Friday, June 30, 2017

חניתה וכזיב

חניתה וכזיב

תאריך :  30-6-2017

חניון שלומי - כביש 8990 - דרך נוף יער חניתה - סינגל חניתה של קק"ל - אתר חומה ומגדל של חניתה - ליד חניון שלומי - סינגל מקביל לכביש 899 - חציית כביש 899 - חציית נחל בצת - הר פורח - ליד חרבת זבדי - ליד עבדון - חרבת עקודים - סינגל החווה - פרק גורן - מצפה המונפורט - חניון החרוב - חניון הזיתים - עין טמיר - עין ברתות - עין מצוד - למרגלות המונפורט - עין חרדלית - כביש לעבדון - כביש 90 - צומת כניסה למצובה - צומת חניתה - שלומי - כביש 8990 - חניון שלומי

נקודת יציאה : חניון שלומי (פונים לכיוון חניתה ומיד אחרי כמה עשרות מ' בכביש 8990 פונים ימינה לחניון ביער)

משתתפים : 14

מרחק : 40 ק"מ

גובה מצטבר : 886 מ'    

זמן : 5:44 שעות

מפת המסלול עם הנקודות שבתאור


 

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS




הערות
  • היום הובלתי את קבוצת Northern Riders במסלול שכלל את הסינגל ההולך ונבנה ביער חניתה ואת נחל כזיב
    כבר מזמן אני חושב על רכיבה בסינגל חניתה הההולך ונבנה ע"י הקק"ל ביער חניתה
    הבעיה שזה קיץ וצריך לחבר את הרכיבה שם למסלול שיכלול רחצה וזה קצת מסובך כי אתר הרחצה היחיד המוכר לי כאן הוא נחל כזיב שהירידות אליו מצפון מסובכות ומצריכות הליכה או שאפשר לעשות רכיבת מישור עם רחצה במחצבה בגעתון

    סה"כ יצא מסלול נחמד שהחלק הקשה ביותר בו היתה העלייה (הלא כל כך קשה מבחינת שיפוע) בלחות המגעילה במיוחד של הבוקר
  • יצאנו מחניון שלומי (1) וחברנו לכביש העולה לחניתה (2) והתחלנו בטיפוס בכביש הריק כמעט בשעת בוקר מוקדמת
    ניתן למצוא דרכי יער שעולות למעלה , אבל רציתי עלייה קלה כמה שיותר ולהגיע כמה שיותר מהר לסינגל
    בנקודה 3 עזבנו את כביש 8990 העוןלה לחניתה ופנינו ימינה לדרך טובה ביער
    בנקודה 4 ראינו סינגל שבא מלמעלה וסינגל מתחתנו שנראה קק"לי , אבל יש שם מעקה ושיחים שלא איפשר לחבור אליו למטה
    לכן המשכנו עוד מזרחה ובנקודה 5 פנינו לדרך 4X4 תלולה ודרדרתית ובנקודה 6 נכנסנו לסינגל חניתה של קק"ל
    כנמה מטר יותר גבוה יש סינגל ישן יותר טכני שלא נכנסנו אליו
  • מנקודה 6 זרמנו בסינגל המצויין שיש בו הרבה ברמים ופיתולים
    בנקודה 7 הסינגל חובר לדרך ויש התלבטות לגבי ההמשך
    בסינגל חניתה של קק"ל

    רכבנו בדרך ועלינו עליונת ימינה ושוב המשך לסינגל בנקודה 8
    המשכנו בדהירה עד ליד חניון חומה ומגדל בנקודה 9
    פה נתתי הסבר על העלייה לקרקע של חניתה
    הנה סרטון על הנושא משנת 1938
    המשכנו בדהירה בסינגל היורד עד נקודה 10 בה עזבנו את הסינגל שמסתיים בחניון שלומי שליד
    פה פנינו לדאבל שיורד בתלילות ובהמשך הופך לסינגל בו רכבנו במקביל לכביש הצפון עד נקודה 11
    הסינגל מסתיים כאן וממשיך כדרך 4X4 אותה עזבנו בנקודה 12
    פנינו ימינה וחברנו לכביש 899 בנקודה 13
  • פה חצינו את הכביש ועברנו ליד שער של מטעים
    הדרך מכאן עוברת מעל ערוץ נחל בצת ומנקודה 14 הופכת סלולה
    מיד בנקודה 15 מול בית הקברות של מצובה פנינו שמאלה לדרך 4X4 ואיתה התחלנו בטיפוס ארוך
    מטפסים להר פורח

    הדרך עם הרבה אבנים אבל השיפוע סביר
    בנקודה 16 הדרך חוברת לכביש אחורי מעבדון
    נסענו עליו ובנקודה 17 פנינו ימינה לדרך טובה מזרחה
  • המשכנו בדרך עד צומת הדרכים בנקודה 18 בה פנינו לדרך 4X4 לדרום מזרח
    באיזור נקודה 19 יש שרידים של חורבה ביזנטית הנקראת חרבת עקודים
    זוהי עוד אחת מה"ערים האבודות" של הגליל המערבי
    בור מים בחרבת עקודים

    אלו הם יישובים ביזנטיים שנבלעו בחורש הגליל ולא יושבו במשך שנים רבות
    יש כאן בורות מים , בתים ועוד
    בור מים בחרבת עקודים

  • בצומת בנקודה 20 ליד השרידים פנינו צפונה לסינגל קל שמתפתל בצמחיית גריגה עד נקודה 21
    פה התחברנו לדרך 4X4 שהובילה אותנו עד לדרך הסלולה בנקודה 22
    מכאן טיפוס בדרך סלולה עד חיבור לכביש כניסה לפרק גורן בנקודה 23
    פנינו ימינה עד חניון מצפה המונפורט בנקודה 24
  • פה יש ברז מים שניצלנו לטיפת פנים ולמילוי מים למי שצריך
    מתחילת המסלול עד לכאן שתיתי 2 ליטר (זה מצביע על החום שהיה)
    מכאן רכבנו בכביש של פרק גורן עד חניון הזיתים בנקודה 25 , כאשר מימיננו נשקף הנוף הנהדר של נחל כזיב ותצפיות יפות על מבצר המונפורט המרשים
  • פה אין ברירה וצריך לרדת בירידה רגלית מאתגרת במיוחד עם האופניים
  • ה 1/3 הראשון של הירידה לא רכיב לחלוטין ומצריך זהירות בהורדת האופניים בסלעים ובמצוקים
    סימון השביל כחול
    ב 2/3 האחרונים של הירידה יש קטעים בהם השביל רכיב אבל כל כמה עשרות מ' צריך או להוריד רגל או להוליך את האופניים במספר סלעים
    השביל כ 50% מהמרחק רכיב (אבל בגלל ההפסקות ברכיבה , לא מורגשת הרכיבה)
    הירידה מסתיימת ליד הבריכה בנחל , מזרחית לעין טמיר בנקודה 27

