Friday, June 02, 2017

טיול באתרי ראשית ההתיישבות בעמק הירדן ואזכרה לעובד אפרת

תאריך :  2-6-2017

בית זרע - דגניה ב' - אום ג'וני - הירדן ליד ביתניה תחתית - שביל צופה כנרת - תל עלי - ביתניה עלית - צומת אלומות - פוריה (כפר עבודה) - בריכת הטבעונים - המושבה כנרת - בית טריידל - חוות כנרת - צומת כנרת - בית קברות כנרת - שביל סובב כנרת - חוף בית ירח - סכר דגניה - דגניה - חצר דגניה - הטנק של דגניה - שביל אופניים סובב כנרת - צמח - תחנת רכבת צמח - צומת מעגן - כביש 98 - שביל צופה כנרת - ליד שער הגולן - מסדה - אמת המים השניה בעמק הירדן - מצפה אבנר אלתר - אשדות יעקב איחוד - שביל אופניים מקביל לכביש 90 - מאחורי אפיקים - בית זרע

נקודת יציאה : ליד בית הקברות של בית זרע

המסלול במפת עמוד ענן על בסיס מפת PEF (מפת PEF לא מכסה איזור זה של הגולן)

• כבר מלאו שנתיים למותו בתאונת דרכים של עובד אפרת ז"ל שהיה רוכב איתנו
    כמו שהתחלנו לפני שנה , בניתי רכיבה שבסיומה נצטרף למשפחתו של עובד וחבריהם באזכרה בבית הקברות בבית זרע
    הפעם בניתי מסלול שעיקריו ההתיישבות בעמק הירדן
    המסלול המתוכנן היה יותר ארוך ממה שבוצע , אבל בגלל ההסברים הרבים שנתתי והלחץ לסיים באזכרה ב 11:00 קיצרתי את המסלול בקצת
    סיימנו באזכרה בבית הקברות יחד עם משפחתו של עובד וחברים
    אחר כך הלכנו למועדון בקיבוץ בית זרע והיה טכס , אוכל ושירים שעובד אהב
  • יצאנו מאיזור בית הקברות של קיבוץ בית זרע (1)
    היינו צריכים לפנות בצומת הדרכים בנקודה 2 לכיוון דגניה ב' , אבל בגלל הירידה נמשכתי לדהרה בדרך ורק בנקודה 3 הבנתי שטעינו
    טיפסנו חזרה לנקודה 2 ופנינו לכיוון דגניה ב' אליה נכנסנו בפשפש בנקודה 4
    רכבנו בכביש הפנימי בקיבוץ ובנקודה 5 עברנו ליד שרידי אמת המים הראשונה שנבנתה בעמק בתקופת ההתיישבות הציונית
    האמה נבנתה במשותף ע"י קיבוץ דגניה ב' ובית זרע בשנת 1932 וכאן נשאר שריד קטן מהאמה ולידה צינור גדול ירוק
    יצאנו מדגניה ב' בפשפש נוסף בנקודה 6
    מכאן המשכנו בדרכים עד איזור הצריף של אום ג'וני בנקודה 7
    אום ג'וני
  • פה דיברנו על ההתיישבות בעמק הירדן בעלייה השנייה בעיקר ועל ההתיישבות באום ג'וני והקמת קבוצת דגניה ב 1910
    בנוסף דיברתי גם על תל עובידייה ועל ממצאי שרידי האדם הקדמון הראשונים בא"י מלפני 1.7 מליון שנה ליד עובידייה
    המשכנו מכאן בדרך שיורדת לירדן בנקודה 8
  • המשכנו מכאן בדרכי 4X4 ובנקודה 11 התחלנו בטיפוס הארוך אך הרכיב לצומת אלומות
    מטפסים לביתניה עלית
    עצרנו בסוף העלייה באוהל קיבוצי השומר הצעיר בביתניה עלית (12)
    באוהל רשומים שמות קיבוצי השומר הצעיר
    אוהל קיבוצי השומר הארצי בביתניה עלית
  • אחרי ההסבר על הקמת השומר הצעיר כאן בביתניה עלית בשנת 1920 , המשכנו ברכיבה לצומת אלומות במרחק כמה מטרים (13) ורכבנו בשולי הכביש צפונה עד נקודה 14
    פה פנינו לדרך לתוך היישוב פוריה ומיד בנקודה 15 בקצה היישוב המשכנו בדרך שיורדת לכיוון המושבה כנרת
    הירידה מכאן תלולה וכייפית
    בירידה מפוריה לכנרת
    בנקודה 16 עברנו ליד בריכת הטבעונים
    פה היה ניסייון התיישבות טבעוני בתחילת המאה הקודמת
    הניסיון נכשל אחרי כשנתיים
    בירידה לכנרת

