימת במבנה חקלאי
הלכנו כמה מ' ללא שביל וחברנו לדרך מטעים בנקודה 18 ורכבנו עליה עד חיבור לדרך טובה יותר בנקודה 19
דרך זו הובילה אותנו בנקודה 20 לציר המוביל
רכבנו בציר המוביל ואז בדרך מקבילה לכביש 75 מערבה בתקווה לחצות מתחת לכביש במעבר של נחל נהלל בנקודה 21
המעבר היה מלא מים ובוץ ולכן חזרנו בדרך אחורה עד נקודה 22 וחצינו את הכביש תוך דילוג מעל מעקה הבטיחות וגדר ההפרדה באמצעו
הגענו ליד משטרת נהלל בנקודה 23 -
אחרי סיבוב סביב המשטרה וקטיף של כמה תאנים שהציצו מהחצר שלידו שבה מבנים של משרדים של רשות העתיקות , שם גם עצרנו להפסקה קצרה בצל , המשכנו בדרך 4X4 צפונה והלאה מערבה מצפון לחוות הניסיונות של נווה יער
לפני נווה יער חצינו את ערוץ נחל נהלל בנקודה 24 בו היו מים בגובה כ 10 ס"מ
אחרי נווה יער בנקודה 25 פנינו לדרך שחיברה אותנו לאיזור התעשייה של רמת ישי
נסענו ברחובות איזור התעשייה וחצינו את כביש 75 בצומת ברמת ישי בנקודה 27 -
המשכנו לחאן ג'דה שברמת ישי (28)
שרידי החאן מגודרים
החאן הוקם ב 1904 ע"י שייח ערבי מקומי ושימש בהמשך בהזדמנויות שונות את ההתיישבות היהודית בעמק
קצת על החאן ועל רמת ישי ניתן למצוא ב :
http://www.gilihaskin.com/רמת-ישי-חלום-על-יישוב-אורגים/
מהחאן המשכנו ברחובות המושבה עד צומת היציאה המשנית מהמושבה בנקודה 29 -
מעין חזין המשכנו בדרכי ה 4X4 לצומת ישי
עברנו מתחת כביש 75 במעבר של ערוץ בנקודה 32
המשכנו בדרכי שדות שחלקן עובר שינויים עכשיו בגלל עבודות הכבישים כאן
נכנסנו למושב שדה יעקב בנקודה 33 ויצאנו ממנו בנקודה 34 בפנייה לדרך טובה לכיוון כפר יהושע
בנקודה 35 חצינו את נחל בית לחם שיש בו זרימה של כמה עשרות ס"מ של מים
בצד הצפוני של המעבר יש שביל/סינגל צר שעובר בשטח יבש ועליו רכבנו
המשכנו עם הדרך לכפר יהושע
במרכז המושב (נקודה 36) יש 3 אנדרטאות : אחת לארכיטקט ריכרד קאופמן שאחראי לתכנון רבים מהיישובים החקלאיים בארץ וגם לשכונות יפות ברחבי הארץ
יש כאן פסיפס מודרני עם מפה של האתרים בארץ אותם תכנן
ליד יש שתי אנדרטאות לנופלים מכפר יהושע במלחמות -
פה פנינו ימינה על ציר המוביל עד לפני גשר המסילה ואז פנינו ימינה בדרך מקבילה למסילה מצפון ובנקודה 41 עברנו מתחת לגשר של המסילה
רכבנו בדרכי שדות טובות עד נקודה 42
מכאן שמאלה לאורך הגדה המערבית של נחל שופט עד כביש 66
עברנו מתחת כביש 66 במעבר של נחל שופט מתחת לכביש (43)
מיד אחרי המעבר רכבנו מזרחה בדרך 4X4 מקבילה לכביש מדרום ופנינו לתחנת הדלק בה חנינו (1)