  • אחרי טבילה והתקררות המשכנו בדאבל המסומן בסימון שבילים ירוק לבריכה היפה בה אנחנו טובלים בד"כ בנקודה 28
    ליד עין טמיר

    מכאן דהרנו בדאבל לאורך נחל כזיב עד המחסום לרכב בנקודה 29 לפני עין חרדלית
    בנקודה 30 בצומת הדרכים המשכנו ישר בגדה הצפונית של הערוץ עד מפגש עם הכביש לעבדון בנקודה 31
  • מכאן הרכיבה בכביש
    תחילה בכביש הגישה לעבדון בכיוון מערב עד החיבור לכביש 70 בנקודה 32
    זהו כביש עם מעט מאד תנועה
    פנינו צפונה בכביש 90 כאשר השוליים שלו מאד רחבות בקטע זה (הלוואי בכל כביש)
    רכבנו בשולי הכביש עד הככר בצומת חניתה בנקודה 33 והלאה לכיוון שלומי עד צומת העלייה לחניתה בנקודה 34
    פה בכביש צפונה לחניתה ומיד בנקודה 2 פנינו לכיוון החניון (1) בו חנינו

 

Friday, June 23, 2017

סיבוב יפה בדרום הגולן

סיבוב יפה בדרום הגולן

תאריך :  23-6-2017

חנייה של עין פיק -  כביש 98 - א תלילת - כביש 98 - צומת אל על - כביש לאליעד - שביל אופניים מעל נחל אל על - מסיל אבו חסן - ליד אבני איתן - עין נוב - חציית נחל אל על - ליד נטור - אתר אום אל קנטיר - מעל נחל סמך - שביל סובב נטור - בויות אבו רוג'ום - מג'דוליא - כביש לנטור - ליד מאגר חיספין - חיספין - שביל אופניים בין חיספין לנוב - נוב - שביל אופניים בין נוב לאבני איתן -  אבני איתן - חציית כביש 98 - ליד ציר המערכת - א תולילת - עין אי"ה - כביש גישה למיצר - כביש 98 - חנייה של עין פיק

נקודת יציאה : חנייה של עין פיק

משתתפים : 14

מרחק : 51 ק"מ

גובה מצטבר : 461 מ'    

זמן : 5:09 שעות

מפת המסלול עם הנקודות שבתאור


 

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS



הערות
  • אחרי מספר ביקורים לאחרונה ללא אופניים באתר בית הכנסת המשוחזר באום אל קנטיר החלטתי לתכנן מסלול  שבין השאר יעבור שם , בנוסף לביקור במספר מעיינות להתקררות
    לאחרונה ננתה רשת מרשימה של שבילי אופניים סלולים שמרשתת את כל יישובי וחלק מאתרי דרום הגולן
    זהו פרוייקט מרשים שמדהים איך ערי הארץ העשירות לא עושות דבר כזה ביניהן כדי להוריד אלפי כלי רכב מהכבישים
    אם למשל היו שבילים כאלה בין נתניה , הרצליה , רעננה ות"א , אנשים יכלו לרכב בקלילות לעבודה בלי להתמודד עם דרכים חוליות או להתאבד בכבישים
    רכבנו בחלק מהשבילים האלה
  • יצאנו מהחנייה של עין פיק (1) וראינו שהדרך בה רכבנו בשנה שעברה צפונה במקביל לכביש נחסמה ע"י שכונה חדשה ומגודרת של היישוב אפיק
    לכן יצאנו בנקודה 2 לכביש 98 ורכבנו בו קטע קצר צפונה עד נקודה 3
    פה פנינו ימינה לדרכי שדות ומטעים עד שחזרנו לכביש 98 בנקודה 5
    רכבנו קטע קצר לאורך הכביש עד צומת אל על בנקודה 6
  • פנינו בכביש לאליעד צפונה ומיד בנקודה 7 פנינו ימינה לדרך 4X4 וממנה הגענו לשביל האופניים הסלול ההולך לאורך הגדה הדרומית של נחל אל על
    רכבנו עם השביל שעובר בשולי היישוב אבני איתן עד נקודה 9 קצת לפני עיקול 90 מעלות בשביל
    הסינגל משביל האופניים לעין נוב

    פה ירדנו מהשביל שמאלה ורכבנו בסינגל עד המצוק
    פה השארנו את האופניים וירדנו רגלית לבריכה הנהדרת של עין נוב (10)
    בעין נוב

    פה במעיין הנהדר יש ספסלים ובריכה נהדרת בעומק של כ 160 ס"מ
    אחרי הרחצה בבריכה המוצלת עלינו חזרה לאופניים ואיתם לשביל (9)
  • המשכנו מכאן בדרך 4X4 מקבילה לנחל אל על ובנקודה 11 ירדנו שמאלה לדרך שיורדת לערוץ היבש כאן וחוצה אותו ועולה במתינות לגדה השנייה
    חציית נחל אלעל

    אחרי מעבר בדרך שהיו בה פרות הגענו לרפת שניתן להכנס אליה דרך שער בקר מתיל והלאה לחיבור לדרך טובה בנקודה 12
    העלייה מנחל אל על

    פה רכבנו בדרך טובה עד נקודה 13 ליד דרך הגישה לאום אל קנטיר
    מספר מטרים לפני הדרך פנינו לדרך סלולה לאופניים מקבילה לדרך הרכב ורכבנו עליה עד נקודה 14
    פה דרך האופניים מתחברת לדרך הרכב
    המשכנו עם הדרך עד איזור אתר אום אל קנטיר (:מעיין הקשתות") ההולך ונבנה וכרגע השבילים הרשמיים אליו חסומים (15)
    בית הכנסת באום אל קנטיר