המשכנו בדהרה בירידה עד קצה המושבה כנרת בנקודה 17
  • במושבה כנרת עצרנו ליד בית טריידל (18) (ארמון רב תפארת מהשיר) ואז המשכנו וצפינו מחוץ לגדר הסגורה על חוות כנרת (19) בה עברו רבים מה"גדולים" של תנועת העבודה ואחרים
    גם חלק מקיבוצי עמק הירדן עברו כאן לפני שעברו לנקודת ההתיישבות
    בצומת כנרת (20) רכבנו בשולי הכביש וחצינו לבית הקברות של כנרת (21)
    קבר רחל המשוררת בכנרת

פה בבית הקברות קבורה המשוררת רחל , נעמי שמר ורבים מבני העלייה השנייה שחלקם הפכו מנהיגים בהמשך
    קבורים פה גם עובדים אמיתיים רבים , תימנים שישבו פה ובד"כ לא נקראו אפילו בשמם אלא פשוט תימנים וכשלא היה צריך אותם כאן חלקם עבר לשכונת מרמורק ברחובות בה יצא לי לעבור בטיול אחר באמצע השבוע
    קבר אלמוני מפליטי מושבות יהודה במלחמת העולם הראשונה

גם קבורים פה אנשים ממגורשי ת"א במלחמת העולם הראשונה שהגיעו לכאן
  • מכאן המשכנו בשביל סובב כנרת שפה הוא סינגל סלול לאורך הכנרת
    בנקודה 22 בחוף בית ירח פנינו לכביש הכניסה לחוף שהוביל אותנו לחיבור לכביש 90 בנקודה 23
    רכבנו על המדרכה שבצידו הדרומי של הכביש
    לא פנינו לירדנית ולבית המוטורים שגם בו ישבו אנשים בתקופת העלייה השנייה
    בנקודה 24 נכנסנו לדגניה א' משער אחורי ורכבנו בתוך הקיבוץ עד החצר הישנה בנקודה 25
    פה נתתי הסבר במקום אליו עברו מקימי דגניה מאום ג'וני לכאן ב 1912
    חצר דגניה

• המשכנו מחצר דגניה ליציאה מהקיבוץ שלידה נמצא "הטנק של דגניה" (26)
    זה היה טנק מסוג רנו שנעצר כאן ע"י הלוחמים שהגנו על דגניה ב 20-5-1948
    הטנק של דגניה

הקרב על הדגניות הכריע את הלחימה באיזור זה ואחרי שהצטרפו לקרב הנפוליונצ'יקים - 4 תותחי 65 מ"מ שנשלחו לחזית זו והגיעו באותו יום אחה"צ והפגיזו את הסורים
    הסורים ויתרו אז על הלחימה פה ונסוגו לתל אל קאסר ועברו לגזרה אחרת - משמר הירדן
  • מהטנק רכבנו החוצה מהקיבוץ , חצינו את כביש סובב כנרת (27) ורכבנו בטיילת שנמצאת מצפון לכביש
    בנקודה 28 עצרנו לסיפור תחנת צמח - תחנ רכבת טורקית ששימשה גם להחלפת הקטרים לקטר חזק  יותר , ברכבת העולה  בעליות של הירמוך
    המשכנו הלאה במקביל לכביש ולעתים בדרך מקבילה לו עד צומת מעגן (29) והלאה בכביש 98 עד נקודה 30
  • פה פנינו ימינה לדרכים טובות שהובילו אותנו לכביש הגישה למסדה והלאה דרומה
    באיזור נקודה 31 פגשנו את אמת המים שנבנתה ע"י אנשי אשדות יעקב בשנת 1938
    אמת חמשת הקיבוצים משנת 1938

היא היתה משותפת ל 5 קיבוצים והמים שימשו להשקייה בהצפה בעזרת מי הירמוך
    המשכנו עם הדרכים הטובות עד צומת הדרכים בנקודה 32
    פה פנינו דרומה לכניסה אחורית לקיבוץ אשדות יעקב איחוד בנקודה 33
  • המשכנו דרך הקיבוץ ויצאנו מהשער הראשי בנקודה 34 והלאה לכניסה לשביל האופניים בצד המזרחי של כביש 90 בנקודה 35
    רכבנו בשביל האופניים עד שהוא חוצה לצד השני של הכביש בנקודה 36
    המשכנו בטילת האופניים צפונה (בצד המערבי הפעם) עד נקודה 37
    פה ירדנו לדרך 4X4 שממשיכה לאורך בריכות הדגים עד שבנקודה 38 נכנסת לקיבוץ בית זרע
    בריכות דגים ממערב לאפיקים

חצינו את הקיבוץ עד האוטו (1)