    המשכנו וירדנו מדרך השרות של האתר בנקודה 16 לאתר בית הכנסת המשוחזר בנקודה 17
    פה נתתי הסבר לחבר'ה על סיפור האתר ועל ההסטוריה של בתי הכנסת התלמודיים בגולן
    המשכנו בשביל האתר עד המעיין המשופץ ששימש כנראה בתעשיית הפשתן בכפר התלמודי שהיה פה (18)
    אום אל קנטיר , בדרך מבית הכנסת למעיין

    ניתן לטבול במעיין
    טבילה במעיין אום אל קנטיר

  • מכאן חזרנו כמו שבאנו וטיפסנו חזרה עד נקודה 16
    אתר אום אל קנטיר

    פה פנינו ליציאה צפונה מהאתר בדרך 4X4 שנקראת כאן סובב נטור בנקודה 19
    סובב נטור

    רכבנו בדרך ה 4X4 וחלפנו על פני מספר דולמנים
    דולמן ליד שביל סובב נטור

    בנקודה 20 יש שלט ליד שביל לאתר מג'דוליא בו נמצא כנראה שריד של בית כנסת מתקופת בית שני
    לא ירדנו לאתר
    מג'דוליא

    המשכנו עם הדרך עד חיבור לכביש הגישה ליישוב נטור בנקודה 21
  • רכבנו קטע קצר בכביש הגישה ליישוב ובנקודה 22 פנינו לדרך 4X4 דרומה ואז מזרחה לכיוון חיספין
    בערך בנקודה 23 חברנו לשביל אופניים סלול עד לפשפש אחורי ליישוב חיספין בנקודה 24
    רכבנו בכביש שבתוך חיספין עד היציאה דרך פשפש בנקודה 24A
    רכבנו בשביל האופניים עד נוב אליה נכנסנו בפשפש בנקודה 25
    חצינו את נוב בשביל אופניים מקביל לרחוב שלאורך הגדר ויצאנו בפשפש בנקודה 26
    המשכנו בשביל אופניים סלול עד כניסה אחורית לאבני איתן בנקודה 27
    חצינו את אבני איתן ברחובות ודרכים ויצאנו ביציאה אחורית בדרך בנקודה 28 שהובילה אותנו עד חיבור לכביש 98 בנקודה 29
  • אחרי חציית הכביש המשכנו בדרך סלולה בין מטעים דרום מזרחה בכיוון הרוקד
    פנינו מערבה לדרכי מטעים טובות בנקודה 30 ויצאנו לכביש המערכת בנקודה 31
  • פה רכבנו בקטע קצר ומינימלי לאורך גדר המערכת עד נקודה 32 והלאה בדרכי מטעים ושדות עד דרך שבעבר היתה סלולה לאורך המצוק בנקודה 33
    רכבנו בדרך בשולי המצוק וחלפנו על פני בסיס צה"ל ולידו בסיס או"מ עד צומת הכבישים הבטחונים בנקודה 34
    פה פנינו דרומה בכביש עד נקודה 35
    תחילת הירידה לעין אי"ה , מפגש שלושת הגבולות

    פה פנינו שמאלה ודהרנו במורד עד צומת הפנייה לכיוון עין אי"ה בנקודה 36
    רכבנו בדרך ה 4X4 עד ליד עין אי"ה שהוא בריכה נהדרת עם נוף מדהים (37)
    עין אי"ה

    הבריכה לא מוצלת אבל יש מספר עצים בסביבה
  • מעין אי"ה , אין ברירה וצריך לטפס חזרה כמו שבאנו עד נקודה 35 והלאה לנקודה 34
    פה בצומת פנינו בכביש הגישה ליישוב מיצר למערב צפון מערב עד צומת הפנייה למיצר בנקודה 38 והלאה בכביש שמאלה לנקודה 2 ופנייה לחנייה (1)

 

Friday, June 09, 2017

חזקה

 

חזקה

תאריך :  9-6-2017

אנדרטת חטיבה 679 - מרגלות הר שיפון - חרבת עין אל ורדה - רמתנייה - חושנייה - כביש 87 - צומת בשן - דרך לתל שעף א סנדיאן - רכס חזקה - מרגלות תל א סמקת - תל א שעף אל כביר - הר חזק - תל חריעה (הר קורטם) - חרבת מומסייה - חציית כביש 98 - בריכת הצ'רקסים - כביש 98 - דרך בין תל עין זיוון להר בני רסן - ליד חרבת צורמן - כביש 98 - עין מוקש - כביש 98 - צומת עין זיוון - על מורדות הר אביטל - צומת אביטל - כביש 91 - אנדרטת חטיבה 679   

נקודת יציאה : אנדרטת חטיבה 679 (מדרום מערב לאורטל)

משתתפים : 13

מרחק : 40 ק"מ

גובה מצטבר : 652 מ'    

זמן : 5:23 שעות (הזמן ארוך מהרגיל בגלל כחצי שעה או קצת יותר שהתבזבז על פינוי אחד מהחבר'ה)

מפת המסלול עם הנקודות שבתאור

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS



הערות
  • החום הצפוי הפנה אותי מיד לתכנון מסלול באיזור גבוה ויבש
    החלטתי על החלק הגבוה של מרכז הגולן
    אכן היה נעים יותר מאיזורים אחרים בארץ , אבל היה חם מאד
  • יצאנו מהאנדרטה של חטיבה 679 (נקודה 1) לצומת דרכים ליד הכניסה לאנדרטה מהכביש (2) ופנינו ימינה לדרך שעוברת בחורש יפה תוך מעבר שער בקר שפתחנו וסגרנו
    בנקודה 3 חברנו לדרך הסלולה שעוברת ליד הר יוסיפון
    רכבנו בדרך מזרחה עד נקודה 4
  • פה פנינו לדרכי טנקים דרומה
    בדרכי הטנקים בין הר שיפון לרמתנייה

    רכבנו בדרכי הטנקים בכיוון רמתנייה
    בנקודה 5 הגענו למרגלות שרידי הכפר רמתנייה
    פה נתתי הסבר על ההתיישבות הצ'רקסית בגולן ועל היישובים בגולן שהיו פה עד מלחמת ששת הימים
    נותן הסבר ברמתנייה (צילום דורון כהן)

    בנוסף היה ברמתנייה ניסיון התיישבות יהודית (אגודת בני יהודה) של תושבים מצפת ב 1885
    המשכנו בדרך שעוברת בין שתי הגבעות שמרכיבות את הכפר 6 והמשכנו ליד עוד כפר צ'רקסי (חושנייה) שהיה בחלקו הדרומי מחנה (7)
    בדרכי הטנקים בין רמתנייה לחושנייה

    בגלל שבקטע שליד שרידי המחנה הדרך חרושה ע"י טנקים ומלאה קוליסים , רכבנו בסינגל קרוב לשרידי גדר הבסיס הנטוש והלאה בדרך עד כביש 87 בנקודה 8
  • פה פנינו לאורך הכביש
    רכבנו בכביש עד צומת בשן בנקודה 9
    פה פנינו ימינה ומיד אחרי מטרים בודדים שמאלה (10) לדרך 4X4 קוצנית ומוזנחת שעולה במתינות לכיוון תל שעף א סינדיאן
    בצומת בנקודה 11 פגשנו דרך 4X4 טובה יותר המסומנת גם בסימון שביל הגולן
    בדרך המוזנחת העולה מצומת בשן לכיוון תל שעף א סינדיאן

  • פה התחלנו בטיפוס ארוך בדרכי 4X4 טובות לראש רכס חזקה
    בנקודה 12 פנינו שמאלה ורכבנו בנקודות 12 על דרך סלולה ואז שוב צפונה בדרכי 4X4 עד צומת הדרכים מתחת תל א סמקת (13) והלאה בעלייה עד צומת הדרכים למרגלות תל א שעף אל כביר
    מכאן חברנו לדרך הסלולה שמטפסת אל צומת הדרכים בנקודה 15 למרגלות הר חזק
    על רכס חזקה

  • מפה מתחילה הירידה
    דהרנו בירידה בדרך הסלולה עד נקודה 16
    פה בצומת פנינו ימינה לדרך 4X4 שמטפסת , אבל במהרה ממשיכה בגובה אחיד בחורש אלונים עד צומת הדרכים בהר קורטם (ג'בל חריעה) (נקודה 17)
    טיפסנו בדרך 4X4 תלולה אל המוצב הישן והלא מאויש שבתל חריעה בנקודה 18
    מכאן יש תצפית יפה מזרחה לסוריה
    על הר קורטם - תל חריעה

  • ירדנו מהתצפית (18) לצומת (17) והמשכנו בירידה תלולה ומדורדרת מסומנת בסימון שביל הגולן עד צומת הדרכים בנקודה 19 למרגלות הר בני רסן עליו נמצאות טורבינות להפקת אנרגיה מרוח
    פנינו כאן שמאלה במורד דרך לבנה טובה עד כביש 98 בנקודה 20
    חצינו את הכביש ונכנסנו לדרך 4X4 עד בריכת הצ'רקסים בנקודה 21
    המעיין נמצא מספר מטרים משמאל לדרך
    בריכת הצ'רקסים

  • טבלנו בבריכה המצויינת שגובה המים בה היה נמוך מבעבר אבל עומקה עדיין בחלק מהמקומות מעל 1.80 מ'
    מבריכת הצ'רקסים חזרנו לכביש 98 (נקודה 20) ונסענו בשוליו עד נקודה 22
    פה פנינו ימינה לדרך 4X4 שעולה במתינות וניתן ממנה לפנות לכיוון הר בני רסן
    אנחנו המשכנו עם הדרך מזרחה בין תל עין זיוון והר בני רסן
    הדרך שבין הר בני רסן לתל עין זיוון

    אחרי שעוברים את הפנייה להר בני רסן הדרך יורדת ומתחברת בנקודה 23 לדרך סלולה שמשמשת את הצבא
    פה פנינו שמאלה לדרך הסלולה שעוברת ליד שרידי הכפר צורמן והעלייה למוצב 109
    בנקודה 24 הדרך חוברת לכביש 98
    המשכנו מערבה בכביש 98 עד נקודה 25 בה פנינו דרומה בדרך 4X4 שהובילה לעין מוקש (26)
    עין מוקש

  • בעין מוקש התרחצנו במעיין הנהדר שעומקו בין 6-8 מ'
    עין מוקש

    המשכנו חזרה מעין מוקש לכביש 98 (נקודה 25)
    פה פנינו שמאלה בכביש ורכבנו עד צומת עין זיוון (27)
  • פנינו ימינה בצומת בהמשך כביש 98 ומיד אחרי כמה מאות מ' פנינו שמאלה (28) לדרך סלולה שמטפסת לבריכת מים מעל עין זיוון (29)
    הדרך הטובה נגנרצ בנקודה 30 בגדר
    מצראנו מעבר סביר מעל הגדר ואכבנו בדאבל דרדרתי שיורד לכיוון צומת אביטל
    רובנו דהר במורד הכייפי בדאבל (לעתים סינגל) עד נקודה 31
    אז הודיעו לנו האחרונים שאחד החבר'ה נפל על הראש ואיבד הכרה
    חזרנו למעלה לעזור , בינתיים הרוכב שנפגע התעורר
    ירדנו איתו בהליכה ואחד הרוכבים מיהר להביא אותו לצומת אביטל (בסופו של דבר הרוכב שנפגע הלך לבית חולים בצפת ונבדק כולל CT ראש , קיבל 3 ימי מנוחה והכל בסדר)
    בנקודה 31 פנינו שמאלה עד צומת אביטל בנקודה 33
    מכאן בגלל העיקוב החלטנו לא להמשיך בדרכי ה 4X4 המתוכננות לסיום אלא דהרנו במורד כביש 91 עד האוטו (1)

Friday, June 02, 2017

טיול באתרי ראשית ההתיישבות בעמק הירדן ואזכרה לעובד אפרת

 

טיול באתרי ראשית ההתיישבות בעמק הירדן ואזכרה לעובד אפרת

תאריך :  2-6-2017

בית זרע - דגניה ב' - אום ג'וני - הירדן ליד ביתניה תחתית - שביל צופה כנרת - תל עלי - ביתניה עלית - צומת אלומות - פוריה (כפר עבודה) - בריכת הטבעונים - המושבה כנרת - בית טריידל - חוות כנרת - צומת כנרת - בית קברות כנרת - שביל סובב כנרת - חוף בית ירח - סכר דגניה - דגניה - חצר דגניה - הטנק של דגניה - שביל אופניים סובב כנרת - צמח - תחנת רכבת צמח - צומת מעגן - כביש 98 - שביל צופה כנרת - ליד שער הגולן - מסדה - אמת המים השניה בעמק הירדן - מצפה אבנר אלתר - אשדות יעקב איחוד - שביל אופניים מקביל לכביש 90 - מאחורי אפיקים - בית זרע

נקודת יציאה : ליד בית הקברות של בית זרע

משתתפים : 23

מרחק : 33 ק"מ

גובה מצטבר : 360 מ'    

זמן : 4:28 שעות

מפת המסלול עם הנקודות שבתאור


 

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS

המסלול במפת עמוד ענן על בסיס מפת PEF (מפת PEF לא מכסה איזור זה של הגולן)




הערות
  • כבר מלאו שנתיים למותו בתאונת דרכים של עובד אפרת ז"ל שהיה רוכב איתנו
    כמו שהתחלנו לפני שנה , בניתי רכיבה שבסיומה נצטרף למשפחתו של עובד וחבריהם באזכרה בבית הקברות בבית זרע
    הפעם בניתי מסלול שעיקריו ההתיישבות בעמק הירדן
    המסלול המתוכנן היה יותר ארוך ממה שבוצע , אבל בגלל ההסברים הרבים שנתתי והלחץ לסיים באזכרה ב 11:00 קיצרתי את המסלול בקצת
    סיימנו באזכרה בבית הקברות יחד עם משפחתו של עובד וחברים
    אחר כך הלכנו למועדון בקיבוץ בית זרע והיה טכס , אוכל ושירים שעובד אהב
  • יצאנו מאיזור בית הקברות של קיבוץ בית זרע (1)
    היינו צריכים לפנות בצומת הדרכים בנקודה 2 לכיוון דגניה ב' , אבל בגלל הירידה נמשכתי לדהרה בדרך ורק בנקודה 3 הבנתי שטעינו
    טיפסנו חזרה לנקודה 2 ופנינו לכיוון דגניה ב' אליה נכנסנו בפשפש בנקודה 4
    רכבנו בכביש הפנימי בקיבוץ ובנקודה 5 עברנו ליד שרידי אמת המים הראשונה שנבנתה בעמק בתקופת ההתיישבות הציונית
    האמה נבנתה במשותף ע"י קיבוץ דגניה ב' ובית זרע בשנת 1932 וכאן נשאר שריד קטן מהאמה ולידה צינור גדול ירוק
    יצאנו מדגניה ב' בפשפש נוסף בנקודה 6
    מכאן המשכנו בדרכים עד איזור הצריף של אום ג'וני בנקודה 7
    אום ג'וני
  • פה דיברנו על ההתיישבות בעמק הירדן בעלייה השנייה בעיקר ועל ההתיישבות באום ג'וני והקמת קבוצת דגניה ב 1910
    בנוסף דיברתי גם על תל עובידייה ועל ממצאי שרידי האדם הקדמון הראשונים בא"י מלפני 1.7 מליון שנה ליד עובידייה
    המשכנו מכאן בדרך שיורדת לירדן בנקודה 8
  • המשכנו מכאן בדרכי 4X4 ובנקודה 11 התחלנו בטיפוס הארוך אך הרכיב לצומת אלומות
    מטפסים לביתניה עלית
    עצרנו בסוף העלייה באוהל קיבוצי השומר הצעיר בביתניה עלית (12)
    באוהל רשומים שמות קיבוצי השומר הצעיר
    אוהל קיבוצי השומר הארצי בביתניה עלית
  • אחרי ההסבר על הקמת השומר הצעיר כאן בביתניה עלית בשנת 1920 , המשכנו ברכיבה לצומת אלומות במרחק כמה מטרים (13) ורכבנו בשולי הכביש צפונה עד נקודה 14
    פה פנינו לדרך לתוך היישוב פוריה ומיד בנקודה 15 בקצה היישוב המשכנו בדרך שיורדת לכיוון המושבה כנרת
    הירידה מכאן תלולה וכייפית
    בירידה מפוריה לכנרת
    בנקודה 16 עברנו ליד בריכת הטבעונים
    פה היה ניסייון התיישבות טבעוני בתחילת המאה הקודמת
    הניסיון נכשל אחרי כשנתיים
    בירידה לכנרת

    המשכנו בדהרה בירידה עד קצה המושבה כנרת בנקודה 17
  • במושבה כנרת עצרנו ליד בית טריידל (18) (ארמון רב תפארת מהשיר) ואז המשכנו וצפינו מחוץ לגדר הסגורה על חוות כנרת (19) בה עברו רבים מה"גדולים" של תנועת העבודה ואחרים
    גם חלק מקיבוצי עמק הירדן עברו כאן לפני שעברו לנקודת ההתיישבות
    בצומת כנרת (20) רכבנו בשולי הכביש וחצינו לבית הקברות של כנרת (21)
    קבר רחל המשוררת בכנרת

    פה בבית הקברות קבורה המשוררת רחל , נעמי שמר ורבים מבני העלייה השנייה שחלקם הפכו מנהיגים בהמשך
    קבורים פה גם עובדים אמיתיים רבים , תימנים שישבו פה ובד"כ לא נקראו אפילו בשמם אלא פשוט תימנים וכשלא היה צריך אותם כאן חלקם עבר לשכונת מרמורק ברחובות בה יצא לי לעבור בטיול אחר באמצע השבוע
    קבר אלמוני מפליטי מושבות יהודה במלחמת העולם הראשונה

    גם קבורים פה אנשים ממגורשי ת"א במלחמת העולם הראשונה שהגיעו לכאן
  • מכאן המשכנו בשביל סובב כנרת שפה הוא סינגל סלול לאורך הכנרת
    בנקודה 22 בחוף בית ירח פנינו לכביש הכניסה לחוף שהוביל אותנו לחיבור לכביש 90 בנקודה 23
    רכבנו על המדרכה שבצידו הדרומי של הכביש
    לא פנינו לירדנית ולבית המוטורים שגם בו ישבו אנשים בתקופת העלייה השנייה
    בנקודה 24 נכנסנו לדגניה א' משער אחורי ורכבנו בתוך הקיבוץ עד החצר הישנה בנקודה 25
    פה נתתי הסבר במקום אליו עברו מקימי דגניה מאום ג'וני לכאן ב 1912
    חצר דגניה

  • המשכנו מחצר דגניה ליציאה מהקיבוץ שלידה נמצא "הטנק של דגניה" (26)
    זה היה טנק מסוג רנו שנעצר כאן ע"י הלוחמים שהגנו על דגניה ב 20-5-1948
    הטנק של דגניה

    הקרב על הדגניות הכריע את הלחימה באיזור זה ואחרי שהצטרפו לקרב הנפוליונצ'יקים - 4 תותחי 65 מ"מ שנשלחו לחזית זו והגיעו באותו יום אחה"צ והפגיזו את הסורים
    הסורים ויתרו אז על הלחימה פה ונסוגו לתל אל קאסר ועברו לגזרה אחרת - משמר הירדן
  • מהטנק רכבנו החוצה מהקיבוץ , חצינו את כביש סובב כנרת (27) ורכבנו בטיילת שנמצאת מצפון לכביש
    בנקודה 28 עצרנו לסיפור תחנת צמח - תחנ רכבת טורקית ששימשה גם להחלפת הקטרים לקטר חזק  יותר , ברכבת העולה  בעליות של הירמוך
    המשכנו הלאה במקביל לכביש ולעתים בדרך מקבילה לו עד צומת מעגן (29) והלאה בכביש 98 עד נקודה 30
  • פה פנינו ימינה לדרכים טובות שהובילו אותנו לכביש הגישה למסדה והלאה דרומה
    באיזור נקודה 31 פגשנו את אמת המים שנבנתה ע"י אנשי אשדות יעקב בשנת 1938
    אמת חמשת הקיבוצים משנת 1938

    היא היתה משותפת ל 5 קיבוצים והמים שימשו להשקייה בהצפה בעזרת מי הירמוך
    המשכנו עם הדרכים הטובות עד צומת הדרכים בנקודה 32
    פה פנינו דרומה לכניסה אחורית לקיבוץ אשדות יעקב איחוד בנקודה 33
  • המשכנו דרך הקיבוץ ויצאנו מהשער הראשי בנקודה 34 והלאה לכניסה לשביל האופניים בצד המזרחי של כביש 90 בנקודה 35
    רכבנו בשביל האופניים עד שהוא חוצה לצד השני של הכביש בנקודה 36
    המשכנו בטילת האופניים צפונה (בצד המערבי הפעם) עד נקודה 37
    פה ירדנו לדרך 4X4 שממשיכה לאורך בריכות הדגים עד שבנקודה 38 נכנסת לקיבוץ בית זרע
    בריכות דגים ממערב לאפיקים

    חצינו את הקיבוץ עד האוטו (1)

Monday, May 29, 2017

בעקבות כיבוש רכס מע'ר ותל קטרה במלחמת העולם הראשונה

בעקבות כיבוש רכס מע'ר ותל קטרה במלחמת העולם הראשונה

תאריך :  29-5-2017

תחנת דלק מדרום לגדרה - חציית כביש 40 בגדרה - מישר - עשרת - נבי בשית - כפר מרדכי - בנייה - ליד בית גמליאל - נחל שורק - נחל עקרון - רכס מע'ר - בית קברות גבעת ברנר - קבר יצחק שדה - מצפה מתן - גבעת ברנר - שביל אופניים מקביל לכביש 411 - שכונת קרית משה ברחובות - שרידי זרנוקה - גבתון - מרמורק - כפר ביל"ו - גני הדר - נען - דרך מקבילה לרכבת - תחנת נען - יציץ - בית קברות של יציץ - תל מלוט - דרך מקבילה לרכבת - חציית נחל השלושה - חצייה מתחת כביש 411 - ליד בסיס תל נוף - כביש 4103 - חציית נחל שורק - קדרון - גדרה - תל קטרה - גדרה - תחנת דלק מדרום לגדרה

נקודת יציאה : תחנת דלק מדרום לגדרה (על כביש 40 מצפון למחלף גדרה)

מוביל : חיים רובינצ'יק

משתתפים : 4

מרחק : 55 ק"מ

גובה מצטבר : 358 מ'    

זמן : 7:01 שעות

מפת המסלול עם הנקודות שבתאור


 

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS




הערות
  • זהו עוד טיול שעוסק בחלק ממרדף פלשת , בדומה למסלול שעשינו בשבוע שעבר
    הפעם התמקדנו בקרבות של כיבוש רכסי הכורכר השולטים על איזור איזור נחל שורק ונחל גמליאל
    אלה הם רכס מע'ר וכיבוש תל קטרה
    קרבות אלה נערכו לפני הקרבות שהזכרנו בטיול בשבוע שעבר ואפשרו את כיבוש תל גזר ואת תחנת הצומת
    כרגיל מומלץ להכנס לתאור המסלול של עמירם אורן שנכנס לניתוח מעמיק בהסטוריה והגאוגרפיה של האיזור בעוד אני עוסק יותר בתאור המסלול והנקודות הבעייתיות בו
  • יצאנו מתחנת הדלק שמצפון למחלף גדרה (1)
    רכבנו צפונה עד הצומת בנקודה 2 וחצינו את כביש 40 במעבר החצייה המרומזר
    המשכנו בשרידי דרך סלולה מצידו השני והלאה בדרכי שדות עד צומת הדרכים בנקודה 3
    מכאן בדרך 4X4 חולית עד היישוב מישר
  • פה רכבנו ברחובות היישוב והלאה ליישוב עשרת
    בנקודה 4 עלינו ימינ ה בדרך 4X4 לקבר שייך שהיה חלק מהכפר בשית ששכן פה עד 1948
    בנקודה 5 פנינו שמאלה לסינגל קצר שמאפשר גישה לקבר השייך והמשך עד נקודה 6
    מכאן חצייה של מגרש גדול בנקודות 6 ולהמשך רכיבה ברחובות המושב והלאה בדרכים סלולות למושב בנייה עד יציאה ממנו בנקודה 8
  • פה רכבנו בדרכי 4X4 לנחל שורק
    עברנו מעליו (9) ורכבנו על גדתו הצפונית והלאה בדרכי שדות עד נקודה 10 על נחל עקרון למרגלות הדרומיים של רכס מע'ר
    חצינו בנקודה 10 את ערוץ נחל עקרון ופנינו לדרך שמאלה ומיד ימינה בנקודה 11 והתחלנו לעלות בדרך דרדרתית אבל רכיבה לחלוטין על הרכס
    בנקודה 12 עצרנו בנקודת תצפית מצויינות למזרח , מערב ודרום וחלק ניכר מהצפון
    כאן רואים את השליטה של הרכס הזה על כל האיזור ולמה היה נחוץ הקרב לכיבושו במלחמת העולם ה I
  • מהרכס ירדנו מנקודה 13 לצפון מערב ליד גדר הבסיס הגדול שמכסה את רוב הרכס צפונה לנקודה 14 ואז בדרך שממערב לרכס ולבסיס
    המשכנו לבית הקברות של קיבוץ גבעת ברנר בו ביקרנו בקברו של המפקד הראשון של הפלמ"ח יצחק שדה (15)
    יצאנו מבית הקברות ונכנסנו בשער אחורי לקיבוץ ומיד אחריו עלינו לתצפית שנקראת "מצפה מתן" (16) לזכר מתן ינקלוביץ' ז"ל שהיה חייל שנפטר ממחלה בעת שרותו
    אחרי התצפית המשכנו בתוך הקיבוץ עד היציאה ממנו לכביש 411 בנקודה 17
  • חצינו את הכביש ורכבנו בשביל האופניים בצידו הצפוני עד כניסה מאולתרת בדאבל לרחובות בנקודה 18
    רכבנו ברחובות וחיפשנו את שרידי קבר השייך שהיה בתוך הכפר זרנוקה
    המבנה המוזנח נמצא בנקודה 19
    ניתן היה לפנות בנקודה 20 ואולי בעוד מקומות משביל האופניים לסינגל מאולתר שפונה לכיוון שכונות רחובות
  • מקבר השייך (19) רכבנו ברחובות של רחובות עד נקודה 21
    פה חצינו את הכביש ונכנסנו לכביש לכפר ביל"ו
    בנקודה 22 עברנו במעבר מתחת כביש 40 והמשכנו בכפר ביל"ו אל הבאר הראשונה שנחפרה בראשית שנות ה 30 (ראה תמונות) והלאה בדרכי שדות עד חיבור לכביש לנען בנקודה 24
    רכבנו בכביש ופנינו בנקודה 25 צפונה בכביש שנכנס לנען משער בנקודה 26
    רכבנו בנען עד לזולה נחמדה וחדשה שצופה מזרחה לשדות בנקודה 27
  • אחרי ארוחת הבוקר כאן המשכנו לשער היציאה מנען (28) וחצינו את הכביש והלאה דרומה בדרך טובה והלאה עד דרך מקבילה למסילה בנקודה 29
    אחרי כמה מאות מ' המשכנו וחלפנו על פני תחנת הרכבת הישנה של נען שקצת אחריה יש פיצול במסילת הברזל
    בנקודה 30 ליד בית הקברות של יציץ (בו ניתן למלא מים) , עברנו מתחת למסילה במעבר נוח והמשכנו בדרך שממזרח למסילה
    מיד טיפסנו לתל מלוט (31) בעלייה לא תלולה אבל רכיבה
    עשינו תצפית מראש התל ב 360 מעלות ועל עינות גבתון
    התל נכבש במלחמת העולם אחרי כיבוש רכס מע'ר
    ירדנו ממנו דרומה לכיוון המסילה 32 והמשכנו בדרך המקבילה למסילה עד מעבר בצינור מים רכיב בנקודה 33
    ניתן לעבור במעבר נוח יותר במעבר נחל השלושה בנקודה 33
    אנחנו רכבנו מנקודה 32 ממערב למסילה עד חצייה מתחת לכביש 411 בנקודה 35 והלאה עד הצומת בנקודה 36
  • פה פנינו מערבה ובנקודות 37 רכבנו במקביל לגדר של בסיס חיל האוויר
    בנקודה 37 המערבית המשכנו בכביש הגישה לבסיס (4103) שיש לו שוליים סבירים עד נקודה 38
    פה פנינו דרומה בדרכי שדות ומטעים עד רחוב בתוך מושב קדרון בנקודה 39
    פנינו מזרחה ברחוב ובנקודה 40 (כבר בתוך גדרה) טיפסנו בדרך 4X4 לראש תל קטרה (41)
    מהתל תצפית יפה סביב ושוב מודגשת חשיבותו בשליטה על השטח ובחשיבות שהיתה לכיבושו מיד לפני ההסתערות על רכס מע'ר
    ירדנו מהתל לרחובות גדרה ויצאנו בצומת בנקודה 42 לכביש 40
    חצינו את הכביש במעבר החצייה המרומזר ורכבנו מכאן על המדרכה עד נקודה 2
    חצינו את הכביש ומנקודה 2 ל 1 רכבנו בדרכה לתחנת הדלק ולמגרש שלידה בו חנינו (1)

 

Friday, May 26, 2017

דובדבנים 2017

דובדבנים 2017

תאריך :  26-5-2017

אנדרטת פלס"ר 7 -כביש לחרמונית - בוקעתא - מרגלות תל שעיפרי - הר וורדה - חציית וואדי אבו סעיד - הר רם - עמק יעפורי - חציית כביש 98 - כביש 9898 - ליד נמרוד - תצפית נמרוד - נבי איליה - מסעדה - ברכת רם - חציית כביש 98 - יער מסעדה - כביש 978 - ג'ובת אל כבירה (הג'ובה הגדולה) - סינגל הג'ובה הגדולה - כביש 978 - כביש לאודם - עלייה להר אודם - בוקעתא - כביש 98 - אנדרטת פלס"ר 7

נקודת יציא
ה :
אנדרטת פלס"ר 7  ליד בוקעתא (2 ק"מ צפונית לאלרום על כביש 98)

משתתפים : 17

מרחק : 36 ק"מ

גובה מצטבר : 725 מ'    

זמן : 4:09 שעות

מפת המסלול עם הנקודות שבתאור


 

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS




הערות
  • כמו בכל שנה בסוף מאי או תחילת יוני , תכננתי מסלול באיזור הדובדבנים שבצפון הגולן
    הפעם בכדי לגוון בניתי מסלול שעובר מזרחה יותר וצפונה יותר מבפעמים קודמות וגם כיוון המסלול הוא נגד כיוון השעון ולא עם כיוון השעון ברבות מהפעמים הקודמות
    מזג האוויר שיחק לטובתנו וכ 2/3 מהמסלול היינו כמעט ללא קרינת שמש ישירה
    היה טיול נהדר במזג אוויר מצויין ונופים נהדרים , הרגשה של חו"ל בישראל
  • יצאנו מאנדרטת פלס"ר 7 (נקודה 1) ורכבנו מזרחה בכביש הפנימי לכיוון החרמונית
    בצומת הדרכים הסלולות בנקודה 2 לפני העלייה לחרמונית פנינו צפונה ליד שכונה חדשה של בוקעתא
    רכבנו בשולי הכפר הדרוזי בוקעתא עד צומת הדרכים בנקודה 3
  • מכאן טיפסנו בדרך סלולה לתד מטעי דובדבנים ותפוחים והמשכנו בדרך העולה בשולי הר וורדה המזרחיים עד הצומת בנקודה 5
    פה עצרנו ליד אנדרטה המנציחה את חיילי גדוד 74 של יאיר נפשי מחטיבה 188 שחלקו נלחם כאן במלחמת יום הכיפורים
    זה היה גדוד הבט"ש בגזרה והיה הראשון שנלחם בעמק הבכא ביום הראשון של המלחמה
    בהמשך הכוחות שהיו כאן נלחמו ת"פ חטיבה 7
  • המשכנו צפונה בדרך שחלקה סלולה ושומרת בערך על קו גובה
    מימין מראות יפים אל תוך סוריה
    משמאל שדה מוקשים ואחריו מטעי דובדבנים ותפוחים
    בצומת הדרכים בנקודה 6 טיפסנו ימינה בדרך סלולה ובנקודה 7 בדרך שמאלה
    בנקודה 8 פנינו שמאלה לעלייה תלולה קצרה שהביאה אותנו לאחת הכיפות של הר רם ליד מוצב לא מאוייש בנקודה 9
    התצפית מכאן מרשימה לכל הכיוונים
  • ירדנו מראש הר רם כמו שבאנו לנקודה 8
    פה פנינו שמאלה בדרכי 4X4 עד צומת הדרכים בנקודה 10
    פה יש תצפית יפה מערבה לכיוון עמק היעפורי וברכת רם
    ירדנו בדרך סלולה עם ביטון בגלל השיפוע החד עד צומת הדרכים בנקודה 11
    מכאן רכיבה צפונה בקו גובה בשולי עמק היעפורי עד חציית נחל סער בנקודה 12
    הגדר עם הסורים נמצאת כמה מאות מ' ממזרח לנו
  • מצידו הצפוני של נחל סער (מבחינה גאוגרפית אנחנו כבר בחרמון) , רכבנו מערבה בדרכים שלקראת כביש 98 חלפו ליד בתי אריזה
    חצינו את כביש 98 בנקודה 14
    מצידו השני של הכביש טיפסנו בדרך סלולה בתלילות עד כביש 9898 ההולך לנמרוד (נקודה 15)
    בנקודות 15 פנינו ימינה ואז המשכנו בכביש לנמרוד
    בנקודה 16 ליד נמרוד עצרנו לתצפית שהיתה בלתי אפשרית בגלל העננים
  • מנמרוד רכבנו בדרך 4X4 לדרום מערב עד נבי איליה (17) , מבנה מקודש דרוזי , המשוייך לאליהו הנביא
    נערכה שם חפירה ארכאולוגית ב 2014 ובה מצאו שרידי מצודה ממלוכית
    עלינו לגבעה לתצפית (18) שכמובן בגלל העננים ראינו ממנה מעט מאד
    חזרנו לנקודה 17 ודהרנו בירידה בדרך הסלולה עד נחל סער ממש לפני המפגש עם כביש 98 בנקודה 19
  • חצינו את הכביש ורכבנו בדרך מצידו השני
    תחילה טיפוס קצר ואז על קו גובה עד מפגש עם הכביש שסביב ברכת רם בנקודה 20
    פה פנינו בכביש שסביב הבריכה לכיוון דרום עד הצומת בנקודה 21
    פה טיפסנו שמאלה בדרך סלולה שחושפת משמאל מראה יפה של האגם
    בנקודה 22 עזבנו את איזור ברכת רם וירדנו בדרך 4X4 סלולה לעתים עד כביש 98 בנקודה 23
  • חצינו את הכביש והמשכנו בדאבל מצידו המערבי המסומן גם בסימון שביל סובב הר אודם החדש
    בנקודה 24 פנינו ימינה לדרך עד הצומת בנקודה 25
    פה שוב ימינה בדרך סלולה על גסול היער מצפון ומטעי הדובדבנים מדרום
    בנקודה 26 פנינו ימינה לדרך 4X4 שמשמאל יש לה שטח פתוח ומימין יער אודם
    הדרך הובילה אותנו עד לכביש 978 בנקודה 27
  • פה רכבנו בשולי הכביש עד הירידה לחניון הג'ובה הגדולה בנקודה 28
    ירדנו בשביל המונגש לתצפית על הג'ובה הגדולה (תופעה געשית מעניינת) בנקודה 29
    מכאון רכבנו דרומה מעל הג'ובה בסינגל שמסתיים בנקודה 30
    מכאן בדאבל לא ברור לעתים אבל השטח רכיב , בעלייה עד לכביש 978 בנקודה 31
  • פנינו שמאלה בכביש 978 בנקודות 31 ואז לכביש העולה ליישוב אודם
    עלינו בעלייה לאודם עד צומת בנקודה 32
    פה פנינו לדרך שמטפסת לכיוון פסגת הר אודם
    בנקודה 33 עזבנו את הדרך העולה לפסגה ופנינו לדרך סלולה ימינה שהופכת בהמשךלדרך 4X4 ואיתה הגענו בנקודה 34 לשיא הגובה על שלוחה של ההר
    מכאן ירידה בדרך שהופכת כביש משובש בשולי הכפר בוקעתא
    המשכנו עם הדרך עד המפגש עם כביש 98 בנקודה 36
    מכאן רכבנו בשולי הכביש עד האוטו באנדרטת פלס"ר 7

 

מעבר חדש מתחת כביש 2 ליד מכמורת

  מעבר חדש מתחת כביש 2 ליד מכמורת תאריך : 12 -4 -2024 כפר יונה - חציית כביש 57 בצומת כפר יונה מערב - שכונת גבעת אלונים - בית קברות כפר יונה ...